Fles overslaan, normaal?

Hallo allemaal,

Ik heb nog een eet-vraagje.
Mijn dochter van 6 maanden slaat zo nu en dan een fles over.

Ze eet 's ochtends om 7.00 ur een bordje pap van 120 ml. Meer krijg ik er niet in en als ik een fles geef, dan drinkt ze vaak maar 70 ml.
Ik snap er niets van. Ze heeft 's avonds om 19.00 uur een fles van 200 ml en dan de hele nacht niets, Ik zou toch denken dat ze dan 's ochtends barst van de honger…niet dus, Wie heeft dit ook??

Om 11.00 uur drinkt ze normaal een fles van 170 a 200 ml, maar de laaste dagen slaat ze deze regelmatig over. Ze wil dan ook geen thee, sap of fruit. Meestal geeft ik dan rond 13.00 uur een fles, dan drinkt ze 150 ml of 200 ml, maar wel met wat afleiding. Een speeltje in haar hand en dan drinkt ze wel. Anders laat ze gemakkelijk 90 ml staan.

Heel mijn voedingsschema komt dan in de war, want dan krijgt ze om 16.00 uur een klein potje groente en om 19.00 uur weer een fles van 200 ml. Ze mist dan de fles van 15.00 uur 200 ml.

Ze heeft dan totaal nog geen 500 ml melk gedronken…wie heeft dit ook en hebben jullie tips??

Alvast bedankt!

ps zou het kunnen dat ze “vol” gegeten is en dat ze een weekje wat minder eet. Ik zie een patroon dat ze om de paar weken een week slechter drinkt/eet…

Wat Sje altijd verteld, ze krijgen ook vocht binnen met de groente en het fruit.

Maar hoeveel flessen heeft ze? Morgan is jonger, maar die zat nog op 5 flessen en die wilde er ook ineens eentje niet meer hebben. Kan zijn dat ze zelf aangeeft dat het genoeg is.

Groetjes,

Michèle

Hoi Michéle,

Ze krijgt nu 4 flessen:

7.00 uur 120 ml pap of fles

11.00 uur 200 ml fles (maar die laat ze nu regelmatig staan, als ik met de fles aankom zet ze het al op een huilen…)

15.00 uur fles 200 ml

19.00 uur fles 200 ml

Totaal zit ze dan op 720 ml per dag als alles goed gaat, maar als ze niet wil, dan zit je metene op 500 ml en dat lijkt me weinig.

Tussendoor eet ze wat fruit 50 ml en groente 125 ml.
Thee en sap wil de de ene week wel en de andere niet…

Heb jij met jouw dochter ook het gevoel dat ze soms een weekje vol zit en minder wil eten?
Heb jij daar zelf stress van? Ik metk dat ik er heel geirriteerd van raak en stress krijg…dat is natuurlijk ook niet ok.

Misschien ten overvloede maar jouw stress heeft natuurlijk ook een negatief effect op je dochter en dat zal niet meehelpen bij het lekker opdrinken van haar flesjes…

Zolang het wisselend goed en minder goed gaat, zou ik me er gewoon bij neerleggen. Er zit inderdaad ook vocht in fruit en groente en hou goed in de gaten of ze levendig is, voldoende plasluiers heeft, etc. Zolang dat het geval is, droogt ze in ieder geval niet uit.

En vlak sprongetjes niet uit. Die kunnen ook invloed hebben op het eetgedrag. Onze kleine man heeft vandaag z’n flesje van 11.30 uur maar voor de helft opgedronken en normaal komt dat nooit voor. Maar ja, hij zit nu dan ook in een sprongetje. Rond de zes maanden zit er ook weer eentje, dus misschien voelt jouw dochter hem nu wel weer aankomen.

Groetjes!

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

Nee ik maak me er niet druk om. Dwingen heeft geen zin en wat Mriek zegt ik hou haar luiers en tranen in de gaten. Huilen met tranen is ook een teken dat ze neit uitdrogen. En haar levendigheid.

Groetjes,

Michèle

Fijn om jullie reactie te horen.

Het is heel gek, ik ben normaal niet vaak onzeker over opvoeden en zo, maar eten is echt mijn zwakke punt. Mijn dochter van 3 had exact hetzelfde drinkgedrag…ik heb het nog eens nagelezen in een schriftje en het is echt erg om te lezen.
Ik vrees dat ik het ook zelf veroorzaak, ik weet niet wat het is, maar als Milou niet goed wil drinken/eten dan zie ik dat als falen of zo, dat ik een slechte moeder ben. Ik ben echt jaloers op moeders die gewoon relaxed een flesje geven en hun kindjes die heel rustig opdrinken. Ik heb wel pittige meide die altijd veel om zich heen kijken en willen spelen. misschien heeft dat er ook wel mee te maken…?
Maar goed, dat ik Milou nu een speeltje in haar hand moet geven zodat ze de fles leeg drinkt, daar baal ik van.

Herkennen jullie deze gevoelens ook?

Ik heb wel het gevoel dat ze eerst een paar weken goed drinkt en dan een weekje er geen zin in heeft. Misschien is dat dan het sprongetje waar jullie het over hebben? Ze is nu 6 mnd en 1 week oud.

Met dank aan mijn lieftallige assistente Michèle: inderdaad in fruit en groenten zit ook veel vocht.

Daarnaast: ze zit middenin een sprongetje dus dat kan ook de oorzaak zijn van het slechtere drinken.

Groetekes, Sje

Ik voel ook wel een beetje ongeduld hoor, als hij de fles niet leegdrinkt. Maar probeer tegelijkertijd te denken: ik kan je toch niet dwingen, dus prima. Dan zal hij wel genoeg gehad hebben. Ik denk dat jij er extra op gefocust bent door je ervaringen met je oudste en dat helpt natuurlijk niet mee. Probeer je erbij neer te leggen, als ze honger hebben eten ze echt wel.

Groetjes

Ik heb het bij Morgan geaccepteerd dat ze soms minder drinkt. Zeker als ze afgeleid wordt. Ze is met van alles bezig behalve haar fles. Dus die drinkt ze soms niet leeg. Daarom ben ik nu ook met groente en fruit erbij begonnen. Ze vind het nog niet zoveel, maar ze moet er nog aan wennen.

En als ik per se wil dat ze alles opdrinkt moet ik de tv en alles uitzetten. Liefst ook de katten weg jagen

Groetjes,

Michèle

Ik denk maar zo: zelf heb je ook geen zin om elke dag precies dezelfde hoeveelheden te eten en drinken, dus waarom zou je dat van zo’n kindje wel verwachten.

Groetekes, Sje

Met die gedachte zit ik dan ook nu Sje. Ze valt er echt niet zomaar door af inderdaaad.

Groetjes,

Michèle

Welnee joh, als ze echt heel structureel opvallend slecht gaan eten en drinken is het een ander verhaal. Maar van tijd tot tijd een aantal dagen dat het wat minder gaat is helemaal niet erg. Zeker als het in een periode van een sprongetje is.

Groetekes, Sje

Ha ha ha zit Morgan nu in, alleen wil ze weer meer eten dan gewoonlijk. Misschien een of twee flessen 210+7 geven.

Groetjes,

Michèle

Als ik jullie berichten lees, dan weet ik dat jullie gelijk hebben.
Wel fijn te lezen dat jullie er ook wel van balen als ze de fles niet leeg drinken.
Ik denk ook dat ze gewoon even minder trek heeft, erin proppen gaat absoluut niet. Wel met een speeltje in haar hand, dan drinkt ze wel goed. Dus dat doe ik dan maar…maar opdringen, daar ben ik al lang mee gestopt. Milou in de stress en ik ook, geen succes dus!

En hou die gedachtes vast!

Ik vrees dat ik het ook zelf veroorzaak, ik weet niet wat het is, maar als Milou niet goed wil drinken/eten dan zie ik dat als falen of zo, dat ik een slechte moeder ben. Ik ben echt jaloers op moeders die gewoon relaxed een flesje geven en hun kindjes die heel rustig opdrinken. Ik heb wel pittige meide die altijd veel om zich heen kijken en willen spelen. misschien heeft dat er ook wel mee te maken…?
Maar goed, dat ik Milou nu een speeltje in haar hand moet geven zodat ze de fles leeg drinkt, daar baal ik van.

Herkennen jullie deze gevoelens ook?

Yep, ik herken het! Ik heb ook zo’n pittige overactieve meid die alles wil behalve drinken of eten! Ik maak me eigen hier ook altijd druk om . Gelukkig heb ik een nuchtere vriend want anders… Mijn meid is nu 9 maanden en het gaat nu iets beter met eten (fles is nog steeds een ramp) maar brood, pap, fruit en groente gaat redelijk. Ik herken je gevoelens meid, ik kan je niet helpen want ik voel precies hetzelfde. Weet dat je niet alleen bent hierin! Ik weet dat de meeste kindjes om je heen beter eten (tenminste in mijn omgeving is dat zo) maar ja…iedereen is anders probeer ik dan te denken…
Komt ooit vanzelf goed!!!

Jurian heeft het nu 2 dagen dat hij in de laatste fles (en soms overdag) 50cc laat zitten… is niet zoveel maar op een fles van 200cc tot 1/4. En ik denk dan nog wel … ik zal zorgen dat hij het opdrinkt anders is het vannacht bal! Maar helaas proppen geen zin want dan komt er nog meer retour… ik heb het nu maar zo gelaten… biedt het hem 1x aan… laat hem boertje doen en bied het nog een keer aan… wil hij niet … dan is het klaar! Enne… hij slaapt er nog niet minder om… (ff afkloppen)

Lilypie Eerste Verjaardag PicLilypie Eerste Verjaardag Ticker