Oké, Stephan is een schat van een jochie, over het algemeen altijd érg makkelijk en vrolijk, maar ik geloof dat hij nu toch echt in die bewuste “peuter-puberteit” is beland! Hahahahaha!!!
Nee, ff serieus… ik wou gewoon ff wat ervaringen horen van andere mamma’s met peuters. Stephan is nu dus bijna 21 maanden oud en sinds een week ofzo wil hij 's middags niet altijd meer slapen. Je ziet dat hij wel moe is en ik stop hem ook gewoon in bed, maar eenmaal in bed heeft hij de grootste lol of gaat gezellig tegen zijn beesten, de muur, het behang etc. kletsen.
Na ong. anderhalf uur haal ik hem er dan maar weer uit. Dan heeft hij toch in bed gezeten, op zijn kamer. Ik ben bang dat als ik hem er gewoon uit laat, dat hij dan binnenkort helemaal niet meer naar zijn bed wil 's middags!
Waar hij ook regelmatig de laatste tijd last van heeft is dat hij heel bang is als ik wegloop uit zijn kamer (nadat ik hem naar bed gebracht heb). Hij gaat dan hartverscheurend huilen. Helemaal overstuur. Soms duurt het echt een uur (of twee) voordat hij slaapt. Ik heb al van alles geprobeerd: deur op een kier laten, bij zijn kamer in de buurt nog even wat “rommelen”, even bij hem blijven en over zijn koppie aaien…
Een nachtlampje heeft hij trouwens al dus het is nooit echt donker ofzo.
Maar het helpt allemaal niet of pas na een hele tijd. Niet alleen voor mij vervelend maar ook voor hém best zielig! (vind ik dan). Hij is namelijk niet echt klierig aan het doen ofzo.
Alle tips en ervaringen zijn dus welkom!
Verder laat hij de laatste tijd echt heel duidelijk merken wat hij wel en niet wil. Dat deed hij al hoor, maar nu met wat meer geluid, hahahaha. Je weet wel, dat de buren omkijken etc. En natuurlijk lekker schoppen en slaan als hij verschoond moet worden (en dus moet liggen, daar heeft hij een bloedhekel aan momenteel). Volgens mij echt kenmerken voor de “peuter-puberteit” !!!
Ik heb trouwens ook het idee dat hij de laatste tijd méér wil dan dat hij kan. En dat dat nogal frustrerend voor hem is.
Nou, alle tips, adviezen en vooral ervaringen zijn van harte welkom!!
Groetjes, Bianca
P.S. Ik vind het trouwens wel een onwijs leuke leeftijd!! Hij wordt nu echt al zo “groot” !! Daardoor krijg je ook een steeds ander contact met hem. Beter. Hij kan ook meer dingen duidelijk maken en begrijpt gewoon veel meer. Echt super!!
Gewijzigd door - Bieb op 21 Mar 2003 14:42:48