Elkaar wakker houden.. lange termijn oplossing?

Mijn kinderen zijn dol op elkaar en meestal is dat erg leuk.
(soms net een beetje té… maar goed, beter dan ruzie!)

Overdag gaat dat allemaal prima, op af en toe een snauw en een kneep van de jongste als de oudste weer eens over dr heen hangt om een kusje te geven en zij daar even geen zin in heeft… of een duw en een gil van de oudste als de jongste weer eens om zn nek hangt om te kokkelen als hij daar even geen zin in heeft…

Maar 'savonds wordt het steeds meer een probleem.
Ze slapen wel op aparte kamertjes, maar de kamer van de jongste ligt achter die van de oudste, dus om daar te komen moet je over de kamer van de oudste heen lopen. Én ze wil absoluut niet de deur dicht, dus die blijft -met een haakje, anders klimt ze bij hem in bed - op een kier staan.
Maar ze houden elkaar dus steeds wakker… Maken uitdagende gilletjes naar elkaar, en de jongste heeft op het moment een grapje waar ze zelf steeds heel hard om moet lachen: Tata (=dr broer) MOE!!! (of bij oma is het oma moe, etc.)
De oudste vind dat verschrikkelijk, en gaat dan dus lopen mokken en mopperen, wat zij natuurlijk heel grappig vind… en aan blijft houden.
Zo zijn ze tot na 22uur 'savonds nog bezig!
Om vervolgens 'smorgens niet op tijd wakker te willen worden.

Nu leggen we vaak de jongste maar in ons bed te slapen (beneden), en als wij dan naar bed gaan leggen we haar over in dr eigen bedje.
Dat werkt op zich wel… maar is volgens mij niet echt dé oplossing (hoewel ik erover twijfel of die er wel is…) voor op langere termijn. Want ik verwacht ook niet dat dit met een paar weken over zal zijn
Ze moeten toch zeker een keer gewoon leren slapen naast elkaar???

De oudste krijgt overigens al een tijdje melatonine voor het slapen, maar ik heb het idee dat dat niet meer zo werkt, want ook zonder zijn zusje is het meestal zeker pas half 10 voordat hij slaapt. Misschien toch weer de dosis verhogen… maar eigenlijk ben ik daar niet zo voor, zeker omdat hij nog steeds nauwelijks gegroeid is, dus qua lichaamsgewicht zou hij helemaal niet meer nodig hebben. Als we nu al ieder half jaar moeten gaan verhogen zeg maar… hoe ver kun je dan gaan? Dus liever niet…

Thanx voor het meedenken!
Maar nee… helaas werkt dat niet

Dreigen interesseerd haar helemaal niks… en is de deur dicht gaat ze brullen en houdt daarmee alsnog de oudste wakker (die vervolgens een potje mee gaat brullen omdat hij er absoluut niet tegen kan als zij huilt).

Ze kan haar slaapjes overdag écht nog niet missen Slaapt tegenwoordig van 10-12, moet ik haar wakker maken om de oudste op te halen. En dan kan ik haar met moeite wakker houden tot 15.30 en maak haar dan wakker om 18uur voor het eten. Dan is ze nóg zo gaar… en is dus onder het eten alweer aan het brullen, en zodra ze in bad geweest is rent ze alweer naar boven en wil in dr bed…
Maar als ze erin ligt is heeft ze dus blijkbaar nog wel de energie om de oudste te pesten. (en ohhh wat is het soms moeilijk om je lachen in te houden, want het klinkt eigenlijk gewoon ontzettend grappig dat geklier van haar!)

De oudste zouden we wel een uurtje langer op kunnen houden, maar de jongste slaapt dus wél heel licht, en wordt dus gewoon weer wakker als de oudste naar boven stampt met als gevolg dat het nog veel langer duurt.
Dus toch maar gelijkertijd naar bed denk ik.

Hmm wat balen zeg, en eventueel slaapkamers omwisselen?
Dat 1 van de kids beneden gaat slapen en jullie boven?