Ervaringen spiraal?

Hoi meiden,

Zouden jullie je ervaringen met de mirena spiraal en koperspiraal willen delen? Zowel de goede als de slechte?

Ik denk er nl. over om een spiraal te laten plaatsen. Omdat ik borstvoeding geef werd mij een koperspiraal aangeraden maar nu hoor ik weer dat je menstruatie daar veel heftiger van wordt en die van mij is al best pittig. Van de mirenaspiraal lees ik weer dat vrouwen hormoonklachten krijgen, dus hoofdpijn, rugpijn enz. en dat het ervoor kan zorgen dat je borstvoeding minder wordt.
Tja, wat moet ik nu? De huisarts wil ze allebei wel voorschrijven maar ja dan moet ik wel eerst even kiezen

Wat is jullie ervaring?

groetjes,
Wendy

Kinderen hebben het meest liefde nodig als ze die het minst verdienen…

helemaal niemand?

jawel, ik heb een koperspiraal! Ik heb er wel een zwaardere menstruatie van gekregen, maar heel erg is het niet hoor, ik kan er mee leven. Ik heb ook 1,5 jaar borstvoeding gegeven en daarvoor en het feit dat ik niet goed tegen hormonen kan besloten om toch voor een koper te gaan en niet voor een mirena! Ik kan het je gewoon aanraden hoor. Ik heb menstruatie van 5 dagen waarvan 2 zwaar (dan gebruik ik tampons en maandverband voor zwaardere dagen samen)
Nu heb je iig 1 ervaring, succes ermee!

Ik heb de mirenaspiraal nu 2 maanden, en het bevalt nu prima1 Het was wel even pittig om te laten plaatsen, en heb er ook wel een paar dagen last van gehad (zeker met gemeenschap) maar nu zit het goed. De menstruatie schijnt minder te gaan worden, al is dit niet altijd zo, maar ik heb deze gekozen omdat ik vanwege het gebruik van bloedverdunners al een enorm heftige menstruatie heb. Hopelijk houd dat ook snel op dus! Kan daarover nu nog nisk zeggen, ben het pas 1 keer geweest en zag weinig verschil nog…

Groetjes Anouk

Ik heb de mirena gehad…! Maar hij zat niet goed, niet veilig dus! Ik heb een soort van gekantelde baarmoeder, dus hij was niet geschikt voor mij! Jammer, want het zetten viel me reuze mee, en nadien ook geen last gehad!

Ik heb ook de Mirena, al bijna een jaar en die bevalt me echt supergoed. Het inzetten deed bij mij totaal geen pijn en ik heb nergens last van gehad. Ik heb vrijwel niet meer ongesteld. Nadeel is wel dat je soms een beetje bloedverlies kunt hebben en daar geen regelmaat meer in zit, het is geen echte menstruatie meer zeg maar. Het is bij mij wel heel weinig, een dagje een inlegkruisje en ik ben er weer van af. Ik verwacht dat dat steeds minder wordt. Het blijft nogal per persoon afhankelijk van hoe je reageert. Een collega van mij is ook heel tevreden, terwijl een andere heeeeel vaak ongesteld was en ook heel erg. Ze werd ook zwaarder (al ging ze ook wel erg vaak uit eten haha) en reageerde er niet goed op. Zij heeft hem laten verwijderen…Maar dan staat het toch nog 2 voor tegen 1 tegen! Ik vind het een uitvinding hoor!

Groetjes Rainbow

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Fourth Birthday tickers

Oh ik raad je trouwens af om te googlen op ervaringen met mirena! Dat deed ik wel, nadat ik de afspraak had gemaakt om het te laten zetten. Ik zag gelukkig geen andere mogelijkheid daar ik niet aan de pil mag, maar ooooh wat een horror lees je er over zeg! Misschien ook wel logisch, want goede dingen zetten mensen minder snel op internet, maar dat moet je dus echt niet doen!

Groetjes Anouk

hoi meiden,

Bedankt voor jullie ervaringen!
@mamasnoekie, te laat ik heb dus wel gegoogled en ik durf eigenlijk niet meer. Misschien kunnen jullie meedenken?
Ik ben heel gevoelig voor de pil (rugpijn, stemmingsgevoelig etc) en ik geef borstvoeding daarom dacht ik aan de koperspiraal maar daarover lees ik dat die niet 100% bescherming biedt. Er vindt wel bevruchting plaats maar het kan niet innestelen of moeilijker, tja dat vind ik toch wel een rotidee. Bij de koperspiraal wordt ook je menstruatie pijnlijker en zwaarder.
Bij de mirena krijg je dus toch hormonen binnen, ook al is het heel weinig en wordt je waarschijnlijk helemaal niet ongesteld wat ik ook weer vreemd vind.
Door die horrorverhalen ben ik bang dat de spiraal niet goed blijft zitten met alle gevolgen van dien (zwangerschap, perforatie baarmoeder etc). Ik heb zo’n gevoel dat mijn lichaam gaat protesteren tegen een vreemd voorwerp en het naar buiten gaat werken…
Maar ja, dan zijn er twee alternatieven, condooms en sterilisatie. Sinds de bevalling heb ik wat last ‘van onderen’ lijkt op schimmel maar is het niet zegt de huisarts maar wel de klachten daarvan. Daardoor is een condoom geen pretje (is het nooit trouwens ) Mijn man wil zich wel laten steriliseren maar ik vind dat nog zo vroeg, hij is pas 43 en je weet nooit wat de toekomst ons brengt.

Agrh ik kom er niet uit! En ik heb maandag een afspraak bij de gynaecoloog!
groetjes,
Wendy

Gewijzigd door - moppiesmama op 02 Feb 2012 08:45:46

Ajajaja ja dan kom je wel enorm aan het twijfelen als je dat hebt gelezen. Maar er zijn ook heel veel hele positieve ervaringen, alleen vind je die niet zo veel omdat mensen die niet opschrijven… Ik had de afspraak al staan en ben toch blij dat ik wel gegaan ben. die perforaties en afstotingen zijn wel heel zeldzaam hoor!

Groetjes Anouk

Ik had die verhalen ook gelezen en ik twijfelde enorm. Maar ik deed het toch, omdat ik bij de pil allemaal doorbraakbloedingen had. Echt geen spijt! Je krijgt een echo zodat je zeker weet dat het goed zit (anders zou ik het ook eng vinden), alleen met die andere puntjes kan ik je niet helpen…die keus moet je toch zelf maken meid!

Groetjes Rainbow

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Fourth Birthday tickers

@mamasnoekie: ja was toch niet wijs om te gaan lezen denk ik…je hebt gelijk de positieve verhalen worden niet genoemd he.
@rainbow, wat fijn dat het jouw goed bevalt. Ik weet het ik moet zelf beslissen. Ik denk dat ik het wel zou willen uitproberen maar nu nog de keuze welke van de twee en die vind ik dus helemaal lastig. Ik ga toch nog maar even googlen over betrouwbaarheid want mijn voorkeur gaat uit naar de koperspiraal maar ja,niet als de kans op zwangerschap groter is want op dit moment is twee toch echt genoeg
groetjes,
Wendy

Gewijzigd door - moppiesmama op 02 Feb 2012 11:23:00

Oeps, ik lees net in de bijsluiter van de multiload nog wat (koperspiraal) dat bij borstvoeding er een verhoogde kans is dat de baarmoeder wordt geperforeerd en dat er dus overleg met de arts moet zijn bij borstvoeding. Slik. iemand een koperspiraal laten plaatsen tijdens borstvoeding?
groetjes,
Wendy

Ja ik! Geen probleem hoor, bij mij deed het ook geen pijn bij plaatsen, en ik heb met een gyn gewerkt die zei dat het voornamelijk was (baarmoederperforatie) als die net naar de bevalling geplaatst word, omdat borstvoeding voor baarmoeder contracties zorgt, daarom moest ik in totaal 2 maanden wachten na de bevalling voordat het geplaatst kan worden. Ik weet dus niet of het zo is, dat zou ik even overleggen met je gyn!

geen ervaring maar ik zat er zelf ook al een tijd over na te denken, dus ik lees gelijk mee. ik heb gelukkig nog niet op google gekeken en ga ik dus ook niet doen hahaha. de ervaringen hier zijn dus erg positief, ik hoop dat mijn menstruatie ook echt minder wordt of iig de bijwerkingen ervan, last van mn rug en migraine-aanval en de rest van de week gewoon een duf en suf hoofd.

gelijk wat vraagjes
is het zo dat je met de mirena continu hormonen krijgt?
moet je dit nog laten vervangen om de zoveel tijd, of kan die gewoon blijven zitten?
ooit is begrepen dat je een spiraal het beste kan laten zetten tijdens je menstruatie, is dit zo of maakt het niks uit?

liefs,
Rinske

@Jmama, ok dat klinkt hoopgevend!

@Rinske, toch weer mazzel dat ik me wel de stuipen op het lijf heb laten jagen hier de antwoorden:

• ja de Mirena geeft continue een lage hoeveelheid hormonen af eigenlijk net als met de pil , in het spiraal zit alleen het hormoon progesteron (als ik het goed heb) en de dosering is veel lager dan bij de pil. Vandaar dat je menstruatie bij deze spiraal weg kan blijven, eigenlijk alsof je de pil continue doorslikt.
  • De meeste spiralen mogen 5 jaar blijven zitten, daarna moeten ze worden vervangen. Na het inbrengen krijg je als het goed is na de eerste menstruatie een echo om te zien of de spiraal goed is blijven zitten.
  • Klopt, je kunt de spiraal het beste laten zetten tijdens je menstruatie met een voorkeur voor de 2de dag, dit omdat de baarmoedermond dan al wat open staat en het plaatsen dus makkelijker en minder pijnlijk is. Geadviseerd wordt om 1,5 uur voor de plaatsing alvast pijnstilling te nemen.

groetjes,
Wendy

Gewijzigd door - moppiesmama op 02 Feb 2012 16:57:31

@moppiesmama idd hoef ik het niet ook nog is te doen hahaha
en bedankt voor de antwoorden

liefs,
Rinske

Hi Wendy,

Ik heb sinds september de Mirena. Evi was toen 6 maanden en ze raden je aan zo lang te wachten omdat je baarmoedermond/wand? dan weer wat steviger is en het plaatsen dus minder risisco geeft. Plaatsen viel me echt heel erg mee. Vriendin van mij viel flauw toen ze de eerste keer liet zetten, maar die heeft nog geen kinderen. Ik vond dit echt een piece of cake, zeker omdat ik me voorbereide op behoorlijke pijn.

De eerste drie maanden heb ik heel veel gebloed, bijna continu en ik was er dus helemaal niet blij mee! Bij de nacontrole heb ik dat gemeld en ik wilde em eruit hebben. De gyn vroeg me nog even geduld te hebben. Gelukkig heb ik geluisterd, want ik zit nu op mn normale cyclus alleen met veel minder bloedverlies. Ideaal dus! Met de pil altijd veel hormoonklachten gehad. Voornamelijk hoofdpijn. dat is ook veel minder nu. De hormonen die je met de mirena in je lijf krijgt, zijn net zoveel als de pil per maand. Alleen doe je hier 5 jaar mee. Dat scheelt dus behoorlijk. Gezien het feit dat dit net zo veilig is als een sterilisatie en je menstruatie er 9 van de 10 keer minder van wordt, vind ik het een aanrader! Voor mij was het even doorzetten en de eerste maanden waren echt kl*te. Zo kan het dus ook beginnen. Ook de hormoonklachten waren die eerste maanden heftiger. Mijn lijf had echt de tijd nodig om aan het nieuwe hormoonverhaal te wennen. Toch ben ik er nu erg blij mee. Condooms zijn ook maar pretbedervers…

Succes met je keuze!

Oh ja, als je kiest voor een spiraaltje, kijk dan eens op casa.nl. Ik kon via mijn zorgverzekering daar gratis de boel laten plaatsen. Heel professioneel geregeld en fijn personeel. Zit door heel Nederland. Geen doorverwijzing van je huisarts nodig.

@Liske en miss T: bedankt voor jullie ervaring!

Ik had al wel van Casa gehoord, nu zou de gynaecoloog het hier door dus dat lijkt mij ook prettig.
Mijn grootste vrees is toch zwanger worden (al die horrorverhalen ook op internet) en perforatie. Misschien moet ik gewoon nog even wachten tot ik het zekerder weet…

groetjes,
Wendy

Ik wil geen hormonen meer, heb na de 1e een koperspiraaltje laten zetten, idd je menstruatie wordt wel heftiger, maar geen hormonen!! Je behoud je cyclus, ik wil niet meer rotzooien met m’n lichaam, je hebt die niet voor niets, ik vind het zelf een prettig idee dat je lichaam zich elke “maand” opschoont!
Na Faye heb ik even de Mirena gehad (geen idee waarom?!) Ik heb toen continue last gehad van bloedverlies en die hormonen…pfff, als nr 3 er is wil ik NIETS meer!!! M’n vriend laat er een knubbel in leggen

Maar mijn keuze Koperspiraal!

Groetjes mama Jade

Hoi,
Hier koperspiraal gehad. Ik wilde ook geen hormonen meer.
Vloeide meer, maar was ok. Later vloeide ik ook tussendoor… bleek er zo’n lusje bonvenin los te zitten! Dat zagen ze dus pas na het verwijderen Verder geen last van gehad en ook geen pijn, maar dat irriteerde dus de baarmoeder en daardoor vloeide ik tussendoor. Meestal gaan ze niet stuk hoor en eigenlijk ken ik alleen maar positieve verhalen daarom nam ik er ook één.

Gr, Jo

[img]http://lb2f.lilypie.com/g6cMp2.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Second Birthday tickers” />