Goeiemorgen,
Ik vertel je ons verhaal, misschien dat je hier iets in herkent:
Sarah, onze oudste heeft BHS. Breath Holding Syndrome. Komt bij een klein percentage van kinderen voor. (tussen 6 maanden en 5 jaar). IS meestal het geval dat het kinderen zijn die heel gevoelig zijn. Wij noemen het " een spons". Dit zijn dan ook kinderen die je tegen zichzelf moet beschermen. Ze gaan maar door, en gaan maar door tot ze oververmoeid zijn. Nu is jou kindje 11 maanden. Wij hebben de eerste (11 maanden; vlak voor haar 1e verjaardag) aanval ervaren in een situatie waarin ze extreem moe was, en zichzelf pijn had gedaan. Gevolg: stopte met ademhalen, werd helemaal blauw (zelf haar nagels, en lippen), helemaal gestrekt (stijf), vuistjes tegen de oren aan. Dit duurde feitelijk niet zo lang (voor mijn gevoel destijds een eeuwigheid) misschien een minuut of twee. Ze kwam uit zichzelf weer bij, en hing slap tegen mij aan. Doodmoe. En huilen.
Wij hebben haar laten onderzoeken door een ka. Dit omdat het belangrijk is om te laten onderzoeken of het (idd) geen epilepsie zou zijn. Die constateerde BHS. Het is niet schadelijk. Geen hersenbeschadiging, oid. Ze groeien er over heen. Sarah is nu ruim 4 en is afgelopen voorjaar voor het laatst weggevallen… En dat terwijl ze begon met 4 aanvallen op een dag…
Ik vertel je bewust mijn verhaal eerst, omdat je dan kan kijken of je er iets van herkent. Zonder je angst aan te jagen en meteen een diagnose te stellen want datte… ja
dat kan ik natuurlijk niet… ben dan ook gelukkig geen arts… Wil je hier meer over weten, dan vertel ik het je graag.
Ik hoop dat je er wat aan hebt. En wens jullie dan ook veel kracht,
Groetjes, Suzanne