Erg wankel en geen evenwicht kunnen houden

Een tijd geleden heb ik eens een topic geplaatst over het lopen van mijn dochter. Ze liep erg laat, met 20 maanden, en bleef daarna erg lang heel wijdbeens lopen en heel onstabiel. Met 2 jaar ben in toen bij de kinderarts geweest en zijn er foto’s e.d. gemaakt. Hieruit bleek dat haar heupgewrichtje iets of wat te ver naar binnen gedraaid was (waarschijnlijk door veel in de tv zit te zitten= met knieen tegen elkaar en benen naar buiten gedraaid) en verder bleek dat ze hypermobiel is in de gewrichten. Kinderarts vond niet direct reden om wat te doen en wilde het nog een half jaartje afwachten om te zien of het uit zichzelf beter zou worden het lopen. Ik moet dus in april nu weer terug. Ik was eigenlijk zelf heel opgelucht omdat ik het idee heb dat het echt heel erg verbeterd is en ze haar benen nu netjes naast elkaar zet en niet meer zo wijdbeens loopt. Nu had ik alleen deze week een evaluatiegesprek op het kdv en de leidster daar zei tegen mij dat ze daar juist vonden dat het nog niet zo goed ging! Wel idd de stand van de benen tijdens het lopen,maar meer dat ze zo onstabiel is en wankel nog. Zij vergelijken haar natuurlijk met andere kindjes op het kdv, waar ik alleen het lopen van mijn dochter ken en het is mijn eerste kindje dus vind het moeilijk om te oordelen wat normaal is en wat niet. Het klopt wel dat ze nog wankel is soms. Ik hoef haar jas maar iets te hard uit te trekken bijvoorbeeld of ze wankelt al en ook op straat is ze nog heel voorzichtig met stoepjes etc. Wel probeert ze al een beetje te rennen en te springen,maar ook heel voorzichtig. Ze is dus nog heel snel uit evenwicht. Maar is dit dan echt zo abnormaal met 27 maanden? Ben nu toch weer heel onzeker en een beetje bang dat het misschien toch niet uit zichzelf goed komt. Waren/zijn jullie kindjes al heel stabiel met 2 jaar en 3 maanden?

mama1980

Lilypie Third Birthday tickers

Klinkt alsof het vrij logisch is dat je dochtertje niet zo snel echt stabiel is, ze is laat begonnen met lopen en daarnaast is/was haar heupgewrichtje te ver naar binnen gedraaid en is ze ook nog eens hypermobiel… Dat valt echt niet te vergelijken met andere kindjes op het kdv. Zij heeft daarmee gewoon meer tijd nodig om weer een goede heupstand te krijgen en wat stabieler te worden.
De leidsters houden toch wat standaard observatiepunten aan, en daar valt jouw meisje eigenlijk buiten, wat logisch is. Jouw eigen observaties zijn denk ik veel belangrijker, jij ziet vooruitgang, een betere/rechtere stand van haar beentjes, en dat is super toch! Precies wat je zelf schrijft, jij kent haar lopen vanaf het begin, dus ik denk dat jij ook het beste kan beoordelen of er verbetering in zit. Ik zou niet meteen aan het twijfelen slaan over de observaties van het kdv. Prima om het in gedachten mee te nemen, maar het gaat erom dat jij vooruitgang ziet.
Jasper liep met 2 jaar en 3 maand wel goed stabiel, maar die liep ook al met een maand of 15, dus dat kan je niet vergelijken. Ik zou me er nog niet zo druk om maken, haar gewoon de tijd geven om steeds beter te lopen, en afwachten of de kinderarts in april tevreden is over haar vorderingen!

Succes en lekker genieten van je meisje,
Groetjes Carolien.

Lilypie Premature Baby tickers

Siem liep ook pas met 20 maanden. Hij is bijna even oud als jouw dochter (nu dus 25 mnd). Hij loopt (als hij rustig loopt) wel goed, maar kan ook heel wankel zijn en struikelt vb al over een klein houten puzzelstukje. Als je zekerheid wilt, zou ik weer naar de kinderarts gaan, maar als je zelf het idee hebt dat het meevalt, nog even aankijken misschien. In verhouding lopen ze natuurlijk niet zo lang. Nu snap ik dat ze op het kdv misschien opvalt tussen de rest, maar misschien lopen die kindjes alweer veel langer en hebben dus ook veel langer de tijd gehad om stabiel te worden.

Mijnticker.nl Tickers
Mijnticker.nl Tickers

Wat vervelend dat ze je op het kdv weer zo onzeker maken, maar inderdaad als jij denkt dat het al beter gaat moet je daar op vertrouwen. Ze hebben eigenlijk alleen “vergelijkings materiaal” door naar de kinderen te kijken die geen of minder problemen hebben met lopen en als jouw dochter door omstandigheden later was met lopen duurt t ook langer voor ze echt stabiel loopt.
Het is voor iemand die er verder vanaf staat makkelijk gezegd, maar ik zou inderdaad op je eigen gevoel afgaan en afwachten wat de kinderarts zegt.

Liefs,
Chirley