Eten

hai ik vroeg me iets af: vanaf hoe oud geven jullie je kinderen iets anders dan baby voeding, zoals een patatje of een stukje pannekoek.Ze geven namelijk op het kinderdagverblijf poffertjes aan sam en hij is nu 9 maanden dus ik vroeg me af of dat al mag en wat dan nog meer mag en hoeveel melk ze per dag binnen moeten krijgen sam krijgt 's morgens pap tussen de middag drinkt hij als ik geluk heb 100 melk en 's avonds een danoontje ik heb het idee dat dat te weinig is maar hij wil niet meer.alvast bedankt

groetjes karin, mama van sam 11-11-2003

Gewijzigd door - basse op 19 Aug 2004 16:34:28

Evianne at op die leeftijd al redelijk gewoon met ons mee. ( wel opletten met zout en kruiden en zo ). Ik heb Evianne met ons wat mee laten eten toen ze er ook echt aan toe was. Ze keek echt zo smekend naar hetgeen er bij ons in ging. Ze vond en vindt het heerlijk. Moet meteen ook niks meer van melk hebben. Ze is nu een hele goede eter.

Groetjesmama van Evianne 03-04-2003

Hoi,

Puck is nu tien maanden en ze eet zo goed als met ons mee. Al hoewel ik wel oppas met de volgende ingredienten:
Suiker (dus ook poffertjes), verzadigde (dierlijke vetten), zout en heel sterke kruiden. Met name suiker is volksvijand nummer 1, we kunnen er niet voor niets met z’n allen niet vanaf blijven. Kinderen worden er hyper van, zeker die kleintjes omdat zij dit soort stoffen nog niet goed kunnen verwerken.

Ik vind het heel vreemd dat ze op jouw creche poffertjes geven aan zulke kleine kinderen. Dat zou ik echt niet leuk vinden.

Groeten,
de bakerzak

Bij Jens heb ik keurig aangehouden dat ie pas met 1 jaar met de pot ging mee-eten, gewone (i.p.v. dreumes-)koekjes kreeg, snoepjes mocht hebben.

Bij Mats werd ik wat gauwer makkelijk. Ik meen dat we met 8 maanden al langzamerhand over gingen op elke twee weken een dag per week meer met de pot mee-eten en mocht ie ook al hapjes taart, lange vingers, gewone biscuits enz.

Wel gek dat ze op een kdv dat geven aan kinderen onder de 1 jaar, want de reden dat ze pas met 1 jaar met de pot ‘mogen’ mee-eten is dat hun niertjes het zout in normaal voedsel nog niet aankunnen. Volgens mij voeg je zowel bij patat als bij poffertjes zou toe, toch!

Ik weet niet wat de minimale melkhoeveelheid voor een 9 maanden oud kind is, maar voor kinderen vanaf 1 jaar zeggen ze circa 300cc melk (niet meer want dan krijgen ze een te eentonig menu). Zo te horen haalt Sam die 300cc wel, als ik uitga van 200cc pap, 100cc melk en 50cc danoontje. Maar vraag dat voor de zekerheid na bij het consultatiebureau.

Groetjes Carola, moeder van Jens 20.03.2001 en Mats 08.02.2003

Bij Max op het kinderdagverblijf geven ze zulke dingen niet als ze niet zeker weten of wij dat wel willen. Soms krijgen we naderhand de vraag of hij iets wel of niet had gemogen voor een volgende keer. Maar hij heeft dat dan niet zomaar gekregen.

Robin is 8 maanden
En die eet gewoon met de pot mee
Goed geen frietjes maar groente enzo wel
geen super gekruid eten
en ik kook dan zonder zout en doe later gewoon wat op het bord
Robin wil wel graag alles proeven hoor
en dat doen we ook
Hij lust dus ook alles
Groetjes Heleen mama van Robin

Met 9 maanden kan af en toe een stukje pannenkoek of patatje echt geen kwaad. Vaak geef je al bij 't aanmelden bij 't kinderdagverblijf aan wat een kind wel of niet mag (en bij allergiesignalen ook later tussendoor) en mijn ervaring is dat ze zich er keurig aan houden.
En, als Sam niet meer wil drinken/eten zal die wel genoeg hebben. Ik heb geen idee meer hoeveel ze moeten hebben op een dag, maar ik weet dat Nils ook nooit de aanbevolen hoeveelheid haalde en is inmiddels ook een gezonde peuter (die welliswaar nog steeds niet veel eet). Vraag anders, als je je zorgen maakt 't even na bij 't cb en laat 'm meten en wegen. Zo weet je of hij groeit en aankomt.