Extreem veel slapen... reden voor HA?

Pff ik vind het soms zo moeilijk wat ik met mijn meisje aan moet!
Het is een heerlijk kind, als ze wakker is vrolijk en heel actief (nog net niet zo hyper als dr broer was op die leeftijd, maar wel drukker dan de meeste kinderen volgens mij).
Maar ze slaapt enorm veel overdag, en in plaats van dat het minder wordt, lijkt het juist steeds meer te worden naar mate ze ouder wordt!
Is wel heel makkelijk en rustig voor mij natuurlijk. Maar ik ga me steeds meer afvragen hoe normaal het eigenlijk is.

Ik kan haar soms wel een ochtend of middag ophouden hoor, zeker als ze bijv. in de buggy kan zitten tijdens winkelen. Maar dan moet ze dat de volgende dag echt inhalen en slaapt ze dus nóg meer.
Als ze niet naar bed kan, is ze ontzettend huilerig, weet niet wat ze moet doen en is over het algemeen boos op mij.

Ze slaapt 'snachts ongeveer 12 uur van 19.00-7.00 (we moeten haar 'smorgens wakker maken om broer naar school te brengen. In het weekend slaapt ze tot 8 uur).
Dan gaat ze meestal om 9.00/9.30 weer naar bed en maak ik haar rond 11.30 wakker om broer weer op te halen. dat is dus 2-2,5 uur.
En dan 'smiddags is ze om 14uur weer moe… maar mag ze niet naar bed omdat we broer om 15uur weer ophalen.
Dan slaapt ze van 15.30-17.30/18.00, weer 2-2,5 uur dus en maken we haar wakker voor het eten… om vervolgens om 19.00 weer naar bed te gaan…

ze slaapt dus ruim 16 uur per etmaal op de dagen dat broer 2x naar school gaat.
Als ze tussen de middag kan blijven liggen (als broer overblijft op school, of ik haar bij oma laat slapen) slaapt ze gerust 4uur achter elkaar, en dan eind v/d middag nog 1,5 uur. NOG meer dus.

Nou is dat voor een baby natuurlijk heel normaal… maar voor een kind van 2 ???

Ik heb het al eens min of meer aangekaart bij de HA, ook icm haar vele drinken omdat ik dacht aan suikerziekte. Daar is ze toen wel op getest maar is niks uitgekomen. Maar omdat ze op de tijden dat ze wakker is wel heel actief is, en dus niet suffig of afwezig zag hij niet direct reden voor verder onderzoek.

Wat denken jullie… zou ik het nog een keer aankaarten? Of maar gewoon vanuit gaan dat ze gewoon veel slaap nodig heeft…

Gewijzigd door - Suzsje op 04 Jul 2011 17:29:39

ik denk dat het normaal is, ook al lijkt het van niet. Als ik kijk naar Bo, die slaapt in de nacht zeker 12 a 13 uur, soms nog langer. Tussen de middag slaapt hij 3 uur, soms 3,5 uur. Als ik uitga van die 12 uur plus die 3 uur, dan is dat ook 15 uur, met uitschieters naar de 16, a 16,5 uur per etmaaal. In principe het zelfde dus, alleen hij heeft het anders verdeeld en is 2,5. Ik vroeg een tijdje terug aan het cb of dit erg was, en zei gaven aan dat zolang een kindje wanneer die wakker is, vrolijk en actief is, er niks aan de hand is en ze zich geen zorgen maken.
Ik kan me echter wel voorstellen dat je je hier druk om maakt, bel anders het cb eens op, en vraag het de wijkverpleegkundige. Kijken wat die er van zegt!

liefs woezel

Lilypie Third Birthday tickers

Mja dat scheelt qua uren idd niet zo heel veel.
Maar waar ik eigenlijk vooral mee zit dat ze zo kort achter elkaar kan wakker blijven… Na 2,5 uur wakker is ze op!
'smiddags kan ik haar met moeite 4 uur ophouden… maar die laatste uurtjes zijn echt niet gezellig zeg maar.

CB kan ik idd eens bellen. Dom…zijn we vorige week geweest en ik heb er helemaal niet aan gedacht om dat daar te vragen!

Als je het niet vertrouwt, gewoon bellen naar de huisarts. Een moeder voelt zelf goed aan of iets normaal is of niet, en als het jou verontrust: dan bellen.

Voor hetzelfde geld heeft ze bloedarmoede of pfeiffer ofzo. Het kan maar beter op tijd gecheckt worden waardoor ze zoveel slaapt.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 04 Jul 2011 18:03:24

ik weet niet ik moet zeggen ik vind het echt heel erg veel! ik zou persoonlijk toch even navraag doen bij de huisarts, want voor hetzelfde geld heeft ze bloedarmoede of zoiets dergelijks.
en zeker omdat jij je hier zorgen over maakt… kan het nooit kwaad eens te gaan. al is het alleen maar dat jij je geen zorgen meer hoeft te maken.
Rico slaapt alleen s’nachts. 's middags dus niet meer en s’ochtends ook niet (misschien is ie daarom zo druk)

Hoi,

als je idd niet vertrouwt, gewoon de huisarts bellen of idd CB (daar weten ze het ook vast wel)
ons jongste zoontje heeft juist altijd erg WEINIG geslapen vanaf zijn 2 e hooguit 12 uur ofzo.

Groeten, mama van 2 kids

@Bakmama, dat was nou niet bepaald de reactie waar ik op hoopte!
Zou toch té toevallig zijn als zij dat ook zou hebben!!! Niet dat ik daar meteen aan denk hoor… kan vanalles zijn natuurlijk. Ze heeft eigenlijk nog nooit echt wondjes gehad ofzo, dus daar kan ik niet veel zinnigs over zeggen.
Bloedneuzen heeft ze iig ook nog nooit gehad.

Ik laat haar toch inderdaad even onderzoeken door de HA.
Vanochtend was het ook alweer zo… had haar om 7.30 wakker gemaakt… en om 9.00 zat ze alweer in dr oogjes te wrijven en wilde ze naar bed!!
Dat kon helaas even niet, ik zou mn vader helpen op de markt, en mijn moeder paste op maar moest nog even weg met haar.
Uiteindelijk heeft ze geslapen van 10.00 - 14.00 en heeft ze haar maar wakker gemaakt! Ze was echt nog ver weg!
Tja eind van de middag moest ze mee naar zwemles van dr broer, dus kon 'smiddags niet meer slapen. (komen dan pas 17uur thuis). Dus vanaf 16.00 alleen maar huilen en driftig, en daarna ook te moe om te eten dus na 3 stukjes vlees lag ze op bed!
En ik vind ook dat dr oogjes niet meer zo helder lijken als eerst.

Moet voor mezelf ook nog even bloedprikken, dus dacht nem haar meteen mee. Maar toen ik voor haar ook een formulier vroeg bij de assistente heeft ze even contact opgenomen met HA, en die wilde haar toch liever eerst even zien.
Tja… denk niet dat dan heel veel zin heeft, want als ze wakker is, is ze ook meteen giga druk… Maar goed ik ben geen dokter, dus we zullen zien

Gewijzigd door - Suzsje op 07 Jul 2011 19:56:13

Wat is normaal en wat niet?
Misschien slapen sommige kindjes gewoon lang en graag. Fabienne heeft altijd erg weinig geslapen, ook als baby. Nu slaapt ze van 21 uur tot 6 uur 's-ochtends en dat is het. Ze is een rustig kind, niet druk of hyper, vervelend of driftig dus voor haar is dit genoeg. DAT BETEKEND DAT ZE 9 UUR OF MINDER SLAAPT !!! Ze gaat normaliter om 20 uur naar bed maar is dan nog een poosje aan het babbelen of wilt nog een boekje lezen, dan is het 21 uur dat het echt stil is, soms vroeger of later.

Ja, dat is zekerwel veel maar niet extreem meer dan Senne.
Senne slaapt van 19.30 tot 8.30, en dan moet ik haar soms wakker maken.
Dan gaat ze om 1230 weer naar bed tot 15.30 en ook dan moet ik haar soms wakker maken.

Senne slaapt dus ook zo’n 15 à 16 uur per etmaal…

Maar steeds van die ‘korte’ slaapjes snap ik niet… Dus ik zou het ook nog eens navragen bij het cb of de huisarts, al is het alleen maar voor jouw geruststelling!

Groetjes van Sascha en Senne

@Suzsje: ben je al bij de HA geweest? vond hij dat je dr bloed moest laten controleren??

Heb helaas vandaag geen afspraak meer kunnen maken. Erg druk en is een beetje langs me heen gegaan.
Dus dat wordt maandag ff bellen.

@Sascha, dat ze steeds korte slaapjes heeft komt natuurlijk vooral omdat we dr altijd wakker moeten maken ivm schooltijden van dr broer… Anders doet ze wel langere slaapjes. Maar ik vind het vooral raar dat ze zo kort wakker kan blijven!!!
Hooguit 2-3 uur en dan is het op.
Ze kan best een hele dag wakker zijn hoor, als we een dagje weggaan bijvoorbeeld.
Want in de buggy slaapt ze niet. Ze is absoluut niet suffig of afwezig dan. Maar wel heeeel veel huilen en boos. Terwijl ze dat dus niet heeft als ze lang en veel kan slapen. (overigens is het dan wel te doen als ze dan in de buggy zit met tut in dr mond. Maar als ik dr laat spelen of lopen is het niks).

Dat ze in de buggy niet slaapt komt denk ik ook wel omdat ze het eng vind om achterover gekiept te liggen. Zelfde verhaal als dat ik laatst schreef over die angst in de auto.
Ze wil echt alleen in de quinny zapp, al vanaf het moment dat ze niet meer in de kinderwagenbak paste. En tja… zo rechtop slaapt ook niet zo makkelijk natuurlijk een enkele keer vallen dr oogjes wel eens dicht maar dan ‘valt’ dr hoofdje naar voren en schrikt ze meteen weer wakker.

Ja, maar is dat dan ook niet juist omdat ze steeds wakker gemaakt wordt?

Groetjes van Sascha en Senne

Nee denk het niet. Op zaterdag is het net zo… Alleen is ze dan 'smorgens later wakker, en gaat dan dus ipv 9uur pas om 11uur/half 12 ofzo naar bed, heb haar dan alvast een boterham gegeven en slaapt dan tot 4 uur! En dan om kwart over 6 weer terug.

Nu vanochtend was ze pas om 9.45 wakker!!! Gisteravond heeft ze eerst bij oma geslapen omdat wij wegmoesten en hebben haar om 22.30 opgehaald. 5 minuten in de auto en is daarna meteen weer verder gaan slapen thuis hoor. Dus misschien komt het daardoor dat ze nu meteen veel langer sliep vanmorgen?? Normaal is het rond 8 uur dat ze wakker wordt uit zichzelf.

Tim is ook altijd een ontzettende slaapkop geweest die extreem veel slaapt. Eigenlijk begon het bij Tim na zijn 2e verjaardag eindelijk minder te worden. Tim sliep gerust de hele middag en dan s’avonds om half 8 gewoon weer. Heb er eigenlijk nooit wat achter gezocht. Maar het kan natuurlijk geen kwaad om eens bij de huisarts langs te gaan. Wie weet dat er toch wel iets met haar aan de hand is.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers