Ik weet het: het slaapritueel moet duidelijk en kort zijn. Maar toch lukt het niet om Eva een beetje gestructureerd in bed te krijgen. Ze gaat steeds later naar bed, soms is het tegen achten en wil elke keer iets anders. Voorheen gingen we om 19.15 uur naar boven, deden we haar slaapzak aan en zongen we drie liedjes. Dan bleef ik nog even kletsen en ging het licht uit. Klaar. Nu gaat het zo: het duurt een eeuw voor we boven zijn, want ze wil ‘nog éven K3 kijken’, ‘nog één keer naar de plastic vleermuis in de garage kijken’. Eenmaal boven wil ze wel haar slaapzak aan, of niet. Zeurt ze dat ze haar pyjama aan moet, terwijl papa net een romper met lange mouw aan heeft. Wil ze zelf een verhaaltje lezen (wat natuurlijk eeuwig kan duren omdat zij niet kan lezen), moet ze nog één handje, wil ze vers water drinken etc. Om gek van te worden. Bij haar bestaat er een ‘laatste keer’ en een ‘allerlaatste keer’. Ze verzint elke keer iets anders om ons op haar kamer te houden. Als ik het af kap – ik heb natuurlijk totaal geen zin om uren op haar kamer te staan – wordt ze woedend. Ze krijgt dan een driftbui en is niet tot bedaren te krijgen. Met haar gekrijs maakt ze Max natuurlijk wakker. Heel vervelend!
Gisteren was ik het zo zat, dat ik tegen haar schreeuwde dat het nu maar eens afgelopen moest zijn met dat ‘geku.’ Van haar. Tja, niet echt een term voor 3-jarigen, maar het kwam er gewoon zo uit! Ik deed het licht uit en beende de kamer uit. Zij gilde nog: ‘Ik wil een handje, ik wil een handje, mama, een handje!’ Toen ik niet terug kwam, ontplofte ze. Ik heb haar laten huilen en het bleef stil toen. Maar echt fijn gaat ze zo niet slapen, ik vind het zelf ook niet fijn als ze huilend in slaap moet vallen met de gedachte dat ik boos op haar ben. Maar een ellenlang avondritueel trekt me ook niet. Ze ontploft altijd, want op een bepaald moment ga ik natuurlijk weg. Dat kan na 1 of na 5 minuten zijn, het is voor haar altijd reden om kwaad te worden.
Hoe krijg ik een normaal ritueel? En voorkom ik die enorme driftbuien omdat ik niet doe wat zij wil???
Groetjes Rainbow