Eten wat de pot schaft

Hallo,

Mijn dochtertje van 8 maanden smikkelt lekker met de pot mee. Ik kook zoutloos en maak een prakje voor haar klaar met een stukje vlees erbij. Wij zijn echte aardappel en verse groente eters, dus is dat makkelijk te regelen.
Dit heb ik toendertijd ook voor mijn zoontje (inmiddels 2 jaar) gedaan en dat beviel prima. Alleen als wij nasi of macaroni/spaghetti aten kookte ik voor hem apart. Nu zag ik dat er vanaf 8 maanden ook potjes zijn met macaroni. Dus ze zou het in principe kunnen eten. Ik vraag mij alleen af of het niet te pittig voor haar is als ik het zelf maak. Heeft iemand ervaring met een macaroni prakje zelf maken voor kinderen onder de 1 jaar?

Groetjes,

jantje

Ik maakte ook gewoon macaroni-prakjes op die leeftijd. Je moet er alleen geen saus doorheen doen zoals jullie eten. Gewoon wat basistomatensaus met wat groenten gepureerd.

Of bijv. macaroni met wat geraspte kaas erdoor en wat heel fijn gesneden of gepureerde boterhamworst. Ook prima prakje!

Pasta moet je overigens niet proberen te pureren want dat wordt een hele rare dikke kauwgom-achtige troep. Macaroni is al klein genoeg en dat kunnen ze met 8 maanden best eten.

Groetekes, Sje

Bedankt voor de tip! Ik ga het eens proberen.

Groetjes,

jantje

hoi

Wij maken altijd de pasta sausen zelf dus Julia heeft vanaf het begin ook de zelfde saus gegeten als die wij aten. Doordat Julia best een ernstige koemelk allergie heeft maken wij bijna alles zelf dus dan kan je daar ook wel makkelijker rekening mee houden.

En idd koken wij hier eigenlijk ook zoutloos.

Ik keek altijd een beetje bij de potjes die te koop zijn per leeftijd wat ze wel en niet kunnen eten. Ken je trouwens he opperde pop boek van de AH??? Daar staan ook veel lekkere recepten in die ook lekker zijn voor het hele gezin. Soms moet je het natuurlijk een beetje aanpassen aan je eigen smaak maar wij gebruiken het hier in huis redelijk veel en straks ook weer als milan met de pot mee mag gaan eten.

groetjes titsia

Niet alle recepten uit dat opperdepop-boek zijn voor elke leeftijd geschikt toch? Laatst had iemand in een ander topic het over een recept waar kerrie in zat. Dat vind ik nogal wat voor een kindje jonger dan 1 jaar. Best sterk specerij hoor.

Groetekes, Sje

de recepten staan per leeftijd ingedeeld. En je hebt verschillende soorten kerry dus ook minder scherpe soorten.

groetjes titsia

hoi
damian is nu 9 maanden en heeft vorige week toevallig spaghetti op…saus was niet kant en klaar maar zelf gemaakt. mijn moeder had er alles in gedaan wat ze er normaal in doet…dus ook de kleine pepertjes…maar we hebben wel geproefd en zijn erg zuinig met de sambal geweest… ik kan wel zeggen dat damian niet gegeten heeft maar gevreten (sorry voor mijn taal gebruik) en heeft nergens geen last van gehad.
succes groetjes Deborah

Hylke eet bij ons ook gewoon macaroni, spagetti, nasi, bami
en ook chili con carne mee.

Onze methode, even nasi als voorbeeld:
rijst koken, vlees bakken, groente meebakken,
dan portie vlees/groente voor hem apart leggen,
en beetje fijn snijden. en rijst er door.
De rest afmaken, en een klein beetje van de gekruide
versie overscheppen bij zijn portie.

Op die manier krijg je een minder scherpe variant.

M.

Hoi,

Bedankt voor al jullie tips en ideeen. Ik vraag mij alleen af, ook al hebben kinderen niet zichtbaar last van het pittige eten, of het wel goed voor de nieren is. Onder de 1 jaar zijn de nieren nog niet rijp voor al te pittig eten.
Maar misschien ben ik wel te Hollands… Hoe doen de allochtone moeders onder ons dat? Want jullie eten denk ik veel je eigen gerechten, en mijn ervaring is dat die heel wat kruidiger zijn dan de gerechten uit de Hollandse keuken…

Ben benieuwd!

Groetjes,

jantje

M’n vrouw heeft nog veel contact met (onder andere) surinaamse vrouwen
uit haar zwangerschapsgroep, dus we zullen de vraag daar eens doorspelen.

M.