hey meiden.
Even een vligge vraag. Half tien is hier koekje en drink tijd voor mijn jongens van 6 en bijna 2. Benjamin de jongste ging zojuist helemaal uit zijn stekker. In eerste instantie bij t koekje die hij met een woede aanval verpulverde en ten tweede bij het drinken. Zodra ik hem drinken wilde geven ging hij languit op de grond liggen rollen en krijsen. Normaal gesproken doe ik hem na het koekje en drinken na bed want dan is hij erg moe van een dag kinderdagverblijf de dag ervoor. Vanmorgen ook al om 6 uur wakker. Even geprobeerd drinken te geven maar hij bleef uit zijn stekker gegaan. Daarom nu naar bed gebracht zonder drinken te geven. Meneer staat nu al een kwartier de longen uit zijn lijf te krijsen om drinken. Wat te doen? In zijn sop gaar laten koken of erheen. En uiteindelijk wel of geen drinken. hij heeft nog niks gedronken vanmorgen.
Wat zeggen jullie?
Even een tip voor nu
Welkom in de peuterpuberteit.
Heb je hem uitgelegd dat het ongewenst gedrag is en dat je er pas weer voor hem bent als hij normaal kan doen? Zoja: dan zou ik in zijn sop gaar laten koken. Van nog een uurtje geen drinken droogt-ie echt niet uit. Laat hem maar merken dat zijn gedrag ongewenst is.
Als je dat nog niet uitgelegd hebt, dan nu uit gaan leggen en zeggen dat-ie drinken krijgt na zijn slaapje. Als je hem nu alsnog drinken geeft, lacht-ie zich helemaal suf dat hij met je heeft kunnen sollen. Laten merken dat jij de baas bent en dat je dit belachelijke gedrag niet tolereert.
Groetekes, Sje
Dank je Sje echt erg eigenlijk ik weet het aan anderen altijd zo goed te vertellen zie mijn laatste reactie op de post de hele dag uitdagen maar en zelf doe ik het niet. Soms in het moment zelf weet je het even niet. k had ut m inderdaad uitgelegd en ik heb m ook laten huilen. Hij is in slaap gevallen de draak
Poeh wat een temperamentvol mannetje zo te lezen!
Als Jasper boos is dan laat ie dat ook wel even merken, meestal laat ik hem dan even met rust en uitrazen maar het duurt bij hem nooit zo lang.
Ik geloof dat ik in de situatie zoals jij het omschrijft wel naar hem toe gegaan zou zijn in de hoop hem weer te kunnen kalmeren/afleiden.
Maar ja, is dit bekend gedrag van je kindje? Of is het iets nieuws? Ik denk dat dat wel verschil maakt in je aanpak. Als hij dit veel vaker heeft/doet dan kan ik me voorstellen dat je eerder kiest voor negeren. Maar als het iets is wat je helemaal niet van hem kent dan zou ik hem niet zo lang negeren en toch proberen te achterhalen wat het nu is wat hem zo overstuur maakt.
Je berichtje is inmiddels al een uur oud, ben beniewt wat je hebt gedaan en of hij inmiddels weer wat rustiger en vrolijker is?
Groetjes Carolien.
Fijn dat-ie uiteindelijk in slaap gevallen is.
Geen idee nu even wat wijsheid is na zijn slaapje. Ik zou zeggen, als hij gewoon rustig is, nogmaals rustig uitleggen dat je het niet fijn vond zoals-ie vanochtend deed en dat je hem bij alle volgende keren ook gewoon laat huilen in bed tot-ie in slaap valt. Dat je echt niet naar hem toe komt. Risico is wel dat-ie zich weer zo belachelijk gaat gedragen.
Anderzijds zou je ook kunnen denken, hij is afgekoeld, je hebt het al uitgelegd, en je maakt een frisse start, maar dat kan hem ook de indruk geven dat hij “gewonnen” heeft omdat jij er niks meer over zegt.
Dus dat is aan jou welke van de 2 mogelijkheden je kiest.
Groetekes, Sje
Ik denk dat ik even afwacht hoe hij wakker wordt. Ik ben het overigens gewend hoor, Het is een temperamentvol kind. Hij praat nog niet zo goed, hij is nog geen twee dus uit hij frustratie in woedeuitbarstingen. Negen van de tien keer loop ik gewoon weg tot hij bedaard. Maar soms heel soms weet je het even niet zo goed. Ik heb m de consequentie van zijn gedrag al laten dragen en dat is gewoon niet drinken. Dus als hij wakker wordt gaan we meestal eten en melk drinken, nou nieuwe kansen zou ik zeggen. Als jij weer raar gaat doen dan gaat het brood en drinken gewoon weg en ik ga gewoon mijn dingetjes doen. Als ik op m reageer wordt hij alleen maar kwader. Dus ik laat m uitrazen en dan pech als t eet en drink moment voorbij is. Dan moettie weer wachten tot het tussendoortje moment er is. Op t kinderdagverblijf voeden ze kinderen ook niet op demand. Allemaal tegelijk en wil je niet dan niet. Maar dan ook niet na tien minuten. Dus hier gaat het ook zo. Goh k voel me opeens weer helemaal sterk hahahah dank je meiden
Ja, groot gelijk dat je het eet- en drinkmoment meteen weer stopt als-ie straks weer zo driftig gaat doen. Consequent volhouden. Klinkt heel hard maar als het om peuterpuberteit gaat is dat zo ongeveer het enige wat werkt.
Groetekes, Sje
Nou Henriekah, dat klinkt weer super sterk!
Als Jasper met z’n peuterpuberteit gaat beginnen (dat zal niet zo lang meer duren vrees ik…) kan ik je raad wel gebruiken!!!
Groetjes Carolien.
Dit is voor Dion ook zeer herkenbaar. Pff om de domste dingen kan meneer helemaal kwaad worden en niet meer willen hebben. Gisteren had hij een softijsje en ik wilde zijn bodywarmer schoonmaken omdat er wat ijs opzat nou je had hem moeten horen na drie keer heb ik zijn ijsje afgepakt en later wilde hij hem ook niet meer terug. Kort houden dat is het enige wat bij Dion werkt. En hij kan zich goed verstaanbaar maken en ook duidelijk maken wat hij wil dus daar ligt het niet aan. Temprament wat je kort moet houden is de enige oplossing hoe moeilijk het soms ook is.