Eten doorslikken zonder te kauwen

We hebben hier een nieuwe fase.
Sylvie slikt haar eten door zonder te kauwen… Soms is het zelfs zo erg dat ze er half in stikt… Hoe vaak ik ook tegen haar zeg goed kauwen en hoe vaak ik het ook voordoe… Het gaat er niet in…
Ze heeft dit nog nooit eerder gedaan. Herkennen jullie dit en wat moet ik hiermee?
Het maakt niet uit of ik haar eten geef of ik het haar zelf laat eten. Het maakt ook niet uit hoe groot de stukjes zijn…
Met een koekje of soepstengel is er niks aan de hand… Alleen met brood eten en met avondeten…
Ze heeft net 4 kiezen gekregen, boven en onder aan de linker- en rechterkant. Maar dan zou je toch denken dat ze juist beter gaat kauwen?

Groetjes Hanna, trotse mama van Sylvie

Nou, weet je dat ik de meeste pasta-gerechten ook niet kauw? Eigenlijk niet goed natuurlijk, want je moet wel degelijk kauwen, maar ik vind het echt lastig om dat met pastagerechten te doen. Dat glijdt blijkbaar gewoon goed naar binnen.

Geprakt avondeten, kan ik me ook nog iets bij voorstellen dat ze dat zo doorslikt. Ook fijn en glad genoeg.

Maar…andere dingen niet kauwen zoals brood, da’s wel vreemd natuurlijk, zeker als ze er zo onderhand in stikt.

Mogelijk zijn die nieuwe kiezen nog wat pijnlijk en kauwt ze daarom niet?

Groetekes, Sje

rico heeft dit ook een hele periode gehad, het gaat vanzelf voorbij. probeer haar is kipfilet te geven, daar moet ze eigenlijk wel op kauwen en dat is goed voor de mondmotoriek. advies van mijn logopediste

Jack doet dat soms ook, dan eet hij niet dan inhaleert hij zeg ik altijd. Vanavond toevallig, stikte hij bijna de moord in een korst brood. Met overgeven tot gevolg want hij braakt enorm snel, die reflex is bij hem erg gevoelig. Heb wel eens begrepen dat dit vaker voorkomt bij kinderen die als sterrenkijker/ met de vaccuumpomp/in aangezichtshouding ( jack had dit alledrie) voorkomt.
Zucht, soms word ik er wel moe van hoor, maar ja, wat doe je eraan.

@Sje: Ja daar zaten we zelf inderdaad ook nog aan te denken, aan dat de kiezen nog pijn doen.
Ze slikt inderdaad gewoon stukjes hamburger (die ze normaal dus wel kauwde) zomaar door. Dan zie je echt dat koppie helemaal vertrekken. Dan zeggen wij ook tegen elkaar ze heeft toch wel door dat het pijn doet/niet lekker voelt. Waarom doet ze het dan elke volgende hap gewoon weer…
@Mamavanrico: Ze doet het op het moment met elk vlees… Zelfs met kipfilet…
@Christa: Sylvie is met een tang geboren maar was geen sterrenkijker.
Gelukkig hoeft ze niet over te geven, maar ze zit soms helemaal te stikken, dat vind ik veel enger…
Wel vervelend dat Jack dat heeft zeg…

Hier doet ze dat ook. Het viel me laatst eigenlijk pas echt op toen ze een keer moest overgeven. Daar zaten gewoon hele partjes mandarijn en idd hele stukken brood in! Ik weet ook niet goed wat ik eraan moet doen, dus kan je geen advies geven, maar lees wel even met je mee!

mama1980

ook als het grote stukken zijn? dat ze dus in feite wel MOET kauwen.
doe het in ieder geval voor (ik deed het heel overdreven voor met een gek gezicht) dat wil ook wel is helpen. en blijven benadrukken: goed kauwen!

Ja ook veel te grote stukken dus… En ik doe het de hele tijd al voor en zeg elke keer goed kauwen We blijven volhouden en wachten tot het resultaat heeft

hmm naja misschien probeerd ze gewoon voor zichzelf het 1 en het ander uit… wat ik al zei rico heeft het dan ook gehad en die had wel meer van die rare kuren

Rare kinderen hebben we ook

leeeevensgevaarlijk

H. heeft dat altijd gedaan en doet het nog steeds.
Hele stukken (halve boterhammen) slikt ze gewoon zo door.
Koekjes inderdaad niet, maar voor de rest…

Soms springen de tranen in haar ogen…
Ik heb geen idee wat je aan kunt doen.
Wij schenken er verder weinig aandacht aan omdat ze het anders alleen maar expres gaat doen.