Eten met de handjes: meteen afleren?

Max is een hele goede eter, maar ik heb je al eens verteld dat hij dan een enorm vies mannetje is! Lang leve de Messy Eater Slab van Silly Billyz, die we sinds een week hebben! Die zijn zo lang, dat ze over zijn beentjes komen en het is al een stuk minder rotzooi (behalve dan dat de grond nog steeds één MESS is!).

Nu at Eva altijd heel netjes. Zij gebruikte zo’n plastic vorkje/lepeltje met een bocht erin en ik kan me herinneren dat zij daar best snel netjes mee kon eten. Max gebruikt een vorkje om zijn brood mee op te prikken, maar dat lukt niet met eten. Hij brengt het naar zijn mondje, maar draait alles dan om en hop…het ligt weer op tafel. Of het valt uit zijn mond. Hij heeft er dan geen zin meer in en grijpt alles met zijn handjes, om het dan in zijn mondje te proppen. Met brocolli gaat dat nog, maar bij macaroni met saus is dat minder tof! Mijn zwager zag het zondag eens aan en zei echt dat hij, als zijn kids dat zouden doen, het bord weg zou halen. En toen at Max nog vrij netjes!

We voeren hem ook nog wel, maar ik vind wel dat hij zelf ook warm moet leren eten met een lepeltje. Eva deed dat ‘automatisch’ snel goed. Hebben jullie trucs op mijn sloddervos zelf te leren eten zonder dat hij het in zijn handjes pakt? En hoe ‘erg’ is dat op deze leeftijd? Hij zal het op zijn 18e echt niet meer doen!

Groetjes Rainbow

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Fourth Birthday tickers

Hier heb ik ze hun warm eten nooit laten eten met hun handen. Vreselijke gewoonte heb ik dat altijd gevonden als ik dat andere kindjes zag doen. Tot aan de haren zaten dan helemaal onder het aardappelkruim of de spaghetti. Bah! Ik ben echt geen prinses op de erwt ofzo, maar ik zie niet in waarom dat geklei per se nodig is.

Tuurlijk probeerden ze het weleens en als er een stukje vlees met de vingertjes naar binnen getjoept werd, vond ik het niet zo erg. Maar kneden met aardappelen en groenten, de kinderstoel op een plastic tafelkleed zetten en dan daarna als een soort Assepoester over de vloer om de huiskamer weer in oude staat te krijgen: no way!

Ik gaf ze hun eten, zodra ik merkte dat ze zelf wilden proberen met een lepeltje, ook prima! En tuurlijk gaat dat niet meteen perfect, maar uiteindelijk kregen ze de slag wel vrij snel te pakken.

Groetekes, Sje

Ik heb er geen problemen mee dat ze met hun handen eten. (Nu doen ze dat niet meer.) Kijk er zijn grenzen, het kneden van het eten hoeft niet maar ze laten voelen wat eten is is alleen maar goed. En ja met een vork/lepel eten vergt oefening en je kunt niet verwachten dat ze het in een keer leren en het ene kind is daar sneller in dan de andere. Het ligt natuurlijk ook aan de motoriek het ene kind is daar ook weer beter/sneller in dan de ander.
En oefening baat kunst dus lekker laten oefenen binnen de perken natuurlijk en zonodig begeleiden van lepel/vork.
En ja zoals je zwager lekker laten lullen, altijd makkelijk om een mening te hebben zolang het jezelf niet aangaat

Hahahha wij eten hier het lokaal voedsel altijd met de hand, dat is een gewoonte en zou je het met mes en vork eten word je heel vreemd aangekeken, als we dan “Euro” voedsel eten gaat het wel met een vork, ik vind het allebei prima hoor, ooh en brood gaat hier gewoon dubbelgevouwen in de hand! (echt niet op een vork, scheelt weer afwas)

Max is net een jaar geweest, dus dan kun je nog niet verwachten dat hij zelf met een lepel kan eten.

Brood at Tim op die leeftijd wel met een vork, dus denk dat hij dat ook wel moet kunnen. Lukt dat niet prik het dan zelf aan een stukje brood en geef het hem, zodat hij het zelf met vork in zijn mond kan stoppen.

Ik begrijp je gevoel heel goed, ik zie ook wel eens kindjes eten met hun handen en ik vind dat echt vreselijk. Tim heeft het ook nooit gedaan, alleen toen hij kleiner was lieten we hem de stukjes brood met zijn handjes eten. Dat is dan weer goed voor de motoriek. Maar zodra hij wat ouder was met vorkje gaan oefenen.

Warm eten etc. gaven we hem altijd gewoon zelf nog op de leeftijd die Max nu heeft. Ik zou het hem dus nog gewoon eten geven en er dan voor zorgen dat hij zelf niet bij zijn bord kan. Als hij wat ouder is kun je hem een lepeltje geven, zodat hij zelf kan oefenen. En ondertussen zelf ook wat hapjes geven. Zo’n oefenlepel hebben wij nooit gebruikt. Meteen leren van een gewone lepel. Tim was iets van 1 jaar en 5 maanden toen hij zelf zijn toetje met een lepel kon eten. Ging nog niet helemaal netjes, maar het meeste kreeg hij wel in zijn mond. Later dus ook zijn warme eten.

Groetjes,
Sandra

Ligt eraan wat hij met zijn handen eet, friet ed maakt me niet uit, vlees ook niet. Maar aardappels die geprakt zijn liever niet Een geluk heb ik Dylano houd niet van vieze handen
En nu al zelf kunnen is wel heel vroeg, al scheelt dat ook per kind natuurlijk. Dylano begint het nu pas steeds meer zelf te doen, en als ik het anders niet doe eet hij helemaal niet.

brood met een vork eten vind ik pure onzin, doe ik zelf ook niet.

Liefs Michelle

Ik vind het dus ook echt vreselijk! Ik vind het niet om aan te zien! Zijn haartjes zitten soms helemaal vol troep! Kneden laat ik ook echt niet toe, dan zet ik zijn bord meteen weg. Een stukje kip pakken vind ik niet zo’n probleem. Grappig dat de één het heel vies vindt en de ander minder!

Ik denk dat ik Max gewoon maar blijf voeren, tot hij een beetje zelf kan eten. Brood gaat al wel, maar warm eten: drama! En hij laat ook nog heel veel vallen omdat hij te snel wil eten. Het komt wel goed uiteindelijk, maar ik zal me nog wel vaker moeten ergeren aan vies eten!

Groetjes Rainbow

Tot je een ventje hebt die het absoluut niet meer blieft dat ie gevoerd word
Het heeft hier een goeie 2 weken geduurd, maar nu eet hij heel flink met zijn lepel! Nu 16 maanden, dus dat is flink genoeg lijkt me!
Ik heb er niet zo veel moeite mee dat ie wat knoeit, ze moeten het toch leren. Flinke doek er over, of onder de douche, en weg is het

Manderijn

De onze mocht heerlijk met zijn handjes eten maar die at ook geen geprakte zooi. Hij at vanaf 7 mdn al stukjes en oh wee als het ook maar een beetje geprakt was, dan draaide hij zijn hoofd weg en gaf zijn bord aan ons. Sausjes e.d. heeft hij ook heel lang niet gegeten. Ik denk dat hij 2 1/2 was voor hij een keer spaghettisaus at en ja, toen at hij al netjes met mes, vork en lepel

Tja, het is maar net wat je wilt en waar je tegen kunt. De onze at bij opa en oma al heel vlot brood met een vorkje en bij ons mocht hij met zijn handjes eten. Is ook goed voor de mondmotoriek

Het ligt bij ons aan het eten. onze zoon laat zich eigenlijk niet meer zo voeren, maar met spaghetti of zo, moet hij dan maar. Anders wordt het zo’n zooi. Gisteren aten we gebakken aardappels (van die krieltjes), sperziebonen en vlees. Dat heb ik allemaal in stukjes op zijn Teletubbiebordje gelegd en zijn vorkje gegeven. Heel af en toe prikte hij in het eten, maar het meeste heeft hij met zijn handjes opgegeten. Dan vind ik het niet zo’n probleem. Ligt er bij ons dus aan wat hij te eten krijgt.

Lilypie First Birthday tickers

Ook Max eet van een Teletubbiebordje en hij pakt krieltjes (hadden wij gisteren toevallig ook) ook met zijn handje. En een stukje vis at hij half met zijn vorkje, half met zijn handje. Het ligt er bij mij ook wel aan wat we eten ja. Spaghettie mag hij echt niet zelf eten (gisteren zat er wel spinazie in zijn oor!), maar die aardappeltjes gaan wel ok. Max haat geprakt eten ook, hij wil liever een heel krieltje. Daarom at hij potjes ook slecht en als hij dat ooit eens eet, filtert hij in zijn mond het een en ander en spuugt hij bv een sliertje uit!

Brood mag hij met zijn handjes eten. Dat vorkje is meer omdat hij dat leuk vindt. Ik moet alleen nog een keer iets verzinnen voor de vloer, waar in een cirkel van zowat 1 meter om hem heen van alles ligt! Gisteren lagen er allemaal stukjes aardappel en vis…fijn, op een houten vloer! Ik denk een stuk landbouwplastic!

Groetjes Rainbow

onze vloer ligt inderdaad ook regelmatig onder, maar gelukkig hebben wij plavuizen. Misschien kan je een groot en stevig plastic tafelkleed kopen (bij Blokker of zo) en dat op de vloer leggen? Kan je eventueel buiten uitkloppen en is makkelijker af te nemen dan landbouwplastic

Lilypie First Birthday tickers

Hahah nou ik zal het jullie eens sterker vertellen, toen mijn ma 4 kinderen onder de 6 had! (ja ik moet er niet aan denken en ga bijna kokhalzen) heeft ze de hele eethoek onder het zeil laten leggen, maar zelfs de muren, daar is toen zeil op gelegd, (vastgeplakt) dat heeft er een jaar of 4 gezeten kan ik me herinneren, hahah totdat wij 4-en een beetje fatsoenlijk konden eten. Mijn moeder vond het een verademing (had daarvoor ook houte vloer) ze haalde 's avonds gewoon een doek over de muur en een natte dwijl over de vloer! Je moet wat!

tja weet je wat het is, rico eet ook nog steeds af en toe met zijn handjes, ik heb ook liever dat hij het niet doet maar goed anders eet ie dus helemaal niet. hij verrekt het hier ook gewoon en moet ik hem dus nog steeds vaak helpen, ofja helpen… dan is de kans dat ie iets binnen krijgt tenminste normaal. de rest, brood enzo eet ie wel gewoon zelf, maar het avondeten lukt vaak niet.

Rens was ook een messy eater! lang leve die slabben. Als hij het nog prima vind om gevoerd te worden dan zou ik hem dus nog wel gewoon voeren omdat hij nog wel vrij jong is om het zelf al goed te kunnen. Rens wilde echt niet meer gevoerd worden op die leeftijd en die mocht van ons met zijn handen eten als hij dat wilde. Wel bleven we bestek aanbieden en werd geklieder zoals doelloos zitten kneden of gooien niet geaccepteerd dan pakten wij zijn bord af. sinds hij 2 jaar is mag hij niet meer met zijn handen eten omdat hij toen goed genoeg met vork of lepel kon eten.
Ik maakte toen wel veel dingen die hij makkelijk kon pakken. zo kun je bv ipv macaroni met saus ook bv penne maken. Dat pakt wat makkelijker en geeft dus minder zooi.

Groetjes Ramona