Feestdagen stress & onrust

Elk jaar heb ik er weer last van … Zo tegen 5 december begin ik er niet veel meer aan te vinden aan de aankomende feestdagen en erger ik me rot aan de hoeveelheid luxe in de supermarkten (straks de ovrvolle karren), de aandacht rondom de feestdagen, in de winkels/folders … stress van mensen en vooral dat de maand december anders is dan de andere maanden. Ik ben altijd gewoon heel blij als het januari is en alles weer enigszins NORMAAL is.
Voor mij zijn de feestdagen altijd heel beladen geweest zo zonder familie rn thuis was er nooit wat aan. Nu heb ik mijn man en kind maar toch merk ik dat ik ook onbewust erg onrustig wordt van deze periode. Zeker omdat ik ook denk aan de zwakkere in de samenleving, de crisis en de mensen die niet kunnen feest vieren om wat voor reden dan ook. Eigenlijk vind ik het hypocriet.
Ik wil er niet teveel aan meedoen (doe maar normaal gedachten) maar toch beinvloed het me.

Ik begrijp dat het voor vele een leuke maand is met familie … ik wil toch ook denken aan degenen voor wie deze maand bol staat van triggers en zich door de decembermaand worstelen.

ik denk dat (in mijn belevenis dan) met name met kerst, het de bedoeling is om jezelf te realiseren hoe goed je het hebt, en dat er zoveel gezinnen zijn, waarbij het anders is. Als ik in mijn omgeving zie dat iemand het moeilijk heeft, dan help ik ze, waar ik kan, met spullen of iets dergelijks. Echter, ik erger mij niet aan de overvolle karren bij de winkel, waarschijnlijk ben ik er zelf ook 1 van, die wat extra koopt omdat het een feestdag is, nu is mijn kar wel wat minder vol beladen dan de gemiddelde kar op dat moment, mede dankzij het feit dat we met kerst bij beide families onder de pannen zijn met eten, maar toch.
En ondanks dat ik het heel erg belangrijk vind om jezelf op een dergelijk moment te realiseren dat je het goed hebt en dat er dus gezinnen zijn met behoorlijk wat minder, dat ik probeer waar mogelijk te helpen, schaam ik me niet als ik daar met een kar vol lekkere dingen de winkel door loop. Ik voel mij ook niet schuldig.
Ik doe namelijk wat ik kan voor een ander, en meer dan dat, kan ik niet, en ik ga niet minder kopen, minder lekkers in huis halen, omdat ik weet dat een ander het niet kan veroorloven. Dat is hetzelfde als met Sinterklaas, Het hoeft geen honderden euro’s te kosten, dat geef ik er namelijk ook niet aan uit, maar Bo krijgt best een goed gevulde schoen. Ik ken iemand die dat idioot en stom vind, want er zijn dus zat kinderen (lees bv dat andere topic hier) die geen sinterklaas kunnen vieren, en dat is zielig. Dat klopt, is ook zielig, en als ik een gezin weet die dat mee maakt, zou ik ook helpen , kleine kado’s bv , om toch hun sinterklaas te kunnen laten vieren, maar het weer houdt mij er niet van om toch Bo leuke kado’s te geven, misschien gemiddeld voor meer geld, dan wat een ander zou doen, want ik ga hem geen leuke sinterklaas onthouden, puur omdat ik weet dat er kinderen zijn die het niet kunnen vieren, want daar heeft Bo geen boodschap aan. Die kan daar niks mee. Nu is het totaal bedrag wat Bo krijgt met de Sint , bij beide families plus alles wat hij in de schoen heeft gehad, ongeveer 75 euro wat wij zelf dus er aan hebben uitgegeven, dus dat valt nog mee.

Wat ik bedoel te zeggen is, ja het is goed om er bij stil te staan, en als het mogelijk is, misschien zelfs mensen ergens mee helpen, maar ik persoonlijk laat het mij niet beinvloeden in mijn daden, en in mijn gevoel.

liefs woezel

Lilypie Fourth Birthday tickers

Ik kan me ook wel voorstellen dat als ik jouw verhaal zo lees dat het familie gevoel bijdraagt, een gezellig samenzijn … en je de feestdagen ontspannen tegemoet gaat. Bij ons thuis is dat nooit geweest en van mijn mans kant ook niet.

Ik bedoel met mijn verhaal ook te zeggen dat het niet voor iedereen vanzelfsprekend een leuke maand is. Ik moet mezelf door de maand heen worstelen …

Ja dat kan ik me heel goed voorstellen dat je dan een naar gevoel hebt bij de feestdagen, en dat je blij bent als ze voorbij zijn. Ik vind het altijd heel erg naar om te horen dat mensen er zo vervelend bij voelen omdat ze nooit leuke tijden hebben gekent tijdens de feestdagen.
Echter, het is nu wel een mooie kans om jouw eigen kleine meid dat wel mee te geven, dat het gezellig kan zijn, lekker knus, mooie kerstboom, versiering etc. zodat als zij later volwassen is, er met een fijn gevoel aan kan terug denken, en misschien dat met de tijd, je er zelf een wat beter gevoel bij krijgt, en je er niet door heen hoeft te worstelen.

liefs woezel

Ik herken het wel een beetje. bij ons thuis waren de feestdagen vroeger ook nogal beladen omdat het dan verplicht gezellig moest zijn. Het was alleen allemaal zo geforceerd en op de buitenkant gericht dat ik er altijd de kriebels van kreeg. Meestal liep het uiteindelijk uit in ruzie. En dat werd echt niet goed gemaakt door de bergen cadeau’s die we wel kregen.
Decemberstress doe ik niet aan, het is vooral zorgen dat je op tijd begint met inkopen en regelen. Bij ons in de winkel word je echt niet blij van mensen die op het allerlaatste moment nog inkopen moeten doen. Dan zijn ze verbaasd dat dingen uitverkocht zijn en dan krijg je geregeld scheldwoorden naar je hoofd geslingerd. Niet echt fijn. Soms is het wel moeilijk om dan aardig te blijven, zeker als je de hele dag je benen onder je lijf vandaan rent en de nodige overuren draait. Niet echt mijn idee van een gezellige decembermaand.
Dat er mensen zijn die het minder hebben als ons staan wij zeker wel bij sti len al is het dan niet met kapitalen(helaas staat er hier ook nog steeds geen geldboom in de tuin) elk jaar kunnen we toch een gezin in roemenie een fijne kerst bezorgen. Daar ben ik dankbaar voor dat we dat kunnen doen.
Sinterklaas word hier wel gewoon gevierd maar we houden het wel normaal. Ongeveer 50 euro per kind schat ik.Als ik een keer echt iets duurders wil geven dan doe ik dat liever met verjaardagen. kinderen vergelijken de kado’s toch met elkaar en als er dan een vriendje minder krijgt dan Rens vind ik dat best lullig want ze gaan dan toch snel denken dat sinterklaas hun misschien niet zo lief vind.
Hier zamelen ze van de voedselbank gebruikt maar net speelgoed in om zo de kinderen van de voedselbank een leuke sinterklaas te bezorgen. Vanaf volgend jaar ben ik van plan om daar met Rens elk jaar wat te brengen zodat hij er ook stil bij leert staan dat niet iedereen het zo goed heeft als hij.
Zelf voel ik me niet bezwaard om in december een beetje extra uit te geven.
Wij leven sowieso niet zo heel erg luxe, zo breed hebben we het ook niet. Wij geven daar ook niet om, we zijn heel blij met wat we hebben. Ook als zijn de meeste van onze spullen dan niet nieuw, we hebben een leuk huis, we zijn allemaal gezond en we hebben een fijne relatie en 2 schatten van kinderen. Dat dit allemaal mogelijk zou zijn hadden we een aantal jaar terug niet durven dromen, toen stonden we er heel wat beroerder voor. Dus genieten doen we dubbel en dwars zeker ook met de feestdagen omdat je daar dan toch wel meer bij stil staat.
Kerst vieren wij naar de maatstaven van deze tijd vrij sober. Hier geen kado’s onder de boom. ik vind dat niet nodig(Rens is in december ook al jarig) en ik vind het ook niet bij ons geloof passen. Voor ons staat met kerst de geboorte van de Heere Jezus centraal . Voor ons past een commercieel kerstfeest daar niet bij. Voor ons zijn de kerkdiensten en het samenzijn met familie met kerst belangrijker. Maar ik maak wel een eenvoudig kerstontbijtje en we gaan ook gourmetten. Puur omdat wij het gezellig vinden om op die manier tijd met familie door te brengen. Maar je kunt het ook gezellig hebben aan tafel zonder boter in de vorm van een kerstklok oid, we houden het wel een beetje normaal.
Waar ik in deze tijd wel erg verdrietig over kan zijn zijn mensen die met de festdagen eenzaam zijn. Daar probeer ik ook oog voor te hebben. Ik heb het al een aantal keer mee gemaakt dat er mensen tijdens de kerkdienst onwel zijn geworden die daar moederziel allenig zaten met de kerst en van wie niemand wist wie het was. Niemand zou allenig moeten zijn met de feestdagen. Ik ken die eenzaamheid daarom geniet ik nu extra van mijn eigen gezin zeker in deze tijd, maar de deur staat hier ook open voor minder goed getroffen hebben.

Groetjes Ramona

Wij hebben ook te doen met deze mensen en hebben een keer open huis gehouden voor mensen uit onze kerk (en mensen die zij kenden) op oudjaarsavond. Wie wilde, mocht komen. Er zijn maar twee mensen gekomen, maar toch…je zag dat het ze goed deed. We hebben spelletjes gedaan, oliebollen gegeten en vuurwerk gekeken. Het was voor hen goed om niet alleen te zijn om 0.00 uur.

Met een allenige kerst ben ik zelf een keer meegenomen naar mensen uit onze kerk. Was een erg fijne avond en het eten was lekker

@Freubeltje

Dat is toch harstikke mooi dat die mensen zo een fijne oud en nieuw hebben gehad. Voor jou waren het misschien maar 2 mensen maar ik denk dat het voor die mensen juist een grote waarde had.

Groetjes Ramona

@ramona … ja, die beladen kerstdagen en je hebt gelijk hoor. Ik probeer er nu iets goeds van te maken. Zeker voor Fabienne …

Als een vriendin dan zegt (zoals gisteren) dat ze sinterklaas vieren met de hele familie, dat is voor mij een trigger, … danoverheerst even de teleurstelling, pijn van vroeger … duurt altijd even alvorens ik het kwijt ben.

@Essther Dat is voor mij best wel herkenbaar. Voorheen had ik er ook best wel last van. Vooral ook omdat ik dingen die in het verleden gebeurd zijn niet kon verwerken.
Sinds ik mijn man heb leren kennen is het me gelukt om steeds een beetje meer een plekje te geven. Hij heeft mij daar onwijs bij geholpen en ook geholpen om mijn zelfvertrouwen weer een beetje op te krikken en voor mezelf te kiezen.
Daardoor heb ik er nu veel minder last van, al blijft het denk ik wel je leven bij je. Maar als gedachten daaraan nu opkomen laad ik die veel makkelijker van me af geleiden. Ik heb zelf best een klote jeugd gehad en ik kies er voor omdat niet de rest van mijn leven te laten vergallen. Ik geniet dubbel en dwars van wat ik nu heb, probeer zoveel mogelijk in het nu te leven en niet te blijven hangen in wat is geweest.
Klinkt makkelijk maar voor mij is dat echt een weg van jaren geweest.
Ik hoop voor jou dat jij met de tijd ook wat dingen achter je kan laten en volop kan genieten van je gezin ook in de decembermaand.

Groetjes Ramona

Bij ons was de kerst ook altijd erg beladen thuis. Die verplichte gezelligheid van Moon1983 was bij ons ook. En daar werd het juist niet gezellig van. Ik kan me één kerst herinneren dat m’n ouders flinke ruzie kregen omdat mijn vader per ongeluk met de slagroombus spetterde en mijn moeders kleren een beetje vies werden. Ongelofelijk waar die mensen ruzie over konden maken. Vanaf die kerst hoefde het van mij ook niet meer zo en waren het echt verplichte nummertjes. Sinds ik met mijn vriend samen woon is het wel beter. Zijn moeder is echter 2 jaar geleden vlak voor de kerst overleden, dus het is voor hem ook behoorlijk beladen. Maar we willen wel dat Merel en Anouk het gaan waarderen als een leuk en gezellig feest. Als we dan Merel zien die helemaal uit haar dak gaat bij het zien van de kerstbomen en versierde huizen, geeft dat ons ook weer positieve energie om er wat van te maken. Maar ik waak er echt voor dat het niet zo’n stressbedoening wordt als vroeger bij ons thuis.

Groetjes Natasja

Bij ons speelde drank ook een grote rol in het gezin. Als kind werd ik niet gezien, laat staan dat er aandacht was voor sinterklaas of kerstmis. Dat ouders dit hun kind ontzien is ongelooflijk en niet te begrijpen vind ik.

Hoi,

ik herken het ook ook de december de stressmaand, inkopen hier, inkopen daar,
het begint eigenlijk al half november wanneer de Sint in het land komt.
De kids helemaal hyper de pieper (vooral oudste heeft er last van, maar ook jongste is tegenwoordig iedere morgen om 6 uur wakker)

Sint hier, werk van mij, werk van vriend, sportclubje, vanmiddag thuis nog
en op school, merk dat onze kids erg gevoelig voor zijn, (en wij ook

Totdat afgelopen maandag de kids bij ons “inklapten”, mn de oudste.
Zaterdag 2x sinterklaas gehad, zondag morgen nog een keer , zondagmiddag feestje vriend (40 jaar) gehad, maandags gewoon naar school hele dag en eerst moest oudste naar logopedie en toen nog naar de zwemles, en toen…

kwam ie thuis helemaal overstuur, had met zwemmen ook niet meegedaan, was zooo
ontzettend moe…
kortom: wij hebben toen 's avonds besloten dat we het op deze manier niet weer doen…
1x sint per dag en niet meer meerdere dingen, dus------ keuzes maken.
De kids worden er niet rustiger van, en wij ook niet…
Vanmiddag nog Sinterklaas met fam gevierd, en morgen komt ie nog op school en dan is het wel weer genoeg geweest.

Ik ben blij dat het morgen weer afgelopen is, echt waar!
Dan hopen we weer een paar weken R U S T te krijgen voor de kerst weer begint.

Onze oudste wordt 2e kerstdag ook nog 6 jaar, dus wij zijn met de kerst altijd extra druk, niet leuk, ik weet het , maar je kunt er ook niets aan doen…

1e kerstdag gaan we met zijn allen naar schoonouders en familie (heeft ons uitgenodigd) en 2 kerstdag vieren we dus verjaardag van Wouter.
Maar voor de rest, proberen we het een beetje rustig aan te doen.
Geen plannen maken gewoon lekker relaxen (wij hebben tussen kerst en oud*nw ruim week vrij)
en vooral doen waar we zelf zin in hebben. Ben er zelf ook enorm aan toe hoor,
heb een hele drukke tijd achter de rug gehad (werk bij een bedrijf dat in kerstartikelen handelt) vanaf augustus tot nu…

Ik kan me ook enorm ergeren aan mensen die overvolle karren in de supermarkt halen, eten drinken en schransen … dat hoeft voor mij ook niet hoor, zeker nu je al op de centjes moet letten…

succes allemaal@

Wat jammer dat je de feestdagen zo ziet. Maar als ik je verhaal zo lees en zie hoe je het vroeger als gezin hebt ervaren dan begrijp ik dat wel.

Zelf ervaar ik het niet zo, maar dat komt ook omdat het vroeger bij mijn ouders gewoon gezellige dagen waren. Helemaal niet over de top, maar toch net even anders dan andere dagen.

Zo doen wij het ook. Gewoon gezellig met elkaar en natuurlijk koop je wat extra’s en lekkere dingen, maar niet overdreven veel. Wij vinden het leuk om 1 dag gezellig bij de kids te zijn en te doen waar we zin in hebben. Dus gaan niet van hot naar her vliegen. Gewoon 1 dag bij ouders/schoonouders en de andere kerstdag lekker voor onszelf. We gaan het ene jaar naar mijn ouders en het andere jaar naar mijn schoonouders. Toen we nog geen kinderen hadden waren we vaak beide dagen weg en dat vind ik jammer. Nu vind ik het prima op deze manier, zodat je ook nog even lekker als gezin kunt genieten van de kerst.

Groetjes,
Sandra

@Sandra, heerlijk zeg, da je 1 dag voor jezelf en je gezin pakt!! wij knen dat niet, mijn vader is 2e kerstdag jarig, dus daar moeten we (vind ik) zowiezo heen, dus eerste kerstdag is het dat we naa mijn schoonouders gaan, en zo vliegt de kerst voorbij ,maar mijn man heeft gelukkig de week tussen kerst en oud en nieuw vrij, en ik ook, dus we kunnen daarna nog lekker genieten!

liefs woezel