Hoeveel vrijheid en verantwoordelijkheid geven jullie je peuters? (tja het is het goed woord misschien niet echt) Wat laten jullie ze zelf doen?
Ik had dit weekend een discussie met een vriendin. Ik ben als snel van, Kan J het zelf dan mag ze het doen (mits het gevaarlijk is natuurlijk, dan is het een ander verhaal) J mag zelf kleding uitkiezen, kleding aandoen, boterham zelf smeren, drinken inschenken, zelf fruit pakken uit de keuken, zelf handen wassen etc. Mijn vriendin vind dat ik haar teveel verantwoordelijkheid geef voor een peuter. Ze heeft een 4 jarige zoon die eigenlijk weinig zelf mag/kan doen. Wij hadden dus samen hier een discussie over. Ik vind namelijk dat als ze het zelf kunnen je ze het zelf kan laten doen, zodat jij je kan richten op dingen die ze nog niet kunnen, en hiermee ook zelfvertrouwen op te bouwen. Zij zegt dat je zo een kind onzeker maakt omdat ze alles maar zelf moeten doen en dat je ze dan soms opzet te falen, terwijl dat niet zou moeten. Terwijl ik vind dat het juist iets te maken heeft met dorozetteings vermogen, als het de eerste keer niet lukt, try try again! Jullie ideeen zijn zeer welkom!