Ene laatste slaapje

dag alles mama’s en papa’s,

Meric doet het erg goed de laatste dagen! ik ben ontzettend trots op hem. nu denken jullie zeker wat zeur je nou dan nee ik zeur niet ben even benieuwd hoe jullie kleintjes hun ene laatste (namiddag) slaapje doen.

de mijne is ontzettend moe na zijn groentehapje tussen 4 en 5. ik verwacht natuurlijk niet dat hij dan een paar uurtjes gaat slapen maar een half uur slaapje zou hem toch goed doen vooral als hij zo doodmoe is??

nou geeft hij het zelf ook aan ontzettend moe en constant wrijven in zijn oogjes maar niets helpt! hij wil maar niet slapen. heb alles geprobeerd iets eerder naar bed iets later naar bed…noem maar op. gevolg? hij krijgt pas om 19.00 uur zijn laatste fles soms 19.30 dus dat betekent dat hij dan vanaf 14.30/15.00 uur tot die tijd wakker is! hij is dan 4 uur lang wakker. dus oververmoeid.

moet ik hem nou gewoon zijn gang laten gaan, of is het toch slim om het vol te houden? hierdoor komt hij na zijn laatste flesje ook moeilijk in slaap soms duurt het wel tot een uur 20.30 voordat hij echt in slaap valt. de rest van de slaapjes doet hij heel erg goed. hoef hem niet meer te troosten of een ander truckje uit te halen ik leg hem op bed en na 1 minuut jengelen is hij al vertrokken. smorgens slaapt hij een uurtje, in de middag soms een uur tot twee.

wie o wie kan mij raad geven? vind het verder prima als hij lekker wakker is en wil spelen maar dat wil hij niet meer en slapen wil hij ook niet…

Julian slaat zijn een na laatste slaapje altijd over. Hij slaapt 's ochtends ongeveer 1,5 uur, tot ongeveer 11:00 daarna de fles. Dan slaapt hij 30-45 min. rond 13:00 uur of zo. Voor hem is dat kennelijk genoeg, want hij lijkt geen behoefte te hebben aan nog een slaapje 's middags. Zijn eerstvolgende slaapje is dan pas om 19:00 na de papfles. Hij is dan erg moe en slaapt tot aan de volgende voeding van ong. 22:30. Ik laat het maar zo. Hij wordt er niet chagerijnig van en geeft ook niet aan nóg een slaapje nodig te hebben. Al met al slaapt hij dus amper overdag. max.1,5 uur 's ochtends en een half uur 's middags (uiteindelijk, na een lange strijd van huilen helaas!) Je kunt je haast niet voorstellen dat dit voldoende is… maar goed. Blijkbaar een wakkere baby. De tijd tot aan 19:00 is best lang hoor. Ik laat hem wel eens televisie kijken: Sesamstraat Eerste Stapjes of een andere BabyDvd. Dit vindt hij erg leuk. Ook houdt hij het aardig uit in de box of in zijn wipstoeltje. We luisteren ook saampjes naar wat muziek. Wie weet gaat hij ooit nog langer slapen!

Dus misschien is muziek ook wat voor hem?
Even laten huilen na z’n groentehap werkt ook niet?

Doeg!

Mirjam
MamaVanJulian

Volgens Ria Blom gaan kinderen vanaf 6 maanden geleidelijk de namiddagslaap overslaan. Ze blijven na de voeding van 16:00 uur wakker tot aan de volgende voeding van ongeveer 18:30 uur. Klinkt erg als Meric toch?
groetjes,
Wendy

klopt hij is bijna 6 maanden oud. hij krijgt sinds 2 dagen ook maar 3 flessen. ik zag dat hij er echt aan toe was vanwege de groentehapje die hij helemaal op eet en de fles laat staan. van mag hij ook de slaapje van namiddag wel overslaan maar hij is dan echt niet te genieten. wil niet spelen, niet tv kijken en ook niet bij mama op de schoot. normaal vind hij het erg leuk als je dan voor hem gaat zingen maar hij draait nu zijn koppie om jengelt van ik heb slaap…

ik leg hem ook gelijk na het groentehapje op bed, nou ja eerst verschonen enzo maar wel om 16.30 of iets later. maar hij wil dan niet slapen.

zoals ik eerder ook zei vind het echt niet erg als hij deze slaapje laat vallen (klinkt raar) maar hij laat het echt merken dat hij ontzettend moe is. hij kan nu natuurlijk ook al tijgeren dus daar is hij ook veel energie aan kwijt kan me best voor stellen dat hij dann moe wordt. 1x in de week lukt het hem wel om die slaapje wel te doen. ik merk dan aan hem dat hij heel vrolijk wakker wordt en zijn laatste flesje goed leeg drinkt. nu drinkt hij het slapend op.

Lastig he. Wij zitten hier de hele dag op half uurtjes slaap en als ik haar eerder naar bed doe gaat ze een uur liggen keuvelen. Het lijkt wel alsof ze geen tijd heeft om te slapen Maar hun lijfje en geest zijn wel heel moe. Ach zal wel weer een fase zijn!
succes

Hey
Sarah is ruim 5 maanden en slaapt ook niet altijd meer die een na laatste slaap. Het hangt er een beetje vanaf hoe moe ze is. Meestal is dan een half uur genoeg. Als hij het idd gaat laten vallen, waarom dan nog proberen. Maar je zegt dat hij erg moe is. Als Sarah erg moe is maar niet wilt slapen ga ik mijn normale dingen doen maar mag ze meekijken. Bijvoorbeeld mee de keuken in en alvast gaan koken. Of kijken hoe mamma het bed opmaakt, vindt ze geweldig. Wat we nu ook ontdekt hebben is de ladyshave. Haha, misschien een beetje raar, maar ik neem haar gewoon mee de badkamer in als ik m gebruik. Vind ze machtig interessant. (maar misschien werkt dit alleen bij meisjes )
Dit zijn maar voorbeeldjes hoor, ik scheer mijn benen niet elke dag.
En anders loop ik met haar op mijn arm om ons huisje heen, naar alles kijken, vogels, bomen, hangjongeren, etc etc.

hahaha dus we zijn niet de enige hier Boukje! ik was laatst ook de hoofd van mijn man aan het kaalscheren met een tondeuse heb Meric toen in de wipper gezet hij keek heel geinteresseerd

ja zoals ik zeg ik probeer natuurlijk ook van alles maar een kind dat ontzettend moe is wil niks doet niks…soms lig ik op een kleedje op de grond om hem te vermaken met allerlei speelgoed maar dan is hij zo niet te genieten of dan ga ik met hem buiten wandelen maar dan is hij na een kwartier alweer verveeld en doodmoe en wil er dan uit…

vandaar deze topic ook. hopelijk gaat het vanzelf over en is het gewoon een fase…weet het eerlijk gezegd niet en ik zit er ook niet heel erg mee was meer benieuwd of jullie kindjes dit ook hebben en hoe jullie hiermee omgaan…vind het verder wel gezellig dat hij minder slaapt zo kan ik meer genieten van hem aangezien hij om 7 uur op bed ligt en de nacht doorslaapt soooo dan mis ik hem wel eens heb bijna de neiging om hem uit bed te halen en te knuffelen gek is dat he! maar heel stiekem denk ik daar aan doe het gelukkig niet hahahahaah

hebben jullie dat trouwens ook? dan ben je de hele dag bezig met haar/hem en wil je dat het 19.00 uur wordt dan liggen ze eindelijk te slapen en dan mis je haar/hem al na een uurtje…

Hallo!

Luka heeft sinds hij 7 maanden is dit slaapritme:

8.00 uur wakker
9.30 uur tot 11.00 uur slapen
13.45 uur tot 14.45 uur slapen

Hoerna blijft hij goed wakker tot 19.00 uur, dan slaapt hij door tot 8.00 uur de volgende ochtend. En daar heeft hij genoeg aan, hij heeft dit zelf zo geregeld.

Succes!

Groetjes, Marloes

@mama Selma: ja heeeel herkenbaar! Ik geef borstvoeding en ook al slaapt ze heerlijk ik maak haar toch rond 23;00 uur nog even wakker voor een laatste slokje. Ze slaapt dan zo’n beetje door tijdens het voeden maar even knuffelen en snuffelen is zooo heerlijk. Ik denk dat ze misschien ook zonder slokje zou kunnen. Zij wel ja
groetjes,
Wendy

Hoi mama Selma,

Hier laatste slaapje in de namiddag ook lastig. Mijn zoontje Job nu bijna 6 mnd. slaapt van 9 tot 11 en van 13-15 uur en dan leg ik hem rond 17.30-18 uur toch nog even op bed, vaak slaapt hij toch maar ook vaker niet. Als hij niet wil slapen pluk ik hem rond 18.30 weer uit bed soms ietje later. Hij krijgt hier rond 19.30 de laatste fles en gaat dan tussen 20-20.30 weer naar bed, slaapt dan vrijwel direct. Soms is hij dan ook al wakker vanaf 15 uur! Maar zolang hij toch nog af ent toe rond 18 uur in slaapt valt blijf ik hem naar bed brengen. Maar ook hier is dat laatste slaapje op de dag altijd wat problematischer geweest, schijnen de meeste beebies te hebben. Het schijnt dat ze dan alles indrukken van die dag verwerken.

Gr,

Léony

Léony

Senne is 10 maanden en dit is haar schema:

700 wakker en fles
9.00 of 9.30 wassen/ bad, fruit en naar bed
11.00 wakker en fles 120
12.00 boterhammetje
14.00 naar bed
15.00 eruit, flesje van 90 (ze lust geen sap)
16.30 groente
17.30 naar bed
19.00 laatste fles (van wat ze niet opdrinkt maak ik pap)
20.00 naar bed

Senne kan d’r late middagslaapje dus niet laten vallen… anders duurt het allemaal veel te lang.

Groetjes van Sascha en Senne

ja zo gaat het hier elke dag anders Sugars. dus wees blij met je slaapkoppie! vandaag werd hij plotseling om 6 uur wakker en wilde perse drinken nou dan maar een fles maken en om 7.30 naar bed. 8.30 weer wakker toen om 10.00 uur een fruithapje gegeven en gelijk naar bed. 11 uur weeeeeeeer wakker dan om 12.00 uur een fles gegeven lag meneer om 13.00 uur weer in bed maar dit keer geslapen tot 15.00 uur! normaal slaapt hij nooit zo vaak in de ochtend maar ik dacht toe maar. verder heb ik hem niet meer in bed gelegd tot 19.00 uur maar hij was weer niet te genieten en weer in oogjes wrijven denk om 16.30 in bed leggen lukte niet…om 17.00 uur ook niet dan maar met papa spelen. nu slaapt hij heerlijk…morgen is een verassing elke dag feest hier allemaal welkom hihi

Hey Selma,

Dat was hier ook zo toen ik nog om de 4 uren fles gaf … Na 15.00 wilde ze niet meer slapen en was ze zo kapot…
Ik ben toen op 3 uren eten gaan zitten dus om 16.00 fles. Ze slaapt dan van 14.00 tot 15.30 en om 16.30 gaat ze weer op bed. Ze slaapt dan tot half 6 (deed ze daarvoor nooit) Om half 7 krijgt ze dan haar voeding en om 19.00 ligt ze op bed.
Soms wil ze niet slapen vanaf 15.30 dus dan geef ik haar ook weleens om 18.00 de fles (ze slaapt dan net zo lang als anders) Het is zo, dat hoe langer je wacht des te over gestimuleerd ze worden en dan wil slapen al helemaal niet lukken.

Het CB vertelde mij dat er veel baby zijn die tussen 15.00 en 19.00 een extra voeding willen. Je zou dat dus eventueel kunnen proberen. en direct na die voeding op bed… Ik geef ook wel eens om 17.00 de fles als ze 's morgens later is gekomen dan 7.00 en mijn schema schuift dan op… Die fles van 18.30 gaat er allen keren (210cc) in en ze doet net alsof ze nog nooit iets heeft gehad en toch zit er maar anderhalf uur tussen 2 flessen…

Moeder van dochter Leonie 13-12-2009
Geboorte gewicht: 3574gr./ lengte 48cm
4 weken: 4600 gr./ lengte 52,5 cm
8 weken: 5500 gr./ lengte 57cm
3 maanden: 6685 gr./lengte 60cm
4 maanden: 7470 gr./lengte 63 cm