Eng om ... hoe help ik haar?

Fabienne vind het eng om alleen naar de wc te gaan maar als ze zit moet ik effe vedde weg anders kan ze niet plassen en poepen. Ze vind het eng om uit haar bedje te gaan, alleen in bedje te stappen, naar haar kamer te gaan om bv een knuffel te pakken. Ze speelt niet alleen op haar kamer … Ze durft niet te fietsen, te steppen … Ze vindt veel eng hoezeer ik haar ook aanmoedig en beslist geen druk uitoefen, volgens mij werkt dit nl averechts …

Ze raakt ook snel over haar toeren … als iets niet lukt, als we even boos op haar zijn, is erg onder de indruk van op de gang staan want dan is ze stout en vind dit vre-se-lijk!!

Hoe help ik haar wat meer vertrouwen en durf/lef te geven naast motiveren en complimentjes geven?

Gaat ze naar een psz of kdv?

Liefs Michelle

Gebruikt zij het woordje eng/bang zelf ook? Of zie je het aan haar gedrag?

Wat wij hier thuis hebben gedaan is alles genegeerd/niet benoemd. Ik bedoel: we liepen 's morgens wel naar hem toe en zeiden dan: ik doe het licht vast aan op je kamer en de gang, dan kun je naar ons komen als je daar zin in hebt. Of als hij opeens op zijn fiets stapte om te fietsen gedaan alsof het de normaalste zaak van de wereld was en als hij dan klaar was: wat heb jij fijn gefietst zeg! Of 's avonds bij het naar bed gaan: ga maar vast in je bed liggen, ik pak dan vast een boekje om voor te lezen. De ene keer deed ie het wel, de andere keer deed ie het niet. We hebben eigenlijk altijd geprobeerd er geen punt van te maken, want dat werkte inderdaad alleen maar averechts.

Heb je hier iets aan? (en er vooral niet over praten met papa als zij in de buurt is, want ze begrijpt drommels goed waar het over gaat en voor je het weet heeft ze er een angst bij…)

MIREMADY … Ja, ze gaat 2x per week naar de PSZ … vind het erg leuk.

FREUBELTJE … ze gebruikt zelf het woord eng. Weet niet waar ze dit vandaan heeft. Ik maak er geen punt van maar zeg soms wel dat ze niet bang hoeft te zijn en doe dan een lampje aan bv … loods haar naar de toilet en zeg goed zo … roep mama maar als je klaar bent. En dan gaat het goed is er niets engs meer te horen. Is ze vol van het baby poepje wat ze gelegd heeft

Het is net als in het begin van de PSZ … ze had zichtbaar moeite enkele maanden maar daarna sloeg ze als een blad om. Het is net of ze even het vertrouwen moet vinden … Het is eerst een poosje eng tot het veilig voelt voor haar en dan gaat ze zelf over die drempel …

Overigens heeft ze het niet van een vreemde hoor! Ik herken het van mezelf toen ik jong was en nu nog dikwijls …

Als ik het zo lees lijkt mij het indd een karaktertrekje en dan lekker zo laten, heeft ook zo zijn voordelen
Denk aan: Halen geen halsbrekende toeren uit.
Gaan niet zomaar met vreemde mee etc

Liefs Michelle

Dat is zeker waar Michelle …

Heb me toch ook dikwijls zorgen gemaakt of ze wel zou kunnen komen met de rest van de kinderen maar dat gaat prima. Ze bekijkt alles en is er het meisje niet naar om halsbrekende touren uit te halen, dat durfde ik ook nooit. Was ook eerder verlegen, veel meer als zij.

Als ik kijk naar de kindjes met temperament dan lees ik met verbazing de verhalen … hier is het omgekeerde het geval.

Heel herkenbaar hoor Ester!
Mijn zoontje wil niet eens op de glijbaan…vindt hij eng…

Ook rent en stiert hij niet zoals zijn vriendjes.
Hij huilt ALTIJD als hij valt en als ik hem op z’n kop geef lijkt het het eind vd wereld. Op de gang zetten ben ik een hele tijd terug al mee gestopt omdat dit voor hem zo verschrikkelijk heftig is dat hij er daarna nog uren last van heeft.

Ik maak me soms ook zorgen net als jij…hoe zal het straks zijn als hij naar school gaat. Maar ik weet ook dat ik net als jij een verlegen en rustig kind was en uiteindelijk heb ik eigenlijk best een leuke ‘schooltijd’ heb gehad en ook best ok terecht ben gekomen.
Ik probeer nu mijn zoontje zoveel mogelijk te simuleren op zijn niveau.
dus bv naar de speeltuin en dan heel veel van: sooow jij kan dat goed en…kan jij kan? wauw! goed hoor! zolang hij zich maar goed voelt.

Ik denk dat het voor ons als moeder een groter probleem is dan voor onze kinderen…het komt uiteindelijk allemaal wel goed.
Het is denk ik voor onze kinderen het allerbelangrijkste dat ze voelen dat wij ze accepteren zoals ze zijn, daar krijgen ze de meeste zelfvertrouwen van.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Groetjes
ILoveMyBoy

Ilovemyboy … wat ontzettend herkenbaar! Als ik zie hoe Fabienne 1 jaar geleden was en nu dan heb ik een ding geleerd; het komt wel goed met haar, haar vooral met de zachte hand aanpakken want ze kan zo heftig reageren en ditis beslist niet manipuleren. Ze is gewoon een erg gevoelig meisje, dat wist ik al vanaf het prille begin. De eerste 6 maanden zijn we nauwelijks buiten geweest behalve een lekkere wandeling omdat de hoeveelheid prikkels van bv een winkel te heftig waren voor haar. Licht, geluiden … ze reageerde er heel sterk op. Gelukkig heb ik dit bijtijds gezien en kon ik er adequaat op reageren. Nu is ze een stuk zelfverzekerder geworden en bijt ze regelmatig van zich af op de PSZ. Ik heb niet zoveel zorg meer, vertrouw 200% op haar kunnen en ze ontwikkelt zich snel, is leergierig en pakt snel iets op … ze komt er wel!

Tuurlijk komt ze er!

Bizar wat je zegt over licht en geluid! Dat heeft mijn zoontje ook!
Al vanaf dat hij 3 maanden was merkte ik dat hij niet tegen de zon kan. En nu is hij bijna 3 en draagt nog steeds bij het kleine zonnestraaltje een zonnebril. Zo niet gilt hij alles bij elkaar…mama auw auw!
En iedereen maar lachen…ooh wat schattig zo’n kleintje met een zonnebril! ze moesten eens weten denk ik dan. arm kind

Ik ben op dit moment een boek aan het lezen en dat gaat over ‘hoog sensitieve kinderen’.
Wie weet ken je het al maar ik had er nog nooit van gehoord.
Ik herken mijn zoontje daar zo ontzettend in en het boek helpt me enorm en geeft me ook rust omdat ik mijn zoontje nu begrijp!

Als ik je verhaal zo hoor denk ik dat je HSK maar eens moet googlen meid!

Laat je me even weten wat je bevindingen zijn?

Groetjes,
ILoveMyBoy

Even toevoegen: heb je een mail gestuurd met een link, kijk daar maar eens*

Gewijzigd door - Ilovemyboy op 03 Nov 2011 21:08:38