Eva op hockey of tennis 'moet'?

Pffff…Wij zijn een paar maanden geleden verhuisd naar een totaal andere wijk als waar we vandaan kwamen. We woonden eerst in een jaren 30-wijk, waar allerlei mensen woonden. Van studenten tot bejaarden en van een architect tot een klusjesman. Heel verschillend dus. We hadden een café in de straat en daar zat af en toe volk waar ik niet blij van werd…Dat is mede de reden dat we zijn verhuisd…

De wijk waar we nu wonen is heel jong en heeft best wat ‘standing’ zeg maar. Het staat bekend als een duurdere (kakkige) wijk en je ziet dat ook terug op straat. Kinderen lopen hier in polootjes en op zaterdag stikt het van de hockey-meisjes die langs komen fietsen. We wonen hier echt heel erg graag en ik vind het fijn dat we in een nette buurt wonen, maar…Ik sprak laatst iemand en we hadden het over sporten. Haar kinderen sporten 3x in de week en bijna alle kinderen in die klas ook. En ze zei: ‘Oh ja, er zijn eigenlijk maar een paar sporten hier. Alle kinderen zitten op tennis of op hockey!’ Nou zijn dat nou nét de sporten waar ik zelf 0,0 mee heb…Het kwam op me over alsof het in deze wijk ‘hoort’ dat je kind hockeyt of tennist! Wij zijn het erover eens dat Eef lekker mag doen wat ze zelf leuk vindt en als dat voetbal is, dan gaat dat mokkeltje lekker op voetbal! Maar dat is toch erg eigenlijk? Dat er een soort houding heerst van: het moet hockey of tennis zijn??

Ik kan me er nu al een beetje zorgen om maken, hoe dat straks gaat als Eva naar school gaat. Ik zie het al voor me…Ik weet zeker dat kinderen in onze wijk óók Vingino-onderbroeken dragen (zie het topic waar Bakmama dat beschrijft) en de kinderen dragen heel veel merken. Ook zie ik hier de meest dure gadgets voorbij komen, zoals van die wiebelplanken…Even voor de duidelijkheid: wij wonen niet in een soort Zonnedael hoor (zoals bij Flodder), maar dus wel in een tweeverdienersbuurt waar vrijwel iedereen 2 of 3 auto’s voor de deur heeft. Fijn allemaal, maar ik wil graag dat wij onszelf kunnen blijven en ik wil daar niet aan mee doen! Eva draagt ook merkkleding, maar jullie begrijpen denk ik wel wat ik bedoel toch? Nu spelen dit soort dingen natuurlijk nog helemaal niet, maar straks misschien wel??? Wat vinden jullie hiervan?

Groetjes Rainbow, trotse mama

Kan me voorstellen dat je je “zorgen” maakt. Je wil niet dat Eva straks gepest wordt, in welke vorm dan ook.
Net wat je schreef, blijf lekker je zelf. Daar kom je het verste mee. Als Eva op voetbal wil, lekker doen. Je kan ze wel naar een sport doen omdat de rest er ook heen gaat, maar er is dan een grote kans dat Eva het helemaal niet leuk vind.

En wie weet…misschien als ze eenmaal naar school gaat en ziet dat al haar vriendjes en vriendinnetjes aan tennis doen, misschien wil zij dan ook wel op tennis.

En qua merk kleding. Ik heb zelf op een basisschool gewerkt. Begrijp het niet verkeerd, vind het belangrijk dat een kind er verzorgt uitziet. Maar dat kan net zo goed in kleding van de C&A. Dat opgeboks van ouders tegen overelkaar, van zie ons…ons kind loopt in Bjorn Borg. Lekker boeiend!!

Ha ha ha ik moet meteen denken aan die reclame: Onze maurits speelt vanavond Hockey in het nederlands jeugdteam, en onze Joris speelt vanavond in het concert gebouw. En mijn kinderen zitten vanavond gewoon aan tafel. Ik heb ook niks met Hockey en nou woon ik ook echt niet in de buurt waar iedereen hockeyt, integendeel daar mag je blij zijn als een kind sport geloof ik, maar gewoon lekker jezelf blijven. Natuurlijk maak je je zorgen maar als Eef genoeg zelfvertrouwen heeft om te laten zien dat het haar niet boeit dan komt het wel goed. Het is juist de onzekerheid van ouders maar ook kinderen die er voor zorgen dat ze er wanhopig graag bij willen horen.

Groetjes,

Michèle

Inderdaad gewoon lekker jezelf blijven en gewoon doen waar jij en Eva jullie goed bij voelen. Zelfvertrouwen is veel belangrijker als de juiste onderbroek oid.

groetjes Ramona

hahaha herkenbaar!! nou woon ik niet in zo’n wijk maar hebben we hier wel zo’n wijk

maar het toeval wil, dat Sofie op tennis zit en Victor graag op hockey wilde

vic heeeft helemaal niks met voetbal
maarja… heb wel vaker te horen gekregen met die namen van de kids hier… stelletje hockeyballen met te grote villa zeker
nou echt niet

vic vond hockey ook niet leuk dus die is nog zoekende, zou best leuk geweest zijn, Victor Petrov in ons nationale hockeyteam…
Sofie vind tennis helemaal geweldig en gaat 2 keer per week lachend naar de baan

en dat is dan niet ver van hier ! heerlijk

groetjes Kim, mama van Sofie,Victor ,Alexander & Emily!!

“Opvoeden is een kind te helpen worden wat het is”

Hihi ik moest net als Michelle meteen aan die reclame denken. Tja misschien gaan Eva en Max die sporten sneller leuk vinden, omdat de kindjes om hen heen dit doen. Maar bij mij zou het het belangrijkste zijn dat de kinderen de sport zelf kiezen en het echt leuk vinden. Niks is zo erg als je kind met tegenzin naar een sport doen, alleen omdat papa en mama dat zo leuk vinden. Ik zou me er dus nu nog niet echt mee bezig houden. En ze beide zelf laten kiezen wat ze graag willen en niet naar hockey omdat dit zo hoort.

Groetjes,
Sandra

Haha… ik snap sowieso weinig van die houding die je noemt. Weet dat er heel veel mensen grote waarde aan hechten, maar wat je zegt: het gaat erom dat je kinderen later met plezier gaan sporten (ik vind 2x per week meer dan zat) en als ze zelf kiezen wat hun past, komt dat wel goed. De kans dat ze hockey of tennis kiezen word denk ik wel groter naarmate meer kinderen in hun omgeving dat doen.

Bereid je maar voor Rainbow! Later op zaterdag lekker tussen de hockeymama’s! Enneh… in een tenniskantine kan het best heel gezellig zijn… Ik heb een tijdje gesquashed en de sfeer 's avonds was eigenlijk altijd hartstikke leuk!

Liefs!

Lilypie Pregnancy tickers

Lilypie Third Birthday tickers