Eten zonder tandjes

Mijn zoontje is bijna 6 maanden en mag dan brood, soepstengel enz… Maar hij heeft nog geen tandjes. Als ik hem dus iets ga geven denk ik dat hij erg gefrusteerd wordt omdat hij het niet snel op kan eten…Hebben jullie hier tips voor?

En hoe maken jullie of geven jullie brood?

Liefs

Niet denken dat hij gefrustreerd wordt, je komt er maar op 1 manier achter: proberen!

Geen tandjes maakt niet uit. Ze knagen er toch wel doorheen. Die kaakjes zijn sterk genoeg en ze hoeven alleen maar te kauwen, ze hoeven nog niks af te happen. En kauwen doen ze met de zijkanten van de kaken. Aangezien het nog veel langer duurt voordat de eerste kiezen doorkomen die ze eigenlijk ook nodig hebben voor kauwen, maakt het niks uit of hij wel of geen snijtandjes heeft.

Onze oudste kreeg pas bij 9 maanden haar eerste tandje en toen kreeg ze al 3 maanden van alles aan kauw-baar voedsel. Geen probleem!

Brood gaf ik in het begin in blokjes en ze hebben hier ook vanaf het begin de korstjes mee opgegeten. Ze doen hier dus ook nooit moeilijk over de korstjes van het brood want ze weten niet beter dan dat ze ze ook moeten eten. Geen softie van maken dus: korstjes hoeven er echt niet per se afgesneden te worden. Althans, zo is mijn ervaring.

En ik gaf ze het brood vanaf het begin met een kindervorkje (nijntje-bestek of een gebaksvorkje) en niet met de hand. Zo leerden ze zelf ook heel snel om met een vorkje te eten.

Groetekes, Sje

Hier ook pas sinds enkele weken twee tandjes en brood geven we al vanaf zeven maanden. Dat sabbelt 'ie lekker weg. Kauwen met die twee tandjes zet toch nog geen zoden aan de dijk. Het gaat prima hoor, gewoon proberen!

Groetjes!

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

Ik heb morgan een rijstewafeltje van Bambix gegeven vandaag. Heb niet de indruk dat die twee dagen echt verschil maken, maar goed ook hier nog geen tand te zien. Er werd driftig aan gelikt en gesabbeld en beetje bij beetje wordt ie kleiner. Het gaat alleen wat langzamer dan een liga dus helemaal op gaat ie niet want daar is het geduld nog niet naar, maar er wordt wel wat mee gedaan.

Groetjes,

Michèle

Ha ha ha jij hebt dus een echt suikerklontje Cindy Hier ben ik benieuwd wat Morgan straks wil want groente is nog steeds beter dan fruit eten dus op zich nijgt ze meer naar hartig dan.

Groetjes,

Michèle

Hoi,

Ze zuigen meer dan dat ze het echt opkauwen. Die van ons had ook nog geen tanden maar vond het helemaal geweldig. Dus niet verder over na denken gewoon een week lang proberen. In den beginnen vinden ze het meestal niks en willen ze nogal een kokhalzen

groetjes

lon106

Smeerpaté Michele, dat is hartiger dan appelstroop en dus misschien een idee?

Groetjes!

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

Hier hebben ze nooit zoet op brood gekregen in de babytijd. Altijd alleen meer kaas en vlees (in het begin smeerkaas en smeerworst). Zoetigheid op brood is zo slecht voor die kersverse doorkomende tandjes. Brrrrrr…

Nu nog moeten ze van mij bij ontbijt en lunch beginnen met een boterham met vlees of kaas en daarna mogen ze iets van zoet kiezen. Ook in de broodtrommeltjes die mee naar school gaan, zit altijd iets van vlees of kaas. Nooit zoet.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 01 Mar 2009 21:58:24

Oh maar ik was ook niet van plan om met zoet te beginnen hoor, ik was als kind ook meer van de hartig dan van het zoet, ik had liever een stuk rode paprika (groen hou ik nog steeds niet van) dan een snoepje. Dus hier ook leverpastei en smeerkaas. Maar das over een maand

Groetjes,

Michèle