Ervaring met amandelen verwijderen

Marijn moet binnenkort geopereerd worden aan zijn keel/neusamandelen en zijn oortjes worden doorgeprikt. Hij heeft vorig winter zo’n 5 keer oorontsteking gehad en deze winter ook al weer 3 keer. De KNO arts wilde hem vorig jaar nog niet opereren ivm zijn leeftijd maar nu dus wel. Vorig jaar december heeft Marijn het RS virus gehad en daarna is alles begonnen altijd verkouden, oorontsteking, jengelig, moe, vervelend door moe zijn, lusteloos. Dit alles is vooral deze winter erger dan vorig jaar. Aan de ene kant ben ik blij dat alles eruit gaat alleeen een operatie is natuurlijk is natuurlijk minder voor Marijn.
Je hoort vaak dat kinderen maar ook volwassenen er erg van opknappen wie heeft hier ervaring mee.
Ik hoop het zo voor Marijn (en voor ons) want hij zit zichzelf soms behoorlijk in de weg erg sneu.

Ik heb alleen ervaring met mijn jongste dochterje (toen 4,5) met het verwijderen van de neusamandel.

Die ingreep stelde niks voor. Ze is zelfs gewoon de volgende dag weer naar school gegaan.

Van het verwijderen van de keelamandel hebben kindjes wel een paar dagen wat last, vooral met slikken, maar daar heb ik dus met mijn kinderen geen ervaring mee.

Groetekes, Sje

De ingreep zelf duurt 10 minuten. Marijn mag een week niet naar buiten, crech en niet teveel liefst niet met andere kinderen spelen ivm infecties.
4 uur na de operatie mag hij weer mee naar huis als alles goed is.

Ja klopt, ze mogen snel weer naar huis. Ons dochtertje moest diezelfde dag en liefst de dag erna koel vloeibaar voedsel eten.

Ik heb haar de ochtend van de ingreep (we hoefden pas om 10.00 in het ziekenhuis te zijn) mee naar de supermarkt genomen. Ze kreeg daar een eigen karretje en daarmee mocht ze gaan winkelen bij de toetjesafdeling.

Met volle kar naar de kassa, onderweg daarheen nog een bak ijs in haar wagentje en toen glunderend afrekenen!

Zo begon de spannende dag voor haar wat ontspannen en wist ze in het ziekenhuis na de ingreep als ze zich toch wat vervelend voelde waar ze zich thuis op kon verheugen.

Die dag heeft ze alleen maar toetjes op, de volgende dag 's ochtends bij het ontbijt weer toetjes, naar school had ze een zacht wit puntje mee en ook een paar toetjes. 's Avonds ook nog gewoon een wit broodje en vanaf de dag erna heeft ze weer gewoon meegegeten.

De ingreep heeft goed effect gehad; ze snurkt niet meer, eet beter met haar mond dicht, zit niet meer de hele dag met haar mond open en haar tong half eruit en ze is niet meer voortdurend snotterig.

Dus het kost je even een spannende dag, maar als het goed is merk je daarna heel goed verschil aan je mannetje.

Groetekes, Sje

Marijn is niet zo’n ijs eter maar ik denk dat hij het nu wel lekker zou vinden en anders is lekker koud drinken ook een optie, drinken is totaal geen probleem voor Marijn. De eerste dag mag hij geen warm eten of drinken.
Ik probeer hem zoveel mogelijk voor te bereiden met een boekje maar of hij het snapt weet ik niet maar er blijft vast wel iets hangen of dat er iets bekend voorkomt.

Hebben ze in het ziekenhuis geen fotoboek?

Hier hadden ze een fotoboek, zodat je je kindje kon laten hoe de operatiekamer eruit zag, hoe alles een beetje in z’n werk gaat vanaf het moment dat je aankomt.

Dus soort stripverhaal in foto’s vanaf het moment van aankomst tot het moment van weer naar huis gaan.

Erg goed en leuk gemaakt. Informeer voor de zekerheid even bij de poli KNO of ze zo’n fotoboek hebben.

Groetekes, Sje

Oh ja, en er is ook een boekje van Nijntje in het ziekenhuis. Dat gaat ook, over Nijntje die een zeer keeltje heeft na de operatie. Mogelijk is dat een interessant boekje om bij de bieb te halen.

Groetekes, Sje

Ik wil ook even in de bibliotheek kijken voor een boekje en van het ziekenhuis heb ik ook een informatieboekje met plaatjes en kleurplaat meegekregen. Maar ja ik vraag me af in hoever hij het zal begrijpen maar ja ze weten vaak meer dan dat wij door hebben. Marijn praat wel veel alleen versta ik hem niet haha maar dat schijnt ook beter te kunnen worden omdat hij vocht achter zijn oren heeft en zichzelf ws anders hoort (zoals onder water). Ze zeggen altijd dat je je eigen kind wel begrijpt maar eh ik niet hoor.

Ik denk dat die kleine man meer begrijpt dan je denkt. En al begrijpt-ie het niet, dan heb jij in elk geval je best gedaan om hem een en ander vooraf goed uit te leggen. Meer kun je niet doen. Dus al is het alleen maar voor je eigen gemoedsrust.

Wat het begrijpen van je eigen kind betreft, ik verstond onze jongst in de peutertijd ook niet altijd. Onze oudste verstond haar zusje wel altijd. Dus als ik de jongste niet begreep haalde ik er nogal eens de oudste bij als tolk. Hahaha!
Vooral in winkels leverde dat gekke gezichten van anderen op als ik de oudste als tolk gebruikte. )

Groetekes, Sje

Hoi,

Volgens mij begrijpen ze het heel goed hoor. Nick is vorige week geopereerd en ik heb hem een dagje van te voren wat verteld. Niet eens met boekjes op poppen maar gewoon hoe de dag zou gaan. Zoals wij dat hadden gehoord bij de info middag in het ziekenhuis.
Een reactie krijg je niet maar ik geloof echt wel dat ze het een beetje snappen. zoals ze zoveel dingen begrijpen in het dagelijkse leven. Gelukkig hebben wij geen enkel probleem gehad die dag. Volgens mij hoef je ook niet zo heel veel uit te leggen. En de kinderafdeling is fantastisch, dat was tenminste mijn ervaring. Hij heeft zich opperbest vermaakt.
Met amandelen heb ik geen ervaring maar kijk even aan wat hij lust na de hand. Gewoon een paar dagen lekker verwennen en veel knuffelen doet wonderen ha,ha!

Succes en sterkte alvast!

liefs Bianca

Alvast bedankt voor jullie reacties. Ja wat dat betreft zijn het slimmerds en begrijpen ze best veel alleen krijg je niet altijd een reactie terug. Vaak als ik iets vraag of zeg van de bal ligt onder de bank of wil je Dion zijn slofjes even pakken ze liggen op de verwarming dan begrijpt hij me best en komt ze ook brengen.

Hoi Pranger,
Kwam dit topic weer tegen en was eigenlijk benieuwd of je al weet wanneer Marijn geopereerd moet worden.

groetjes Bianca

Onze zoon Tjesko is 2x aan zijn amandelen geopereerd, eerst zijn neus amandelen echter dit hielp niet voldoende en toen moest hij nog een keer voor zijn neus en keel amandelen. Het valt allemaal erg mee hoor een ochtendje in het ziekenhuis. Je mag meestal mee naar de operatiekamer daar krijgen ze een kapje op tot ze gaan slapen, ze kunnen op de narcose wat naar reageren boos in slaap en boos wakker worden bijvoorbeeld. Als ze eenmaal weer goed bij zijn mogen ze weer gewoon naar zaal, daar is genoeg afleiding aan speelgoed, filmpje enz. Heel belangrijk is het dat ze heel goed drinken, anders kunnen ze een nabloeding krijgen en moeten ze langer blijven. Dus ze MOETEN drinken. Ook in het ziekenhuis krijgen ze al een lekker waterijsje, lukt het niet om je kind dit zo te laten opsabbelen geef het dan van een lepeltje. Pas als ze goed drinken mogen ze weer naar huis.
Veel succes met Marijn !!