Eetpoli

Helaas hebben wij 2 kids met een eetprobleem.
met Job gaat het gelukkig steeds wat beter, die is wat ouder en kun je ook wat meer uitleggen en afspraken mee maken, dus die gaat langzaam de goeie kant op.

Met Sarah zijn we door de kinderarts doorgestuurd naar de eetpoli omdat de ka ook niet wist wat ze met zo’n jong kind moest doen om het aan het eten te krijgen.

Iemand ervaring met de eetpoli? Of wat ze doen met een 1-jarig heel slecht etend kind?

hmmm nee… maar Rico heeft die fase wel gehad maar als het echt ernstig is?
ik weet niet wat ze eet?
wat bied je haar aan op een dag en wat eet ze op?
verder geen ervaring met een eetpoli…

Ze krijgt nu:

's morgens een papfles waar ze met enige dwang zo’n 150 cc van opdrinkt

tussendoor fruit, ze wil absoluut niet meer gevoerd, dus ze eet zelf, een paar minihapjes appel, en dan echt echt meer kruimels dan hapjes, met ongeveer 30 cc diksap.

Lunch, 50 cc yoguthdrink met ongeveer een halve boterham

Tussendoor, koekje met weer ongeveer 30 cc diksap

Avondeten, ook een paar hapjes en een toetje

Voor het slapen, een papfles waar ze ook ongeveer 150 cc van opdrinkt.

Ze groeit wel maar weinig.
Was bij geboorte 4040 gr en nu met 13,5 maand 9080 gr

Ik ben geen deskundige maar ik vind het niet HEEL alarmerend. Niet om het minder erg te willen doen lijken hoor maar volgens mij woog Jack niet veel meer op die leeftijd.
En ze krijgt voldoende vocht binnen zie ik…

Heel veel sterkte hoor!

[img]Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers[img]

Ik vind het ook meevallen hoor. Natuurlijk is het goed dat je gaat, want iets meer eten is natuurlijk altijd beter.

Maar ze eet echt niet veel minder dan mijn dochter (ruim 19mnd)
Zij krijgt:
Ontbijt: Fles melk van 180cc + halve boterham

tussendoor: beker sap 200cc + soms wat rozijntjes of een manderijn, maar meestal niks omdat ze slaapt

Lunch: Bijna een boterham en een slokje sap

Tussendoor: beker sap 200cc en meestal niks te eten omdat ze slaapt, maar soms een biskwietje

Avond: Een beetje aardappels, vlees en groente. Meestal niet erg veel omdat ze alweer moe is… en een flesje melk van 60cc

Zij weegt nu ook nog maar 10kilo, maar ziet er heel gezond uit

Kun je haar ipv pap niet gewoon melk geven, zodat ze wat meer trek heeft in boterham?

Ik begrijp ook niet helemaal waarom je naar die poli moet, want je meisje weegt volgens mij niet te weinig (Eva was ook rond de 9 kilo toen) en ze ziet er op de foto gewoon prima uit? Niet te mager ofzo? En als ze gewoon genoeg vocht binnenkrijgt en alert is, zou ik me ook niet té druk maken? Ik ben wel benieuwd waarom ze je naar die poli sturen?

Groetjes Rainbow, trotse mama

Ze weegt ook niet te weinig idd.
Maar al het eten, behalve het koekje, gaat onder dwang eigenlijk, anders eet ze zo goed als niets.

Wat ik hiervoor beschreef is een goeie dag.
Vandaag is het weer ronduit bagger.

Vanochtend, heeft ze 110 cc pap gehad
Tussendoor een paar hapjes appel
Lunch, 40 cc fles

Ze krijgt pap om nog wat vocht binnen te krijgen, haal ik de flessen eraf krijgt ze mss op een dag zo’n 150 cc vocht binnen in totaal.
Dit is al vanaf de geboorte zo, ze heeft 2 x in het ziekenhuis gelegen ivm niet willen drinken, niet groeien en afvallen.
Gewone melk wordt geweigerd, pfff ik word er soms zo wanhopig van.
Ik maak me geen zorgen dat ze slecht groeit ofzo, want ze groeit wel, maar alle maaltijden bij haar zijn een strijd.

Stop daar dan mee, met die strijd bedoel ik.

Doe maar alsof het je niets kan schelen.
Wil je niet eten? Dan maar niet.
Als tijd van eten voorbij is, ook echt opruimen.
Klaar is klaar.

Zodra ze door heeft dat ze op bepaalde momenten wel,
en andere momenten niet eten kan krijgen, gaat ze vast wel
mee doen.
Kan effe duren, maar dat geeft niets.

Maar jezelf frusteren door de hele dag zo’n strijd aan te gaan,
daar heb je alleen jezelf mee.

M.

Ik snap het wel hoor, dat je tóch die strijd aangaat…
Bij de meeste kindjes werkt dat negeren wel, maar je hebt met Job natuurlijk ook de nodige problemen gehad, en als ze al een aantal keer hiervoor opgenomen is geweest omdat ze niet at/dronk blijkt negeren dus gewoon niet te werken bij jouw kindje.

Hier hetzelfde met de oudste. Tja wil je niet vrijwillig eten? Dan maar onder dwang. Niet gezellig , maar wel belangrijk!

Ik ben benieuwd wat ze op de eet-poli gaan zeggen!

Hmmm kwam er afgelopen achter waarom ze mss zo slecht eet.
Mevrouw had gespuugd, bijna 7 uur nadat ze een fles had gehad, ik kan me voorstellen dat als dat maagje er zo lang over doet om leeg te lopen dat ze overdag dus echt weinig honger heeft.

Ik heb geen ervaring met een eetpoli, maar wel met een kindje wat heel slecht at.
Mijn oudste is nu 4 jaar en heeft tot 18 maanden alles gegeten wat los en vast zat zal ik maar zeggen. Toen was het ineens afgelopen. Ik weet dat er rond die leeftijd zo’n fase kan komen en toen hij 20 maanden was is zijn jongere broertje ook nog geboren, dus in het begin hebben we ons niet zo druk gemaakt om zijn eetgedrag. Genoeg redenen dachten wij voor het slechte eten. Maar dit bleef aanhouden.
Brood at hij inmiddels wel goed en fruit ook, maar avondeten kregen we er met geen mogelijkheid in. We hebben vorig jaar zelfs videohometraining gehad. In het begin leek dat te werken. Je wordt dan tijdens de maaltijd gefilmd en op een andere dag komen ze die opname samen met je bekijken en geven ze je advies hoe je dingen anders aan zou kunnen pakken. Het was erg fijn en leerzaam en mijn zoontje leek wat beter te eten, maar na een tijdje hield hij er daar weer mee op. Op het CB zeiden ze ook continu dat we het maar moesten negeren want hij groeide goed en lag zelfs voor in zijn ontwikkeling. Maar wij vonden en vinden het behoorlijk frustrerend. Het bleef niet alleen bij het avondeten, maar bij het proberen van alle nieuwe dingen (ook snoep en koek wat hij amper lust). En het werd alleen maar erger.
Nu waren we er een maand of 2 geleden zo klaar mee dat ik heb “gedwongen” 4 hapjes te eten van het avondeten, anders gaat hij naar bed. Hij moet 2 hapjes groenten en de andere 2 hapjes mag hij zelf kiezen. We merken namelijk dat het bij onze zoon niet gaat om het echt niet lusten, maar de angst om iets in zijn mond te stoppen wat hij denkt niet te lusten. Want vaak vindt hij het best lekker. Het gaat met ups en downs hoor en meer dan 4 hapjes krijgen we er echt niet in, maar hij proeft nu tenminste van dingen. En bij hem werkt het juist wel om er een beetje dwang achter te zetten.
We doen hetzelfde met de jongste hoor. Die lust genoeg, maar ziet het gedrag van zijn broer en neemt dit over. Omdat hij 2,5 is moet hij van ons iig 2 hapjes groenten eten (vlees gaat er goed in) en anders gaat ook hij naar bed. En na 1 keer beide heren om 17.30 uur op bed te hebben gelegd vanwege het weigeren van de hapjes merk ik dat ze nu eieren voor hun geld kiezen…

Heel veel succes want het is echt frustrerend!!

Bij de oudste hebben we dezelfde aanpak, eten of naar bed.
Hij gaat op het moment best wel vooruit, eet nu qua fruit een halve appel, voor hem heel knap.
En avondeten boekt ie ook vooruitgang, maar idd wel onder dwang.
Bij hem gaat het ook niet om het niet lusten, hij is ook heel gevoelig in zn mond en dat levert de problemen op.

Sarah heeft dus vanaf de geboorte al problemen gehad met drinken en nu dus ook met eten.
Bij haar helpt dwang dus niet, alleen een kind wat helemaal over de rooie gaat.
Maar zonder dwang levert het een lunch van 40 cc melk op en verder niets :S
Maar goed ik w8 op de oproep van de eetpoli en ben heel benieuwd.

Wat herkenbaar zeg, deze verhalen! Ik heb een dochter van 2,5 jaar met eetproblemen en nu dus ook lusteloosheid, futloos en heel vaak erg moe. T zal het circkeltje wel zijn. Ik was er klaar mee en ben bij de huisarts om een verwijzing gaan vragen voor een dietiste omdat ik er zelf niet uit kwam! Tot mijn schrik kreeg ik een verwijzing naar de kinderarts in het ZH. Daar is nu bloed afgenomen, ontlasting ingeleverd en een buikfoto gemaakt. We krijgen volgende week de uitslagen. Mag hopen op gedragsproblemen en niet op iets lichamelijks (al hoewel dat wel een hoop zou verklaren)! Indien alles is uitgesloten gaan we vanuit daar gedragsmatig aan de gang. Negeren, onder dwang etc etc zijn goed bedoelde tips maar in dit soort gevallen maakt het gewoon echt niet uit. Eten is een strijd op zich! Ben ook wel benieuwd naar de eetpoli.

@MB1980, wat vervelend dat jullie er ook mee te kampen hebben.
Wat je zegt over dat je hoopt dat t gedragsproblemen zijn en niet iets lichamelijks… weet niet of dat nou zo’n goeie is. Gedragsproblemen gaan over het algemeen nooit helemaal over (als ze ouder worden vaak wel wat milder ), maar iets lichamelijks kan meestal wel wat aan gedaan worden!!

Ik ben erg benieuwd naar de uitslagen! Laat je het ons weten?

Hier vanochtend ook een uur aan tafel gezeten voor 1 boterham. Hij weigerde gewoon… tja jammer dan, dan kom je maar te laat op school. Zonder eten gaan we niet weg. Gelukkig begrijpt zijn juf dat .
Wat er hier allemaal aan de hand is weet ik niet hoor… Ik weet wel dat door zijn medicijnen de eetlust minder is, maar hij gebruikt deze nu ruim 2 maanden, dus ik zou denken dat zijn lichaam daar nu wel aan gewend zou zijn. Maar het eten wordt dus met de dag minder en moeilijker!
Zelfs zijn frietjes at hij vandaag niet op En tussendoor ook helemaal niks 'smiddags.

@ MB, jeetje dat is ook wel schrikken idd, ik moet eerlijk zeggen dat Job ook geregeld hangerig en moe is, daar is toen ook bloed afgetapt en daar is niks bijzonders uitgekomen.
Ik hoop voor je dat niet lichamelijk is, maar ook niet gedragsmatig, hoewel je in het gedrag wel dingen kunt veranderen hoor, maar het gaat nooit helemaal over, net wat Suzje zegt.

@ Suzje, wat zwaar zeg, gelukkig begrijpt zijn juf dat.
Ik doe het niet hoor, ik ga geen uur aan tafel zitten omdat er geweigerd wordt te eten, dan hebben ze maar honger, ik heb wel meer te doen.
Klinkt mss heel bot maar ik heb mezelf dr ook ergens mee, Hoewel Job bijna geen hongergevoel kent, ook als ie maar een halve boterham eet.
Van Saar weet ik het niet, die is heel huilerig, lijkt wel honger te hebben maar weigert alsnog te eten.

Sorrie, ik wilde het niet doen overkomen alsof gedragsproblemen niet minder ernstig zijn! Ik hoop alleen dat het lichamelijk niets ernstigs is. Het is gewoon een lastig iets vind ik! Ik ben wel blij dat we serieus genomen worden in ieder geval. We wachten af…

Heb er vanmiddag even een gesprekje met juf over gehad… het is toch wel lastig als hij vaak te laat komt… snap ik ook wel.
Dus nu afgesproken dat als hij het thuis niet opeet, dat hij het meeneemt en in de kring opeet. Wie weet stimuleert hem dat nog een beetje omdat de andere kinderen dat natuurlijk ook niet doen.

Enne ik zit ook geen uur met hem aan tafel hoor heb wel wat beters te doen! Hij zit dan alleen aan tafel en ik ga alvast wat klusjes in huis doen / tassen inpakken etc.

MB1980, geeft niet hoor

Suzje, ik dacht al, haha als ik elke maaltijd een uur aan tafel zou moeten zitten.
Fijn dat je het zo kon overleggen met zn juf, heeft ie zn eten toch binnen, hoop je dan, en komt ie ook nog op tijd.

Ik wordt er soms zo wanhopig van, dat niet willen eten.
Madam is al een paar weken huilerig, hangerig blabla, duurt me wat te lang voor een sprongetje.
Volgens mij heeft ze ook last van de reflux, maar kinderarts wilde niet direct weer met medicijnen beginnen :S Heb je ook wat aan

hallo,

ik ben wel bekend met de eetpolie en ben mama van een meisje van 26 maanden
die niet wil eten en drinken. mijn meisje weegt dan helaas ook maar 9,3 kilo.
en zit nu op een medieskinderdagverblijf en ze heeft daar 4 eetsessies op een dag.
en helaas gaat het wel onder dwang maar dan op de manier van de het eetteam en moet zeggen het werkt. dus laat je goed informeren hoe ze het doen en hoe je moet reageren het gaat mestal met veel belonen en dat hebben ze na een tijdje door en weten dan van zuren heeft zin moet dit toch opeten anders zit ik hier nog uren dus maak ik het zo leuk en makkelijk mogenlijk.
helaas heeft ze vaak een terug val(als ze weer eens ziek is helaas slechte weerstand) en woord ze weer opgenomen (vandaag is ze voor de 14 keer ontslagen uit het ziekenhuis) en even via een sonde bijgevoed maar moet zeggen ze pakt het heel snel weer op en trekt alles weer recht.
ze een nu op een dag
*1,5 A 2 sneetje brood
*stukje fruit
*paar hapje;s warm eten
*danoontje
en als ze een goede dag heeft 400 cc vocht.

is niet veel allemaal maar geloof me het is iets en zijn er erg blij mee.
en mijn meisje ook reflux en ik zou gewoon een 24 uurs ph-meting vragen
dan weet je zeker of de kleine reflux heeft vaak schrijven ze het medicijn voor en blijkt dat ze het helemaal niet hebben dus zeker doen.
wil je meer weten hoor ik het graag.

wens je heel veel sterkte en maak er thuis geen strijd van help alleen maar averechts helaas.
eten geven en als ze niet willen eten na 15 bordje weg.
ook helpt het een schaal met fruit/rozijntje’s of andere gezonde lekkere dingen optafel te zetten vaak nodigt dat hun uit en pakken dan zelfs iets en hebben dan toch iets binnen.

succes

@ bakmama, ik weet niet of je het wil natuurlijk en wat je ervan vind, maar is jorg laatst nog onderzocht op allergieen?
Het kan heel goed zijn dat hij door een allergie zo slecht groeit.
Saar heeft laatst ook nog moeten prikken.
Als hij van de Friso zo’n jeuk en exceem heeft zou ik toch verder kijken.

@ grootaars, zo dat is wel heel heftig zeg.
Saar krijgt nog steeds 2 flessen, pap uit een fles is het enige wat ze zonder protest wil, voor de rest laat ik haar maar aanklooien.
Ik zet haar bord voor haar neer en ze zoekt het maar uit, dus ook geen strijd.
En hier ook incl de 2 papflessen zit ze rond de 450 cc op een dag.