Eten met ruim 8 maanden

Hoi hoi…

Ik maak voor Jurian vaak zelf het eten klaar (niet altijd) maar je valt zo snel in het zelfde. Geef ook altijd aardappels maar ze mogen ook rijst begreep ik van het cb.

Hoe maken jullie het eten met rijst klaar? ook mixen of hoeft dat niet meer? Jurian eet nl ook zijn brood goed dus hoeft niet alles meer heel fijn te krijgen. Wie heeft er tips over hoe het eten klaar maken? met rijst of aardappels? en wat voor vlees? vanaf wanneer mogen ze zout door hun eten?

zo heel lijstje… dacht zal die dames eens mee laten denken in het weekend

Rijst zou hij met deze leeftijd gewoon ongepureerd moeten kunnen eten. Pasta kan ook voortaan zonder bewerking. Overigens pasta pureren maakt een stopverf-massa, dus niet echt een tof karweitje.

Zout toevoegen pas als hij 1 jaar is.

Wat andere gerechten betreft, zoek op Google op recept baby. Zitten leuke ideeën tussen.

Groetekes, Sje

hoi

Ik doe ook wel eesn pasta en dan een btj opvolgmelk wat groente (meestal ook tomaat omdat dit wat sappiger is) en dan pureren, dan wordt het niet zo’n droge stugge massa. Er staan idd veel leuke recepten op het internet. het Baby cook boek heeft ook leuke recepten. Ik experimenteer vaak wat met verschillende soorten groente, aardappels, pasta, rijst etc. Wat er bij Emma altijd erg goed ingeet is groente “soepje”, 4 soorten groente met wat opvolgmelk. vindt ze heerlijk!

succes ermee,
Gidget

Ik wissel het altijd af, de ene keer krijgt Tim een aardappel, de andere keer rijst of macaroniboogjes. Ik pureer niks meer, heb ik alleen heel in het begin gedaan toen we net met groente begonnen. Ook heb ik er nooit opvolgmelk ingedaan, vind dat ze gewoon aan de smaak van pure groente moeten wennen. En ook aan alle structuren. Zelfs de rijst hoef ik niks aan te pureren of wat dan ook en eet hij gewoon. De ene keer geef ik Tim 1 groente, maar soms ook een aantal groentes door elkaar. Ik heb sinds kort het boek Opperdepop van de Albert Heijn. Staan ook leuke recepten in. Die recepten zijn voor baby’s vanaf 6 maanden tot 4 jaar. Kun je voorlopig even vooruit

Ook de vlees en vissoorten wissel ik met elkaar af. De ene keer krijgt hij gehakt, de andere keer kip of tartaar. Ook hamblokjes, maar die niet zo vaak omdat dat wat gezout is. Kook de hamblokjes altijd even, zodat de ergste zout eraf is. Ook vis zoals kabeljauw of zalm kun je geen ipv vlees. Kortom variaties genoeg te bedenken.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

en de rijst/macaroni maak je gewoon klaar volgens de aanwijzingen of nog extra lang koken oid? en maak je alle groentes klaar … of sommige mag hij/zij nog niet? Maak je het per dag klaar of een voorraadje?

wat een vragen he…

Nee hoor, je kunt de macaroni boogjes en rijst gewoon koken zoals je die zelf ook kookt. Hoeft niet langer.

De groentes die ik Tim geef zijn:

sperzieboontjes, snijboontjes, bruine bonen, doperwten, koolraap, bloemkool, brocoli, spinazie, andijvie, bietjes, worteltjes, courgette, mais, champignons, tomaten. Deze laatste 4 geef ik nooit apart, maar in combinatie met andere groente. Je kunt ook een aantal groentes combineren en geven.

Je baby mag ook aubergine, komkommer, asperges, pompoen, rabarber, witlof, tuinbonen en tauge. Maar deze groentes heb ik nog nooit gegeven.

Let er wel op dat bietjes, andijvie en spinazie nitraatrijke groente zijn. En nitraatrijke groente mogen ze maar 2 keer per week krijgen.

Van vlees geef ik de volgende soorten:

gehakt, kip, kalkoen, ham (niet zo vaak ivm zout, dus ik kook ook eerst de blokjes een beetje), mager varkensvlees, rundvlees, witvis of zalm. Let er wel op dat je baby maar 10 a 15 gr vlees of vis nodig heeft per dag. (bereid gewogen, dus onbereid ongeveer 20 gr). Je kunt ipv vlees ook een half ei geven. Dit geef ik bijvoorbeeld bij spinazie. Dan krijgt hij geen vlees of vis, maar een half ei.

Ik doe alle groentes in porties in de vriezer. Ik koop dan een hele bloemkool en die kook ik en verdeel die in porties in de vriezer. En zo af en toe vul ik de vriezer weer aan met een bepaalde groente.

Sommige groentes mag je pas vanaf 1 jaar geven, omdat ze daar nu nog darmkrampjes van kunnen krijgen.

Groetjes,
Sandra

[img]http://b1.lilypie.com/geuOp1.png" alt=“Lilypie Eerste Verjaardag Ticker” border=“0” />

super bedankt, hier kan ik wel wat mee…!!

Graag gedaan.

Veel kookplezier

Groetjes,
Sandra

[img]http://b1.lilypie.com/UCPSp2.png" alt=“Lilypie 1st Birthday Ticker” border=“0” />

weet je wat het is … ik ben ook voorstander van zelf koken maar… mijn kookkunsten zijn niet zo uitgebreid en gevarieerd als de potjes… dus daarom dacht ik … potje is misschien beter voor mijn mannetje ander is het elke dag sperziebonen met gehakt … maar kan het natuurlijk ook afwisselen… ene keer zelf andere keer potje…

Haha wie weet wordt je nu juist wel een kookwonder.

En ach veel kan er niet aan mislukken, of je nu sperziebonen of wortels ofzo kookt En te flauw kan het nooit zijn want kruiden en zout mogen ze toch nog niet hebben. Je wordt vanzelf wel heel creatief met al die hapjes.

En inderdaad zou je het ook af kunnen wisselen. De ene keer vers en de andere keer een potje. Gewoon even kijken waar jij je het beste bij voelt.

Groetjes,
Sandra

<a href=“http://lilypie.com”>[img]http://b1.lilypie.com/tWsHp2.png" alt=“Lilypie 1st Birthday Ticker” border=“0” /></a>

Gewijzigd door - Sandra1980 op 30 Mar 2009 11:11:29

als jezelf de maaltijden bereidt. Hoeveel geef je er dan van aan Tim? Net zoveel gram als er in het potje zit? of beetje op je gevoel?

100 gram groente, 50 gram aardappel/rijst/macaroni. Rijst en macaroni weeg je ongekookt af en dan is het 20 gram. En van het vlees of de vis ongeveer 20 gr. Ze hebben namelijk na bereiding van vlees of vis maar 10 a 15 gr nodig per dag.

Groetjes,
Sandra

Lilypie 1st Birthday Ticker

de vis / kipfilet etc… hoe doe je die? koken en dan pureren?

Toen ik net begon met vlees pureerde ik het vlees wel. Ook niet alles, want gehakt kun je rullen en dan is het zo fijn dat je het door de groente kunt prakken. Ditzelfde geld ook voor vis. Kip, varkensvlees en rundvlees pureerde ik wel. Maar inmiddels eet Tim zo goed dat ik het vlees gewoon na bereiding in hele kleine stukjes snijd. Dan geef ik eerst wat groente en dan tussendoor af en toe een stukje vlees. Alleen gehakt en tartaar rul ik nog steeds en prak het dan door zijn groente heen.

Groetjes,
Sandra

Lilypie 1st Birthday Ticker

Ik maak altijd gelijk voor een hele week klaar. Kost me wel een paar pannen, maar lang leve de afwasmachine!

Rijst met groente en kip. Aardappel met bloemkool en kaas enz. enz.
Op keukenkikker.nl staan ook veel leuke receptjes…

dus alle vlees gewoon in boter bakken zonder zout etc?