Engelse les & Computerles

Hoi!

Ik werk in het basisonderwijs en bij ons op school wordt er ook Engels gegeven vanaf groep 1. De school is hier 2 jaar geleden mee begonnen en het bevalt erg goed! Eerder begonnen we er ook pas mee vanaf groep 7. Maar we hoorden vaak terug van voortgezetonderwijs scholen dat de kinderen in de brugklas onvoldoende kennis hadden van de Engelse taal en dus het niveau van het Engels op de middelbare school nog niet aan konden.
Nu wordt er in de kleuterklassen idd op een zeer speelse manier Engels gegeven. De leerkracht heeft een handpop die Engels praat en de kinderen voeren eenvoudige opdrachtjes uit (clap your hands, enzo), ook worden er Engelse liedjes gezongen. Daarnaast is er nog voldoende tijd om te spelen. Dus mijn ervaring hiermee is erg goed!

Groetjes Annemiek

Gewijzigd door - annemiek80 op 25 Oct 2012 16:54:32

Ik geloof ook echt niet dat de kinderen overvraagd worden op de kleuterschool … Wat niet lukt, dat gaat speels verder om te leren. En of het nu computer / engels of wat dan ook is… het gaat op een speelse manier waarbij ze dingen oppakken die mooi mee genomen zijn. Ze krijgen er geen toets over

Wat vinden jullie dan dat ze al zoveel MOETEN op de kleuterschool? Tuurlijk ze moeten leren in het ritme van school te komen (dat gaat heel snel) dan nog knutselen/buiten spelen/ zingen etc. Maar dat is ook allemaal op spelende leuke manier…

Jurian geniet echt op school en heb niet het idee dat hij veel MOET… Maar ben benieuwd naar jullie reactie…

Het zal wel veel per school verschillen. Maar als ik kijk op de school waar ik werk en de school waar ik mijn kinderen heb opgegeven dan kan ik niet zeggen dat de kleuters overvraagd worden.
In groep 1 spelen ze een uur tot anderhalf per dag buiten. 2x per dag een uur een speelles, waarbij ze spelen in bouwhoek, poppenhoek, met de lego,klei, puzzels doen, kralen rijgen, kleuren of knutselen (ze kiezen zelf wat ze doen) Dit sluit aan bij wat ze thuiz/kdv/peuterspeelzaal doen. Dan nog 2x per dag een kringactiviteit, wat een taal of rekenactiviteit kan zijn of een boekje lezen ofzo.
In groep 2 wat meer taal en rekenactiviteiten, maar die opbouw is ook nodig, want anders is de overgang naar groep 3 weer zo groot.

Ik vind het totaal tegen mijn gevoel in gaan. Eerst was het vanaf groep 7, maar omdat de kinderen op het voortgezet onderwijs nog niet zo goed engels spreken begin je maar op de kleuterschool. Waarom dan niet groep 6 ofzo. Ik vind andere dingen veel belangrijker en begrijp niet waarom een kind dat nog niet kan lezen of schrijven wel al een buitenlandse taal moet leren. Nu heb ik toevallig een kind wat heel goed nederlands spreekt. Maar er zijn ook kinderen die nog niet zo goed praten en die zouden dan gelijk ook al engels krijgen. Ook al begrijp ik dat het een speelse manier is. Hier krijgt Tim bijv. iedere zoveel weken een andere letter geleerd. Vind ik veel belangrijker

Groetjes,
Sandra

Lilypie Fifth Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Pregnancy tickers