Eetschema baby 13 maanden

Hoi meiden,

Het eetschema van onze baby van 13 maanden is als volgt:

07.30/08.00 bambix + 180 cc halfvolle melk
12.00/12.30 1 a 2 broodjes
15.00/15.30 stukjes fruit
18.00 uur eet ze met ons mee of potje.
19.00/19.15 fles 150 cc melk

Ze drinkt niet echt uit een tuitbeker, daar bijt ze vaker op dan dat ze drinkt. Proberen haar dus te laten drinken uit een gewone beker. Over de hele dag genomen drinkt ze dan 1 bekertje leeg denk ik. Ze krijgt daarom s’middags voor het slapen gaan, nog een fles van 150 cc.
Als we die eruit halen, vinden we dat ze te kort vocht binnenkrijgt. Maar tot wanneer krijgen ze die fles eigenlijk? Ik neem aan, dat ze toch vanzelf weleens nog beterder gaat drinken dat ze nu doet, en dat ze die fles ook niet meer krijgt. Heb al verschillende bekers geprobeerd maar een gewone plastic beker van Ikea werkt het beste.

Als tussendoortjes krijgt ze een rijstwafeltje of soepstengel.

Slapen doet ze nog s’morgens van ca. 09.30/10.00 en dan een uurtje.
S’middags slaapt ze ook nog 1 1/2 tot 2 uur.

Graag hoor ik jullie reacties over die fles van s’middags.

Groetjes marloes

Ik mis vocht bij de lunchboterhammen.

Groetekes, Sje

Beste Sje,

Als we tussen de middag een broodje eten krijgt ze een bekertje gewone melk. Daar drinkt ze de ene keer meer van dan de andere keer. S’morgens als ze uit bed komt, oefen ik weer met haar uit een gewone beker en drink ze een paar slokjes.
Aan het einde van de dag weer hetzelfde en met het avondeten oefenen we weer en drinkt ze wat…

Krijgt ze zo wel genoeg vocht binnen? Omdat wij daar aan twijfelen, krijgt ze die fles s’middags nog…

Ik zou om 10.00 uur en om 15.00 uur drinken aan bieden. Een kindje van 13 maanden is geen baby meer, en heeft dus minder melk nodig. In plaats daar van kun je water, ranja, diksap of iets dergelijks aan gaan bieden.
En 's ochtends kregen ze hier altijd een boterham, maar dat is voor ieder zelf te beslissen uiteraard.
Na de warme maaltijd een toetje, en dan zou ik die fles laten vallen.
Maar, dat is mijn idee

Ik zie trouwens nergens staan welke fles je bedoeld van 's middags?

Groetjes Manderijn.

Dat bedoel ik dus ook: die fles 's middags hoe laat is die dan? Die zou ik met de middagboterham geven omdat ze om 15.00 ook fruit krijgt. Fruit is ook zat vocht voor dat moment.

En ik zou inderdaad rond tienen 's ochtends drinken aanbieden. Tussen 8 en 12 helemaal niks is best lang.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 21 Feb 2012 20:30:06

Hoi,
Heb je wel eens een rietjes beker geprobeerd? Beter voor de mondmotoriek dan fles of tuit. Ik heb er zelf altijd één op tafel staan met (lauw/warm)water erin. Je hebt ze ook met antilek systeem in het rietje. Bij de boterhammen geef ik melk uit een tuit 18m+, zonder antilek. Verder alles met een rietjesbeker en oefenen wij ook nog steeds met een gewone beker, maar hij kiept het op een gegeven moment voor zn mond leeg zo zn nek in! Hij vindt het wel leuk om met een echte beker te drinken, komt vanzelf goed.

Groeten,
Jolanda

Oefenen met drinken uit een gewone beker kun je ook in bad doen. Natuurlijk niet met badwater, maar als je dan oefent met schoon kraanwater, is het niet zo erg als de beker in het begin elke keer zo leeggekieperd wordt naast het mondje.

Groetekes, Sje

Of wellicht is de Kiddyboo beker wat. Dat is niet een tuitbeker, maar vergt dezelfde techniek als een gewone beker.

Mijnticker.nl Tickers
Mijnticker.nl Tickers

Hallo,

Ze slaapt s’morgens nog van 09.30 tot ca. 10.45 dus dan kan ik het niet aanbieden.
En als we tussen de middag een broodje hebben gegeten krijgt ze vrij snel daarna een fles van 150 cc met halfvolle melk.

Maar wat is dan een beetje een normaal schema wat drinken betreft voor een kindje van 13 maanden? Wat is jullie schema een beetje?

Vind het best lastig hoor, zie zelf ook het lieftste dat ze goed drinkt.

Graag hoor ik weer jullie reacties

Groetjes marloes

@Sje; ja, wij oefenen ook met drinken in bad…vindt hij heerlijk en hij weet heel goed dat hij het bekertje onder de kraan moet houden.

Ik weet ook niet precies hoeveel Liam drinkt. Soms gaat er in de ochtend al een beker van 200ml melk in en soms maar een paar slokken. Sap lust hij altijd (vers of roosvicee ofzo) en water drinkt hij als hij dorst heeft en die heb ik meestal gewoon op de salontafel staan. Soms drinkt hij veel water na het avondeten (na nasi ofzo) en soms ook weer niet.
Zolang hij maar goede plasluiers heeft, denk ik dan.

Onze kleine smurf is nu 11 maand.
Haar dag ziet er nu ongeveer zo uit.
7.00 160 ml halfvolle melk uit een rietjes beker
8.30 tot 9.15 slapen
9.30 a 10.00 fruit en diksap/roosvice
11.30 2 boterhammen en een half bekertje melk/ optimel yogi
12.00 tot 13.30 slapen
als ze van bed komt heeft ze dorst en drinkt dan haar diksap op van de ochtend
14.30 koekje
16.30 tot 17.15 slapen
17.30 warm eten en toetje

Onze meid krijgt helemaal geen flesvoeding meer. Ik ben heel vroeg begonnen met het oefenen uit een difrax oefenbeker en een rietjebeker. Het is eerst even moeilijk,
maar ze had het snel door.

Je kindje is 13 maand, op zich hoef je dan niet echt meer een ritme te hebben. Hier is het soms ook heel verschillend. Als ik te boodschappen moet, krijgt ze in de ochtend later haar fruit, of ik sla het over en dan krijgt ze in de supermarkt een half broodje.
Met mijn eerste legde ik bijna alles op de weegschaal (bewijze van) at ze s’avonds niet dan zocht ik een alternatief voor haar zodat ze met een gevulde maag op bed ging. Nu niet, niet eten oke, toetje en dan zo maar op bed. Ik ben nog geen 1 nacht uitgeweest omdat ze honger hadden.

Onze dochter is 13 mnd en haar schema ziet er ongeveer zo uit.

6.30 200 ml fles
9.00 tussendoortje( fruithapje, stukjes peer of banaan)
slapen
12.00 1 a 2 boterhammen
14.00 tussendoortje
slapen
18.00 eet met de pot mee en een toetje
19.30 papfles

Onze dochter drinkt sinds een maand uit een rietjesbeker en op een dag drinkt ze 1 hele beker leeg. Wij zijn heel lang bezig geweest om haar ergens uit te laten drinken en we hadden 1 beker waar ze thuis een beetje uit dronk en ineens op een dag wou ze op het KDV daar niet uit drinken maar wel uit een rietjesbeker. Mooi die hadden we nog in de kast staan. Zet m bij dr neer tijdens het spelen en ze gaat er zelf naar toe om een slokje te nemen. Ook drinkt ze uit een pakje bijv Wicky of Caprisonne