Eten, slapen en sprongetje met 6 maanden

hallo!
Ik heb even wat behoefte aan tips, adviezen of andere verhalen want ik merk dat ik wat vastloop…
Het verhaal is als volgt:
Ik heb twee lieve dochters, een van 2,5 (amber) en een van 6 maanden (lara). Om Lara gaat het, zij wil namelijk erg slecht slapen.
Na 6 maanden wil ik heel graag een nacht goed slapen (of liever weer alle nachten) want het breekt me echt op, ik zie er niet uit en voel me alleen maar moe de hele dag.
Haar ‘schema’ nu:
7.00 uur wakker, borstvoeding in ons bed, valt weer in slaap, leg haar terug in eigen bedje
8.15 uur (maar soms ook 9.15 uur) wakker, lachen, vrolijk, blij, 'kletsen’
rond 10.00 uur fruit, soms ook halve liga erbij/erdoor
meestal gaat ze daarna 'piepen’wat reden is haar op bed te gaan leggen. de ene keer valt ze dan met wat klein en kort protest in slaap, de andere keer brult ze tot ik haar op mijn pink laat sabbelen, soms valt ze dan alsnog in slaap, soms ook niet en lijkt ze ineens weer helemaal wakker. als ze slaap is dat ca. 45 min/1 uur
rond 11.30 uur, beker pap is in totaal ca 150 ml, ik maak de pap redelijk dik zodat ze hem makkelijk uit de beker kan drinken. aansluitend nog even aan de borst. Soms valt ze dan in slaap en leg ik haar slapend in bed, anders spelen we samen en/of gaat ze in de box tot ze weer aangeeft dat ze moe is. Het spel begint dan opnieuw…
rond 16.00 uur geef ik groente met wat aardappel erdoor + de borst
rond 18.00 uur wil ze dan meestal nog even naar bed ( vaak maar 30 min. maar wel in een keer slapen|).
om 19.00 uur valt ze dan bij mijn man op schoot in slaap en dan maak, ik haar om ca. 20.30 uur wakker voor pap en de borst. en dan lijkt ze klaar wakker…!
Dit duurt zeker tot 22,00 uur, dan wil ze wel op schoot slapen |(in bed is brullen ) als ze slaapt leggen we haar in bed.
rond 23.30 uur wordt ze dan wakker en is ontroostbaar, dus geef ik haar de borst die ze gulzig drinkt, dan terug in bed, soms slapend, anders is het even stil en gaat ze 'klagen’
rond 3.30 uur wakker, in bed wil ze dan niet meer , pink sabbelen ook niet, dus neem ik haar mee in ons bed, waar ze op mij liggend wel rustig wil liggen, maar niet echt in slaap valt.

nu weet ik dat er rond 6 maanden een sprong zit, maar ik wil graag wat gaan doen want op deze manier hou ik het niet vol…

Hai!
Allereerst natuurlijk heel vervelend dat het nu zo gaat.
Maar pas op hoor, vanaf 6 maanden hebben kinderen alles in de gaten en kun je ze gaan verwennen.
Ik denk dat duidelijkheid voor een kindje het allerbelangrijkst is. Een vaste plek voor het slapen (in de nacht en overdag}, gewoon in bed zonder prikkels zoals een mobiel of andere afleiding, alleen een knuffeltje. In de wakker tijd alle aandacht, maar in precies dezelfde volgorde: bv. slapen;voeden;samen spelen;alleen spelen en daarna weer naar bed. Ik schrijf het simpel, maar begrijp dat het niet makkelijk is.
Bij onze dochters is het het enige dat werkt. Als ik afwijk van ons schema zijn ze ontregelt en huilerig en onrustig.
Ik denk ook dat een kind zich gefopt voelt wanneer het heerlijk bij papa op schoot in slaap val en moederziel alleen in bed wakker wordt. Wanneer een kind wakker in bed gelegd wordt en tussentijds wakker wordt, voelt dat niet vreemd aan.
Het is maar een mening hoor dus pin je er niet op vast. Maar als ik naar jouw schema kijk dan is erg weinig gelijkheid in de wakkere periode. Soms de fles, soms de borst, dan een fruithapje. Ik denk zelf dat dat onduidelijkheid geeft voor een babietje.
Hopelijk vind je snel een oplossing voor het slaapprobleem.

Veel succes,
Anne-Marie

[img]http://newtickers.bump-and-beyond.com/10/1056/105642.png">

Hallo,

Vervelend dat je geen goeie nachten kunt maken. Het sloopt jezelf helemaal.
Ik zou je als advies willen geven een vast ritme.
Bijvoorbeeld: 8.00 fles of borst daarna ff optutten, wassen of in bad en 9.00 weer naar bed tot 10.00 dan fruit. Dan zou ik haar in de box laten spelen voor een uur om 11.30 brood en dan borst of fles en dan op bed totdat ze wakker wordt.
Ik gaf mijn dochter met 6 maand s’middags een koekje en diksap maar je kan er ook voor kiezen rond 15.30 borst of fles te geven. Onze dochter ging van 16.30 tot 17.30 op bed. Om 17.30 warm eten en toetje en dan tussen 19.00 en 20.00 fles/borst en dan op bed. Door de fles van 19.00 uur deed/doe ik altijd 2 schepjes johannesbroodpitmeel. Dit maakt de voeding van dikker en is ze dus meer verzadigd je kan er ook bambix door doen.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

[img]http://lb1f.lilypie.com/mZfIp1.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie First Birthday tickers” />

Ja, een beetje meer struktuur zou niet erg zijn denk ik.
Ik zou zeggen: 's morgens om 7:00 na de borstvoeding proberen
in bed te leggen voordat ze weer in slaap valt.

Bij het piepen na het fruit niet meteen op bed leggen, maar juist
eens wat rekken. Rustig samen spelen kan afleiding geven.

Als dat slaapje later kan, kan de “lunch” van 11:30 ook later.
En wellicht dat de lunch ook uit een boterham kan bestaan ipv pap.
Eerst de borst, en dan eten.
Na de lunch op bed. Moe of niet, protesteren of niet. Op bed.
En of ze nu een uur ligt te mekkeren, een uur ligt te babbelen,
of een uur ligt te slapen, maakt niet uit.
(en mekkeren zal ze, zeker in het begin )
Als ze slaapt: lekker laten gaan,
als ze ligt te praten/mekkeren: dan is een uur echt wel genoeg.

Het “avondeten” om 16:00 is wel erg vroeg!
Als je op dat moment wel de borst geeft, en eventueel een tussendoortje
(rozijntjes, koekje, …) dan houdt ze het wel vol tot het avondeten.

En na het avondeten: naar bed.
Niet om 20:30 wakker maken, maar lekker door laten slapen.
(je haalt haar duidelijk uit haar slaap, en wil daarom niet meer verder slapen.)
Om 23:30 alleen wakker maken als het echt nodig is voor die voeding.
Maar wellicht kan ze ook prima zonder!

Groot kans dat ze met een ongestoord avond, de hele nacht lekker doorslaapt!!

M.

In ieder geval wakker op bed leggen, dan maar huilen. Je gaat eerst na 5 minuten kijken of er iets aan de hand is en dan na 10 en zo iedere keer er 5 minuten bij. Ze weet nu als ze huilt dat ze der zin krijgt.
Zullen een paar pittige dagne worden maar het werkt wel.

Liefs Michelle

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Oh, wat ik nog vergat:

Volhouden is het toverwoord!
Na een paar dagen heeft ze het nieuwe ritme te pakken,
en zal ze niet (of in elk geval minder, want ze zit natuurlijk wel in een sprong)
meer mopperen.

M.

fijn he sprongetjes!
hier zitten we in de 8 maanden sprong en die is hevig! dus maak je borst maar nat.
hier gaat ze ook gewoon wakker te bed maar na 30 min wakker en huilen huilen! Ik laat ze even doen en valt dan weer in slaap! savonds en snacht’s gelukkig geen probleem!
Ik zeg altijd de aanhouder wint en ze moeten even die sprongen door.
Als je ook bekijkt wat ze allemaal nog moeten leren… dan is het eerte jaar 1 grote sprong! Zal ook echt allemaal niet meevallen voor die kleintjes.
Maar mijn ervaring is (en daar hou ik mijn eigen aan vast) dat het allemaal periodes zijn en dat het over gaat hoe moeilijk en lang het soms ook kan duren!

heel veel succes

Groetjes Gytha

Helemaal met je eens!! Zeker vanaf 5 a 6 maanden: rollen, zitten, kruipen, staan… dat valt niet mee hoor voor zo’n poppetje!
Naar mijn mening is het tijdens zo’n sprongetje des te belangrijker om duidelijk te zijn. Een goed ritme en kordaat optreden zijn mijns inziens de sleutelwoorden.
Na 6 maanden weet je ook wel of het huilen een reden heeft. Jengelen bij moeheid, het Ik-heb-honger-dus-word-ik-wakker-huiltje, of als er iets aan de hand is: dat is een heel ander gehuil. Bij de eerste: hup naar bed, bij de tweede: lekker eten/drinken en bij de laatste natuurlijk heeeeeeerlijk knuffelen en troosten.

In zo’n sprongetje zie ik bij onze meiden dat te veel afleiding (zoals veel muziekspeelgoed) alleen maar frustratie en ergernis opwekt.

Onze meiden hebben bij een sprongetje:
slecher drinken, meer slapen en veel sneller moe (Phine is nu 5 maanden en is tijdens een sprongetje na een uurtje wakker zijn alweer klaar om naar bed te gaan), meer behoefte aan rustig bij je liggen dan samen dollen, en na een paar dagen zie je ineens een heeel ander kind: Wijzer, kunnen ineens grijpen en iets vasthouden, om de as draaoen en pogen om te rollen(nu bij Phine) en dan is de rust weer wedergekeert.

Bij ons duurt het nooit lang en ik denk dat dat komt door de duidelijkheid en de respect voor de behoeft van het kind: veel RRR, niet op pad gaan, op tijd naar bed en nog meer knuffelen.

Natuurlijk is geen kind hetzelfde en accepteert de ene wat meer dan de andere. Maar wij hebben twee totaal verschillende kinderen , qua uiterlijk en vooral qua karakter en bij beiden verliep het met de RRR perfect.

Het vergt wel heeel veel geduld en doorzettingsvermogen en je cijfert jezelf volledig weg. Maar ik vind het de moeite waard, heb twee heerlijk lieve makkelijke meiden erdoor.

Als je het wat lijkt: geef het een week en ze is eraan gewend!
Heel veel succes!!! en een fijne jaarwisseling natuurlijk!

Groetjes,
Anne-Marie

[img]http://newtickers.bump-and-beyond.com/10/1056/105642.png">