Eten

Hallo,

Ik heb even een vraagje over het eten.
Onze dochter is nu 10 maanden namelijk.
Ze zeggen vanaf 1 jaar kunnen ze gewoon met de pot mee eten.
Maar als wij macaroni of een ander rijstgerecht eten mag ze dat al wel dan?
Wij gebruiken dan zo´n pakje van Honig of voor een rijstgerecht zo´n pak van Knorr.
Vanaf wanneer mogen/kunnen ze dat eten?
Als wij nu groenten met aardappelen eten, bewaren we dat voor haar en krijgt ze dat de volgende dag. Als wij wat anders eten krijgt ze dus een potje.
En wij koken nu zoutloos voor haar eigenlijk. T/m wanneer moet dat echt? Is dat voor altijd beter? Het is geen ramp of zo want nu doen we achteraf zout op ons eten. En pureren jullie nog alles? Ik zelf pureer het grootste gedeelte nog, Niet helemaal fijn maar met kleine stukjes. Ze heeft nog maar 2 tandjes namelijk. Maar soms hoor ik dat sommige helemaal niks meer pureren dus ben benieuwd naar andere ervaringen.
Gr.Kim

Dan lees ik even met je mee, want ik vraag me ook wel eens af wanner ze macaronie met kruiden mogen hebben.

Sje weet vaak raad dus kom met je verlossende woord?

Groetjes Marianne Mama Van Ruben

En ja hoor, hier is Sje!!!

Eens kijken meisjes wat ik voor jullie voor advies heb. Ik zou bij een kindje van 10 maanden nog wel uitkijken met veel kruiden en zout enzo. De niertjes kunnen dat nog niet goed hebben en je wilt het niet meemaken dat ze iets aan de urinewegen krijgen of dat ze al vroegtijdig met nierstenen rondlopen.

Ik heb bij allebei de dames dat zoutloos vrij lang volgehouden moet ik zeggen, kan niet helemaal terughalen tot wanneer precies.

Ik kook sowieso al nooit zo heel zout dus voor mij was het niet zo lastig om eten voor de meisjes te maken want ik hoefde alleen maar ons eten te pureren en dan was het goed.

En als ik het baby-eten toch ietsje pittiger wilde maken dan gebruikte ik een paar eetlepels bouillon ofzo. Zit ook wel zout in, maar bouillon lijkt wat neutraler wat kruiden/zout betreft.
Geraspte kaas kun je er ook doorheen doen als je het ietsje zoutiger wilt maken.

Bij 10 maanden pureerde ik overigens niet alles meer hoor. Gewoon prakken is prima!

Pasta is echter niet te pureren, dat gaat een hele plakkerige massa worden en daar wordt je staafmixer ook niet blij van. Maar macaroni is klein genoeg en als je iets van spaghetti ofzo klein snijdt, is het ook goed. Pasta heeft het voordeel dat het glad is, dus daar hebben die kleintjes eigenlijk nooit zo’n moeite mee.

Wees niet ongerust dat ze geprakt eten zonder tandjes nog niet wegkrijgen, want die kaakjes zijn stevig genoeg hoor. Ze krijgen het echt wel weg! Steek je vinger maar eens tussen die kaakjes om te testen.

Dus wat kruiden betreft zou ik vanaf een jaar aanhouden om daarmee te beginnen. Niet meteen van zoutloos naar volledig gekruid want dan is de overgang te groot, maar bouw het een beetje op. Dus Marianne Ruben mag best al macaroni met kruiden mee-eten hoor. Desnoods doe je voor hem veel macaroni met een beetje saus erdoor voor de smaak. En over een tijdje geef je hem iets meer saus door de macaroni. Zo went hij langzaam.

Kunnen jullie hier iets mee of toch nog vraagjes?

Groetekes, Sje

Bij mij aten ze met een jaar volledig met de pot mee, nu zijn wij zelf altijd heel zuinig met zout etc.
Maar ik ging steeds een beetje verder met kruiden zodat ze eraan konden wennen

Dozeyana mv Dominique, Zenna, Yael en Nanou!

En weten jullie nog dat ik in mijn vorige topic vertelde dat mijn Emilie alleen maar potjes wil en geen vers?? Behalve dan als ze een paar hapjes van ons eten krijgt, dat vind ze dus wel lekker! (prak ik het heel klein). Maar goed, ik vind het nog voor 6 1/2 maand iets te vroeg om met de pot mee te eten, ik laat haar alleen maar heel even proeven.
Ik ben ook begonnen met het geven van een soepstengel of broodkorstjes. (ik las en hoorde dat ze dat nu al prima mag oefenen, en ze vind het geweldig om haar twee tandjes erin te zetten) Wel ik vind het nog wel een beetje eng, bang dat ze in een stukje stikt. Het gebeurt soms dat ze even flink moet hoesten en dan gaat het weer prima.
Trouwens, met de constipatie is het ups en downs. Nu was ze zelfs een beetje aan de race! Misschien dat de bovenste tandjes door aan het komen zijn?? Ze begint al aardig weer te bijten. Trouwens, heeft een van jullie ook gehoord dat tegen tandpijn een armbandje of kettinkje van amber steentjes helpt? Ervaring hiermee?? Ik heb hem bij haar omgedaan om haar enkel, gewoon omdat ik het ook lief vind staan, en baat het niet dan schaad het niet toch??

Anouschka en Émilie

Gewijzigd door - anouschkarosa op 07 Aug 2006 20:33:42

Manon at met 10 maanden wel al pasta enz van ons mee.
Eerst proberen, zo weinig mogelijk saus en steeds wat meer.

Ik kook wel zoutloos maar kruiden eet ze gewoon mee.

Dat ze gen tanden hebben maakt niets uit is mij laatst door het cb verteld. Ik vroeg me nl af wat voor vlees ze kon omdat ze nog maar weinig tanden en geen kiezen heeft. Antwoord was dat ze in principe rond een jaar alles kunnen kauwen enz.

Tessie

quote:
En ja hoor, hier is Sje!!!

Dus Marianne Ruben mag best al macaroni met kruiden mee-eten hoor. Kunnen jullie hier iets mee of toch nog vraagjes?

nu kan ik niet wachten tot het hietr weer pastadag is!!! ben zo benieuwd hoe mijn manneke de macaronie vind

Groetjes Marianne Mama Van Ruben

Ik heb nog nooit een kindje meegemaakt dat niet van macaroni hield, dus ik denk dat ik al weet hoeveel Ruben gaat eten… Hihi!

Groetekes, Sje

Aha bedankt voor de informatie dames.
Toevallig eten we vanavond macaronie en ik ga het gelijk proberen
om Joyce met ons mee te laten eten. Wij geven namelijk nog steeds
heel vaak eten uit een potje omdat ik onzeker ben over wat ze wel en
niet mag aan kruiden.
Ik zal nog wel effe laten weten hoe Joyce de macaronie vond oke ?

Groetjes van Miranda