Flesvoeding


#1

Onze zoon is nu 6 weken oud en tot nu heb ik borstvoeding gegeven. Ik heb helaas besloten te stoppen met de borstvoeding. Onze zoon heeft veel last van krampjes (alles al geprobeerd: buikligging, Infacol, geen kool etc eten, Venkelthee, warme doek etc). Ik denk zelf dat hij te veel lucht binnenkrijgt door eht gulzige drinken. Heb al geprobeerd af te kolven, maar dit helpt matig. Verder kan ik niet genoeg afkolven voor volledige voeding, hij heeft al snel weer honger. Dus nu over naar flesvoeding voor de rust van mams en zoon. Vraag me af wat je nu moet doen als hij honger heeft tussen de voedingen door. Normaal gaf ik dan gewoon de borst, maar kan dat met flesvoeding ook? En verder wil ik nu volledig stoppen met borstvoeding, dus niet afbouwen. Zal dan wel wat melk afkolven als mijn bosten te vol worden, heeft iemand hier ervaring mee?

Ik hoop dat iemand mij advies kan geven!


#2

Tja, zelf ben ik met 2,5 mnd naar flesvoeding gegaan en toen had ik deze vragen ook. Je kunt de tijd tussen voedingen verkorten als hij eerder honger lijkt te hebben dan de volgende voeding. Dan kom je dus op meer voedingen uit. Er is een rekensommetje waarmee je kan kijken hoeveel cc hij mag, en zolang je per dag niet ver daarboven uit komt kun je zoveel voedingen geven als je wil en zoveel per fles aanbieden als hij wil drinken. Het rekensommetje weet ik zo even niet maar het cb kan je meteen vertellen hoeveel jouw kindje maximaal mag per dag.

Ik ben toendertijd ook 'cold turkey'  gestopt met bv. Ik heb gewoon telkens als de stuwing te erg werd de spanning eraf gekolfd en verder heb ik niets gedaan. Eerst moest ik elke ochtend even de spanning eraf kolven twee dagen lang, daarna nog maar eens in de twee dagen (voor drie dagen lang ongeveer), daarna nog eens in de drie dagen ofzo een keertje en toen was het over. Je lichaam snapt zo heel gauw dat er niemand meer drinkt en dat het dus kan ophouden met melk maken.

Hoop dat je er wat aan hebt!

Liefs


#3

Hoi,

Ik ben ook gestopt na 6 weken met het geven van borstvoeding. Mijn dochter van nu 8 maanden haalde niet meer genoeg voedingsstoffen uit haar voedingen.

Ook zij had last van krampjes. Ik heb toen gekozen voor nutrilon omneo. Speciaal voor baby's met krampjes. Ze was na een fles verzadigd en had pas weer honger na 3 a 4 uur.  De krampjes namen na enkele dagen echt af. Voor ons is de omneo echt een uitkomst  geweest.

Wie weet helpt dit ook voor jullie.

Succes.

groeten van Suzanne


#4

ik gaf veel meer borstvoeding dan het schema van het CB. Achteraf bleek dat ik weinig voedingsstoffen had. Moest hierdoor stoppen met borstvoeding. Dit was voor onze dochter en voor mij beter. Gafmij rust, en onze dochter voldoening. Is wel belangrijk dat je de juise voeding en de juiste fles gebruikt. Bij mij werkte de BornFree fles geweldig. Deze heeft een ventielsysteem zo drinkt onze dochter rustig, zonder lucht naar binnen te krijgen. Is een erg fijne fles. Een echte aanrader na de borstvoeding.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.


#5

Hoi hoi,

Wat vervelend dat jouw zoontje zoveel krampjes heeft. Het is wel heel herkenbaar.

Mijn dochter heeft hier ook last van gehad. Borstvoeding heb ik zelf nooit gegeven omdat dit te pijnlijk was en niet lukte. Dus vrij snel flesvoeding gekocht. Vele flesjes geprobeerd: Tommy Tippee, Avent, Difrax S. Niets werkte. Mijn moeder tipte mij op de flessen van B-free (BornFree). Hierin zit idd een ventiel met een soort rietje eraan. De lucht die je baby teruggeeft tijdens het drinken komt op deze manier niet in het buikje maar ook niet in de melk terecht. Door het rietje komt de lucht boven de melk terecht. Ninthe heeft hier heel veel baat bij gehad. Helaas is deze fles niet overal te koop. Bij een grotere Etos of Prenatal heb je ook flessen van dr. Brown. Deze zijn hetzelfde idee.

Wat betreft verschil tussen borst- en flesvoeding. Flesvoeding schijnt meer te verzadigen dan borstvoeding waardoor je minder vaak hoeft te voeden. Ninthe kreeg met 6 weken ongeveer 6 flessen van 120 CC (geloof ik). In de loop van de tijd minder flessen maar met meer inhoud, zeg maar 4 maal 180 CC. Vanaf bijna 4 maanden ben ik rijstebloem aan de laatste fles gaat toevoegen voor de extra verzadiging.

Veel succes

Groetjes Suzan

 


#6

hallo,

ik ben na 14 dagen gestopt met borstvoeding want het was echt een drama. ook door krampjes en spugen en ik ben toen overgestapt op flesvoeding. ze kreeg toen ze 6 week was ongeveer 120cc. voor de krampjes ben ik toen overgestapt op voeding met johannespitmeel erin. dit ligt wat zwaarder op de maag en komt niet zo makkelijk weer omhoog. enige nadeel is af en toe een spuitluier en veel scheetjes maar ja alles beter dan krampjes. het voeding is te halen bij kruidvat en heet comforte.

groetjes en succes mirjam