En ja hoor, hier is Sje!!!
Eens kijken meisjes wat ik voor jullie voor advies heb. Ik zou bij een kindje van 10 maanden nog wel uitkijken met veel kruiden en zout enzo. De niertjes kunnen dat nog niet goed hebben en je wilt het niet meemaken dat ze iets aan de urinewegen krijgen of dat ze al vroegtijdig met nierstenen rondlopen.
Ik heb bij allebei de dames dat zoutloos vrij lang volgehouden moet ik zeggen, kan niet helemaal terughalen tot wanneer precies.
Ik kook sowieso al nooit zo heel zout dus voor mij was het niet zo lastig om eten voor de meisjes te maken want ik hoefde alleen maar ons eten te pureren en dan was het goed.
En als ik het baby-eten toch ietsje pittiger wilde maken dan gebruikte ik een paar eetlepels bouillon ofzo. Zit ook wel zout in, maar bouillon lijkt wat neutraler wat kruiden/zout betreft.
Geraspte kaas kun je er ook doorheen doen als je het ietsje zoutiger wilt maken.
Bij 10 maanden pureerde ik overigens niet alles meer hoor. Gewoon prakken is prima!
Pasta is echter niet te pureren, dat gaat een hele plakkerige massa worden en daar wordt je staafmixer ook niet blij van. Maar macaroni is klein genoeg en als je iets van spaghetti ofzo klein snijdt, is het ook goed. Pasta heeft het voordeel dat het glad is, dus daar hebben die kleintjes eigenlijk nooit zo’n moeite mee.
Wees niet ongerust dat ze geprakt eten zonder tandjes nog niet wegkrijgen, want die kaakjes zijn stevig genoeg hoor. Ze krijgen het echt wel weg! Steek je vinger maar eens tussen die kaakjes om te testen.
Dus wat kruiden betreft zou ik vanaf een jaar aanhouden om daarmee te beginnen. Niet meteen van zoutloos naar volledig gekruid want dan is de overgang te groot, maar bouw het een beetje op. Dus Marianne Ruben mag best al macaroni met kruiden mee-eten hoor. Desnoods doe je voor hem veel macaroni met een beetje saus erdoor voor de smaak. En over een tijdje geef je hem iets meer saus door de macaroni. Zo went hij langzaam.
Kunnen jullie hier iets mee of toch nog vraagjes?
Groetekes, Sje