Even mn ei kwijt


#1

pfff zo even mn hart hier luchten. Mijn zoontje is geen goede eter. Nooit geweest overigens. Brood en fruit gaan altijd prima, het warme eten is vaak een probleem. Het meeste eet hij wel maar heel weinig. Meestal wat soep en dan een hap of 5 warm en dan is het klaar. Al vanalles geprobeerd maar mij er maar bij neergelegd dat het zo is. Echter de laatste dagen is het alleen soep en begint hij niet eens aan het warme eten. Vandaag een enorme strijd gehad maar dat lijkt me toch ook niet de bedoeling te zijn, uiteindelijk had hij 3 happen op maar een half uur later zat hij nog te snikken. Hij krijgt niks anders aangeboden, het is dit of niks. En om koekjes of zo geeft hij ook niks, die laat hij vaak staan. Snoepjes heeft hij wel graag maar dat is uiteraard met mate. Al met al geen grote eter dus maar dat hij vandaag en gisteren niet eens wou proeven zat me dwars. Het maar even zo gelaten maar dit soort strijd lijkt me toch ook niet de bedoeling. Het moet nog enigzins wel gezellig aan tafel zijn en straks krijgt hij helemaal tegenzin in eten. Ach ja, komt wel goed zeker? Maar nu blij dat ik mn verhaal kwijt ben

groetjes
Ineke


#2

Hallo Ineke,

Het viel me op dat je het hebt over soep, en toen zag ik dat je in België woont! Daar is het gebruikelijk hè om iedere dag soep bij het eten te hebben of niet? Ik woon ook in België, maar ben een Nederlandse dus ik doe dat niet echt. Nou moet ik zeggen dat mijn dochter wel dol op soep is, zal wel komen van 3 jaar soep eten bij de onthaalmoeder haha. Voor de rest eet mijn dochter ook héél slecht, ik zou eerlijk gezegd best blij zijn als zij 5 hapjes zou eten. Ik heb ook dagen dat ik me er druk over maak, maar over het algemeen laat ik het maar zo. Ik wil haar niet dwingen, want volgens mij wordt het dan alleen maar slechter. Ik was zelf vroeger ook een slechte eter, maar was daarentegen nooit ziek en eet nu ook gewoon alles. Dus tsja, wat is wijsheid? Als hij goed brood en fruit eet denk ik dat je je nog niet eens zoveel zorgen hoeft te maken. Eet hij ook soep met groenten erin?? Dat eet mijn dochter wel, wat me dan weer verbaasd omdat ze normaal geen groente-eter is, maar in de soep dus wel. Dus daar maak ik dan maar gebruik van, regelmatig soep met groenten en dan nog een boterham door de soep (in stukjes). Dat heeft ze dan maar weer binnen…
Ze komt hier ook wel eens aan tafel en zegt dan al direct dat ze niet wil eten. Dan zeg ik ‘prima, dan eet je niet maar je krijgt ook niks anders’. Meestal neemt ze dan uiteindelijk toch een paar hapjes. Dan ben ik al blij maar doet ze het niet, tsja, dan maar niet. Voor mij is dat de beste manier, anders kost het me alleen maar enorm veel negatieve energie en zij gaat er echt niet ineens beter van eten als ik boos wordt.

Veel succes in ieder geval ermee, en probeer je er niet druk over te maken.

Groetjes,
Muisje


#3

HUH??? Ligt het aan mijn computer of ziet iedereen mijn reactie ernaast staan ipv eronder?? Heb ik in dat laatste geval iets fout gedaan?

Update…nu zie ik het wél goed staan, zal dus wel aan mijn computer gelegen hebben.

Groetjes,
Muisje

Gewijzigd door - Muisje1 op 10 Dec 2012 17:30:30


#4

Hier ook een slechte warmeter. Wat hier een hele tijd gewerkt heeft is een beloningsbord van 0 tot 10. Na 10 keer bord leeg was het of een klein cadeautje of een keer pannekoeken eten ofzo. Hier gaat ook bijna over alles appelmoes heen maar dan heb ik een grote kans dat hij het opeet. Dylano heeft ondergewicht ondanks dat hij 5 boterhammen fruit peperkoek een snoepje en een koekje op een dag eet dus ik wil er dat warm eten er ook gewoon graag in hebben

Liefs Michelle


#5

muisje het lag niet aan jou maar een stukje code, dit heb ik stiekem opgelost…

groetjes Kim, mama van Sofie,Victor ,Alexander & Emily!!




“Opvoeden is een kind te helpen worden wat het is”


#6

@muisje: dat klopt ja dat is hier echt zo de gewoonte, deden wij vroeger thuis ook altijd. Maar ik had het er vandaag met mijn zus over dat we het misschien niet meer moeten doen, misschien is het gewoon teveel voor hem. Op dagen dat we geen soep eten (bij bv spaghetti of rijst oid) eet hij wel veel beter, dus misschien gewoon echt teveel? En ik moet bekennen dat ik altijd “stevige” soep heb, omdat hij dat juist graag eet, draai ik er vanalle soorten groenten door Behalve uiensoep vindt hij alle soep lekker en zo heeft hij toch elke dag groenten binnen.
dat van vandaag en gisteren is denk ik echt uitproberen, want zelfs zijn boterham vanavond ging er met moeite in.
Ik hou inderdaad ook wel vol dat hij dan niks lekkers tussendoor krijgt maar daar lijk ik hem niet heel hard mee te straffen want dat maakt m niet uit.
Ik moet me er echt proberen niet zo druk in te maken want het is alles behalve fijn,wat dat betreft ben ik jaloers op je Maar zoals het de laatste dagen gaat, dat kan ook gewoon niet, straks heeft hij een volledige degout.
@Miremady, dat is misschien inderdaad een tip ja. Vooral omdat het dat allemaal wat positiever maakt en de laatste tijd is hier veel negativiteit aan tafel en het is vooral dat wat ik wil veranderen. Samen aan tafel eten moet gezellig zijn. Wat hier wel het “probleem” is, is dat ik hem nergens een plezier mee doe. Hij vindt bijvoorbeeld pannenkoeken, friet, pizza en zo ook niet lekker. Als je echt aan hem vraagt wat hij wil eten zal het antwoord meestal: niks. zijn. Of een boterham. Dat zei ik laatst nog tegen een vriendin van mij: je doet hem nergens echt een plezier mee, hij geniet zelden van eten, tenzij van een boterham of een cracker of fruit. (en snoepjes natuurlijk haha, dat dan weer wel)

groetjes
Ineke

tickers" />


#7

Oké Kimmetje, lag het dus toch niet aan mij, pffft haha. Bedankt in ieder geval!

Ineke, ik heb me er natuurlijk ook wel eens druk over gemaakt en nog wel eens. Maar omdat ik inmiddels weet dat het hélemaal niks helpt, sterker nog, het wordt er hier alleen maar slechter van, probeer ik me er nu niet aan te storen. En meestal lukt me dat nu wel, ik ben al blij dat ze een paar hapjes neemt. Belonen heb ik met andere dingen ook wel geprobeerd en dat helpt hier wel, maar helaas maar een paar keer. Daarna is de lol van stickers of magneetjes plakken er wel af. Ik heb het een tijdje geleden eens gedaan om de negatieve sfeer te doorbreken, en ik moet zeggen dat het daarvoor wel helpt. Al is het maar voor jezelf, anders ben je alleen nog maar boos, verdrietig en machteloos. Dat was ik althans een tijdje geleden toen ze iedere avond en ochtend strijd voerde over tanden poetsen en haren borstelen! Pfffft, toen zat ik 's avonds een keer te janken op de bank van ellende. Op dat moment heb ik besloten te proberen het positief te benaderen, en dat heeft zeker wel geholpen. Ze heeft uiteindelijk maar 2 of 3 keer magneetjes geplakt maar daarna was de sfeer in ieder geval wel beter, en is het niet meer zo’n drama. Dus belonen is altijd het proberen waard.

En ik denk inderdaad ook dat én soep én warm eten teveel van het goede is. Als we hier stevige soep eten, is dat eigenlijk het enige. Ik eet er dan nog wel een broodje of een stukje vlees bij, maar mijn dochter heeft aan de soep meestal genoeg. Dus dat kun je ook nog proberen.

Succes ermee! Ik ben wel benieuwd of hij gevoelig is voor het belonen, laat je dat nog een keer weten?

Groetjes,
Muisje


#8

Eerste wat ik dacht; niet alle dagen soep geven. Ze hebben uiteindelijk ook maar kleine maagjes he? Als wij soep eten, eet mijn dochter verder ook niks, op een toetje na!

Groetjes Manderijn.


#9

hoe meer ik erover nadenk hoe meer ik denk dat het echt gewoon teveel kan zijn ja. Dus in het vervolg maar 1 van de 2. En ik ga echt dat beloningssysteem maar even invoeren, vooral om van die negativiteit af te komen. Ik vind het echt jammer op deze manier. Die machtsstrijd is echt niet leuk, dat gaat m niet worden. Hier overigens alleen met eten, voor de rest doet hij eigenlijk meestal nergens moeilijk over gelukkig.
Ik laat zeker even weten hoe het gaat, bedankt voor je tip!
@Manderijn: ik heb er nooit zo bij stilgestaan, is hier zo normaal om eerst soep te eten en dan warm eten. Ik maak altijd verse soep dus wat dat betreft ben ik ook altijd blij dat hij die goed eet. Maar ik ga het zo inderdaad niet meer doen, ik denk ook dat het teveel is. Stom he, dat ik daar nooit eerder zo over nadacht tot vandaag. Ach ja, de volgende heeft er profijt van

groetjes
Ineke

tickers" />


#10

En anders kun je het misschien nog wat meer spreiden? Ik hoorde eens van iemand, die overigens al iets oudere kinderen had, dat die soep aten als de kinderen uit school kwamen. Ik weet niet hoe jullie het hebben ingedeeld met eten, maar dan zou je bijv. soep kunnen eten als hij om half 4 uit school komt (of om 12.00 uur) en dan rond half 6 warm eten??

Maar nogmaals, je zoontje eet heel goed soep mét allerlei groente, eet goed brood én fruit…hmmm, ik zou me nergens zorgen over maken geloof ik, denk dat ik eerder jaloers op jou ben

Groetjes,
Muisje


#11

Hahaha, zo zie je maar. Verschil in perceptie
Het spreiden… ik weet niet of het zou kunnen om half 4, normaal is het een stukje fruit als hij uit school komt, dat gaat altijd goed. Dat ga ik voorlopig maar even zo houden. Wat wel zou kunnen is bijvoorbeeld de dagen dat ik niet werk tussen de middag soep eten en 's avonds warm of zo? Niet elke dag natuurlijk maar afhankelijk van wat er op het menu staat.
Dank in ieder geval!

groetjes
Ineke

tickers" />


#12

aHH… Dat was ook wat ik dacht, beter die zoep niet doen.
In een gewone avondmaaltijd zitten veel meer voedingsstoffen dan in dat kommetje zoep (omdat het gelengt is met water/bouillon).
Goede oplossing dus!
Hier wel eentje die alles eet, maar gewoon niet teveel.
Het helpt hier heel erg om maar weinig op zijn bord te leggen, zo kan hij nog eens een tweede keer opscheppen en valt het te overzien.

Liefs, Anne