Erg slecht slapen


#1

en dus erg moe…ik weet het in principe hoort het erbij.

Maar het is nu zo dat ik maar zo’n 4 a 5 uur hooguit per nacht slaap. Voor de zwangerschap sliep ik alleen op Valdispert. Maar die mag ik natuurlijk niet meer.
Iemand misschien nog huis-tuin-en-keukentips voor het doorslapen?

Het in slaap vallen is geen enkel probleem gelukkig, het is echt het doorslapen. En dat met nog een muppie erbij begint toch wat op te breken. Natuurlijk pas ik mn ritme aan en probeer ik 's middags ook te rusten. Maar mochten er nog goede tips zijn voor het doorslapen dan zijn die van harte welkom

liefs,
Rinske


#2

Misschien is het een idee om een cd met rustgevende muziek naast je bed te leggen en als je wakker wordt hier naar te luisteren en hopelijk dommel je dan weer in slaap.
Voor de rest heb ik geen tip voor je

Groetjes Corina


#3

Oh heden… Ik hoop dat iemand DE tip voor je heeft… slecht slapen breekt gewoon echt op!

Groetjes Manderijn.


#4

Moeilijk, er is weinig dat evidence based onderzocht is op zwangere vrouwen, dat kost ontzettend veel geld. Melatonine, word wel gebruikt door zwangere maar word ook weer afgeraden, ik heb een vriendin die heeft af en toe last van allergie en gebruikte daarvoor promethazine (die heeft als bijeffect dat je er slaperig van word). Als ik jou was zou ik dit gewoon eens aan je apotheker voorleggen, niet je huisarts. Die weet hier dan toch te weinig van af, ook bij de apotheek niet af laten schepen door een assistent die zegt dat er absoluut niets is en je er maar mee moet leren leven. Gewoon even die beste man/vrouw apotheker vragen of ze niets hebben dat ook geschikt is voor een zwangere. Succes! Overigens zijn er ook middelen die het eerste trimester worden afgeraden maar die daarna goed kunnen, zag dat je 14 weken bent, dus die fase is nu voorbij!


#5

@groentevrouw: muziekje is geen optie, het moet voor mij echt zo stil mogelijk zijn haha, bij het minste of geringste gaan bij mij de oordopjes al in

@Jmama: dat is wel een idee, van de week maar is langsgaan. Melatonine heb ik idd ook gehad (voor de zwangerschap) maar dat werkte ook niet, alleen dus die valdispert. maar wellicht dat ze bij de apotheek iets meer weten. op internet kom ik er ook niet veel wijs uit.

liefs,
Rinske


#6

Wat vervelend dat je daar last van hebt. Ik heb er zelf ook last van sinds een paar weken. Ik moet regelmatig naar de wc 's nachts en daarna ben ik vaak gewoon wakker. Wat bij mij helpt is om me bewust te worden van mijn lichaam. Je gaat in gedachten naar bv je benen toe en voelt hoe ze liggen in bed en probeert ze dan bewust te ontspannen. Zo kun je dan je hele lichaam bij langs gaan. Het voordeel bij mij is is dat ik ‘uit’ mn hoofd ben, want juist als ik niet kan slapen gaan mijn gedachten alle kanten op. Als ik me focus op mijn lichaam gebeurt dat niet meer.

Het klinkt misschien een beetje vaag, maar bij mij werkt het.

Groetjes Kaatje


#7

Hoi Rinske,

Wat een vervelend probleem! Zeker in je zwangerschap, en je hebt nog even te gaan…
Ik geloof dat ik toch even langs de huisarts ging, ik weet niet of je de valdispert altijd op advies van je huisarts gebruikte of dat je dit op eigen initiatief bent gaan nemen, maar ergens is het ook niet ‘gewoon’ om altijd maar middelen te moeten gebruiken om een beetje fatsoenlijk te slapen. En valdispert klinkt misschien onschuldig/homeopatisch, maar er zitten zelfde stoffen is als valium wat toch niet zo onschuldig is als het lijkt.
Als je al zo lang slaapproblemen hebt en daar zelf geen logische verklaring voor kan vinden zou ik de huisarts er wel bij betrekken.

Voor het doorslapen is het sowieso moeilijk om tips te geven, naarmate je vordert in de zwangerschap zal dat lastig blijven. Probeer er niet al teveel op gefocused te zijn (ik weet het, makkelijker gezegd dan gedaan…), stel b.v. het alarm van je wekker in en draai deze om, zodat je niet steeds s’nachts naar de tijd kunt kijken. Als je uit bed gaat hou het licht dan zoveel mogelijk uit (licht breekt het lichaamseigen melatonine af waardoor je veel wakkerder wordt en weer moeilijker in slaap valt), niet met blote voeten op een koude vloer stappen e.d. Een oefening zoals Kaatje omschrijft kan heel goed werken, je zou eens kunnen googlen en zoeken naar een cd-tje met oefeneningen van Jacobson, wanneer je daar overdag wat mee oefenent kan je het s’nachts in bed makkelijk toepassen. Of misschien wat Mindfullness oefeningen, maar dat zijn ook weer van die dingen die een beetje bij je moeten passen.

Succes en hopelijk komt er snel wat verbetering in je nachtrust!
Groetjes Carolien.


#8

de ontspanningsoefeningen doe ik idd ook al lang
het is nu al geruime tijd (een jaar of 3) dat ik zo slaap. valdispert gebruik ik dan ook in overleg met de psycholoog en ha. op de klok kijken doe ik standaard niet omdat ik weet dat dit alleen maar averechts werkt, alleen als ik al geruime tijd wakker lig kijk ik hoe laat het is. nadenken gebeurt ook practisch niet, ook hier weer tenzij ik geruime tijd wakker lig want dan komt het vanzelf wel.

volgens ha is er niks aan te doen helaas, tenzij het heel ernstige gevolgen gaat krijgen dan zou ik evt. in overleg met een psychiater aan bepaalde medicijnen. maar daar voel ik me helemaal niet prettig bij (heb het dan dus over anti-depressiva) en doe dat ook gewoon niet. zou het niet op mn geweten willen hebben dat dat mis gaat.

binnenkort nog is naar de apotheek, kijken of zij me kunnen helpen maar ben bang dat ik t er mee moet doen zoals t is.
een lager tempo en zo veel mogelijk overdag proberen te rusten en dan redden we het ook wel. na de zomer vakantie gaat lindsey ook naar de basisschool wat voor mij ook weer meer rust betekend. handig is het niet maar het is gelukkig maar tijdelijk

liefs,
Rinske


#9

Dan weet ik het idd ook niet meer… Zo te lezen ben je er al een hele tijd mee in de weer en lijkt het allemaal niet heel veel te helpen.
Misschien geven ze een slaapcursus bij je in de buurt? (meestal georganiseerd vanuit een ggz instelling) mogelijk kan je daar nog wat ideeen opdoen. Je hebt ook online slaapcursussen, soms zelfs vergoed door je zorgverzekeraar.

Sterkte en hopelijk kan je toch gedurende de dag/nacht je rust pakken!
Groetjes Carolien.


#10

mag je ook niet iets homeopatisch?

grtjs x

Lilypie Third Birthday tickers

Lilypie Pregnancy tickers