Fles laten vallen?

hi hi!

sinds we begonnen zijn met bijvoeding krijgt Meric niet al zijn flessen leeg. ik heb de ene dag een fles laten vallen om te kijken hoe dat ging, toen kwam hij ineens om 23.00 uur voor een fles, terwijl hij normaal van 7 tot 7 slaapt. de volgende dag heb ik 2 halve flesjes gegeven (na fruithap en groentehap) toen zat hij propvol en gaf hij de groentehap terug. ook dronk hij toen zijn laatste fles niet leeg. gevolg, weer werd hij wakker om 23.00 uur.

ons schema ziet er nu als volgt uit:

7.00 uur fles 210
9.30/10.00 uur fruithapje
11.00 uur kleine fles 100/120cc
15.00 uur fles 210cc
16.30 uur groentehapje +kleine fles
18.30 uur fles 210cc

volgens de cb moet er tussen de flessen 4 a 5 uur zitten dan kom ik uit op het volgende schema:

7.00 uur fles 210
10.00 uur fruithapje
13.00 uur fles 210
16.00 uur groentehapje
18.30 uur fles 210

dus dan zit ik op 3 hele flessen. of raden jullie mij toch aan om die 4e fles te blijven geven en wanneer zou ik dat dan moeten geven? ik heb liever een hele fles omdat hij waarschijnlijk niet genoeg heeft aan 2 kleine flesjes. of moet hij gewoon hier aan wennen? hij wordt echt wakker om een fles en ik wil niet weer met een late voeding beginnen nu hij bijna 6 maanden oud is!!!

Hey Selma,

Leonie is ook bijna 6 maanden en zit nog steeds op 5 voedingen. Het CB raad bij ons aan om op 6 maanden op 4 voedingen te gaan zitten en zodra ze brood krijgen rond 7/8 maand naar 3 voedingen te gaan.
Ik geef ook na de groente en fruit nog fles en ze drinkt hem dan idd niet helemaal op. Zodra ze echt 150/180 fruit en groente krijgt laat ik de fles om 10.00 staan en die van 16.00 laat ik vervallen dus dan 7.00/ 13/00 en 18.30 de fles.

Misschien moet hij nog een beetje aan het ritme wennen maar idd raar dat hij om 23.00 komt. Wil hij dan ook echt drinken? Of schrikt ie gewoon even wakker en kun je het speentje geven.
Misschien kun je hem voor het slapen gaan iets meer flesvoeding geven. Leonie drinkt nl. 120/180cc per keer overdag en drinkt standaart voor op bed gaan 210 + 2 schepjes rijstebloem.

Liefs, ons

Moeder van dochter Leonie 13-12-2009
Geboorte gewicht: 3574gr./ lengte 48cm
4 weken: 4600 gr./ lengte 52,5 cm
8 weken: 5500 gr./ lengte 57cm
3 maanden: 6685 gr./lengte 60cm
4 maanden: 7470 gr./lengte 63 cm

hey mama van Leony, ik ga het vandaag even anders proberen kijken hoe hij dan doet maar ik vind het zelf ook nog te vroeg om nog een fles te laten vallen. blijkbaar heeft hij voldoende aan 3 flesjes en die hapjes. hij is al nooit een grote eter geweest. hij weegt nu ook 7100gram en is 66cm.

hoeveel wegen jullie kindjes met 5 en half maanden/6 maanden?

de mijne is geboren met een gewicht van 2670gram en was maar 48cm lang. volgens de ka groeit hij heel erg goed. maar ben een beetje in de war nu hij weer een fles minder wil. heeft hij dan genoeg aan een groentehapje en een fruithapje + 3 flessen?

Haha ja en die van ons is vanaf het begin een grote eter en zit aan de forte. Dus das even een verschil! Ik denk dat je dan blij moet zijn dat hij nog maar 3 wil drinken want ik wil er graag eentje af maar dat wil echt niet lukken…
Volgens mij met 3 flessen en onder de 600cc hoort hij wel bepaalde vitaminen er bij te krijgen… moet je even checken weet het niet zeker.

Ik zou nog niet 2 flessen gaan geven maar ik weet van mijn kleine nichtje van 7 maanden dat ze de opvolgmelke verschrikkelijk vind en die krijgt (cb raadde het niet aan) helemaal geen melk meer (behalve pyama papje) dus hij kan het ook wel beu zijn die flessen.

Ik gaf Leonie laatst fruithapje met banaan en daarna fles en ze heeft alles uitgespuugt… ik denk dat het te zwaar op de maag lag.
Jou kindje heeft ook last van reflux toch? Misschien moet je na de fruithap eventjes wachten en daarna flesje aanbieden. Dan kan hij even voelen hoe veel er nog in zijn maagje past
Of helemaal geen melk meer geven na de tijd en wat diksap.

7.00 pyama pap/ 10.00 fruit en diksap/ 12.00-13.00 fles/ 15.00 koekje met thee/ 17.00 groente/ 18.30 fles. = ongeveer het rooster wat ik in mijn hoofd heb. En dan met 7/8 maand de fles van 12.00 vervangen voor brood.

Leonie was trouwens bij de geboorte: 3575 (beetje dikker dan jullie kleine manneke) en nu schat ik haar rond de 9 kilo (nog veel dikker dan Meric)

Hoi mama Selma,

Is het geen idee om 3x 180 te geven in plaats van 210?
Had nl het zelfde als jou, mijn dochter dronk ook de flessen niet meer leeg, ben toen terug gegaan van 3x 210 naar 3x 180. Toen dronk ze de flessen wel leeg.
En het wordt ook geadviseerd om de groente en fruithap tussen 2 flessen in te geven, anders is het te kort op elkaar.
Ik heb destijds de fles van 16u laten vallen, ze eet nu 200 gram groente en een toetje.
Eerder moest ik mijn dochter vaak wakker maken voor fles 2 om 12u, nu laat ik haar lekker liggen, vaak krijgt ze nu fles 2 pas om 13u of 13.30u.
Vaak krijgt ze dan s;middags nog wat fruit of sap. Ligt er helemaal hoe onze dag is en hoe lang ze slaapt 's middags.

Mijn schema bij 6 maand was:
8.30u fles 180 met 4 scheppen bambix fijne granen
10.15u- 10.30 fruithap 200 gram
12.30u boterham
13u fles 2 180 cc
16u sap of fruit…als ze wakker is, ze slaapt ook vaak tot 17u…
17.30 groente en toetje
18.30u pyamapapje.

O ja mijn dochter is nu 7 maand. Vanaf 6 maand at ze nog geen hele boterham zoals vermeld in mijn schema, wel een broodkorstje.
Naarmate ze straks meer brood eet wordt de fles verminderd naar een beker opvolgmelk 100cc.
Dan zit ik precies op de 500cc per dag, alleen drinkt ze de fles van 180 nu nog smakelijk op!
Het blijft altijd puzzelen met die kleintjes!

Liefs Jet

Hey jet!

Ik las ook even mee! Jij maakte je dochter wakker om 12.00?? Ons meisje slaapt nu van half 11 tot 13.00 vind je dat ik haar wakker moet maken? Ons schema:

7.00 fles 180cc
10.00 fruithapje + fles 120cc
13.00 fles 150cc
16.00 groente en 120cc
18.30 fles 210cc

Zoiets wat jij doet wil uik straks ook graag maar ze slaapt nog zoveel en eigenlijk wil ik haar liever niet wakker maken.
Ook heeft ze nog liever de fles dan fruit en groente dus echt 1 late vallen zit er nog niet in!

X Marja

Ja ik maakte haar wakker toen ik nog op 4 flessen zat, anders kwam ik zo laat uit haha. Nu laat ik haar lekker slapen.
Ik had en heb ook zo’n slaapkop. Sinds ik op 3 flessen zit, is het veel rustiger. Ik had het idee dat ik de hele dag met eten bezig was hihi.
Nu lees ik bv ook dat veel kindjes van 7 maanden s’ middags diksap krijgen en een koekje…wanneer ik dat moet doen weet ik ook niet, want ze slaap 's middags best nog wel lang.
Als ik haar om 12.30 brood geef en om 13u de fles blijft ze vaak tot 15u wakker en slaapt ze tot 17u, ja dan is het weer tijd voor de groente…pff die kleintjes ook.
Gister was ze om 16u weer wakker, toen heb ik haar een klein fruithapje gegeven…
Zr doet haar mond altijd open haha.
Maar jou kindje is 5 maand lekker op 4 flessen blijven meid, bij 6 maand eten ze vaak wat meer goente en fruit en gaat die fles er zo ag, zo ging het hier ook.
Je schema ziet er prima uit!

Ik had toendertijd het volgende schema, Bo kreeg namelijk ook zijn flessen niet meer leeg. Het cb gaf mij toen het advies, dat de 4e fles pas weg mag, alks het toetje is geintroduceerd, en dat he os staat van hetw el of niet brood eten. Wat nu waar is, dat weet ik net, maar ik heb dat advies gevolgd.

800 210+7 met een aantal scheppen bambix en uit een bordje
10:00 fruithapje 100 gram
12:00/2130 210+7
16:00/1630 groente hapje (kwam geod uit want dat was toen een moeilijk uurtje voor hem, en hierdoor werd het makkelijker) 100 gram
17:00 90 +3 als toetje
19:30/20:00 210+7

Geleidelijk aan, als je zag dat hij er aan toe was om meer te krijgen, verhoogde ik het fruithapje en groente hapje., en dan liet hij zelf wat staan van de fles, waardoor je automatisch bv op 180+6 kwam te zitten.
Toen we brood mochten geven, kreeg hij geen 200 cc melk meer op tussen de middag, dus dan gaf ik 90 cc +3 . en dan gaf ik bij het fruithapje wat drinken (diksap) en het groentehapje werd toen ook al tegen 17:00 gegeven, waardoor hij om 1530 ook wat diksap met een koekje kreeg ofzo. Hoop dat je hier wat aan hebt.

liefs woezel

Lilypie Second Birthday tickers

Hey Jet! Ik zit nog op 5 flessen!!! Haha we hebben echt een hongerlapje hoor! Je hoeft ook helemaal geen tussen doortje te geven toch? De meeste moeders gebruiken het om een bepaalde tijd te overbruggen tussen 2 voedingen en dat probleem heb jij niet… scheelt weer wat werk!
Idd je bent de hele dag met voedingen bezig! De enigste die ik echt irri vind is de groente hap om 16.00 dit omdat je dan soms ook wel vaak even weg bent en dan ergens anders moet gaan zitten kliederen…

X

Ik heb het idee dat elk CB wat anders adviseerd. Toen mijn dochter 6 maanden was moet ik naar de arts, toen ik zei dat ik 4 flessen gaf, vond ze dat veel te veel?? Mijn vriendin uit een andere plaats werd geadviseerd wel 4 flessen te geven met 6 maanden hmm typisch.

Anyway, 3 flessen werkt hier prima nu. Ik volg gewoon mijn eigen gevoel, wij moeders ken ons kindje toch het beste.
Toe ze idd 200 gram groente en fruit ging eten was de fles van 16u er zo af, anders kon ze haar groente niet op.

Ik vindt het altijd weer leuk om julie schema’s te lezen!

ok duidelijk hij zit nu op 4 flessen maar ben geneigd om naar 3 te gaan. ik heb vanmorgen om 7 uur een fles gegeven en om 10.00 uur fruithapje. pas om 13.00 uur, net dus, heb ik weer een fles gegeven. ik moet zeggen intussen heeft hij een hoop geslapen en hij kreeg nu wel zijn hele fles op. tot nu toe werkt het prima de derde fles gaan we pas om 18.30 geven. zo zit er voldoende tijd tussen om zijn fruithapje en groentehapje te verteren. ik heb gemerkt dat dit beter werkt. eerst gaf ik al na een anderhalf uur (soms na een uur al) een fles. en dit kreeg hij gewoon niet op. idd hele dag bezig met voeden. maar nu snap ik wat cb bedoelde met laat nu tussen alle flessen 5 uurtjes als dit lukt. dus hij krijgt in weze flesjes om 7,13 en 18.30 uur. de hapjes zitten er net tussen in.

Leony, je moet je kind niet wakker maken hoor! zoals je het nu doet is het goed. als ze echt honger heeft dan meld ze zich wel. niet zo onzeker worden door andermans ervaringen want elk kind is anders! dat je nog op 5 flessen zit geen probleem de jouwe is ook nog zo klein. ze geeft het vanzelf wel aan doormiddel van flessen laten staan zul je het snel doorhebben dat ze een fles minder wil hoor! niet wakker maken!

ja mijn kindje heeft ook reflux maar ik merk er laatste dagen erg weinig van komt waarschijnlijk door de medicijnen en de bijvoeding. dat ze heeft gespuugd komt echt doordat je te dicht op elkaar zat met voedingen. dat heb ik nou ook al geleerd.

hebben ze trouwens genoeg vocht binnen met 3x180?

@Jetteke ben het met je eens dat ze allemaal anders werken. de cb zei tegen mij ook dat ik op 5 flessen moet zitten ik dacht hallooooooo!! hij is bijna 6 maand oud! terwijl de ka zegt ga maar naar 3 flessen joh!

eerlijk gezegd vraag ik de cb niets meer. dan zeggen ze dit dan zeggen ze dat. ow ja ze zei dus tegen mij dat er tussen elke fles 4 a 5 uurtjes moet zitten toch? hoe doe je dat dan als je 5 flessen moet geven vraag ik me af nou mij niet gezien ik vind het prima zo!

Jou kleintje pakt het wel lekker snel op dat eten. Ik ben net begonnen met wat fruit te geven en vandaag heeft ze wel 2.5 theelepel banaan gegeten. Toen ging de mond niet meer open. Wij zitten nog steeds op 5 flessen en blijven daar ook nog even mee door gaan. Tot ze inderdaad meer eet en we het kunnen afbouwen. Maar ik denk dat het onderste schema van jou met de 3 flessen heel goed kan en dat je kleintje het daar heel goed op gaat doen. Jou mannetje doet het nog niet zo slecht hoor.

Muriel was bij de geboorte 43 cm en woog 2070 op 12 mei was ze 63,5 cm en woog ze 6380 gram.

Ik vind het ook altijd zo leuk om die schema’s te zien maar doe daarna wel lekker mijn eigen ding en het gene wat bij ons past.

gisteren hebben we ons aan de nieuwe schema gehouden en het ging goed! hij werd wel weer om 23.00 uur wakker maar heeft eventjes gespeeld met zijn knuffel en daarna hoorde ik rare geluiden, toen ik zijn kamer binnen kwam lag hij op zijn buik te slapen. heb hem gewoon op zijn rug gelegd toen sliep hij tot vanmorgen 7 weer verder. ik was even bang dat hij gewoon honger had maar nee hoor hij doet het idd al goed op 3 flessen en hij heeft gisteren al zijn groente opgegeten. nog een zorg minder ook merkte ik dat hij zijn fles net weer net als het oude erg gulzig op ging drinken. dat deedhij de laatste dagen wel anders. we zijn wel teruggegaan naar 3x180. meer drinkt hij niet. hier probleem opgelost denk ik alle flessen gaan leeg en de nieuwe schema werkt echt veel beter. dank voor de reacties!

@Murielisblij idd gewoon je eigen schema aanhouden als dat volgens jou goed is. de ene kind is het ander niet. de mijne is geen grote eter maar als hij honger heeft dan eet hij alles op haahahah zo is elk kind anders…sommigen kunnen na een fruithapje nog een fles naar binnen krijgen bij ons lukt dat niet. then so be it! gewoon je mama gevoel volgen dan komt het helemaal goed. en ja hij lust echt alles hahaha als het maar eten is hij gaat voor mijn gevoel met alles te snel niet tegen te houden…ik snap er echt niets meer van…ik zou niet verbaasd kijken als hij over een paar weken al kan kruipen want hij is er dag en nacht zo hard mee bezig! daarom ga ik er maar van genieten nu hij dat nog niet kan