Een bijna 4-jarige vermaken


#1

Hoi dames,

Evelien wordt in april 4 jaar. Helaas kan zij nog steeds niet goed zichzelf vermaken. Van ‘Sinterklaas’ heeft ze veel nieuw speelgoed gekregen, maar ze kijkt er nauwelijks naar om, behalve als ik met haar meespeel. Ze kan ook heel goed fantasiespelletjes doen, maar ik moet wel altijd mee doen. Als ik even wat anders probeer te doen, wil ze televisie kijken. En nou ben ik helemaal niet anti-televisie (anders had ik helemaal geen eigen tijd meer ), maar die staat echt niet de hele dag aan. Jemig, wat kijk ik uit naar de tijd dat ze naar school gaat! Ik ben het kleien, de lego, het playmobiel en Thomas de Trein echt helemaal zat en daar voel ik me heel lullig over. Is dit herkenbaar?


#2

Hoi hoi

Wat ik wel herken is dat ook mijn dochter echt klaar is voor school. Ze wordt in maart 4.

Wat ik met haar doe zijn van die puzzelboekjes met oefeningetjes voor 4 jarige. Dit doen we wel echt samen.

Gelukkig kan mijn dochter wel alleen spelen, dit zijn dan voornamelijk fantasie spelletjes. Of puzzels maken oid.

Maar ik heb wel door dat ze zich steeds vaker begint te vervelen.

Dus heel veel tips heb ik niet voor je.

Gr Sandra


#3

Ik denk dat je nog even moet volhouden en wachten tot school. Ik heb zelf een tweeling en die speelden heel goed samen, heb ze nooit hoeven vermaken! Maar ik kan begrijpen dat het vervelend is, zit hard te denken over tips maar die heb ik geloof ik niet


#4

Misschien proberen op te bouwen met alleen spelen dmv een wekker zetten. Eerst bijvoorbeeld 5 minuten alleen laten spelen (wekker loopt af) en dat even samen spelen. Dit zo langzaamaan uitbouwen.
Het is een moeilijke leeftijd zo net voor het naar school gaan, ik herken je probleem heel goed bij mijn dochter echter die kon gelukkig ook heel goed spelen met haar broertje.
Succes!
Groetjes Nancy


#5

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben een beetje aan het ‘experimenteren’. Op een gegeven moment zet ik de tv uit en ga ik wat in het huis doen. Ze loopt me steeds achterna en wil met alles ‘helpen’. Ik laat haar haar gang gaan en dat schiet natuurlijk vaak niet echt op, maar er gebeurt toch meer dan wanneer ik alleen met haar speel. En al doende gaat ze soms toch zelf ineens ergens mee spelen, ze heeft fantasie genoeg. Het werkt de ene dag beter dan de andere, maar ik heb er wel een goed gevoel over. En soms zeg ik ook gewoon dat ik niet wil meespelen, omdat ik dit of dat ga doen. Of gewoon omdat ik het niet leuk vind (de door haar bedachte rollenspelletjes bijvoorbeeld, daar ben ik zo slecht in!). En wonderlijk genoeg pikt ze dat redelijk goed!


#6

Mijn zoontje wordt in maart 5 en hij begint zich nu pas een beetje zelf te vermaken maar is nog steeds heel erg aanwezig, hij kletst de hele dag door en roept voor elk wissewasje.
Met zijn speelgoed doet hij ook niet veel, als hij zich zelf vermaakt is hij bezig met de klei of aan het kleuren, ook helpt hij me veel met dingetjes doen.
Van kleins af aan is hij soms letterlijk een blok aan mijn been, soms dacht ik dat ik hem teveel heb verwend met altijd veel positieve aandacht maar ik denk toch dat het zijn karaktertje is, hij is graag onder de mensen en is nooit zo met zichzelf bezig, zijn wereldje is groot en vol leven en wil niets missen, dat vind hij veel belangrijker dan alleen spelen.
Het is wel leuk nu hij ouder wordt dat hij nu vaak speelafspraakjes heeft via school en soms alleen mag gaan buiten spelen op het pleintje, er staan ook regelmatig kindjes aan de deur met de vraag of hij buiten komt. Het veranderd als ze naar school gaan maar in het begin zal ze je nog veel je aandacht opeisen denk ik, het is wel fijn voor je als je door de weeks een vrije ochtend hebt als ze op school zit, ik keek daar ook ontzettend naar uit.
Dion is enig kind, jouw dochter ook? dat zal er ook wel mee te maken hebben.


#7

Misschien is het ook het leren alleen spelen?
Hier heb ik er eentje van net 6 en die is soms op de zaterdag ook van ik weer ik niet wat ik moet doen, ik verveel me alles is stom enz enz.
Meestal zet ik haar aan een puzzel of ik stuur haar ook wel eens naar boven daar heeft ze haar poppen en lego ed. Muziekje aan of een verhalen cd en over een half uurtje mag ze weer naar beneden komen. Soms ga ik na 5 of 10 min even kijken en dan is ze heerlijk aan het spelen/zingen rollenspel echt super!
Ik heb ook het idee soms bij mijn dochter dat ze niet kan kiezen te veel of een setje in haar rug nodig heeft van hup ff spelen geen keuze kunnen maken, …
Je kan ook een kookwekker zetten en dat bouw je dan op naar een half uur is lang zat denk ik voor een 4jarige en na een half uur ga je een boekje voorlezen / koffie drinken met haar oid.

Misschien hebben andere nog wat tips

Succes