Eigen verantwoordelijkheid?

Hoeveel vrijheid en verantwoordelijkheid geven jullie je peuters? (tja het is het goed woord misschien niet echt) Wat laten jullie ze zelf doen?
Ik had dit weekend een discussie met een vriendin. Ik ben als snel van, Kan J het zelf dan mag ze het doen (mits het gevaarlijk is natuurlijk, dan is het een ander verhaal) J mag zelf kleding uitkiezen, kleding aandoen, boterham zelf smeren, drinken inschenken, zelf fruit pakken uit de keuken, zelf handen wassen etc. Mijn vriendin vind dat ik haar teveel verantwoordelijkheid geef voor een peuter. Ze heeft een 4 jarige zoon die eigenlijk weinig zelf mag/kan doen. Wij hadden dus samen hier een discussie over. Ik vind namelijk dat als ze het zelf kunnen je ze het zelf kan laten doen, zodat jij je kan richten op dingen die ze nog niet kunnen, en hiermee ook zelfvertrouwen op te bouwen. Zij zegt dat je zo een kind onzeker maakt omdat ze alles maar zelf moeten doen en dat je ze dan soms opzet te falen, terwijl dat niet zou moeten. Terwijl ik vind dat het juist iets te maken heeft met dorozetteings vermogen, als het de eerste keer niet lukt, try try again! Jullie ideeen zijn zeer welkom!

Ik ben het helemaal met je eens, wat ze kunnen moeten ze zeker zelf doen. Maar zeg ik erbij soms komt het wel even beter uit als ik het doe omdat het nert wat sneller gaat dan. Morgan heeft er helaas alleen een handje van om snel te roepen kan niet. Ik roep dan kan wel en proberen en dan gaat ze huilen en dan hoor ik ineens he kan wel. Maar soms geeft ze ook meteen op. Ligt aan haar humeur ook hoor. Maar wqt dat betreft ben ik het eens met de uitspraak van Maria Montesori “Leer mij het zelf te doen” (geloof dat het zoiets was)

Groetjes,

Michèle

IK ben ook heel erg van het zelfdoen. Zelf aankleden zelf naar de toilet ed.
Jony mag niet zelf kleding uitzoeken. Ze mag wel een keuze maken uit broek/rok. En dan laat ik haar kiezen uit 2 setjes. De kast is te vol voor haar om zelfstandig een keuze te maken, dit lukt haar niet.
Ik heb daar eigenlijk nooit overnagedacht over zelfverantwoordelijkheid. Ik vindt het heel normaal dat ze zelf aan/uitkleed, je kan het dus doe het maar. En lukt het niet nog een keer proberen, niet dat ik haar tot het uiterste laat aanmodderen.
Nou weet ik wel dat mijn zus heel veel overneemt en lekker wil dat ze nog een kind is. In de zin van ze kan en moet later zo veel zelfstandig/verantwoordelijk zijn. Maar ik denk dat je dat oogpunt niet bedoelt.
En dat falen herken ik niet, ik prijs haar bijwijze de hemel in als ze het zelf gedaan heeft. En als ik haar moet helpen om dat het niet lukt, prijs ik haar ook als iets van de situatie wel gelukt is. Het is denk ik de manier hoe je ermee omgaat, want dat faal gevoel creer je als ouder en niet als kind zelfstandig.

Greetz Cora

Ja hoor, ik ben ook zo!
Als je het zelf kan, doe je het lekker zelf
Ik heb genoeg andere dingen te doen, hahaha!

Ze zullen toch een keer alles zelf moeten gaan doen… en waarom zou je dat als moeder uit willen stellen, terwijl ze het al lang kunnen?
Hoewel ik het heerlijk had gevonden als ze wat langer baby waren gebleven vind ik het toch ook wel fijn dat ze nu steeds zelfstandiger worden.

Ok, voor de oudste maak ik nog wel (of eigenlijk weer… want eerst deed hij het wel zelf) zijn boterhammen klaar… maar das meer omdat hij van mij een 3dubbeldikke laag boter erop krijgt om een beetje op gewicht te blijven. Zelf smeert hij keurig heel dun

Ik geef je groot gelijk mits het niet gevaarlijk is. Ik denk dat veel moeders geneigd zijn het vooral zelf in de hand te nemen omdat het dan bv sneller gaat, het minder rommel geeft etc etc. Ik besef me ook dikwijls dat Fabienne meer kan, … als ik haar maar de kans geef !!! Goed punt

Inderdaad, als je haast hebt en Jony wil het echt heeel erg graag zelf doen de jas/schoenen… Doe vooral niet of je haast hebt want des te langzamer gaat het… :S:S. Heel herkenbaar!

ik ben helemaal pro zelf doen ! daar leren ze van, en zo worden ze zelfstandig, en da’s nie aan hun lot overladen als het niet lukt, doen we het samen of doe ik het voor…wil ze dat niet,vogelt ze het zelf uit !
mevrouw loopt nu zelf de trap op en af, en er staan hier geregeld mensen hun hart vast te houden als ze dat doet, maar ja ze kan het, en af en toe mist ze een tree,maar wij staan altijd in de buurt…
in de speeltuin ook, toen ze kon lopen heb ik haar los gelaten, hoppa trappie op klouteren…en van de glijbaan… (ook hier hebben wij vooral rare blikken gehad, van grootouders, die met een kleuter van 4 nog samen van de glijbaan gaan… belachelijk) laat dat kind lekker zelf rousuhhh…

vandaag heeft pippy mee boodschappen gedaan, gewoon lopend, zelf groente pakken en stikertjes erop, en dat ging geweldig, en ze voelde zich helemaal DA BOMB…
maar zelf brood smeren, had ik nog niet aan gedacht, goed idee ga ik hier ook eens proberen, zal wel een zooitje worden, maar daar hebben ze doekkies voor uitgevonden !

Pippy is geboren 17.07.2009

Ohhh gelukkig, ik dacht al dat ik gek was geworden! Hahahah ja echt hoor, ik dacht al; nee toch moet ik d’r echt nog aankleden? Ik werd er al een beetje verward van. Mooi dat de meeste het ook zo doen. Ohhh en J mag al heel veel, maar idd ook omdat ze het kan, als ze iets niet zou kunnen zou ik het haar niet laten doen. Ze kan nu ook d’r haar wassen, nou prima laat d’r maar doen, en als het dan eens wat minder gewassen word vind ik dan niet echt een probleem. Ik vind het bijv ook minder erg al ik ineens zooi in mijn huis heb of haar halve kledingkast op de grond ligt, omdat ze niet kan kiezen, alleen doen we dat dan wel samen opruimen. De enige dagen dat ze wel snel moet kiezen (met mama in de kamer) is op maandag en vrijdag omdat ze dan op school zit!

Ik ben daar ook voor al is Senne niet zo’n ondernemend tiepje als Pippy
Ze smeert nu zelf de boterham, al gaat dat natuurlijk nog niet snel en helemaal goed.
Verder mag ze ook uit 2shirts kiezen, de trap op en af (ik loop er nog wel achter)

Ik heb juist het idee dat ze daardoor meer zelfvertrouwen krijgen, zo van, dat heb ik toch ff zelf gefixt

Groetjes van Sascha en Senne

welnee mamamalawi, gaat toch prima zo dan ! bedoel het ene kind is het andere niet he, de ene is een waaghals de andere wat minder, ik hoor nu ook regelmatig 'ikke doen ’ nou ja dat zegt dan al genoeg denk ik, dan wil ze het gewoon zelf proberen … prima… moet zeggen dat ik me wel soms in moet houden want het gaat natuurlijk met het tempo van een slak, en met de zooi van een varkentje, en er zijn dagen dan hoef ik maar tot 10 te tellen en dan denk ik, zal wel…en er zijn dagen dat ik tot 500 moet tellen…om mezelf in te houden en me er niet mee te bemoeien…maar ja ze moeten toch alles leren, en dat gaat met ‘vallen en opstaan’ (en een hoop zooi, dat zijn ze duidelijk vergeten in dat spreekwoord hahaha)

Ja dat zeg jij Sugars, maar als je vriendin je echt zo zit aan te kijken alsof je gestoord bent, dan ga je echt even achter je oren krabben hoor. Zo van; misschien heeft ze wel gelijk. Dom he dat je dat toch hebt, dat ik dan toch aan het twijfelen word gebracht, want ik weet wel hoe ik graag mijn dochter wil opvoeden. Ik ben zelf ook opgevoed met heel veel verantwoordelijkheid (de situatie was misschien anders met 4 kidjes onder de 6), en ik vind het heel belangrijk, maar ik dacht misschien heeft ik er wat teveel keuzes etc, maar ik zie dat er meer mama’s zijn, dat doet me goed!

nou ik had gisteren toevallig een gelijkwaardige situatie ! dat ik dacht ben ik nu zo ‘vrij met mijn kind’ …maar toen ik er later over nadacht, dacht ik 'nee je moet niet zo gaan denken… jij voed jou kind op! en als jij vind dat je dat zo goed doet, mag je daar best advies over vragen, als je dat nodig vind, maar onnodig ongevraagd advies of rare blikken moet je gewoon over je schouders af laten glijden… want zoals alle kindjes verschillen verschillen ook alle mama’s ! (ik moest via de mail ook ff mijn beklaag doen hoor hahahhaa! bij een mama van ikke ben) dus we zullen maar zeggen, daar zijn we voor !! hihihi !

lekker doorgaan met jouw ding, en volgende keer een raar gezicht trekken als zij iets doet hahha, (voor de gein dan he … )

Ik ben ook van het zelf doen, en dus ook proberen! Hoe moeten ze het anders leren?
Je houdt kinderen klein als ze niets zelf mogen, en ze zullen ook niet snel iets proberen want ‘mama doet het wel’. Is ook niet goed!

Maar ik kan me voorstellen dat je dan toch even gaat twijfelen als iemand het niet met je eens is hoor!

Lilypie First Birthday tickers

ik ben het met jou eens als ik eerlijk ben, je moet ze niet gaan beperken in hun kunnen en ik denk dat je dat als ouder automatisch soms onbedoeld toch doet.
ik weet b.v. dat rico BEST alleen bij de glijbaan op het trapje kan klimmen. maar toch blijf ik hem vasthouden (tot zijn ergenis) nu sta ik er dus sinds kort gewoon achter voor het geval ie naar beneden kukelt en het gaat elke keer gewoon goed. dat is maar een klein voorbeeldje hoor maar ik denk dat het ook met het “loslaat” proces te maken heeft, ik heb daar wat meer moeite mee terwijl ik weet dat rico ook veel zelf kan.
hij kan zichzelf best uitkleden maar omdat ik nog zo zorgelijk ben altijd doe ik dat gewoon. terwijl ie het best kan, en dan gaat het ook wat sneller als ik het doe. als ik meer tijd heb dan zeg ik b.v. kleed je maar vast uit, en dat kan ie prima alleen. tja ik ben het dus wel met jou eens, maar ik snap je vriendin ook wel, maar niet op het punt dat het te maken heeft met teveel verantwoordelijkheden geven te maken heeft, bij mij is het meer dat het gewoon automatisme is dat ik bepaalde dingen steeds voor m blijf doen (moet ik echt afleren)

@ Inge; Ja kijk wat zij bedoelt is dat je ze teveel verantwoordelijkheid geeft, soms misschien tegen het punt aan dat ze het net wel net niet kunnen en dat je ze dan geen veilige omgeving bied en dat falen dan meer voorkomt en dat ze daardoor denken dat ze het niet kunnen, zoiets. Ik heb juist het idee dat het doen goed is of ze het nu kunnen of niet, zodat ze leren als ze het niet kunnen dat ze het gewoon moeten proberen todat ze het kunnen.

Ik las ooit eens een boek, over psychology,
Bij meisjes word best vaak gezegd als ze iets goed hebben gedaan, bravo goed gedaan, wat een slim meisje ben jij.

En bij jongens is het meer, joh kun je dat niet? Probeer het nog een keer, en nog een keer en nog een keer.

Daarmee wilde ze dus zeggen dat jongens over het algemeen mee doorzettingsvermogen hebben omdat ze zo zijn “geprogrammeerd” toen ze jonger waren terwijl meisjes voor kleine dingen al de hemel in werden geprezen en daardoor minder doorzetten voor zichzelf,

Ik vond dat wel appart en speciaal, dus nu probeer ik steeds vaker te zeggen als iets niet lukt, geeft niet, even rusten probeer het straks nog maar eens (met een puzzel, of met hinkelen of met het maken van vormen met hamertje tik) of iets van doorzetten, kom op, je kan het wel, bij tikkertje etc. Ik wil dat mijn kind ook met teleurstelling kan omgaan en dan gewoon probeert het nog eens te doen, daar is niets mis mee.

Hier is ze nog niet op de leeftijd dat ze veel zelf kan, maar als ze dat straks wel is zou ik het ook zo doen hoor! Ik denk juist dat je een kind veel zelfvertrouwen geeft, juist door het de kans te geven dingen zelf te doen! Als je als kind altijd maar alles uit handen wordt genomen of gezegd dat je iets nog niet mag/kan, juist daar worden kinderen onzeker van! Zeg dat maar tegen je vriendin

mama1980

@mamavanrico … ik denk dat ik fabienne onbewust ook weleens beperk. Heb ook moeite met loslaten en ben snel bezorgd. Wellicht heeft dit ook te maken met het type kind.