Pffff…Wij zijn een paar maanden geleden verhuisd naar een totaal andere wijk als waar we vandaan kwamen. We woonden eerst in een jaren 30-wijk, waar allerlei mensen woonden. Van studenten tot bejaarden en van een architect tot een klusjesman. Heel verschillend dus. We hadden een café in de straat en daar zat af en toe volk waar ik niet blij van werd…Dat is mede de reden dat we zijn verhuisd…
De wijk waar we nu wonen is heel jong en heeft best wat ‘standing’ zeg maar. Het staat bekend als een duurdere (kakkige) wijk en je ziet dat ook terug op straat. Kinderen lopen hier in polootjes en op zaterdag stikt het van de hockey-meisjes die langs komen fietsen. We wonen hier echt heel erg graag en ik vind het fijn dat we in een nette buurt wonen, maar…Ik sprak laatst iemand en we hadden het over sporten. Haar kinderen sporten 3x in de week en bijna alle kinderen in die klas ook. En ze zei: ‘Oh ja, er zijn eigenlijk maar een paar sporten hier. Alle kinderen zitten op tennis of op hockey!’ Nou zijn dat nou nét de sporten waar ik zelf 0,0 mee heb…Het kwam op me over alsof het in deze wijk ‘hoort’ dat je kind hockeyt of tennist! Wij zijn het erover eens dat Eef lekker mag doen wat ze zelf leuk vindt en als dat voetbal is, dan gaat dat mokkeltje lekker op voetbal! Maar dat is toch erg eigenlijk? Dat er een soort houding heerst van: het moet hockey of tennis zijn??
Ik kan me er nu al een beetje zorgen om maken, hoe dat straks gaat als Eva naar school gaat. Ik zie het al voor me…Ik weet zeker dat kinderen in onze wijk óók Vingino-onderbroeken dragen (zie het topic waar Bakmama dat beschrijft) en de kinderen dragen heel veel merken. Ook zie ik hier de meest dure gadgets voorbij komen, zoals van die wiebelplanken…Even voor de duidelijkheid: wij wonen niet in een soort Zonnedael hoor (zoals bij Flodder), maar dus wel in een tweeverdienersbuurt waar vrijwel iedereen 2 of 3 auto’s voor de deur heeft. Fijn allemaal, maar ik wil graag dat wij onszelf kunnen blijven en ik wil daar niet aan mee doen! Eva draagt ook merkkleding, maar jullie begrijpen denk ik wel wat ik bedoel toch? Nu spelen dit soort dingen natuurlijk nog helemaal niet, maar straks misschien wel??? Wat vinden jullie hiervan?
Groetjes Rainbow, trotse mama