Een tijd geleden heb ik eens een topic geplaatst over het lopen van mijn dochter. Ze liep erg laat, met 20 maanden, en bleef daarna erg lang heel wijdbeens lopen en heel onstabiel. Met 2 jaar ben in toen bij de kinderarts geweest en zijn er foto’s e.d. gemaakt. Hieruit bleek dat haar heupgewrichtje iets of wat te ver naar binnen gedraaid was (waarschijnlijk door veel in de tv zit te zitten= met knieen tegen elkaar en benen naar buiten gedraaid) en verder bleek dat ze hypermobiel is in de gewrichten. Kinderarts vond niet direct reden om wat te doen en wilde het nog een half jaartje afwachten om te zien of het uit zichzelf beter zou worden het lopen. Ik moet dus in april nu weer terug. Ik was eigenlijk zelf heel opgelucht omdat ik het idee heb dat het echt heel erg verbeterd is en ze haar benen nu netjes naast elkaar zet en niet meer zo wijdbeens loopt. Nu had ik alleen deze week een evaluatiegesprek op het kdv en de leidster daar zei tegen mij dat ze daar juist vonden dat het nog niet zo goed ging! Wel idd de stand van de benen tijdens het lopen,maar meer dat ze zo onstabiel is en wankel nog. Zij vergelijken haar natuurlijk met andere kindjes op het kdv, waar ik alleen het lopen van mijn dochter ken en het is mijn eerste kindje dus vind het moeilijk om te oordelen wat normaal is en wat niet. Het klopt wel dat ze nog wankel is soms. Ik hoef haar jas maar iets te hard uit te trekken bijvoorbeeld of ze wankelt al en ook op straat is ze nog heel voorzichtig met stoepjes etc. Wel probeert ze al een beetje te rennen en te springen,maar ook heel voorzichtig. Ze is dus nog heel snel uit evenwicht. Maar is dit dan echt zo abnormaal met 27 maanden? Ben nu toch weer heel onzeker en een beetje bang dat het misschien toch niet uit zichzelf goed komt. Waren/zijn jullie kindjes al heel stabiel met 2 jaar en 3 maanden?
mama1980