Hoi Rinske,
Wat een vervelend probleem! Zeker in je zwangerschap, en je hebt nog even te gaan…
Ik geloof dat ik toch even langs de huisarts ging, ik weet niet of je de valdispert altijd op advies van je huisarts gebruikte of dat je dit op eigen initiatief bent gaan nemen, maar ergens is het ook niet ‘gewoon’ om altijd maar middelen te moeten gebruiken om een beetje fatsoenlijk te slapen. En valdispert klinkt misschien onschuldig/homeopatisch, maar er zitten zelfde stoffen is als valium wat toch niet zo onschuldig is als het lijkt.
Als je al zo lang slaapproblemen hebt en daar zelf geen logische verklaring voor kan vinden zou ik de huisarts er wel bij betrekken.
Voor het doorslapen is het sowieso moeilijk om tips te geven, naarmate je vordert in de zwangerschap zal dat lastig blijven. Probeer er niet al teveel op gefocused te zijn (ik weet het, makkelijker gezegd dan gedaan…), stel b.v. het alarm van je wekker in en draai deze om, zodat je niet steeds s’nachts naar de tijd kunt kijken. Als je uit bed gaat hou het licht dan zoveel mogelijk uit (licht breekt het lichaamseigen melatonine af waardoor je veel wakkerder wordt en weer moeilijker in slaap valt), niet met blote voeten op een koude vloer stappen e.d. Een oefening zoals Kaatje omschrijft kan heel goed werken, je zou eens kunnen googlen en zoeken naar een cd-tje met oefeneningen van Jacobson, wanneer je daar overdag wat mee oefenent kan je het s’nachts in bed makkelijk toepassen. Of misschien wat Mindfullness oefeningen, maar dat zijn ook weer van die dingen die een beetje bij je moeten passen.
Succes en hopelijk komt er snel wat verbetering in je nachtrust!
Groetjes Carolien.