Beste allemaal,
Mijn dochter (Britt) gaat sinds januari naar een gastouder en sinds een maand hebben we een meningsverschil met de gastouder over het zindelijk worden. Ik begon in maart met Britt te oefenen en begon hierover met mijn gastouder. Daarop antwoordde ze dat ze niet in training geloofde en ze slechte ervaringen had met het zindelijk krijgen middels training. Ik legde haar uit dat ik het op een speelse wijze aanpakte (beloningssysteem, stickers mooie onderbroeken etc) e bijvoorbeeld niet boos werd als ze ongelukjes had. Daarop antwoordde ze dat ik haar in een lastige situatie zou brengen omdat de ongelukjes op haar tapijt moeilijk te verwijderen waren. Ze had geen laminaat omdat dit teveel werk was qua onderhoud. Ook was het zeer uitzonderlijk dat een kind van tweeenhalf jaar zindelijk kon zijn.
Ik vroeg haar wanneer Britt dan wel zonder luier mocht, maar dat kon ze niet zeggen. De kinderen liepen tot vier jaar met een luier. Ik zei dat er toch een keer een omslagpunt moet zijn en er altijd ongelukjes gebeuren. We spraken af dat Britt een luier zou blijven dragen. Ik stelde voor om luierbroekjes te gebruiken zodat Britt niet in de war zou raken en ze zou denken dat ze een onderbroek aanhad. Ook dit wilde onze gastouder niet want het aan- en uitkleden zou teveel tijd kosten. Britt mocht wel zonder luier op de dag dat ze alleen bij de gastouder was, maar later kwam ze hier toch weer op terug.
Ze gaf aan dat een peuterspeelzaal ook niet zonder luiers werkt dus zij ook niet. Daarop antwoordde mijn vriend dat het logisch was dat een peuterspeelzaal dit niet doet, omdat de naam het al zegt: deze instelling is om te spelen. Hij zei dat een kind tot 4 jaar bij de gastouder vaak meerdere dagen is en het hem normaal leek dat de gastouder kinderen ook iets mee wil geven.
Uiteindelijk mocht ze toch zonder luier op de dag dat ze alleen kwam spelen. En, zul je net zien, poepte ze toen in haar broek (wet van Murphy )
Britt is ondertussen sinds begin april zowel 's nachts als overdag droog dus het gaat harstikke goed.
Zo dit was mijn lange verhaal over het meningsverschil over zindelijk worden.
Ondertussen zijn er ook andere kleine dingetjes waardoor het niet lekker loopt tussen ons en de gastouder.
Kan iemand me vertellen hoe gastouders over het algemeen omgaan met zindelijk worden? Ik kan me voorstellen dat ze er niet op zitten te wachten als kinderen net beginnen met zindelijk worden en iedere dag in hun broek doen. Maar zoals Britt nu gaat lijkt het me toch niet veel werk.
Ik hoor graag de ervaringen van anderen.
Groetjes Sandra
Sandra