Ervaringen psz

Hallo allemaal,

Ik vroeg me af hoe jullie ervaringen zijn met de psz. Onze dochter wordt binnenkort 2 jaar en dan kunnen we haar inschrijven voor de psz. We hebben nu oppas aan huis dus ze gaat niet naar het kdv ofzo.
We weten nog niet zeker of we haar hier uberhaupt naartoe laten gaan.
Van een kant lijkt het me goed voor haar zeker voor de contacten met andere kindjes, maar van de andere kant twijfelen we nog of dit echt nodig is. Thuis heeft ze het ook erg naar haar zin., daarbij is het niet zo heel goedkoop.

Groetjes Jeuly

Lilypie Second Birthday tickers

Ons zoontje is ook altijd thuis of bij opa en oma en vermaakt zich daar ook prima. Maar juist omdat hij hierdoor niet met andere kinderen in aanraking kwam, hebben wij hem naar een speelzaal gedaan. Het is voor kinderen goed om op jonge leeftijd (lees vanaf 2 jaar) al te wennen om ook dingen zonder vaste verzorgers te doen. Ze leren ook andere mensen te vertrouwen. Daarbij leren ze een soort structuur die straks op de basisschool ook gedeeltelijk terug komt. Wij (ik ben zelf peuterjuf) krijgen van basisscholen vaak te horen dat ze aan kinderen kunnen merken dat ze bij een speelzaal zijn geweest omdat ze zo makkelijk mee gaan in de structuur van de dag (ritme blijven volgen).

Maar mag ik vragen hoe duur het bij jullie is? Want het verschilt enorm per gemeente zijn we hier al achter. Hier betaal je rond de 90 euro per maand voor twee dagdelen per week. Het lijkt veel, maar het weegt niet op tegen hoe leuk ons zoontje het vindt

Hier een oppasoma aan huis, dus onze dochter komt verder ook niet een een dagopvang ofzo!
Wel hebben we haar met anderhalf al ingeschreven op een psz, en daar is ze vanaf een week na haar tweede verjaardag heen gegaan! Ze vind het daar erg leuk, super gek met de juf, en binnen een paar weken zo’n groepje ‘nieuwe’ meisjes gevonden waar ze naar toe trekt!
Wij hadden geen betere keuze kunnen maken! Ze kan daar zoveel energie kwijt! Doet er dingen die we thuis niet snel doen omdat ze natuurlijk een broertje heeft, en ik niet hele dagen met haar kan gaan zitten verven
Ik vind het heel ongedwongen, en hoewel ze er heel veel leert, gaat ze heen voor de ‘leuk’!

Manderijn

Tim en Daan gaan 1 dag naar mijn ouders en 1 dag naar de creche. De overige dagen ben ik thuis met ze. Tim vind het heel erg leuk op de creche. Idd wat de andere al zeggen ze leren daar wel erg veel dingen. Met andere kindjes omgaan, speelgoed delen, ritme etc. Toch heel anders dan dat het thuis is en het is een goede voorbereiding voor de basisschool. Tim gaat dus niet naar de psz, omdat hij al 1 dag naar de creche gaat. Maar dit is natuurlijk wel vergelijkbaar. Ik zou het als ik jou was dus wel doen.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

Doen!!! Anders begint ze gegarandeerd met een achterstand in groep 1 qua spelen en delen met andere kinderen.

toevallig vorige week nog iemand gesproken die op de basischool werkt en die zei het gelijk, je merkt precies welke kindjes naar een kdv of psz zijn geweest en welke niet.

Liefs Michelle

Mijn zoontje gaat 2 dagen naar een gastouder en op die dagen gaat hij 's morgens naar de psz. Wij twijfelden ook of het wel nodig zou zijn maar ik ben toch blij dat ik het gedaan heb. Ik merk dat hij daar heel veel oppikt en hij vind het heel erg leuk. Ze doen daar heel veel dingen wat je thuis niet zo snel doet en ze leren daar idd ook met andere kinderen spelen, in de kring zitten, op je beurt moeten wachten ed. Ik merk iig dat hij in een korte tijd met sprongen vooruit gaat. hier kost het 44 euro voor 2 dagdelen voor een 4 jarige en 66 euro voor 3 dagdelen voor een 3 jarige. Overigens hoef je haar niet per se met 2 jaar al naar de psz te laten gaan dit kun je zelf bepalen, je kunt haar ook met 3 jaar bv laten gaan.

Groetjes ramona

[img]http://lb1m.lilypie.com/TikiPic.php/WMdZJqM.jpg" width=“91” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie - Personal picture” />[img]http://lb1m.lilypie.com/WMdZp2.png" width

hoi,

hier ook allebei de kids naar psz geweest en goede ervaringen met beiden…
ik zou ze ook zowieso als het kan naar de psz laten gaan, goede contacten met andere kindjes , leren in de kring zitten, (en blijven zitten) het samen eten en drinken, daarna in een treintje (achter elkaar) allemaal naar de WC , kortom ze leren er heel veel
Succes gr mama van 2 kids

Bart is vandaag voor het eerst naar de psz. Ik mag m zo weer ophalen
Ik werk niet en als ik zie hoe leuk hij het vind om bv met zn neefje en nichtje te spelen die hij af en toe ziet bij opa en oma dan ben ik blij dat hij er naartoe gaaat.
ik vind het ook duur maar aan de andere kant vind ik het fijn om te zien hoe hij geniet en dat is met geen geld te betalen
Nu gaat hij 1x per week maar over een paar maandjes kan hij voor 5euro meer 2x per week (we verhuizen naar een ander dorp, wist niet dat dit zoveel scheelde hahaha)

Dus mijn advies: DOEN!! lekker voor mama een paar uurtjes vrij en lekker voor je kindje zodat hij zich kan ontwikkelen!

Jack gaat 2x in de week naar de psz en heeft het dan zo super naar zijn zin en vind het echt helemaal geweldig.
Lekker spelen met de andere kindje, al zou hij 5 x in de week mogen zou hij het niet erg vinden, haha!
Ook jack vermaakt zich prima thuis maar wij hadden zo iets van, het is goed voor hem om met andere kinderen te spelen en dingen te doen, goed voor de ontwikkeling en zeker een voorsprong voor als ze naar de basisschool gaan want dan is de overstap minder groot voor ze!

Succes met je beslissing
gr andrea

Bedankt allemaal voor jullie adviezen. Jullie zijn allemaal erg positief zo te lezen. En wat nog prettiger is dat jullie kindjes het er erg leuk vinden. Wat ik me wel nog afvroeg, zijn julli kindjes allemaal met 2 jaar naar de peuterspeelzaal gegaan of zijn er ook die op latere leeftijd zijn ingestroomt?

Groetjes Jeuly

Dylano is met 2 jaar en 3 maanden gegaan, vond 2 jaar wel erg jong Bij mij dochter bgeon iedereen pas met 2 1/2 dus heb nu er tussen in gekozen

Liefs Michelle

bart was 2 jaar en 6 weken toen hij ging en was hier ECHT AAN TOE!!
maar kon niet met 2 jaar ivm zomervakantie. Ik denk dat je het beste zelf naar je kindje kunt kijken om te zien of hij/zij er al aan toe is
succes met het maken van je beslissing

ben het met de rest eens, en ook ik ben peuterjuf !!!
hieris het 65 euro paar mnd voot twee dagdelen
zo duur is het niet vergelijk het maar is met een kdv
daar zit mijn zoontje 1 dag per week en moet per mnd 275 euro betalen

Wij hebben Aaron erop gedaan met 2 jaar en 3 maanden.
De eerste 2 maanden waren voor hem afschuwelijk als ik wegging…huilen/hysterisch maar ik heb doorgezet(soms met tranen in mijn ogen weggegaan) en nu vind ie het super!

hij leert er samen spelen/ delen/ luisteren naar juf/ stilzitten om boekje te luisteren etc…

Ze leren er veel hoor en als ze met 4 jaar de overstap makem naar groep 1 worden ze niet zomaar in het diepe geggooid omdat ze al veel herkennen van de PSZ.

DOEN!

Gr, Danielle

@sandra82 waar we nu wonen is het 55 euro voor 1 ochtend en het dorp waar we naar gaan verhuizen zo een 20 km verderop is het 60,- voor 2 ochtenden en dat vind ik een groot prijsverschil zo bedoel ik het meer.

Hoi jeuly,

Ik heb Joaquin met precies 21 maanden ingeschreven voor de psz, dat kan (hier) niet eerder.
Hij gaat zodra hij 2 is (en er plaats is op de door mij gekozen groep) 2 halve dagen in de week 1 ochtend en 1 middag. Daarnaast is hij 2 dagen in de week bij een super lieve gastouder. Ik had het liever anders gedaan maar helaas zit er bij mijn gastouder geen peuterspeelzaal in de buurt en ik kan i.v.m. mijn werk hem op die dagen ook niet zelf halen en brengen.

Gelukkig zijn er bij ons thuis meerdere psz-en om de hoek. Joaquin vind het gelukkig ook erg leuk om met andere kindjes te spelen en via de psz is de overstap straks naar de basisschool niet te groot.
Mn partner en ik hebben er daarom voor gekozen dat ik hem dan zelf op mijn vrije dagen naar de psz breng. Als ik hem alleen bij mn gastouder zou laten 2 dagen in de week, speelt hij met hooguit 5 kindjes en heb je toch meer het `huiselijke’.
Op de peuterspeelzaal komt hij in een grotere groep en dat lijkt al meer op een èchte school

*Bij ons kost de psz €38,- per maand (voor 2 halve dagen in de wk), plus een jaarlijkse ouderbijdrage van €100,-
jammer van de jaarlijkse ouderbijdrage hè?!

Ik denk dat het een goede beslissing is het wel te doen. Hoop dat je dochter het heel leuk gaat vinden!

Grtjs x Ghis.

ja dat vond ik eigenlijk ook wel bakmama maar bij jou is het nog goedkoper idd.
Wel een voordeel dat je het vergoed krijgt en goed dat er zulke groepen bestaan! Over het ‘binnenkijken’ op een psz groep, tja ik weet ook niet of ik zulke stoute schoenen heb dat ik dat ongevraagd zou durven. Hihi mocht je het wel doen ben ik wel erg benieuwd hoe dat dan is gegaan! Grtjs x Ghis

Ooo dat was ook niets voor mij. Ik moet echt van te voren weten hoe het er allemaal aan toe gaat. Ik wil ook echt een paar uurtjes meedraaien. Maakt me dan ook niet uit hoe ze het voor elkaar krijgen. Ik geloof ook dat ik dan zomaar zou binnen stappen…? Dan krijg je wel het meest eerlijke beeld…!

Bij ons zijn de kosten 68 euro voor 2 dagdelen (3 uurjes) plus een jaarlijkse ouderbijdrage. Die weet ik nog even niet.
Maar goed als het ten goede komt van onze meid heb ik er dat wel voor over.

@bakmama,Ik wist trouwens niet dat je een verwijzing van het cb kunt krijgen hiervoor. Onze dochter praat ook nog niet, begrijpt alles echter zeer goed…
Ik dacht dat ze je dan naar de logo zouden sturen. Ben benieuwd, moet binnenkort weer op “controle”

Gr, jeuly