Ervaringen met risperdal?


#1

mijn oudste dochter van 10 heeft pdd-nos,en de psychiater wil dat ze risperdal-druppels in gaat nemen.
zo’n beslissing kan niet lichtvaardig genomen worden,en ik ben op zoek naar ervaringen van andere moeders(of vaders).


#2

Met wat voor reden is de risperdal voorgeschreven bij je dochtertje?
Risperdal is een heftig middel, zeker voor kinderen. Maar als de voordelen groter zijn dan de nadelen is het het overwegen waard.

Veel mensen vinden dat je kinderen geen medicijnen moet geven voor gedragsverandering, omdat dat gedrag nou eenmaal bij een kind hoort. Ben ik het niet mee eens.
Mijn zoontje (met pdd-nos en adhd) gebruikt nu al ruim een jaar concerta, zijn gedrag is enorm veranderd! Van een kindje dat altijd overprikkeld was, agressief naar zowel kinderen als volwassenen, vaak onbereikbaar in zijn eigen wereldje, naar een ontzettende goedzak die (bijna) altijd voor iedereen klaarstaat om te helpen als je hem iets vraagt. Hij heeft nu volop vriendjes en is alert en rustig in de klas.

Als hij zijn medicijnen niet inneemt wordt hij daar zelf echt niet gelukkig van.

Naast de concerta is een tijdje geleden ook risperdal voorgeschreven door de psychiater, maar dan om 'savonds het effect van de concerta tegen te gaan… Hij komt erg moeilijk in slaap, en risperdal zou als bijwerking hebben dat je suf/slaperig wordt.

Heb eens wat rondgezocht over risperdal, maar wat een ontzettende troep is dat!
Als het alleen maar is om hem 'savonds eerder te laten slapen? Nou, dan liever een kind dat tot 21.30uur in bed ligt te spelen, dan dat ik dat middel geef met mogelijk nog meer bijwerkingen.
Maar als het bij jullie is voorgeschreven om bijv. overdag te helpen concentreren, woedeaanvallen verminderen of wat dan ook, is het het proberen waard denk ik.

Ik heb het op mijn werk wel veel aan volwassenen moeten geven. Zij hadden er zeker baat bij. Alleen zie je wel bij eigenlijk iedereen dat het gewicht enorm toeneemt. Dus als je dochter al aan de forse kant is zou ik dat ook zeker meenemen in je beslissing.
Hier een ontzettend smal kindje, dus wat dat betreft zou het niet verkeerd zijn natuurlijk.

Succes met je beslissing…

Kinderen zijn geboren naäpers, ze gedragen zich precies als hun ouders, ondanks alle pogingen ze goede manieren bij te brengen.
(Joh 13:15)


#3

jamaica kan zich moeilijk concentreren,en heeft moeite op het sociale vlak.ze is vaak overprikkeld,en sluit zich dan af.ze komt ook moeilijk in slaap,maar heeft daar geen last van.
daar is het voor bedoeld.ze is best tenger,maar die gewichtstoename houd ik zeker in de gaten.

het is ook echt op proef dat ze risperdal krijgt,want als ze zich zelf niet prettiger gaat voelen,stoppen we er meteen weer mee.
thuis hebben we absoluut geen moeite met haar,en ik vind dat zij zelf het laatste woord moet hebben.
haar schoolresultaten zijn ook super,dus eigenlijk snap ik niet waarom ze medicatie krijgt.maar ja,ik wil voor haar proberen of ze zich daarmee lekkerder voelt bij veel prikkels.
het ergste vind ik dat ik met pillen eigenlijk aangeef aan mijn meisje dat ze zo niet goed genoeg is,terwijl ik pdd-nos,en ook adhd(waar ze veel trekken van heeft,net als ik) niet als handicap zie.daar praat ik ook over met haar.jamaica is gewoon jamaica,en ze is perfect zoals ze is.


#4
quote:
het ergste vind ik dat ik met pillen eigenlijk aangeef aan mijn meisje dat ze zo niet goed genoeg is,terwijl ik pdd-nos,en ook adhd(waar ze veel trekken van heeft,net als ik) niet als handicap zie.daar praat ik ook over met haar.jamaica is gewoon jamaica,en ze is perfect zoals ze is.
Wat jammer dat je dat zo voelt... Natuurlijk is jouw meisje goed genoeg voor jou! Maar door haar pdd-nos zit zij misschien niet lekker in haar vel, en als die medicijnen daarbij kunnen helpen, dan doe je het voor haar, om haar te helpen! Eigenlijk zeg je dat zelf ook al:
quote:
maar ja,ik wil voor haar proberen of ze zich daarmee lekkerder voelt bij veel prikkels.
DAT is inderdaad het belangrijkste.

Overigens zie ik het zeker wel als handicap! Maar wel een handicap waar met de juiste begeleiding en soms medicijnen goed mee te leven is. En ook met een handicap kun je perfect zijn… Door een handicap ben je echt niet minder waard dan een ander.
Het woord handicap heeft misschien een wat negatieve lading. Maar doordat haar hersens anders werken dan de meeste mensen, prikkels bij haar anders binnenkomen, kan het leven voor haar soms heel lastig zijn.
Daarom is voor haar belangrijk dat andere mensen daar rekening mee houden, en misschien heeft ze er wel veel minder last van als ze medicijnen krijgt.

Iemand die bijv. suikerziekte heeft, heeft in feite ook een handicap, omdat er toch een soort van ‘storing’ in het lichaam is. Bij pdd-nos is er een storing in de hersenen.
Maar als iemand suikerziekte heeft zijn medicijnen vaak ook nodig, dat maakt diegene toch niet minder waard? Als die medicijnen, icm een dieet diegene helpen om een normaal leven te leiden dan doe je dat, en houd je daar rekening mee door te zorgen dat ze op de juiste tijd kunnen eten, en de juiste voeding binnenkrijgen.

Zo zie ik het ook bij mijn kind. Die medicijnen heeft hij nodig om goed te kunnen functioneren, in combinatie met de juiste aanpak van ons als ouders, maar ook van de juffen op school.

Maar, als jij zegt dat je bij haar ook denkt aan adhd… zou ik dat sowieso aangeven bij de psychiater, en mogelijk werkt concerta ook bij haar? Dat is in ieder geval een veel veiliger medicijn dan risperdal. Zoals ik in mijn vorige berichtje al schreef, is mijn zoontje daarmee sociaal enorm vooruit gegaan!
Hij krijgt veel minder prikkels binnen, en hoeft zich daardoor niet meer af te sluiten.
Over risperdal is nauwelijks wat bekend over de effecten op kinderen, als het niet persé nodig is (je echt geen uitweg meer ziet in de omgang met haar, maar die indruk krijg ik niet) wil ik mijn kind daar geen proefkonijn voor laten zijn.

Kinderen zijn geboren naäpers, ze gedragen zich precies als hun ouders, ondanks alle pogingen ze goede manieren bij te brengen.
(Joh 13:15)


#5

zoals de psych het deed voorkomen,gebruiken veel kids met pdd-nos risperdal,maar ik lees op de beschrijving dat het nog in de testfase is bij autisme.
denk jij wel eens na over de reden waarom “ineens” zoveel kids adhd of pdd-nos hebben?
wie zegt dat ZIJ niet normaal zijn?misschien is de rest van de wereld juist niet normaal.ik heb mijn adhd nooit als handicap ervaren(ookal voel ik me of ik een andere taal spreek).juist door die adhd(en ook bij pdd-nos)ben ik veel gevoeliger,en ben ik in staat tot heel andere dingen dan mensen bij wie de hersenen normaal functioneren.
ja,bij jamaica gaan sommige dingen iets lastiger,maar daardoor zal ze ook sterker worden.ik begrijp haar als geen ander,want ik heb ook autistische trekken,zoals zij ook adhd-trekken heeft.
ze is creatiever dan andere kids van haar leeftijd,en ziet de wereld op een andere manier.zelf is ze heel tevreden over wie ze is,en wil niet veranderen.
zij ervaart het ook niet als handicap,waar ik heel blij mee ben.
ze heeft al eens een halve ritalin gehad,en voelde zich toen toppie.
ik zou liever dat geven dan risperdal,maar we proberen het.
ze heeft net haar eerste dosis op,en als er ook maar 1 negatieve bijwerking is,stoppen we meteen weer.