Elke dag ruzie met dochter van 5

Hoi,

Mijn dochter Naomi is 5 en bijna elke dag heb ik wel een paar keer ruzie met haar.
Je moet elke keer 10 maal vragen of dat ze iets wil doen word er niet meer goed van.
Nou moet ik zelf ook wel zeggen dat ik geen rustige ben dus dat kan er ook wel mee te maken hebben maar het dit nog niet eerder gehad is iets van de laatste 2 maanden.
Weet niet meer wat te doen word er moedeloos van altijd maar ruzie te hebben emt een 5-jarige.
Wie weet de oplossing???

Negeren en consuquent blijven! is volgens mij de enigste optie en wat heir heel goed helpt.
Lieke is een stuk jonger en op moment ook weer uit aan het proberen.
niet luisteren, erg veel zeuren om snoepjes etc alleen maar jurkjes aan willen etc
en heel boos worden. ik houdt ze dan kort zoals wij dat zeggen! zodat ze weer weet tot hoever ze kan gaan en niet verder.
en negatieve aandacht negeer ik meteen!
hoop dat dit bij een 5 jarige ook werkt!

Groetjes Gytha

Hoi,

al bedankt voor jullie tips.
Ik denk ook dat dat mijn probleem is om consequent te zijn en ik zeg ook veel te snel nee en daarna word dat dan toch nog een ja.
Het negatieve gedrag negeren vind ik ook heel moeilijk omdat ze daar meestal bij huilt en dat is iets waar ik absoluut niet tegen kan. Huilen als ze geen pijn hebben.
Maarja er zijn er al meer geweest die mij hebben gezegd dat ik consequenter moet zijn.
Maar is zo moeilijk dat ik nog niet eens van mijn kinderen kan genieten hierdoor.
Maar toch bedankt.

Groetjes diana.

hier hetzelfde probleem met een 6 jarige en zo lekker koppig dat die kan zijn pffff om gek van te worden af en toe gelukkig groot genoeg om af en toe naar boven te worden gestuurd hihi en op school is hij het lieverdje van de klas en o zo behulpzaam aldus de juf eeeh heb je het over mijn kind ??? hahahahah

de tijd vliegt voorbij, geniet van elke dag

Zoals hier al gezegd werd, voet bij stuk houden op elk moment van de dag.
Als je vragen stelt zoals “kom je eten?” heb je meer kans op een nee dan een ja.
Dus die kan je beter vermijden en eerder zeggen “nu gaan we eten”.

Verder kan je mss werken met belonen.
Als je haar vraagt om haar speelgoed op te ruimen kan je haar goed aanmoedigen en als ze het dan gedaan heeft krijgt ze bvb een sticker.

Of een bord met smiley’s.
Je hangt een bord en voor kleine taakjes die ze goed uitvoert krijgt ze dan een lachend gezichtje.
Als ze er dan bvb 5 heeft krijgt ze iets speciaals of gaan jullie speciaal lekker naar de speeltuin.

Ik zou haar blijven aanmoedigen en de dingen die ze wel goed doet zeker benadrukken.
Het heeft veel meer effect om te reageren op de positieve dingen die ze doet dan de op de negatieve.

Liefs
Tanja

Lilypie Second Birthday tickers

Hoi Diana,

Onze dochter is ook bijna 5 en ik hoef het eigenlijk maar 1x te vragen.
Bijv. zelf het speelgoed opruimen.
Wie rommel maakt ruimt het ook zelf op. Soms doen we het samen, is ook gezelliger.
Alleen met eten kan ze nog al treuzelen. Heb er geen geduld voor en stop dan zelf iedere keer maar een hapje in haar mond.
Hier hebben we eigenlijk geen strafhoekje. Er wordt denk ik gewoon goed geluisterd.
En we zijn consequent.
En als je moet eten zeg je niet kom je eten, want dan is het antwoord nee, maar dan zeg je: aan tafel, we gaan eten.
Zou maar niet te veel ruzie maken met je dochter.
Dit is voor je dochter ook niet leuk.
Zou proberen om haar te leren dat je iets 1x zegt en dat ze het dan ook doet.
En haar daarna belonen met stickertjes of samen even naar de speeltuin gaan.
En een hele dikke knuffel geven als ze iets goeds heeft gedaan.

Negeren kun je soms ook doen.
Doe ik hier ook wel eens. Dan zegt de oudste dochter: ik wil die kleren niet aan. Die vind ik stom.
Geef er dan niet aan toe en ze moet de kleren gewoon aantrekken.
Hier gaan de kleren altijd 2x aan en de volgende dag vraag ze dan: mag ik die kleren weer aan? Is ze het al weer vergeten dat ze ze stom vond.

Groetjes Lisan.

Alles is al gezegd ,niks meer aan toe te voegen.

conseqent blijven altijd ,als je een keer dit niet blijft heb je het probleem weer

Hoi Lisan,

Jij zegt ik moet haar leren dat ik 1x iets zeg en dan moet ze het doen. Maar als ze het dan niet doet wat moet ik dan doen?
En voor de rest van de meiden hartstikke bedankt voor jullie tips en als ik ze zo lees denk ik inderdaad dat ik niet consequent ben.

Groetjes diana.

@Diana,

Als je dochter niet wil luisteren dan gaat ze maar even op de gang.
Kan ze er daar even over nadenken wat ze fout heeft gedaan.

Bij ons is dat eigenlijk nooit nodig.
Denk ook dat dat komt dat ik daar vroeg mee begonnen met de kinderen goed opvoeden.
Zeg niet dat jij dat niet doet hoor, maar ik ben gewoon consequent.
Heb al vanaf jongs af aan gezegd: mijn nee is nee en bleef daar dan ook bij.
Als ik bij mijn zus zag dat de kinderen nog een koekje kregen vlak voor het eten en ze hadden daarna geen trek meer, dan dacht ik altijd dit is fout!
Mijn man en ik zitten trouwens op 1 lijn.
Kan trouwens ook wel eens zijn dat ik niet 1x maar 2x waarschuw.
Ze weten hier gewoon dat ze mee moeten helpen met opruimen enz.

Sterkte ermee hoor! Het is soms best moeilijk he dat opvoeden?
Vind ik wel tenminste.

Groetjes Lisan