Toch wil ik even reageren, al ben ik alweer zwanger…
Ik snap heel goed wat jullie bedoelen, maar ben het ook met Marianne eens dat je het zelf duurder of goedkoper kunt maken.
Voor mijzelf gaf de doorslag, dat ik het niet leuk vind voor een kind om alleen op te groeien. Ik denk zelf dat Joel ontzettend zou worden verwend en ik wil dat niet. En dan geldt hier dat wij juist bewust een klein leeftijdsverschil wilden. Alles heeft z’n voors en tegens hoor, maar dat is maar net wat je wilt. (en of dat lukt)
Ik ben niet moeilijk met bijvoorbeeld kleding. Ik haal rustig dingen op een 2ehandsbeurs ofzo. Voor mezelf koop ik uberhaupt bijna nooit iets. En ook vind ik voor mezelf merk niet belangrijk!
Een aantal vriendinnen van mij kopen bijna alles van merkkleding. Dan ook nog speelgoed van Janbibejan en Playmobil. Ja, als je dan gaat klagen, hoef je bij mij niet aan te komen. (eentje doet dat dus)
Het enige wat scheelt als je oudste iets ouder is, is dat je geen duowagen hoeft aan te schaffen. Dat zit er bij ons wel dik in! Jammer, maar dat is nu eenmaal zo.
En verder hebben wij nog nauwelijks speelgoed gekocht, dat is op 1 hand te tellen. De rest allemaal gekregen, tweedehands en kadootjes. Joel krijgt iets nieuws als hij daar aan toe lijkt te zijn en dat is nog maar een paar keer gebeurd. Ik merk dat ze zich uitstekend vermaken met de simpelste dingen. (Een lepeltje en een beker bijvoorbeeld.)
Ook de kamertjes worden bij ons niet opnieuw geverfd en aangekleed met accesoires. En het is echt hartstikke mooi en functioneel. Gordijnen hangen er nog uit ons vorige huis. Een baby ziet dat echt niet hoor en het is niet lelijk ofzo.
Maar ja, sommige mensen vinden het moeilijk daarop te besparen. Zoals nu veel mensen de oude babykamer ineens lime-groen verven. Ik vind het niet nodig!
Misschien hebben jullie wat aan m’n verhaal. Financieel ben je toch nooit helemaal zeker. Je weet niet wat er de komende jaren gebeurt, of je nu kostwinner bent of niet.
Volg je moedergevoel.
Ik denk dat 2 moet kunnen, maar kan natuurlijk niet in andermans portemonnee kijken. Het blijft je eigen beslissing!
Groetjes, Mariëlle en Joël