Eten op kdv

Op het kdv waar Hylke naar toe gaat hebben ze wat nieuws bedacht…

quote:
Herkent u het? Na een dag hard werken voor de ouders en druk spelen voor de kinderen, is de warme maaltijd ’s avonds lang niet altijd dat rustige moment waarop je hoopt. Iedereen is moe, kinderen willen niet eten en toch wil je als ouder een gezonde maaltijd voorschotelen.

Dat kan anders! Bij Kindercentrum … krijgen alle kinderen met ingang van 1 januari 2011 regelmatig warm eten. Tussen de middag wordt een lekkere en gezonde maaltijd op tafel gebracht en eten kinderen in de leeftijd van 1 tot 4 jaar met elkaar en de pedagogisch medewerkers. De kinderen van de BSO eten om 17:30 mits ouders hun hiervoor hebben aangemeld. Natuurlijk houden we rekening met kinderen die vanwege allergieën of geloofsovertuiging een aangepast dieet hebben.

Ten eerste herkennen wij dat niet.
Ik vind het juist enorm leuk om 's avonds als we uit het werk
en het kdv komen lekker te koken, en met elkaar te eten.
Hylke wil over het algemeen best wel eten, en een gezonde maaltijd
zetten wij vrijwel altijd wel op tafel.

En volgens mij stond er in een nieuwsbrief (heb ik nu niet bij de hand,
en op de site staat het niet) dat ze aan het eind van de middag ook
nog brood zouden gaan eten.
Maar misschien is dat ondertussen ook weer afgeschaft.

Let ook op het “regelmatig”…
Dat was tot vandaag ook niet duidelijk, maar:
week 1: ma, do, vr
week 2: ma, wo, vr
week 3: ma, di, do
week 4: di, wo, vr

Of te wel: elke week andere dagen.
En je hebt niet de optie om niet mee te doen.
Nou ja, dan zit hij waarschijnlijk een boterham te eten
als de rest aan het warm eten zit.
Maar dat krijg je nu andersom, 's avonds thuis.

Laatst een proefweek geweest.
En toen wilde Hylke 's avonds natuurlijk wel gewoon met
ons mee-eten. Dus weer een klein beetje warm eten gegeven.
Maar te veel op een dag is ook niet handig kwa gewicht enzo…

Hoe denken jullie daar nou over?

M.

Ik heb laatst ook van een collega gehoord dat het kdv van haar kindje het ook doet, maar dan alleen aan het eind van de middag en mits je dat als ouders wilt. Haar zoontje blijft er 's avonds eten, op beide dagen dat hij heengaat. In verband met persoonlijke omstandigheden is dat voor hun een uitkomst.

In het geval van jullie kdv, waar ze het 's middags aanbieden en waar het niet optioneel is, vind ik het lastig. Erik zou het ook niet pikken om 's avonds een boterham met kaas te krijgen, terwijl wij lekker een bordje pasta voor ons neus hebben. Ik neig ernaar om te zeggen dat ik de methode van jullie kdv niet zo heel handig vind, hoe goed bedoeld ook.

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers

Bij ons op het KDV krijgt alleen de groep van 0 tot 2 jaar warm eten rond 16:30/17:00 uur. Dit moeten de ouders wel zelf meebrengen. Vanaf 2 jaar is dit niet meer, want dan wordt van het kind verwacht dat het wel kan wachten totdat de ouders gaan eten. Meestal krijgen de kinderen die er rond 17:00/17:30 uur nog zijn wel een plaatje worst of een stukje kaas. Als dit niet lukt geven ze overigens wel een warme maaltijd die we zelf moeten meebrengen. Tussen de middag warm eten op het KDV vind ik ook niet zo’n goed idee. Want net als Mriek ook zegt; Merel eet ook geen brood als wij lekker warm eten op tafel hebben staan. Als ze het 's-avonds zouden doen, zou het volgens mij wat handiger zijn. Hoe gaan ze dit bij jullie op KDVV doen? Gaat de leiding zelf koken of komt er een maaltijdservice of zoiets?

Groetjes Natasja

Ik zou me hier ook totaal niet in kunnen vinden!

Ten eerste is het al totaal NIET overzichtelijk voor de kindjes wanneer ze nou wel een warm prakkie krijgen en wanneer niet

Ten tweede vind ik het raar dat ze dat tussen de middag doen. Precies om wat je zegt: als ze dan 'savonds papa en mama lekker een bordje warm eten zien eten willen ze natuurlijk nog een keer (hmmmm voor de kindjes die wél van warm eten houden dan iig )

En verder moet je daar als ouders toch zelf de beslissing over moeten kunnen nemen, of jij dat wel wil voor je kind? (en dan niet als alternatief als enige een boterham eten terwijl de rest warm krijgt)

Op het KDV waar ik een tijdje invalwerk gedaan heb deden ze het zo: tussen de middag gewoon boterhammen eten met zn allen, en als optie konden de kinderen van de ouders die daarvoor kiezen om 17.30 een warme maaltijd krijgen.
Daar waren 2 groepen, een vaste groep en een flexibele. Maar om 17.30 werd er dus even gewisseld, de kinderen die mee eten in de ene groep, en de kinderen die thuis eten in de andere groep. Anders is het ook zo sneu voor de kindjes die nog moeten wachten tot thuis als ze lekker eten zien en ruiken

Dit vond ik een prima oplossing.

Ik vind ook dat ze het optioneel zouden moeten doen. Het is tenslotte jouw keus wat en wanneer je kindje eet. Leuk dat ze zoiets bedenken, maar het zou geen verplichting moeten zijn.

mama1980

Lilypie Second Birthday tickers

Bij ons is het kdv vanaf januari geloof 12 uur (!) per dag open dus daar zullen ze ook wel zoiets gaan doen, maar ik zou me er ook niet in kunnen vinden. Hoewel ze het hier soms doen. Dan eten de kindjes bami of patatjes 's middags ipv een boterham. Of vistiks op brood. Kindjes die het overigens niet lusten krijgen gewoon een boterham en als ze opgehaald worden wordt het netjes gemeld. Morgan zit op eenm multiculti kdv dus ze krijgt ook overal wat van mee. In sommige culturen is het normaal om couscous te eten 's middags dus dat doen zij ook wel eens, maar dat zien wij als een traktatie en geen echte warme maaltijd. En wij konden in het begin al zeggen of wij dit wilde of niet. Maar bij jullie wordt het gewoon gedaan en wat Suzsje zegt og zeer onregelmatig ook. Moet je nog nadenken ook wanneer wel en wanneer niet. Nee ik vind dat een slecht beleid.

Groetjes,

Michèle

Hier in België is het de normaalste zaak van de wereld dat op een kdv de kindjes 's middags warm eten. Ik ken geen enkel kdv dat dit niet doet. Ik kan op m’n werk ook 's middags warm eten en m’n man ook. De school waar Noa volgend jaar naartoe gaat, biedt ook warm eten aan 's middags, al is het geen verplichting.

Maar ik vind dat het ofwel alle dagen moet aangeboden worden, ofwel helemaal niet. De ene dag wel en de andere niet, vind ik ook geen goed beleid hoor.

… wij zijn het natuurlijk niet gewend smiddags warm eten, onregelmatige dagen, vind ik wel heel raar hoor !

bij ons kdv krijgen ze warm eten tot 1 jaar… (wat ik overigens wel heel zuur vind) want na een dag van 7.30 uur tot een uur of 18.00 is voor pippy te lang zonder warme maaltijd, dus ben ik tot 16.30 uur gaan werken,dus hier is gewoon altijd 2 dagen rennen, van mijn werk naar huis scheuren,haar ophalen, eten in mekaar flansen en eten… want kind valt na het kinderdagverblijf bijna uit haar stoel van de slaap, dus als ik haar later dan half 6 eten geef,word het een mega drama…

dus van mij zouden ze hier wel gewoon warm eten mogen geven, met voorkeur savonds natuurlijk …dan zou ik heel ff mezelf op kunnen frissen na mijn werk, en dan mijn kindje kunnen ophalen… wij eten dan wel als zij in bed ligt… want da’s dan meestal toch om een uur of 18.15 uur, langer red ze het gewoon nog niet op die dagen …

maar dat het niet optioneel is, dat smiddags warm eten, vind ik eigenlijk een beetje te gek !

@ Sugars303, hier hetzelfde, ook maar tot 1 jaar warme maaltijd ingebegrepen. Aangezien ik pas rond 18:00 op het kdv ben, dan nog naar huis moet en moet koken lukt het mij dus niet om voor 18.30/18.45 eten op tafel te hebben op de dagen dat ik werk. Voor mijn dochtertje ook veeeeel te laat. Heb daarom gevraagd of ze haar een potje willen geven als ik dit zelf mee geef. Was voor hun gelukkig geen probleem.

mama1980

@mama1980zielig is da toch als ze zo lang moeten wachten op hun eten, ja wij draaien het om, ik begin vroeger, zodat ik eerder naar huis kan, en misschien moet ik het ook maar eens gaan aankaarten, zelf meegeven is natuurlijk geen probleem dat vind ik vanzelfsprekend in dat geval hoor !
maar ja zelfs nu , ist nog altijd vliegen en renne…

Ik vind dit nogal apart. Ze wijken hier toch behoorlijk af van wat de kindjes normaal gewend zijn. Ik vind het goed dat ze de mogelijkheid aanbieden om warm te eten maar dit zou dan 's avonds moeten zijn en optioneel.
Rens gaat niet naar een kdv maar naar een gastouder en daar kan hij ook meeeten als dat nodig is. Omdat ikzelf nogal laat thuis ben (18.30) en mijn man onregelamtig werkt is dat wel eens nodig. Maar dan eet hij daar gewoon 's avonds warm en aangezien hij om 19.00 op bed ligt eten wij pas als Rens slaapt. Gaat hier heel goed zo.

groetjes Ramona

quote:
Hier in België is het de normaalste zaak van de wereld dat op een kdv de kindjes 's middags warm eten. Ik ken geen enkel kdv dat dit niet doet. Ik kan op m'n werk ook 's middags warm eten en m'n man ook. De school waar Noa volgend jaar naartoe gaat, biedt ook warm eten aan 's middags, al is het geen verplichting.

Maar ik vind dat het ofwel alle dagen moet aangeboden worden, ofwel helemaal niet. De ene dag wel en de andere niet, vind ik ook geen goed beleid hoor.

Ja, maar in België is het dacht ik sowieso wel gebruikelijk om
tussen de middag warm te eten.
Dat is toch iets anders dan hier in Nederland.
(Wij kunnen ook op het werk warm eten, maar dat is van dat
ziekenhuis-gaarkeukenvoer, waar je ook nog eens te veel voor betaald…)

Verder:
Per 1 januari gaan de openingstijden inderdaad ook hier naar 12 uur per dag.
Van 7:00 - 19:00 standaard.
Daar betaal je dus ook voor als je hele dagen afneemt.
Het warm eten zit bij de prijs is.

Aan de ene kant hebben we zoiets: als Hylke daar tussen de middag
warm krijgt, en 's avonds een boterham, dan kunnen we het
inderdaad om 19:00 ophalen, en kan hij bijna direct zijn bed in.
Niet gezellig zeg maar.
Maar om 18:00 ophalen, dan gooi je een uur opvang weg…
Aan de andere kant: er zijn duurdere kdv-en, dus het is maar
net hoe je het bekijkt.

O ja:
“De warme maaltijd wordt geleverd door Apetito”.
Bezorgservice dus.
Dus de leidsters gaan niet zelf aan het kokkerellen.

Tot nog toe doen we het zo:
We zijn beiden tegen 18:00 thuis.
De een (Diana meestal) haalt Hylke dan op, en
ik ga ondertussen koken. Als zij thuis komen,
is het eten bijna klaar.
Dus zo ongeveer 18:30 kunnen we aan tafel.
Bevalt prima eigenlijk.

M.

@ Marsel ik weet het morgan gaat altijd om 7.30/8.00 en wordt om 16.30 opgehaald soms als ik haar haal is het 17.00 maar nooit later. Ik krijg ongevraagd bijna 40 uur door mijn neus gebord en ik heb hier NIET om gevraagd sterker nog wij hebben als ouder commissie tegen gestemd. Maar goed dat terzijde. Ik zou het ook prima vinden als morgan warm zou eten daar maar dan wel 's avond en dan elke dag mits je kindje zo laat blijft natuurlijk. Enne geloof me je moet ouders de kost geven die hun kind 12 uur per keer brengen.
Enne dat het nog niet eens verd gekookt wordt vind ik eigenlijk best kwalijk. Ik bedoel dat kant en klaar is wel ooit vers gemaakt maar wel doodgekookt. Kun je ze net zo goed een olvarit maaltijd gaan geven, daar zitten meer voedngstoffen in. De keren dat morgan iets warms eet op het kdv, dus die bami, couscous of iets anders is het allemaal vers gekookt door de leiding.

Groetjes,

Michèle

@ Marcel en Diana, om 18.30 uur aan tafel, dat is hier ook zo, eerder redden wij ook niet, daarom geef ik dus idd een olvarit potje mee naar het kdv, omdat ik dat veel te laat vind. nu is mijn dochtertje nog maar 1, dus dat is misschien anders. Bij ons geven ze nl de boterham al om 12.00 en dan vind ik to 18,30 veel te lang zonder eten…

mama1980

het is maar net wat je zelf vind natuurlijk, maar ik ben van mening : s’ochtends en s’middags brood. en s’avonds warm met papa en mama.
mits 1 van de ouders natuurlijk noodgedwongen weg moet/werken of wat dan ook… wij eten gewoon gezamelijk warm eten.
ik vind dat dat zo moet zijn, maar ik kan me ook wel voorstellen dat het voor bepaalde omstandigheden in gezinnen wel zo moet en dat het dan ook handig is.
maar als het alleen gaat om: het is makkelijk…??
dan ben ik het er helemaal niet mee eens.
Rico zou het echt niet accepteren als wij warm eten en hij een boterham krijgt.
dan gaat hij zeuren om wat wij hebben. opzich een goede leerweg van het: van jou is van jou en van mij is van mij… maar dat kan ook met andere dingen

Ik zou het hier ook helemaal niet mee eens zijn. Ik vind het heerlijk om Tim na een dag werken weer van de creche te halen. Ik wil dus ook dat hij gezellig met ons eet en niet op de creche.

Tim gaat 2 dagen naar de creche en als ik hem ophaal dan genieten we echt volop van de tijd met hem. En dan wil ik hem niet na zijn avondeten daar pas ophalen zodat hij thuis meteen zijn bed in kan.

Ook de optie voor warm eten s’middags vind ik geen optie. Idd wij aan de warme hap en hij aan een broodje s’avonds. Vind het heel vreemd dat ze dit willen gaan doen. Want tussen de middag warm eten is echt iets van vroeger en niet meer van deze tijd.

Dat ze dit in willen voeren is al vreemd, maar wat ik nog het meest vreemde vind is dat je er geen keuze in hebt. Ditzelfde geld voor de wijzigingen in tijd. Ook daar is het vreemd dat je hier geen keuze in hebt.

Bij ons op de creche zijn per 1 september jl. de tijden veranderd. Eerst kon je brengen vanaf 08.00 uur en dit is nu 07.15 uur geworden. Ook zijn ze een kwartiertje langer open. Niet tot 18.00 uur, maar tot 18.15 uur. Het is echter wel zo dat de huidige ouders nog een keuze hebben. Die kunnen kiezen of ze de oude tijden blijven hanteren, dus ook het huidige aantal uren. Of dat ze eerder willen brengen, wat dan automatisch betekend dat je voor meer uren de opvang betaald. Wij blijven gewoon vanaf 08.00 uur brengen, dus hoeven niks meer te betalen. Ook als straks de 2e er is mogen we ervoor kiezen om vanaf 08.00 uur te brengen. Ouders die nieuw zijn en dus nog geen kindjes op de creche hebben die nemen wel meer uren af, dus vanaf 07.15 uur. Zij mogen niet kiezen tussen de nieuwe of oude tijden.

Is er overigens geen ouderraad bij jullie creche? Ik zit zelf in de ouderraad van de creche waar Tim heen gaat. En alle wijzigingen die doorgevoerd gaan worden, die worden eerst met de ouderraad besproken. Omdat zij ook met de wijziging in moeten stemmen.

Groetjes,
Sandra

@ Sandra bij ons is het over alles centra’s gedaan dus niet alleen morgan der kdv en ik wou dat ik kon kiezen want jullie zitten met een half uurtje wij met 4 uur per dag en dat maal 4 is 12 uur per week. Dat is twee volle dagen zeg maar (Morgan zit er 8 uur per dag) en dat ik dan die 2 uur ‘weggooi’ heb ik altijd van gezegd is mijn keuze. Maar nu moet ik 4 uur betalen waar ik niks mee doe en ik zit ook in de ouderraad en wij hebben met nog een cetrum tegen gestemd maar ja we krijgen het toch. Helaas. Maar ja morgan heeft het er onwijs naar der zin en bij een ander heb je weer andere problemen. En gelukkig zijn wij nog geinformeerd hoor, andere centra in Den haag hebben het zonder waarschuwing gedaan.

Groetjes,

Michèle

De organisatie zelf heeft natuurlijk ook een ouderraad.
Of in elk geval hoort er per vestiging een ouderraad te zijn.
Hoe de samenstelling van de ouderraad van deze vestiging is weet ik niet
eigenlijk.
Leuk om in te zitten natuurlijk, maar ik heb al genoeg activiteiten
Ben al regelmatig 3 avonden per week onder de pannen,
dus dat ga ik niet doen.

En dan heb je inderdaad dat de ouderraad adviserend werkt,
niet dwingend.

Ik heb gisteren gevraagd aan de leidsters hoe het nu gaat met
dat warm eten, en ze weten nog minder dan ik.
Blijkbaar krijgen ze zelf geen informatie, terwijl ik het van de website haal.
Lekker geregeld dus.

Dat geeft mij trouwens een beetje het gevoel dat er ook niet veel
feedback van de andere ouders komt.
Nou ja, ze zei wel dat een paar ouders het niet eens zijn met dit gedoe…
Maar geen idee hoe daar dan mee om gegaan wordt.

Wij zouden nog een reactie krijgen van de vestigingsmanager.
Maar nog niets gehoord natuurlijk…

M.

ja maar tjee… marcel wat is in vredesnaam dan de rede om zoiets in eens om te gaan switchen, ik heb wel wat uitleg gelezen maar nog begrijp ik er geen snars van. ik zie het nut er echt niet van in hoor, kijk dat sommige kindjes s’avonds “overblijven” omdat het niet anders kan (en dan niet elke keer maar uit nood) vind ik opzich wel kunnen… maar dan nog je kunt niet elke keer zorgen dat er avond eten is terwijl het niet zeker is dat kindjes er ook daadwerkelijk moeten eten (want een noodgeval is nooit te voorzien toch?)
tja ik vind het gewoon belachelijk
maarre Marcel…zit Diana ook wel is op het forum of ben jij het altijd? haha!

quote:
ja maar tjee.. marcel wat is in vredesnaam dan de rede om zoiets in eens om te gaan switchen, ik heb wel wat uitleg gelezen maar nog begrijp ik er geen snars van. ik zie het nut er echt niet van in hoor, kijk dat sommige kindjes s'avonds "overblijven" omdat het niet anders kan (en dan niet elke keer maar uit nood) vind ik opzich wel kunnen.. maar dan nog je kunt niet elke keer zorgen dat er avond eten is terwijl het niet zeker is dat kindjes er ook daadwerkelijk moeten eten (want een noodgeval is nooit te voorzien toch?) tja ik vind het gewoon belachelijk maarre Marcel...zit Diana ook wel is op het forum of ben jij het altijd? haha!

Ik heb de login toen aangemaakt met het idee dat we er allebei
wel gebruik van zouden maken, maar in de praktijk ben ik het alleen.
Natuurlijk laat ik Diana wel meelezen.
Maar zij is gewoon niet zo’n forum-tiepje.

Goed, de reden van dat warm eten, en dan ook nog eens tussen de middag,
is mij ook nog niet duidelijk.
Ik heb de vraag gesteld vorige week, en nog geen antwoord gekregen…
Ook een minpuntje…

M.