Extra inkomsten voor gehuwden?

Inkomen fiscale partner

Was het inkomen uit werk en woning van uw fiscale partner hoger dan € 14.175 (voor 65-plussers € 21.390)? Dan is uw fiscale partner meestal voldoende belasting verschuldigd en krijgt u de niet-verrekende algemene heffingskorting uitbetaald.

Geldt dit ook voor thuisblijfpapa’s? Want hier zijn de rollen omgekeerd…
En geldt het ook als je een uitkering hebt of alleen als je uitkeringsloos bent en van één salaris leeft?

Maakt niet uit of je thuisblijfmama of papa bent, maar weet bijna zeker dat het niet geldt voor mensen die een uitkering hebben.

Het geldt puur voor dat 1 werkt en 1 niet. En dat je dan aan de eisen voldoet.

Volgende staat op de site van de belastingdienst.

Uitbetaling van de algemene heffingskorting

Hebt u geen of een laag inkomen (lager dan € 6.265 of, als u recht hebt op de inkomensafhankelijke combinatiekorting, lager dan € 9.380)? Dan betaalt u geen of weinig belasting en loopt u (een deel van) de algemene heffingskorting mis. Als u in 2010 jonger was dan 65 jaar, is de algemene heffingskorting € 1.987. Als u in 2010 65 jaar of ouder was, is de algemene heffingskorting € 925. Of u volledig gebruik mag maken van deze heffingskorting, hangt af van de hoogte van uw inkomen.
Jonger dan 30 jaar

Was u op 31 december 2009 jonger dan 30 jaar? En onderhielden uw ouders u meer dan 6 maanden voor minimaal € 408 per kwartaal? Dan krijgt u de algemene heffingskorting niet uitbetaald.
Inkomen fiscale partner

Was het inkomen uit werk en woning van uw fiscale partner hoger dan € 14.175 (voor 65-plussers € 21.390)? Dan is uw fiscale partner meestal voldoende belasting verschuldigd en krijgt u de niet-verrekende algemene heffingskorting uitbetaald.
Inkomen buiten Nederland

Heeft uw fiscale partner inkomsten buiten Nederland? Dan is uw fiscale partner misschien minder of geen Nederlandse belasting verschuldigd. Het bedrag dat u aan algemene heffingskorting ontvangt, kan hierdoor lager zijn.
Uitbetaling algemene heffingskorting via aangifte 2010

Hebt u de algemene heffingskorting over 2010 nog niet teruggekregen via een voorlopige aanslag over 2010? Dan kunt u via uw aangifte vragen om uitbetaling van deze korting. U ontvangt dan alsnog een voorlopige aanslag over 2010. Later ontvangt u de definitieve aanslag over 2010.

Let op!

Vraag de uitbetaling alleen aan als uw fiscale partner voldoende belasting is verschuldigd. Is hij te weinig belasting verschuldigd? Dan krijgt u te veel uitbetaald en moet u dat bedrag bij de definitieve aanslag terugbetalen.

Vraagt u geen voorlopige aanslag aan, maar hebt u wel recht op de algemene heffingskorting? Dan krijgt u deze korting alsnog uitbetaald bij de definitieve aanslag. Hierbij houden wij wel rekening met het inkomen van uw fiscale partner.

quote:
Geldt dit ook voor thuisblijfpapa's? Want hier zijn de rollen omgekeerd... En geldt het ook als je een uitkering hebt of alleen als je uitkeringsloos bent en van één salaris leeft?

Is deze algemene heffingskorting toevallig hetzelfde als voorlopige aanslag??
Wij hebben in 2010 namelijk 1152 euro in 4 maanden verspreid betaald gekregen van de belasting. Dit was een aanvulling op onze uitkering, omdat die onder de bijstandsnorm zat.
Maar is dit dan die heffingskorting waar jullie het over hebben? Er staat als beschrijving bij: inkomstenbelasting premie volksverzekeringen voorlopige teruggaaf. En op de achterkant staat uitbetaling heffingskorting en dan precies die 1152 euro.
Wij hebben ook een voorlopige aanslag 2011 gekregen en zouden eerst 1161 euro krijgen verspreid over 12 maanden. Maar meteen daarna kregen we een brief dat we er geen recht op hadden en zelfs die ene keer 97 euro die we al hadden gekregen moesten terug betalen… Op deze aanslag staan nog gegevens uit 2009 dat ik het hele jaar werkte en mijn vriend een gedeelte… Deze gegevens kloppen dus helemaal niet.
Pfff morgen maar even de belastingdienst bellen

Groetjes Hanna, trotse mama van Sylvie

Gewijzigd door - goudvisje20 op 11 Apr 2011 22:35:16

algemene heffingskorting is niet hetzelfde als de voorlopige aanslag.
Deze korting kan je of ineen keer krijgen of verdeeld over 12 maanden. Maar je hebt het nu over een uitkering. Je krijgt dit alleen als jij niet werkt/of weinig gewerkt hebt in een jaar. Je partner moet in dit geval wel een full time baan hebben en een bepaald inkomen wat hierboven bijstaat.

quote:
Is deze algemene heffingskorting toevallig hetzelfde als voorlopige aanslag?? Wij hebben in 2010 namelijk 1152 euro in 4 maanden verspreid betaald gekregen van de belasting. Dit was een aanvulling op onze uitkering, omdat die onder de bijstandsnorm zat. Maar is dit dan die heffingskorting waar jullie het over hebben? Er staat als beschrijving bij: inkomstenbelasting premie volksverzekeringen voorlopige teruggaaf. En op de achterkant staat uitbetaling heffingskorting en dan precies die 1152 euro. Wij hebben ook een voorlopige aanslag 2011 gekregen en zouden eerst 1161 euro krijgen verspreid over 12 maanden. Maar meteen daarna kregen we een brief dat we er geen recht op hadden en zelfs die ene keer 97 euro die we al hadden gekregen moesten terug betalen... Op deze aanslag staan nog gegevens uit 2009 dat ik het hele jaar werkte en mijn vriend een gedeelte... Deze gegevens kloppen dus helemaal niet. Pfff morgen maar even de belastingdienst bellen

Gewijzigd door - goudvisje20 op 11 Apr 2011 22:35:16

Ja ik snap wat je bedoelt hoor Mn vriend is sinds Oktober 2010 fulltime aan het werk, dus zouden we alsnog een half jaar terug kunnen krijgen

Oh enne… Het is dus wel hetzelfde:
Bent u getrouwd of woont u samen en werkt u niet? Dan krijgt u de algemene heffingskorting waarschijnlijk uitbetaald via een voorlopige aanslag.

Wij hadden zelf deze voorlopige aanslag voor 2011 stopgezet omdat we dachten dat we hier geen recht meer op hadden. Nu heb ik het dus weer aangevraagd en ik krijg inderdaad 1987 euro. Over 12 maanden verspreid is dat dus 165 euro per maand. We hebben het nu 4 maanden niet gehad, dus dat zouden we dan in 1 keer krijgen. Dat zou wel heel erg fijn zijn Ik wacht het even af en laat het hier nog wel even weten

Gewijzigd door - goudvisje20 op 12 Apr 2011 08:36:15

Ze bekijken dit wel elk jaar van jan tot dec. Dus niet van aug 2010 tot nu 2011.
Het gaat om het jaarsalaris van het hele jaar.
Het is mogelijk dat je het dus niet terug krijgt over 2010, omdat er bv te weinig inkomsten waren of dus een uitkering. En vanaf jan 2011 bv wel terug krijgt.

Ik heb het ook over 2011 2010 hebben we dus gewoon al gehad en krijgen we zelfs nog extra van terug, vandaar dat we 700 euro terugkrijgen van de belasting dit jaar
Ik zei dus we krijgen dan nu nog 4 maand, daar bedoelde ik dus Jan-April mee Ik hoop maar dat we dat zo even ineens krijgen, dat zou super zijn zeg

@ Bakmamma ik hoop dan dat ik gewoon WW krijg, zo niet laat ik het de FNV wel uitzoeken aan het einde van het jaar.

Groetjes,

Michèle