Ervaring speen afleren

Hallo moeders,
Ik ben een paar dagen geleden begonnen met het afleren van de speen. De eerste dagen en nachten ging het eigenlijk wel goed. Maar afgelopen nacht was het erg veel verdriet. Ik merk dat mijn dochtertje een stukje veiligheid bij haar speen zocht als ze wakker werd in de nacht. Dat is nu weg genomen. Ik sta daar zeker wel achter, want haar gebitje wordt er niet beter van. Toch vind ik het best lastig. Mijn vraag is dan ook…heeft iemand eravring met hoe dat proces kan verlopen en hoe lang je daar zo’n beetje voor moet uittrekken. Het moeilijk in slaap komen speelt hier ook een rol. Is daar wat aan te doen of is het gewoon wennen?
Groetjes Nicole

Hallo Nicole,

Hoe oud is je kindje nu? Mijn zoontje is bijna 20 maanden en ik heb onlangs op het CB gevraagd wanneer het een goede leeftijd is om de speen af te leren. Mij werd toen verteld dat je hier voor de 2de verjaardag niet aan hoeft te beginnen. Daarna kun je het ook beter uitleggen en er een leuk verhaal omheen verzinnen, zie ander topic. Maar misschien is jou kindje ouder of wil je gewoon van die speen af, dat kan natuurlijk.

Je geeft zelf aan dat ze veiligheid en troost zoekt bij de speen. Ik weet niet of ze iets van een favoriet knuffeltje/doekje heeft, anders zou je dat kunnen proberen. Mijn zoontje heeft een soort Lap/Konijn van Peas, daar knuffelt hij mee. Lekker over zijn wang mee wrijven enzo.

En misschien is het even een kwestie van doorzetten en laten wennen aan de nieuwe situatie.

Succes!

Groetjes van Christa

Hier waren ze allebei bijna 3 toen ze van de speen af waren. We hebben ze de speen cadeau laten geven (ook zelf in laten pakken) aan een pasgeboren baby in de familie/vrienden/kennissenkring. Dat werkt perfect.

Tegen de tijd dat het 5 december is kun je ook de speen in de schoen stoppen zodat Sinterklaas hem mee kan nemen voor de babypietjes in Spanje. Als dank legt Sinterklaas dan bijvoorbeeld een lief briefje en een mooi cadeautje in de schoen.
Werkt ook goed.

Groetekes, Sje

We hadden het al eerder geprobeerd bij onze dochter, maar das was niet zo`n succes. Ook onze meid had er een enorme troost aan bij het inslapen. Maar aangezien we wel al geprobeerd hadden ( zonder succes) en het er een paar keer over gehad hadden, kwam ze ineens zelf met de mededeling dat dr fiepjes weg konden. Oke, de fiepjes gingen netjes in een doosje en sindsdien heeft ze er nooit meer om eentje gevraagd. Ik meen dat ze toen 3,5 a 4 jaar was.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

quote:
We hadden het al eerder geprobeerd bij onze dochter, maar das was niet zo`n succes. Ook onze meid had er een enorme troost aan bij het inslapen. Maar aangezien we wel al geprobeerd hadden ( zonder succes) en het er een paar keer over gehad hadden, kwam ze ineens zelf met de mededeling dat dr fiepjes weg konden. Oke, de fiepjes gingen netjes in een doosje en sindsdien heeft ze er nooit meer om eentje gevraagd. Ik meen dat ze toen 3,5 a 4 jaar was.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

Daar zou ik ook troost bij nodig hebben.
Maar in slaap vallen lukt toch altijd zonder speen.

Hier hebben we het makkelijk: Hylke heeft na nog geen twee maanden zelf de speen aan de kant gegooid, en er eigenlijk nooit meer naar om te kijken.
Nou ja, bij de oppas vindt hij het af en toe leuk om met de speen van een van de andere kinderen rond te lopen :smiley:

M.

Hallo
Bedankt voor de reacties. Ik ben gewoon een beetje onzeker. Wil alles te perfect doen en dat gaat en hoeft helemaal niet. Mijn dochtertje is nu 2.8 mnd. Oud genoeg dus om het afleren te starten. Ik weet ook hoe langer je wacht, hoe moeilijker het wordt. Mijn dochtertje is zeer slechthorend, dus moets ik iets zoeken wat duidelijk was voor haar. Iets wat ik kon laten zien. Een kapotte speen dus. Ik moet alleen wel loslaten dat ze verder net als alle andere kinderen is. Vooral niet gek!! Hahahahaha. Ik hou jullie op de hoogte.
Groetjes Nicole