EET en SLAAP vraagje

Twee vraagjes om jullie advies dan wel mening. Ik ben zelf van mening dat je een kindje geen toetje mag ontzeggen omdat dit onderdeel van de maaltijd is. Alleen de laatste dagen is het op het moment dat ze haar bord krijgt wegschuiven en met een stralende glimlach om een toetje vragen. Die lach is natuurlijk snel weg als ik zeg nee eerst eten en zo niet dan wachten op pappa en mamma. Brullen natuurlijk en boos en schreeuwen als een bezetenen. Na afloop krijgt ze toch wel een toetje. Maar vanavond was ik het zo zat dat ik zei dat ze geen toetje kreeg. Ze ging nu toch eten. Wel merendeel aardappels maar ze at. Wat vinden jullie wel of geen toetje want ze snapt me dondersgoed.

En Morgan heeft weer slaaptrouble maar ze slaatp laat steeds en lang 's morgens. Maar ik weet niet of ze al toe is aan niet meer slapen, om nou om 17.00 met een strontsjago kind te zitten heb ik ook geen zin in. Ook hier advies graag.

Groetjes,

Michèle

Als ze doet met eten dan indd geen toetje. Ik ben ook een voorstander van gewoon en toetje als ze een keer niet of slecht eten. Maar zo te horen maakt Morgan er een spelletje van.

Madelon sliep met der 2 jar ook niet meer 's middags maar die ging nit naar een kdv en dat is toch vermoeiender lijkt mij dan gewoon thuis.
Kun je niet proberen om der weer een beetje in der ritme te duwen door der 's morgens iets voreger eruit te hlen en 's middags hooguit anderhalf uur te laten slapen.

Liefs Michelle

Lilypie Kids Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

Lastig, met het toetje heb ik ook wel eens getwijfeld als ze een paar dagen slecht at en direct voor het toetje ging. Ze moet dan ook wcahten op ons hoor, maar dat gaat niet altijd even rustig. Tot nog toe altijd wel het toetje gegeven, maar ze gaat na een dag of wat ook meestal wel weer goed eten.

En qua slapen: Hoe laat wordt ze wakker s ochtends dan? En het middagslaapje beperken tot een uur, doen wij ook vaak zodat ze savonds wel weer lekker in slaap valt. En we gaan op de dagen die we met haar zijn, nu in de vakantie veel dus, smiddags vak de hort op met haar, zodat ze goed afgemat is als we thuiskomen! Kan ook helpen savonds.

Succes!

Liefs

Lilypie In verwachting Ticker

Wij zijn ook begonnen met altijd een toetje na het eten. Jente liet ook op een gegeven moment haar eten staan in afwachting van het toetje. Toen we ervoor kozen om geen toetje te geven als ze niet eet, dan zei ze doodleuk: ik hoef geen toetje. Grrrr. Maar goed, op het moment geeft ze niets om toetjes, maar ze wil wel heel graag iets uitzoeken uit de snoeppot. Dus, als haar bordje leeg is, mag ze iets lekker uitzoeken. Zelfde principe eigenlijk en het werkt momenteel goed.
Bij mij dus geen toetje/snoepje als ze niet goed eet. Gelukkig zit ze nu in een goeie tijd, ze eet heel goed! Kan ook zo weer omslaan natuurlijk.
Als je graag wil dat ze toch zuivel binnen krijgt zou je wat yoghurt 's middags kunnen geven als tussendoortje.

Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie Fourth Birthday tickers

Hoi Michele

Wat het toetje geven betreft. Ik blijf er zelf bij dat ik altijd een toetje geef, ook al eet Floortje niks (en dat gebeurt heeeel vaak). Want als je het toetje als beloning gaat geven, suggereer je daarmee dat het warme eten niet/minder lekker is. Je creeert ook verkeerd eetgedrag als je kind alleen maar eet als er een beloning in het vooruitzicht wordt gesteld.

Ik kan helaas op nog geen 2 handen tellen het aantal warme gerechten dat Floortje wil eten. Dat is best lastig, maar eet ze niet, dan moet ze wel op ons wachten totdat wij het toetje gaan eten. Dat is vrijwel nooit een probleem. Ze speelt of kletst dan wat. Ook wordt ze nooit wakker 's nachts van de honger en 's ochtends eet ze er niet meer om. Gelukkig eet ze de rest van de dag wel heel goed. Rare wezens soms toch die kinderen… ik hoop voor je dat het bij Morgan bij een paar incidenten blijft!!!

groetjes
Iris

Wij hebben een zoon die geen toetjes wil, maar wel een bakje appelmoes. En ja, dan moet hij eerst goed gegeten hebben. Vaak eet hij goed, maar zo nu en dan wil hij niet (omdat hij het bijv. echt niet lekker vindt of te eigenwijs is om te proeven). Wil hij dan niet eten, dan leggen we vijf hapjes op zijn bord en zeggen: die moet je in ieder geval op eten en dan mag je een bakje appelmoes. Dan eet hij het vaak snel op haha (zo heeft hij broccoli en bloemkool leren eten en vindt het heerlijk!)

Zou ze beter eten als ze bijv. eens met grotenmensenbestek mag eten (zo noemt ons zoontje het)? Julian heeft een periode gehad dat hij 's morgens geen trek had in brood, maar ik vind een ontbijt belangrijk. Nu mag hij zelf zijn boterham smeren (ja, dat kan een kind van net 2 al best goed) en eet hij prima. Hij vindt het gezelliger aan tafel omdat hij iets kan doen en voor ons is het stukken makkelijker

Wat dat slapen betreft. Is dit ontstaan met haar ziek zijn? Ik bedoel: toen kon ze uitslapen omdat ze niet naar het kdv hoefde… Misschien is het inderdaad een kwestie van weer proberen terug te krijgen in haar oude ritme, zoals Michelle zegt.

Succes!

Moeilijk. Eva roept ook al ‘vlaaaaa’ voordat ze goed en wel aan haar avondeten is begonnen! Wij zeggen dan dat ze eerst gewoon moet eten. Dat gaat de ene keer beter dan de andere, maar over het algemeen eet onze smulpaap haar bordje goed leeg. Dan volgt het toetje. Gaat het niet op, puur omdat ze baldadig is en als ze haar bord wegveegt, dan krijgt ze pas een toetje als wij klaar zijn met eten. Ze moet gewoon wachten. Ze jengelt dan wel, maar dat maakt ons niet uit. Soms lust ze iets niet zo graag, zoals laatst gevulde paprika en dan vind ik het niet erg als ze minder eet. Ze krijgt dan haar toetje. Wij geven altijd een toetje, puur omdat wij ook vinden dat het geen beloning moet zijn maar een deel van de maaltijd, maar soms moet ze dus wel wachten!

Wij merken zelf dat Eef steeds minder lang gaat slapen tussen de middag. Van eerst 3 uur nu na maar 1,5 uur. Het hoort bij de leeftijd. Ze slaapt 's ochtends gewoon even lang door, met soms (vooral als het regent) wat uitschieters naar bv 08.00 uur. Haar afmatten werkt niet. Ze heeft altijd energie voor 10 en is haast niet moe te krijgen! Bij haar duurt het soms ook een tijd voor ze in slaap valt, dan kletst ze met haar beesten. Nu blaft ze ook nog eens vanwege verkoudheid en moeten we 's nachts even eruit omdat ze haar speenbeest kwijt is. Maar is Morgan dan ook echt onrustig 's avonds, of is ze aan het zingen?

Groetjes Rainbow, trotse mama

Als ik jullie zo lees dan houden we het toetje er maar gewoon in. Ik wil inderdaad ook niet dat een beloning wordt maar een gewoonte. Ze zal wel weer een fas hebben.

@ Freubeltje ik weet nie hou oud jouw zoontje precies is maar Morgan moet nog 2 worden en die is nog echt niet van het smeren

Kwa slapen heeft ze juist toen ze ziek was heel goed geslapen en daarna ook maar het is weer zoals van voor het ziek zijn. Ze slaapt op het kdv 2 a 2.5 uur. Meestal van 12.30 tot 14.30. Laatst sliep ze thuis 5 kwartier en dat ging eigenlijk heel goed. Misschien maar proberen om haar maar 1.5 uur te laten slapen dat dat makkelijker gaat. Ik moet wel zeggen dat op donderdag en op zaterdag ik er na der slaapje meestal wel op uit ga. Ach we hebben straks vakantie mooie manier om het uit te proberen.

Groetjes,

Michèle

Denk dat morgan aan het uit proberen is zo te horen, ben het met je eens toetjes horen bij de maaltijd en dienen niet als straf maar wat morgan doet…
Gelijk heb je dat je hem niet gaf, laat er maar ff voelen dat er met mama niet valt te sorren.

Wat betreft het slapen, luna was met 2 jr van het middag slaapje af, maar ken ook kindjes die het bijv om en om deden en het dan zo langzaam (op hun eigen tempo) afbouwden. Hoop dat je snapt wat ik bedoel.

Gr Patries

Ik ben idd ook van mening dat het toetje een apart onderdeel van de maaltijd is en altijd gegeven moet worden. Maar persoonlijk zou ik het ook niet geven als Tim niks eet en meteen om een toetje vraagt. Wij hebben het geluk dat Tim (nog wel) een hele goede eter is. Als dit minder zou gaan worden ben ik wel van plan zijn toetje te geven, maar niet als hij er meteen om vraagt.

Wat dat slapen betreft blijft het lastig. Wij rommelen daar ook nog steeds mee. Tot voor kort ging hij altijd om 13.00 uur naar bed en viel hij vrijwel direct in slaap. Tegenwoordig is hij echt niet moe op dat tijdstip. Op de creche overigens wel, maar thuis dus niet. Hij gaat nu dus een half uur later naar bed. De ene keer slaapt hij zo en de andere keer ligt hij gewoon anderhalf uur wakker. Dus ja dan komt hij om 15.00 uur zijn bed uit zonder geslapen te hebben. Dan zal je denken hij heeft in ieder geval uitgerust. Nou mooi niet, want wat we daarna ook doen. Zodra hij niet geslapen heeft kun je er donder op zeggen dat hij daarna op de raarste plekken in slaap valt. Hij is op de fiets in slaap gevallen, in het winkelwagentje en gewoon beneden op zijn speelkleed. Viel gewoon om van vermoeidheid. Kortom de ene keer valt hij wel in slaap en de andere keer denkt hij ik slaap pas laat en wanneer het mij uitkomt. Erg vervelend dus, want hieruit blijkt wel weer dat hij niet zonder middagslaap kan. Nu de laatste week gaat het weer goed en slaapt hij rond kwart voor 2. Maar die weken daarvoor was dat niet iedere dag zo met uitzondering dan van de creche. Als hij wel slaapt moet ik hem om 15.00 uur echt uit een diepe slaap halen. Op de creche slapen alle kindjes van kwart voor 1 tot 15.00 uur. En hij wordt daar ook heel moeilijk wakker volgens de leidsters. Ze zijn daar echt een kwartier mee bezig.

Je zou eens kunnnen kijken wat ze doet als ze geen middagslaap doet, of bijv. een hele korte. Hier houd Tim het in ieder geval nog niet vol.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Derde Ticker

Lilypie In verwachting Ticker

Ik ben het eens met Patries. Ik denk ook dat het om en om is. Soms is Nick met 3 kwartier al klaarwakker en soms pas met 3 uur!
Toch gaat hij savonds iedere keer dezelfde tijd naar bed. En is hij ook iedere morgen dezelfde tijd wakker helaas om 5.30… Soms komt hij bij ons en als we hem terugleggen speelt hij nog even verder. Afmatten heeft hier ook geen zin. Dan komt hij juist niet in slaap savonds. Ook wij hebben een keer zijn middagslaap overgeslagen omdat hij zelf zei, niet slapen. Was niet zo’n succes want hij werd op een gegeven moment erg vervelend…

Nick is de laatste 2 weken erg ziek geweest en heeft bijna geen hap avondeten gegeten. Wel altijd zijn toetje als hij daar behoefte aan had… Ik zou het dus ook gewoon blijven geven.

Groetjes Bianca

@Michele
De onze is nu 2 j en 1 maand. Met smeren moet je niet denken aan de manier waarop wij smeren Hij krijgt boter op zijn mesje en gaat daarmee aan de gang, op een gegeven moment leg ik dan mijn hand over zijn handje en smeren we samen verder. Hierna snijd ik zijn boterham in ongeveer 8 stukjes en mag hij daarna op ieder stukje iets smeren. Eerst het ene stukje, dat opeten en dan het andere stukje. Hij pakt zelf jam of appelstroop met zijn mesje uit het potje. Hier gaat het steeds beter en vanmorgen had hij bijna zelf zijn hele boterham vol met boter gesmeerd Het avondeten gaat ook op eens beter met de lepel en de vork, als of hij opeens de handeling onder de knie heeft ofzo. Heel zelden eet hij nog met zijn handen, maar de lepel is helemaal hot op dit moment

ik ben het met je eens, toetje niet ontzeggen of ze nu wel of niet eet.
eet ze verder niet? prima dan toch lekker niet
op den duur merkt ze dat ze toch wel honger heeft en de dag erna bedenkt ze zich dan wel. (het kan even duren he niet meteen wonderen verwachten)
geef niet meer toetje dan normaal.
wij hebben nu tegenwoordig van monsterback ofzoeits… die hele kleine toetjes in kuipjes.
soort danoontjes maar dan niet die grote
echt die kleintjes.
dat vult echt voor geen meter maar hij krijgt wel zijn vitamientjes extra binnen.
als rico moeilijk doet doet ie maar moeilijk.
en weet je… ik ben er ook wel een beetje achter dat hij niet moeilijk doet maar ik qua dat betreft.
hoe moeilijker ik doe over zijn eten hoe minder hij eet.
als ik gewoon niet zeur en m aan laat modderen, dan zeurt hij ook minder en eet wel gewoon redelijk.
toetje geef ik altijd een kwartier na de maaltijd
dat hij even het andere eten kan laten zakken en mocht hij daarvoor NIET of SLECHT gegeten hebben… dan heeft ie in dat kwartier toch wel een rot gevoel van: honger!!
ja en dan heeft ie pech

Nu al geen middagslaapje is best vroeg voor een kind.
laat het haar zelf aangeven.
zet haar wel in bed en kijk of ze slaapt… slaapt ze dan heeft ze het nodig, zo niet dan niet maar dan heeft ze wel even rust en kan ze "ontprikkelen"
en jij ook.
Ik sliep s’middags pas met mijn 3 niet meer en mijn broertje was 4.5 en viel op de kleuterschool gewoon in slaap.

Gister probeerde ze het weer, maar ik heb zonder wat te zeggen der bord weggehaald en ben verder gaan eten. Pappa was op zijn werk dus we waren samen. Ze vroeg me toch wel of ze der bord terug mocht en ze heeft wat hapjes gegeten. Ook heel veel draaien door denk ik het klysma dus heel moeilijk heb ik niet gedaan nu. Toen ze echt niet meer wilde heeft ze op mij gewacht heel lief en daarna der toetje gegeten. Of eigenlijk wilde ze weer gevoerd worden. Dat heeft ze wel vaker de laatste tijd. Ik vind het wel lief.

En slapen tja zoals gister vroeg ze echt mamma mag ik bedje en ze sliep ook vlot. Ze slaapt altijd meteen en goed 's middags, alleen 's avonds is het dus echt drama.

Groetjes,

Michèle

Hier ook vaak zonder warm eten wel gewoon toetje maar soms heeft hij daar zelfs geen zin in!

Met het slapen kampen wij nu ook.
Op vakantie heeft hij dagen gehad dat hij overdag niet wilde slapen dus ook niet in bed…ging gewoon om half 8/8 uur naar bed.
wij doen voortaan…als hij smiddags wel slaapt hem na een uur wakker maken want als hij langer slaapt gaat hij pas om half 10 ofzo slapeen.
We gaan nu proberen om hem steeds korter te laten slapen want hij wil savonds gewoon niet meer naar bed omdat hij niet moe is!
Op vakantie was een bels kindje van 27 maanden (onze is 25) en die lieten ze smiddags niet meer slapen omdat ze daar vanaf 2 1/2 naar school gaan en dat hij het dan op school niet meer nodig heeft.
Hij deed het er goed mee.
Ieder kind is verschillend daarmee…de onze mag smiddags dus ook niet meer te lang slapen.

Gr, danielle

Dylano doet soms echt wel langer over zijn eten als 20 minuten en dan zit hij er niet mee te spelen Moet wel zeggen dat Dylano het bijna koud moet hebben dus ikke maar blazen en hij eet ook een vol bordje.

Liefs Michelle

rico doet ook bijna 'n half uur over zn eten en aan het eind is hij zo verveeld dat het niet echt goed opschiet, dat ik m maar help
wij zijn altijd eerder klaar dan hij.

@Michele:

hoelaat leg jij haar er s’middags in? en hoelaat is ze wakker?
en hoe laat leg jij haar s’avonds in bed?
ik merkte toen rico s’avonds brak ins laap viel dat dat puur met vermoeidheid te maken had… eigenlijk wel vreemd, maar dan was hij zo overprikkelt van de dag en zo moe dat hij gewoon de slaap niet kon vatten.
ik leg hem nu om half 1 in bed en om half 3/kwart voor 3 haal ik hem eruit.
dan om kwart over 7 beginnen we aan het nachtritueel en om iets over half 8 stap ik zn kamer uit.
is gewoon even een pamperverwisseling en 2 verhaaltjes lezen (korte natuurlijk of 1 iets langere) dan zet ik de muziek aan van de babyfoon (pip is niet meer nodig yeah!! haha) en geef ik hem een knuffel en een kus.
ik geef zijn knuffels aan en ik neem kort afscheid. ik zeg gewoon: slaap lekker liefie, mama houdt van jou!
dan roept hij nog: pip??? Nijno??: Pooh???
alsof ze niet in zn bed liggen. dan zeg ik: die liggen gewoon bij jou in bed kijk maar!.. en dan kijkt hij en dan is het goed en dan probeer dhij het weer maar dan ga ik gewoon en zeg nog een laatste maal: dag schatje tot morgen.
en dan doe ik de deur dicht en ik ga. kom ook niet meer terug tenzij zn tut op de grond valt…maar dat komt haast nooit voor.

Klinkt misschien gek, maar ik heb de tijd van het toetje verschoven, ze krijgt nu yogurt rond 2:30 in de middag, heeft ze toch een toetje op, en eet ze over het algemeen ook d’r maaltijd want er komt niets meer na! Als ze wat ouder is zal ik het wel weer terug zetten, maar madam deed hetzelfde als Morgan! Dus nu is het een tussendoortje geworden, en krijgt ze tijdens de maaltijd klein kopje melk en wat fruit als toetje, dat eet ze wel als eerste op maar dan gaat er meestal ook voldoende avondeten in! Tja kids!

ik moet zeggen… dat is een hele goeie malawimamajada!
eehm wat is eigenlijk je voornaam of zeg je die liever niet? elke keer als ik naar jou wil schrijven moet ik eerst je naam kopieren en in het bericht plakken

@ mamavanrico! Juna