Eten met gewone melk

Dag Dames,
Mijn zoontje is bijna 8mnd.
Nu maak ik zn eten altijd zelf en om zn aardappeltje met groentjes soms wat smeuiger te maken doe ik er soms wat opvolg melk doorheen.
Laatst zat hij bij ons aan tafel en kreeg een paar happen van de aardappelpuree van ons met gewone melk, of paar happen van zelfgebakken wafels of ik heb al vaker de neiging gehad voor een stukje pannenkoek te geven. Mag dat eigenlijk wel? Ik zoek altijd recepjes op internet en danstaat er eigenlijk nix over dat soort dingen bij, Dus misschien dat hier wat moeders zijn die weten of dat wel of beter niet kan?

Gr G

Ik zou het voorlopig zien te vermijden eerlijk gezegd. Dan nog maar geen pannenkoeken of aardappelpuree.

Groetekes, Sje

Ik geloof dat je volle melk mag geven vanaf 1 jaar.
Maar ik kan mij ook vergissen…

Pannenkoeken en wafels zou ik ook nog laten.
Wat mij altijd is verteld en ook zo is,
is dat kinderen zoet niet hoeven te leren want dat lusten ze zo.
Maar groenten en fruit is andere koek voor veel kinderen.
Daarom is het best dat je ze eerst de gezonde zaken leert eten en daarna pas de zoete dingen.
Zoetebekjes zijn ze toch al

Liefs
Tanja

Lilypie Second Birthday tickers

Hylke heeft met 8 maanden voor het eerst een pannenkoek op,
en er niets aan over gehouden.

Ook aardappelpuree lijkt mij eigenlijk geen probleem.
Maar anders maak je toch een portie puree met opvolgmelk?
Kan ook prima.

Wat die pannenkoeken betreft: er hoeft natuurlijk niet per se zoetigheid op…

Een paar happen van iets kan echt niet veel kwaad.

M.

Gewijzigd door - MarselenDiana op 11 Feb 2010 21:42:50

Oei met 8 maanden zou ik dit persoonlijk ook niet doen. Of trouwens… als je het al gedaan heb en ze geeft er geen allergische reacties op… dan zou ik het beperken maar af en toe een mini hapje kan dan geen kwaad lijkt mij.

Ze mogen vanaf 1 jaar gewone melk. Hier zijn we daar ook eerder mee begonnen. Maar dan bedoel ik daarmee… rond de 10,5 maand oid.

Als je recepten zie in tijdschriften etc. dan wordt het altijd met opvolgmelk gemaakt voor die kleine kindjes. Ook als je bijv puree maak met opvolgmelk. Moet eerlijk zeggen dit heb ik nooit gedaan … eigenlijk nooit bij stil gestaan.

Dat maak ik voor hem altijd met opvolg melk uiteraard. En dan zijn wij ons eten aan het eten en dan zegt mijn vriend “geef dat kind daar toch een hapje van, hij kijkt het haast uit onze handen.” En zodoende dat ik me dat afvroeg of het kwaad kon. Bij het eerste berichtje van sje schrok ik. Ik dacht zal toch zeker niet de enigste muts zijn die een baby van 8mnd af en toe iets anders in de mond stopt. Puntje slagroom of vanillepudding…

bedankt voor de reacties

Liefs G

hallo,

mijn zoontje is morgen 6 maanden en ik ben hevig aan het twijfelen of ik hem wel opvolgmelk WIL geven! klinkt misschien raar, maar ik denk dat het pure geldklopperij is! vroeger was er geen opvolgmelk en kregen we met 6 maanden allemaal gewone melk! ik vind dat er tegenwoordig zo’n poeha wordt gemaakt met dat eten! je mag je kind bijna niets meer geven vanwege het ontwikkelen van een EVENTUELE allergie. ik denk dat je op deze manier juist een allergie creert… ik heb een gezonde knul en ik ga ervan uit dat hij niet allergisch is! het is natuurlijk niet zo dat ik hem alles geef… de darmpjes zijn nog wel babydrmpjes natuurlijk! maar iedereen in mijn omgeving is gezond en hebben allemaal met 6 maanden gewone melk gekregen… dus van aardappelpuree of pannenkoek of weet ik veel wat zal mijn kind niets aan over houden… hij vind het allemaal erg lekker!!

pris

@pris, het probleem id dat in opvolgmelk alle vitaminen en voedingstoffen zitten die je kindje nodig heeft. Een kindje van 6 mnd is nog afhankelijk van opvolg melk. In gewone melk zit eigenlijk alleen calsium en geen genoeg voedingstoffen voor een kindje van 6mnd die verder nog niet al teveel bijvoeding krijgt. Je moet het natuurlijk allemaal zelf weten, maar het lijkt mij geen verstandige keus.

Gr Patries

quote:
@pris, het probleem id dat in opvolgmelk alle vitaminen en voedingstoffen zitten die je kindje nodig heeft. Een kindje van 6 mnd is nog afhankelijk van opvolg melk. In gewone melk zit eigenlijk alleen calsium en geen genoeg voedingstoffen voor een kindje van 6mnd die verder nog niet al teveel bijvoeding krijgt. Je moet het natuurlijk allemaal zelf weten, maar het lijkt mij geen verstandige keus.

Gr Patries

Ik vind dat Pris wel een punt heeft hoor.
Wij zijn toch ook allemaal groot geworden zonder die opvolgmelk
van tegenwoordig.
En aangezien ze vanaf 6 maanden al aan tafel kunnen voor warm eten
en fruit, krijgen ze in principe alle voedingsstoffen wel binnen.

Ja, natuurlijk is het makkelijker als alles in die opvolgmelk zit…

M.

@georgina
Al eens overwogen om van opvolgmelk pannenkoeken te bakken? Gewoon met bloem, aangemaakte opvolgmelk en een ei? Wij hebben het gedaan en het smaakt prima! Alleen wilde ons zoontje het toen niet dus hebben papa en mama ze heerlijk opgegeten. Ennuh, je kunt hier prima smeerworst of smeerkaas op smeren want het is niets anders dan een soort boterham maar dan in een ronde vorm gebakken

Wat ook lekker is, zijn wentelteefjes met opvolgmelk. Gaat allemaal prima

@pris
Ik snap je standpunt, maar ik zou er voorzichtig mee zijn. Het gaat niet alleen om de allergieën, maar ook om de darmpjes die opeens veel vetten te verteren krijgen. En het aantal eiwitten.

Maar tis toch zo dat je tot 1 jaar alles wat je bij geeft bijvoeding is? Mijn zoontje at nog geen heel potje fruit of groente op die leeftijd, ik weet niet beter als en dat word mij ook op het cb vertelt (wij hebben nl een zoontje dat echt heel slecht zijn melk drinkt, maar gewone melk wel drinkt) dat ze pas vanaf 1jr op gewone melk over mogen omdat ze dan genoeg voedingstoffen van andere producten binnen krijgen. Wij zouden nl graag overgaan op gewone melk, maar tis mij met een zoontje van 10mnd afgelopen donderdag nog afgeraden.

Gr Patries