Flink koorts, update: rare uitslag!

Hoi meiden,

Moppie heeft sinds vrijdag koorts en gisterenavond een piek van 40 graden. Verder kan ik geen symptomen vinden behalve dat er kiesjes door komen. Zou dat de oorzaak kunnen zijn? Verder is ze best vrolijk, beetje pieperig dat is logisch maar niet een zielig hoopje zeg maar, zelfs niet toen het 40 graden was. Nu is mijn vraag, kan dit van de kiezen komen? En zo ja, hoe lang mag de koorts dan aanhouden?

groetjes,
Wendy

Gewijzigd door - moppiesmama op 21 Jun 2011 07:59:54

Gewijzigd door - moppiesmama op 21 Jun 2011 08:02:50

Nou, mijn huisarts vertelde mij dat ze geen koorts krijgen van het doorkomen van kiezen, hooguit verhoging. Maar mijn dochter had ook tegen de 40 graden koorts toen haar kiezen doorkwamen, ze had er dus ook veel last van. Mijn inziens kan et dus wel van de kiezen komen.
De koorts was hier met een paar dagen weg, en ik heb Reza s’avonds voor het slapengaan een paracetamol gegeven zodat ze rustiger kon slapen.
Je kunt ook neusspray geven om het te verzachten, dan gaat de druk een beetje van de kaakholte af.
Beterschap met de kleine meid, hopelijk is ze er snel vanaf!
Groetjes Nancy

Bij doorkomende tanden of kiezen kan (voor zover ik weet) alleen verhoging voorkomen. Bij koorts is er vaak iets anders aan de hand. Heb je al paracetamol gegeven? Zakt de koorts als je paracetamol geeft, dan heeft ze misschien een virusje onder de leden. In dat geval mag ze 3 dagen koorts hebben (volgens onze huisarts). Als de koorts niet zakt, dan heeft ze een bacteriële infectie. Ik zou dan even naar de huisarts gaan, want misschien dat ze dan wel antibiotica nodig heeft.

Groetjes,
M

Lilypie Fourth Birthday tickers

Ik hoorde van een vriendin dat de 6e ziekte heerst.
Goed in de gaten houden of ze vlekjes krijgt en ik zou haar nderdaad een zetpilletje geven.

Over de klachten van tanden en kiezen kan ik je niet helpen.
H heeft daar nooit last van gehad.
(Ze heeft alle tanden nu en 4 kiezen)

Doorkomende tanden/kiezen gaan over het algemeen niet gepaard met hoge koorts. (uitzonderingen daargelaten) Hooguit verhoging.

Als je het niet vertrouwt: urine laten checken op blaasontsteking.

En als na 3-4 dagen de koorts ineens over is en ze onder de rode puntjes-uitslag staat, dan heeft ze de 6e ziekte.

Als dat zo is, moet je dat melden bij je huisarts en verloskundige want je bent zwanger en vlekjesziekten en zwangerschap gaan niet altijd goed samen.

Groetekes, Sje

Hoi meiden,

Bedankt voor jullie reacties. De koorts zakt ietsje na een zetpil maar niet super snel vind ik zelf. Gisterenavond heb ik haar een zetpil gegeven en drie kwartier was ze weer wakker en voelde ze nog net zo heet. Of wil ik dat de pil te snel werkt?

En mijn neefje van 8 heeft krentenbaard. Kan dat van invloed zijn? Moppie heeft nl. helemaal geen vlekken verder. Mijn neefje kreeg de plekjes op dinsdag. Ze hebben dinsdag en donderdag samen gespeeld. Mijn neefje kreeg vrijdag te horen dat het krentenbaard was een een antibioticazalf gekregen. Nu wil zijn zusje komen spelen zo meteen, die is toch niet besmettelijk meer?

Argh!

groetjes,
Wendy

Als koorts niet of niet goed genoeg zakt na een zetpil, dan is er meestal sprake van een bacteriële infectie. Morgen urine laten checken dus.

Krentenbaard is een bacteriële infectieziekte, dus als ze dat onder de leden heeft, dan kan het kloppen met het niet zakken van die koorts met pcm.

Waarom zou zijn zusje niet besmettelijk zijn? Die kan het ook onder de leden hebben. Er is zoiets als een incubatietijd (tijd tussen moment van besmetting en moment dat de ziekte zich openbaart: bij krentenbaard is die 1-3 dagen), dus kan goed dat zij het wel bij zich draagt.

Ik weet niet in hoeverre krentenbaard en krentenbaard samengaan overigens.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 19 Jun 2011 11:43:41

Krentenbaard is idd wel besmettelijk. Als de koorts binnen 3 dagen niet zakt zou ik ook even naar de huisarts gaan. Of het alleen van doorkomende tandjes komt vind ik altijd zo lastig te zeggen. Vaak zijn ze daar niet heel erg ziek van maar wat lamlendig, (vaak door de gebroken nachten in ons geval!).

Beterschap!

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

van doorkomende tandjes zelf kunnen ze idd niet zo’n hele hoge koorts krijgen. Wel is de weerstand dan minder, waardoor ze op die momenten wel vatbaarder zijn voor virusjes e.d Als ze verder vrolijk is en niet heel ziek lijkt zou ik het even afwachten. Blijft de koorts aanhouden of wordt ze zieker/suffer, dan zou ik eerder aan de bel trekken. Hier de afgelopen dagen ook hoge koorts gehad en veel overgegeven, maar lijkt sinds vandaag weer aan de betere hand. Er heerst ook vanalles weer op het moment.

mama1980

men zeg bij het door komen van tanden en kiezen op z n minst verhoging maar geen koorts.
maar owen had hier paar weken terug wel degelijk hoge koorts van van een door gekomen kies.
En de zesde ziekte is hier in februari ook geweest eerst paar dagen hele hoge koorts en toen uiteindelijk allemaal vlekjes op romp en benen
Maar laatst dacht ik ook hij heeft koorts van een kies maar bleek dus een oor onsteking te zijn dus hou het goed in de gaten zakt de koorts niet ga dan naar een dokter.
beter 1 keer teveel dan te weinig …

ik weet toevallig wat dat kan zijn (kan dus niet 100% zeker) als ze tandjes krijgen is hun weerstand heel laag en op dat moment dus heel vatbaar voor virussen etc. dus ja ze kunnen indirect door tandjes zo’n hoge koorts krijgen, puur omdat de weerstand dan lager is en dus ziek kunnen worden van een virus oid. van tanden/kiesjes krijgen opzich krijg je hooguit wat verhoging omdat ze zich er niet lekker door voelen en het lichaam dat oppikt beterschap! koorts mag niet langer dan 3 dagen aanhouden. maar als het 40 blijft en met pcm niet veel lager wordt of het na een dag nog steeds zo omhoog schiet boven die temperatuur zou ik toch even gaan.

Gewijzigd door - MamavanRico op 19 Jun 2011 14:59:28

Hoi meiden,

Bedankt voor jullie reacties en het meedenken. Het lijkt erop alsof de koorts gezakt is dus ik duim dat het nu over is. Ze ziet er nog niet echt lekker uit, van die rode kringetjes onder haar ogen. Geen vlekjes te zien nog gelukkig. Nu maar hopen dat ze lekker kan slapen vannacht.

Ik hou jullie op de hoogte!
groetjes,
Wendy

Hoi meiden,

Vanmorgen werd moppie wakker met allemaal uitslag op haar romp. Vooral op haar buik en ook haar rug en ik zie het een klein beetje in haar gezicht. Het lijkt wel een soort allergische reactie zoals haar huidje eruit ziet. Als zonneallergie of zo. Herkent iemand dit? Geen idee hoe de 5de of 6de ziekte eruit ziet? Het is in ieder geval opvallend dat het na de hoge koorts komt.
Wie weet wat het is?
groetjes,
Wendy

hoi,

6e ziekte, bijna 100% zeker na je verhaal te lezen. Google maar op afbeeldingen en vergelijk maar!!

liefs woezel

Lilypie Third Birthday tickers

Hoi Woezel,
Je hebt gelijk! Ik heb de huisartsassistent gebeld en verteld en die zei ook meteen 6de ziekte. Het kan gelukkig geen kwaad met zwangerschap. Ik zag foto’s van rode hond en was even bang dat dat het was maar na het lezen van de symptomen van de 6de ziekte kan het bijna niet anders. 3 dagen hoge koorts zonder andere verschijnselen en dan een uitslag beginnend op de romp wat eruit ziet als een soort roze nevel. Jep dat is hem. Weten jullie hoe lang het kan duren voordat de uitslag weer weg is? We hebben zaterdag een verjaardagsfeestje en we mogen daar alleen heen als het over is. En hoe lang is het bemettelijk? Ik ben nl. nogal een knuffekont en niet knuffelen gaat niet hoor . Het is trouwens een herpes variant, de herpes zoster…
groetjes,
Wendy

ook ik weet voor bijna 100% zeker dat het de 6e ziekte is, ook wel 3 daagse koorts genoemd. rico had dit toen hij baby was ook. hoogste temp was 41,2 en het kwam niet onder de 39,8 voor 3 dagen lang, de 4e dag had hij nog wel koorts maar dat was toen ongeveer 38.7 en daarna zwakte het af maar hij had wel vlekjes overal. dusja ik denk ook dat dat het is. beterschap!

Hoi Inge,

Dat denk ik dus ook. Hoe is het nu met Rico?
groetjes,
Wendy

idd, de 6e ziekte! Hier was de uitslag al met 2 dagen volledig verdwenen dus ik hoop voor je dat dat bij jullie ook zo is en je zaterdag gewoon kan gaan. Volgens mij is het ook helemaal niet meer besmettelijk zodra de uitslag verschijnt. Ik dacht dat het juist in de week voor je kindje ziek wordt, dus de incubatietijd, het besmettelijkst was. Beterschap!

mama1980

@Wendy; die 6e ziekte had hij een paar jaar terug he niet nu. maar met rico gaat het nu weer top

@Sandra nou dat klinkt hoopvol!

@Inge, dat begreep ik hoor maar omdat Rico zo ziek was van het weekend vandaar mijn vraag
groetjes,
Wendy