Er meer baby's met een plat

Wist je dat er meer baby’s met een plat achterhoofd zijn, sinds geadviseerd word je kind op de rug te leggen ivm wiegen dood??
Sinds ouders het advies krijgen om baby’s op hun rug te laten slapen ter voorkoming van wiegendood, neemt hetaantal kinderen met een plat achterhoofd toe. Op dit moment gaat het om een op de vijf zuigelingen.
Dat schrijft onderzoeker Feijen van De Universiteit Maastricht in het Nederlands Tijdschrift voor de Geneeskunde.

Er zijn geen aanwijzingen dat behandeling medisch gezien noodzakelijk is, maar om cosmetische reden gebeurt dit nu vaak wel, zo zegt de onderzoeker. Ouders maken zich dan zorgen over het a-symetrische hoofd van hun kind.
(bron www.l1.nl)

Gewijzigd door - Jolan op 14 Sep 2009 14:25:20

Ja weet ik
Vriendin van me heeft ook een plat achterhoofd
Door het rugliggen

Groetjes van Heleen mama van Robin en Justin

Hoi kan er over mee praten, onze mees heeft het ook. Vandaag fysio gehad, en over 3 weken krijgt hij zijn laatste meting. Ben benieuwd, gelukkig is de fysio wel tevreden. Je ziet en hoort tegenwoordig niks anders vind ik.

Gr patries
Mama van Luna (26-2-2005) en Mees
(24-4-2009).

Indd op het CB zag ik regelmatige bij kindjes een kale plek op de achterkant van hun hoofdje en ook dat deze al behoorlijk plat begon te worden.
Vond het altijd heel erg om te zien en was blij dat mijn meiden al heel vroeg aangaven op de buik te willen slapen. Oke ivm wiegendood was dat geen goed idee, maar ze zijn er nog alle 2, dus niks aan de hand, geen wiegendood en geen plat achterhoofd.

Hoi

Hier ook een helmmama.
Heb het berichtje ook gelezen en het stootte me eerlijk gezegd een kleine beetje voor het hoofd.
Er staat in het stuk dat het alleen om cosmetische redenen wordt gedaan, wat natuurlijk ook zit, maar ik vind het overkomen alsof het gewoon niet nodig is en ouders perse willen.
Wij hebben het helmpje besloten na veel aanraden van medici. Zijn afplatting was dusdaning dat het te goed zichtbaar zou blijven. Je wilt toch niet dat je kindje later gepest wordt en het jouw kwalijk neemt?
Toevallig een kind van mijn werkgever. Die heeft een wat plat achterhoofd en oortjes staat hierdoor niet helemaal symmetrisch. Haar zoon neemt het haar kwalijk. Hard.
Ik ga mijn evt. volgende keer meer op de zij laten slapen, wat wij eerst hier ook deden, maar dit mocht absoluut niet meer! Gevolg is dat door het slapen van Twan zijn hoofdje te plat is geworden, terwijl we alles geprobeerd hebben, hoofdje draaien etc, maar hij werd wakker of draaide terug.

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

ja, weet ik alles van Rico heeft het ook,
blij toe dat de wiegendood afneemt maar dit is ook niet alles.
maargoed bij rico kwam het meer door zijn KISS dan wat anders

Wat gek dat je Twan niet op de zij mocht leggen. Zo ver ik weet deden ze dat bij de meiden in het ziekenhuis wel altijd en kreeg ik de zijligging ook als advies mee naar huis…dus ieder ziekenhuis/kraamzorg/CB geeft weer een ander advies lijkt het wel.

Ik denk nog altijd dat als je kindje sterk genoeg is in de nek hij/zij best op de buik kan liggen. Natuurlijk zijn de medici en ik denk velen hier op het forum het niet eens hiermee, maar het is mijn mening kan er niks aan doen.
Als je je kindje op de buik in de box legt blijf je er ook niet naast staan te kijken of het wel goed gaat, dan ga je stofzuigen, de wc poetsen oid, maar ook dan kan je kindje doodgaan omdat het bijv zijn hoofdje niet goed neer legt…dus dan moeten ze dat ook maar ‘verbieden’. Of zie ik het dan te zwart/wit?

nouja, rico lag op zijn zij in het ziekenhuis en de 1ste 2 weken ook, daarna heb ik hem op zijn rug gelegd. was het advies van de kraamhulp om dat te doen.
je hebt een speciale kussen (de baby sleep) voor je kind in de zijligging te leggen.
die heb ik op den duur bij rico gebruikt toen hij een afgeplat achterhoofdje begon te krijgen ivm zijn KISS was dat zoiezo toch wel gebeurd.

Kijk wij kunnen wel denken dat kinderen op den duur niet meer kunnen “stikken” maar het is niet voor niks “bewezen” dat door zijligging wiegendood vaker voor kwam. dus kwa dat betreft heb ik zoiets van liever een iets platter achterhoofdje waar je tevens ook nog wat aan kunt doen dan wiegendood.
ik vertrouw hier liever op de medici dan op mijn eigen vooral toendertijd omdat rico nog maar zo klein was en hij ook mijn eerste kind was. tuurlijk neem je juist dan in die onzekere periode dingen aan van doktoren. snapje?

Ik snap het zeker!
Ik vind ook niet dat andere mijn mening moeten delen hoor.
Ik snap heel goed dat mensen bang zijn voor wiegendood, bang dat hun kindje stikken ect. En het advies van een kraamhulp, het CB, een verpleegkundige/arts opvolgen.

Ik weet niet hoe klein jouw Rico was, maar hier waren ze ook heel klein (1745gr en 44cm en de ander 1835gr en 41cm bij de geboorte) maar ik denk dat je zelf aan moet voelen wat het beste voor je kindje is. Jij vond dat rugligging het beste was, ik vond dat de buikligging het beste was voor de meiden omdat zij bleven huilen en pas stopte als ik hun op hun buik legde. Natuurlijk heb ik ook rugligging opnieuw geprobeerd maar dat was geen succes.
Zijligging lukte me niet want ik had niet zo’n speciaal kussen en een opgerolde handdoek werkte niet.

Hier ook rugligging hoor maar hij deed wel zijn hoofdje opzij.

Maar ook ik heb 1 nacht in het ziekenhuis doorgebracht en ook Dylano werd op zijn zij gelegd,
Ik heb dat dus gevraagd waarom omdat mij door de kraamhulp ook gezegd was rug ivm wiegendood, en in het zieknhuis adviseren de kinderartsen zij ligging. En nu heeft Dylano er niets aan overgehouden maar achteraf verklaar ik me voor gek, want voor mijn gevoel heb ik meer vertrouwen in een ka dan in een kraamhulp

Liefs Michelle

Lilypie - Personal pictureLilypie

Zou een KA misschien zijligging advieseren zodat hij/zij de kindjes later geen helmpje aan hoeft te meten?
Of voor voeding die terug komt? Dat dan uit hun mondje kan lopen en er niet in stikken?

Kraamhulp heb ik (gelukkig) niet gehad, ik heb alles geleerd in het ZH. Maar daar was de verpleging het ook niet altijd eens hoor, daar doen ze dus ook een deel op eigen houtje. Zo zei de 1 dat sudocreme was om de billen te beschermen en de ander zei dat het was om te genezen…tja en wat moet je dan?

Dat van die voeding vond ik dus indd ook een eng idee maar zoals ik al zei Dylano legde zelf zijn hoofdje opzij dus daar had ik geen last van

Lekker duidelijk ja die verpleegsters hahahaha

Liefs Michelle

rico was ook tussen de 42 en 45 cm, ze mochten hem niet meten hier mag dat blijkbaar niet meer (strekken na de geboorte) dus dat was de schattig, wel was hij 3 kilo, maar viel de eerste dagen meteen anderhalve kilo af. ik had niet genoeg voeding toen we uiteindelijk flesvoeding erbij gingen geven toen zat hij binnen 1 week weer op 3 kilo en 100 gram, jeetje dacht ik…toch de juiste keus gemaakt…

maargoed het is ook niet zo dat ik jou mijn mening op wil dringen absoluut niet, ieder staat voor een eigen mening, en het gaat bij mij niet eens om een mening, ik wist gewoon totaal niet wat ik moest doen, en deed gewoon wat ze me zeiden wat het beste was…zei zullen het weten dacht ik dus deed ik het gewoon