Even af van boekjeswijsheid

Hallo,

Even een heel verhaal om tot de point te komen…
Sinds maandag ben ik weer aan het werk. Dus ook even geen tijd gehad om te ikkebennen…
Ons meisje gaat nu naar de onthaalmoeder. Koen brengt ze om half 9 weg en hij of ik ga ze halen tussen 17 en 18 u. Gelukkig begin ik vanaf januari te vliegen en ben ik vaker thuis! Maar nu lijkt het wel of ze elke dag veranderd en ik zo veel mis… Als ze thuiskomt is ze echt heel moe. Nog even spelen, badje in, flesje en slapen. Ze ligt ten laatste om 20 u in bed (vandaag was het 19 u 15) en slaapt tot mijn man ze 's morgens rond 8 uur wakker maakt (ben ik al lang weg…). Morgen kan ze nog blijven liggen tot wanneer ze wil, leve het weekend… We hebben sinds begin deze week ook het slaapje op aanraden van Heleen (met vertraging door leveringsproblemen van de stoffen). Mss slaapt ze ook daardoor zo goed.

Maar ze heeft nu wel totaal andere voedingsgewoonten. Ze is bij een schat van een onthaalmoeder, maar nog eentje die het doet op ervaring en zonder de boekjes. Ons meisje krijgt hier dus 's morgens een flesje van 180cc en 's avonds nog eentje van 210cc. Daar tussen in krijgt ze bij de onthaalmoeder 's middags groentehap zo mee van de pot en rond 4 uur fruithap. In de voormiddag krijgt ze ook nog een boterhammetje gemixt. Tussen groente en fruit gewoon wat fruitsap, appelsap… Dus niet de standaard 3 flessen voorgeschreven volgens het boekje, boterham dat pas vanaf 8 maanden zou mogen (ook met honing)… Maar ze is 69 cm en 7 kg 690, dus erg goed! Zo leerde ik ook weer dat ervaring zooo veel meer is dan de boekjes… Ze slaapt nachten van 12 uur, overdag 2 keer een hazeslaapje van 30 minuten en eet goed… Wat wil een mens nog meer?

Groetjes van een vermoeide maar blije mama,

Tamara

Herkenbaar dat je kindje zo moe is. Ik ben ook 03-12 begonnen met werken. Gijs gaat maandag en donderdag naar het kinderdagverblijf en vrijdag naar een vriendin van mij. Ik pas op dinsdag op haar 2 kindjes (7 maand en 2.5 jaar).
Donderdag hoorde ik dat mijn vriendin longontsteking heeft en dus niet op kon passen. Dat ging al lekker in mijn eerste week. Gelukkig kon mijn schoonmoeder hem opvangen! Hij genoot van de aandacht van zijn 2 nichtjes van 2.5 en bijna 5 en was erg vrolijk toen ik hem kwam halen. Toen ik hem donderdag ophaalde bij het kinderdagverblijf was hij vreselijk moe.
Wat is een onthaalmoeder? Is dat hetzelfde als een gastouder? Heb je wel een leuke werkweek gehad?

groetjes,

Larissa van den Heuvel-Berendsen

Dus als ik je verhaal goed begrijp, past de onthaalmoeder zelfstandig het voedingsschema van je kindje aan en ze geeft ook op eigen initiatief boterham enzo, terwijl je dochtertje dat eigenlijk nog niet kreeg?

Heeft ze dat met jullie vooraf overlegd dat ze dat zou doen of is het voor jullie ook een complete verrassing dat ze alles naar eigen idee regelt op de dag dat jullie dochtertje daar is?

Groetekes, Sje

Hoi Tamara,

Dit lijkt me toch niet goed dat de onthaalmoeder zelf het
eetpatroon veranderd.
Heb je van te voren niet afgesproken hoe haar schema eruit ziet?
Zou toch je eigen schema aanhouden, het is voor je kindje ook
niet goed als er steeds gerommeld wordt met een schema.
Heb je wel fijn gewerkt?
Kleintjes veranderen snel, ik weet er alles van.
Ik werk ook 5 dagen en mis zo ook veel.
Geniet dan ook echt van het vrije weekend.
Wat een mooi slaapje he?
Slaapt ze er echt langer door?
Anne slaapt er heerlijk in en doet nog steeds lange slaapjes.

Groetjes Heleen

Hallo allemaal,

Ik weet niet goed wat een gastouder is, maar een onthaalmoeder is iemand die aangesloten is bij Kind en Gezin (cb in Belgie). Zij of hij vangt kindjes op thuis, maar met een maximum van 4 voltijdse kindjes. Kunnen er dus ook meer zijn indien ze niet voltijds komen.
We hebben op voorhand eigenlijk niets besproken ivm eten. We geven de melk en flesjes mee en eigenlijk zijn we er van uitgegaan dat ze groente, fruit en een flesje kreeg, Maar dat flesje blijken dan boterhammetjes te zijn gemixt met water en 2 schepjes melk. Maar ik heb er geen probleem mee. Onze onthaalmoeder is echt een doorwinterde mevrouw die heel veel ervaring heeft. Ik kan er ook van leren. Tenslotte is het maar een boterham he. Omdat ze tussen 7 en 8 ´s avonds slaapt tot de volgende morgen 8-9 u, heeft ze zoieso minder melk. Het gaat lekker zo.
Nu is ze wel wat ziekjes. Diaree, vandaag al 4 volle pampers, en een beetje verhoging van temperatuur. Ze heeft ook niet echt veel zin om te eten. Waarschijnlijk tandjes, maar we volgen het wel op.

Mijn werkweek is net gedaan… Heel zwaar geweest (opleiding) maar wel fijn. Alleen zie ik ons meisje nu veel minder wat me toch wel zwaar valt.Maar ik moet het nog gewoon worden. Vanaf januari vliegen en dan ben ik terug meer thuis. Maar langs de andere kant wel fijn om terug te gaan werken.

Heleen,idd heel mooi slaapje. Ons meisje slaapt er goed in.Maar of het door het slaapje komt of door de vermoeidheid van een hele speeldag ben ik nog niet uit…

Groetjes,

Tamara

Ik vind het nogal wat hoor als je de oppasmoeder zelf het dagritme en het eetpatroon van je dochtertje laat bepalen. Zeker als je dochtertje ineens dingen krijgt die ze hiervoor niet kreeg. En met de pot mee-eten zou al helemaal niet aan de orde zijn want met een half jaar is ze nog veel te jong voor zout en kruiden. Zou ze daar die diarree van kunnen hebben? Heb je daar al aan gedacht?

Ik zou het niet gepikt hebben eerlijk gezegd, maar net wat je zegt, als jullie vooraf niks afgesproken hebt in de overtuiging dat het allemaal wel goed zou gaan, dan is het wat anders. En als jullie je er lekker bij voelen zoals het nu gaat en dat de oppasmoeder op die dag bepaalt wat jullie kleine meid krijgt en in wat voor volgorde, dan gewoon lekker zo laten.

Het zou mijn manier niet zijn in elk geval.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 08 Dec 2007 19:42:10

Hallo Sje,

Ik heb me denk ik slecht uitgedrukt in vorige berichten. Met mee van de pot eten bedoelde ik dat er voor alle kindjes hetzelfde klaargemaakt wordt, maar uiteraard zonder kruiden of zout.
Ons meisje haar dagschema is niet echt veranderd, ze slaapt op iets andere tijden overdag, maar dat is normaal omdat ze daar sneller moe is door al dat spelen en de interactie met de andere kindjes. Ze slaapt nog niet erg veel hoor, een keer een uurtje en een keer een half uurtje.
Wat er veranderd is is dat ze nu een boterhammetje krijgt. Maar dat vindt ik niet erg, ook al is me dat niet gevraagd. Onze onthaalmoeder is zoals ik al zei echt doorwinterd en ook aangesloten bij cb. Ze doet het alleen op de ouderwetse manier. Normaal moet Cloé 200 gr groente en fruit, dat wordt nooit afgewogen. Genoeg is genoeg, is dat een keer meer, ok, is dat een keer minder, ook ok. Gewoon nooit met het boekje in de hand, altijd op gevoel.

Hier kreeg ze ook een stukje (lees mini mini stukje) chocolade, cake of taart als wij dat aten. Dat is niet slecht.
De diaree heeft ze van haar tandjes. We voelen nu duidelijk een snijtandje. Fijn! Weer een stapje verder! Buiten de diaree (echt wel spettervolle pampers waardoor ze op 2 dagen haar hele kleerkast eens heeft aangedaan ) heeft ze er niet zoveel last van. Ze heeft wel wat verhoging, dus dat houden we dan in de gaten.

Wel bedankt voor de reactie. Moest het nu anders geweest zijn had ik daardoor kunnen bijsturen en ik vind het fijn dat er ook kan worden gezegd als iemand denkt dat het niet goed gaat.

Groetjes,

Tamara

Ah gelukkig, het is dus minder dramatisch dan het leek.

Groetekes, Sje