Eind-van-de-middag-slaapje

Hallo allemaal!

Het lukt mij maar niet om ons zoontje, bijna 20 weken, na zijn fles van rond 14.30 uur te laten slapen. Ik ga eigenlijk altijd wandelen rond half 4/4 uur/half 5, omdat het vaak voorgekomen is dat hij niet slapen wil op dat tijdstip. Hij wil dan niet in bed gelegd worden, terwijl hij dat in de ochtend en tussen-de-middag wel gewoon toestaat. Gek, he? In de wandelwagen slaapt hij meestal wel een half uurtje en dat is precies genoeg om het vol te houden tot een uurtje of 18.30/19.00 uur (bedtijd). Maar waarom lukt het wel in de wagen en niet in zijn bed? Iemand dezelfde ervaring?

Groetjes!

De reden waarom het niet lukt, kan ik je niet zeggen. Maar ik weet wel dat ons zoontje precies hetzelfde heeft gehad. Ik heb heel wat afgewandeld aan het einde van de middag. Vaak zo rond half vijf zou hij naar bed moeten en was dan ook echt moe, maar vertikte het om te slapen. Laten huilen vond ik niet nodig, dus dan maar lekker samen boodschappen doen. Vaak sliep hij al voor ik in de winkel was. Terug thuis lekker laten liggen in de wagen terwijl ik (of manlief) het eten klaar maakte. Zwaar vond ik het wel, die tijd. Want eind van de middag was ik zelf ook altijd erg moe (zeker als ik 's morgens ook nog gewerkt had). Na een poosje ging dit laatste slaapje er af en verschoven zijn slaapjes van overdag naar latere tijdstippen waardoor hij het op een gegeven moment goed redde tot eind van de dag. Misschien zit jouw zoontje ook wel in die fase?

Geen idee! Weet wel dat hij echt huilt als ik hem dan op bed leg en dat dat de rest van de dag echt niet zo is, dan is het meer een beetje dreinen. Hij slaapt ook nooit lang dan, maar dat hoeft ook niet (anders slaapt hij om 19.00 uur misschien weer niet). Het is meer een soort power-nap!

Maar het gebeurt dus vaker, goed om te lezen! Nu maar afwachten totdat hij zonder laatste slaapje kan! Nu houdt hij het niet vol om langer dan 2 uur wakker te zijn (soms ietsjes langer, maar niet veel meer dan dat)…

Heel herkenbaar. Onze meid was ook heel onrustig bij het “laatste” slaapje. Want ze was wel moe, maar kon de slaap niet te pakken krijgen. Meestal stond ik te roeren in de pan met eten, en andere andere hand wiegde ik de kinderwagen.
Het is een fase en daar zul je al hoe vervelend het is even door heen moeten.

Sterkte.

het is een sprong. mijne doet dit ook. goed de slaapsignalen volgen. oogjes wrijven gapen etc. ik had er ook een gewoonte van gemaakt om dan de deur uit te gaan met hem. maar hier werd hij alleen maar nog onrustiger van. ik probeer nu om die tijd thuis te bijven en mijn afspraken voor die tijd te plannen. ze zijn nog zo klein om hele middag wakker te blijven tot de laatste voeding. ik zie het meer als een huiluurtje en laat hem zijn gang gaan. heeft ook leren omrollen dus moet een hoop verwerken. ik leg hem gewoon in bed en uiteindelijk slaapt hij toch van 16.30 uur tot 18.00 uur. gewoon even doorbijten en er geen gewoonte van maken dat hij zijn dutje in het kinderwagen moet doen welke eigenlijk niet langer dan 10 minuten duurt. maar dit is mijn mening. ik zie dat hij echt slaap heeft rode ogen etc. dan ga ik hem niet op laten blijven tot hij eraan went.

succes ermee

Hij hoeft van mij geen uren meer te slapen aan het eind van de middag, met een half uurtje is hij weer helemaal opgeladen. Als hij zou slapen tot 18.00 uur, zou hij niet meer gaan slapen om 19.00 uur! Het gaat maar om een half uurtje rond een uur of 4/half 5 en dat lukt dus over het algemeen alleen in de kinderwagen. Misschien probeer ik het ook te weinig, hoor! Meestal ben ik lekker buiten op dat tijdstip, even wandelen of wat boodschapjes doen. We zitten de hele dag al binnen en buitenlucht is ook goed voor hem. De andere slaapjes doet hij wel gewoon in zijn bedje, vind dat de belangrijkste slaapjes!

Maar weet niet of dit een sprong is, want dit is al heeeeeel lang zo! Maak me er ook niet superdruk om, wacht vol geduld af totdat hij dat slaapje niet meer nodig heeft!

wat is heel lang Iris? slaapt de jouwe ook in de nacht door? en is dat sindsdien zo? mijne doet nu moeilijk sinds 5 dagen maar hij slaapt ook sinds 5 dagen door in de nacht. dus heb het idee dat hij dan uitgeslapen is en daarom minder behoefte heeft aan dat slaapje van de namiddag. misschien ligt het daaraan.

idd heb geduld meid komt wel weer goed! de reden dat ik sprong zei is omdat ik zoveel berichten heb gelezen deze week over babys van 4 tot 4,5 maanden die slecht slapen en slecht eten en weet dat er dan een sprong is dus je bent echt niet de enige hahahah hier hetzelfde probleem.

Ehhmmmmm…weet het eigenlijk niet meer zo goed, omdat ik meestal wegga aan het einde van de dag! Maar onze zoon slaapt nu sinds 1,5 week door en daarvoor had hij al dat hij niet echt in zijn bedje wil aan het einde van de middag, dus daar heeft het niet echt mee te maken.

Mijn kleine man heeft dat ook en die is al 8,5 maand. Hij zou eigenlijk om 16.00 uur even een halfuurtje moeten slapen. Ik ging ook altijd met hem wandelen zodat hij toch even zijn oogjes dicht deed. Nu heeft hij dat halfuurtje niet echt meer nodig maar soms is hij te moe om te spelen maar te wakker om te slapen. En dus fiets ik nu standaard met hem.

Heel herkenbaar hoor. Als ik mijn dochtertje een paar maanden geleden rond die tijd op bed legde, huilde ze gerust een uur lang, als het niet langer was. Ik ging dan ook altijd wandelen en dan sliep ze inderdaad een half uurtje in de wagen en verder lag ze tevreden om zich heen te kijken. Ik kan een uur huilen echt niet aanhoren. Tegenwoordig kan ik haar dan wel gewoon op bed leggen dan, komt niet heel veel voor want ik wandel nog steeds vaak met haar rond die tijd. Lekker wandelen is met dit weer geen opgave, zij geniet ervan en ik ook!

Annemiek de Graaf

Neeltje slaapt ook vaak nog even van 1700-1745 en die vindt dat prima, maar Minke wilde dit nooit kan ik me goed herinneren, die ging ook huilen in bed. Dus ik ging altijd rond die tijd met de hond wandelen, Minke in de wagen en dan sliep ze lekker een half uur. Ik ben ook nooit goed geweest in laten huilen hoor, dan pakte ik haar er maar weer uit. Dan maar wat vroeger naar bed in de avond

Lilypie First Birthday tickers