Probeer te vergeten dat eten belangrijk is. Want eten is niet belangrijk, echt niet!
Kijk naar baby’s die hun maaginhoud 5minuten na bijv de flesvoeding er weer net zo hard uitspugen. Wat zegt het CB? “zolang het kindje blijft groeien is er niks aan de hand, maak je geen zorgen”(en dan hebben we het over een baby!)
En als een kind goed ziek is en bijna niet eet word er door de huisarts ook gezegt: zolang je kindje goed blijft drinken is er niks aan de hand.
Hij kan best wel zonder eten, zolang hij maar drinkt. Desnoods geef je hem vruchtensappen te drinken waar hij vitamines uit kan halen.
Vertel je man wat je plan van aanpakken word, dat je het nu helemaal gehad hebt met babyvoeding en vind dat hij normaal moet gaan eten. En wat ik denk dat belangrijk is, is dat je man zich er helemaal niet mee gaat bemoeien, dat mag hij pas weer als jullie zoon normaal eet. Je man moet jullie zoon helemaal gaan negeren als jullie eten, niet kijken, niks zeggen, niet zuchten, helemaal niks, want jullie zoon zal dat als aandacht zien en dat is nu even niet de bedoeling.
Als de kinderen hier niet willen eten en ik ga me er te veel mee bemoeien word het alleen maar nog erger. Zeg ik niks en ineens: ‘zo het is afgelopen, jullie zijn klaar met eten’ krijg ik commentaar en willen ze ineens wel eten. Als ze daarna weer gaan knoeien haal ik het bord voor goed weg, en dan kunnen ze huilen zo veel als ze willen, het enige waar ze dan kans op maken is een paar minuten in de hoek zitten en zeker niet op een toetje.
En wat Sje zegt: ‘breng hem maar hierheen’ zou ik ook wel willen zeggen. Die zal denk ik heel snel gewoon eten naar binnen gaan werken. Niks geen gezeur en gejengel om babyvoeding. Eten wat de pot schaft en anders maar niks!
Probeer echt makkelijker te gaan denken, dat is zo relaxt voor jou en je zult merken dat je er profijt uit haald.
Kom op, prik vandaag nog een datum waarop je gaat stoppen met babyvoeding en bereid je zoon (en man) er op voor. Houd je er ook aan, geen excuses waarom je toch niet die ene dag zou beginnen, maar gewoon doen! Maak wat zacht is. Hmm even denken. Aardappels met bloemkool en gehaktballen. (is nog lekker ook)
Snij de aardappels in kleine blokjes na het koken, maak de bloemkool in kleinere stukjes en de gehaktbal ook. Als hij straks het gewone eten eet, kun je de stukjes groter laten.
Laat ons weten wanneer je gaat beginnen en hoe het gaat, hoe je zoon reageerd of hij toch iets gegeten heeft en hoe jij gereageerd hebt. Wij slepen je wel door deze tijd heen.
Succes!