Eczema .. :(

Heeft iemand hier ervaring met baby eczeem? Onze dochter had de eerste drie dagen droge huid daarna eczeem over haar hele lichaam.

Onze huisarts heeft een cortisone creme voorgeschreven. Zijn er produkten dat ik kan gebruiken voor droge huid? Ik heb gehoord dat Aveeno baby produkten goed zijn maar ik kan Aveeno produkten niet vinden…

Ik zal ieder advies waarderen…

groetjes,
rachel

Hai

Ook Thomas had last van droge huid. BALNEUM HERMAL verkoopt allerlei soorten badolie en zalfjes voor allerlei soorten huidtypen. Dat werkt bij het ene kind wel, bij het andere niet. Bij het kind van een vriendin van me hielp het wel, bij Thomas niet. Wat voor mijn neefje heel goed werkte, was het advies van een kinderarts: Niet te vaak in bad doen. Als er sprake is van jeuk zeker niet te vaak. Mijn neefje heeft ook altijd jeuk, en die mag maar 1, hooguit 2 keer per week in bad of onder de douche! Echt vies worden ze toch niet, niet zo vies dat je het met een washandje niet af kunt in elk geval…hihi. Wel jammer, want mijn kinderen vinden het geweldig in bad…

hallo,
mijn dochter heeft ook wat last van ecseem plekjes, bij mij helpt alleen hormonen zalf goed…ook deppen van molkosam en daarna bioforce creme van vogel kan goed helpen alleen dat duurt wel wat langer!!
heel veel succes ermee!!
groet Janneke de trotse mama van Hannah

oom hier last van,dylan had het heel erg maar bleek dat hij ook astma had,na nodige medicijnen trok het weg gelukkig…

met kaitlyn heb ik ook eerst hormonen zalf gehad maar zijn we mee gestopt omdat ze witte pigment kreeg,en nu gebruik ik “unguentum cetomarogol”

lekker smeren daarbij oook een drankje voor de nacht 5ml en dat helpt tegen de jeuk dat ze snachts niet open krapt

momenteel is alles weer aan het genezen dan gaat het even goed een week of 3 a 4 en dan begint het weer.

Bianca,Dylan & Kaitlyn

dank jullie wel voor de advies…

mijn huisarts heeft een creme met cetomarogal (?) gegeven (eerst, vaseline cet dan ung. cet), maar helaas, de eczeem van mijn dochter werkt erger met allebei! ik ben heel HEEL gefrustreerd! ik weet dat de hormonen zalf niet goed is en ik probeer om het weinig te gebruiken maar ik heb geen keuze elke keer zie ik hoe rood her huid is. (((

ik hoop deze week dat onze huisarts ons naar de dermatoloog zal verwijzen… Zy heeft geprobeerd twee keer …maar het werkt niet! grrrrr.

groetjes,
rachel

bixdee , ik weet daar eigenlijk weinig van , kan je jammer niet helpen.ik hoop dat je wel iets vind dat goed helpt in jou geval!!

groetjes van Samya ,mama van Alyssa

Wat vervelend Rachel, mijn zoontje heeft ook eczeem en bij hem is het waarschijnlijk een koemelkallergie. Deze site heeft erg veel nuttige info: http://www.kindereczeem.nl/ en hier vind je ook veel nuttige info over eczeem: http://www.babyallergie.nl. De voor en nadelen van hormoonzalven worden hier ook besproken. Persoonlijk vind ik dat de huisarts er wel erg makkelijk mee klaar staat, ik ben er meer voor om de oorzaak van de eczeem te onderzoeken en door de oorzaak weg te nemen, vb een allergie, heb je dan geen hormoonzal nodig.

En inderdaad, niet te vaak in bad en in het badje een goede badolie. Balneum is inderdaad heel goed maar bij de apotheek kun je een badolie kopen die vergelijkbaar is met balneum maar veel goedkoper is. Het heet “Soya Oleum Emulgatum” Een vettende badolie, vergelijkbaar met Balneum Hermal olie licht vettend. Speciaal voor baby’s, kinderen en volwassenen met een droge en/of gevoelige huid. Het bestaat voor 85% uit soja-olie. Dit natuurlijke bestanddeel vult een tekort aan huidvet in de opperhuid aan waardoor een evenwichtige vet/vocht balans wordt gerealiseerd. Ook kun je daar “Arachide Oleum Emulgatum” kopen. Een zeer vettende badolie, vergelijkbaar met Balneum Hermal olie extra vettend. Bevat ook paraffine en is daardoor nog iets vetter dan de Soya Oleum emulgatum. Uitermate geschikt voor de zeer droge huid, vaak herkenbaar aan roodheid en schilfering. Arachidisolie en dun vloeibare paraffine zorgen voor een sterke vetting en extra hydratatie van de opperhuid. De huid wordt weer soepel en zacht en uitdroging wordt voorkomen. Na vermindering van de huidklachten kun je weer overgaan op Soya Oleum Emulgatum. LET OP: Arachide Oleum Emulgatum is op basis van pinda olie en daar kunnen babies weer op reageren. (het stond hier niet duidelijk dus ik heb het berichtje even iets veranderd )

Ook kun je bij de apotheek “cremor vaseline” kopen en die heb je ook met lanettewas eraan toegevoegd (mijn zoontje kan weer niet tegen lanettewas dus voor ons alleen cremor vaseline, maar dat werkt uitstekend).

Overigens kun je cremor vaseline en de badolies ook op recept krijgen via je huisarts. Daarna vergoed je verzekering deze produkten.

Suc6 en ik hoop dat je hier wat aan hebt,

Renate

Gewijzigd door - mamavanaedan op 07 Feb 2006 12:49:57

wow, wat een probleem met die huidjes zeg.
en zo moeilijk ook om de oorzaak te vinden.
diantha heeft dat helemaal niet, dus sta daar eigenlijk nooit bij stil.
dat exceem jeukt dan zeker ook?
ene rekening houden met welk wasmiddel je gebruikt?

succes ermee hoor!!

Groetjes Christa, mama van

dank je wel Renate voor de informatie! dat is handig om te weten!

ja Christa, het jeuk en sommige nachten mijn baby moet handmutsen dragen. (moelijk voor haar omdat zij heeft haar duim nodig om te rustig worden! ik dacht eerst het was alleen droge huid…maar drie dagen later, ECK! ik was bij de huisarts dezelfde dag…lol. ik gebruik nu neutral waspoeder en nutrilon hypo-allergen melk.

groetjes,
rachel

quote:
ik gebruik nu neutral waspoeder en nutrilon hypo-allergen melk.

Heb je die melk gekozen in overleg met de huisarts of het CB? Mijn ervaring is dat die vaak doordat er zoveel soorten zijn de verkeerde info hierover geven. Kijk 's op: http://www.babyallergie.nl/hypo-allergene_melk.htm Daar zie je dat die melk die je nu geeft vooral geschikt is ter preventie en niet als er al een allergie in het spel is. Nutrilon hypo-allergeen bevat namelijk niet volledig gesplitste eiwitketens, waardoor er nog steeds lange eiwitketens in de flesvoeding zitten die een allergische reactie kunnen geven. Als je denkt dat er sprake is van een allergie dan ga je over op een andere melk. Het is dus niet geschikt voor de behandeling van koemelkallergie, maar voldoet goed voor preventie.

Als er al een allergie aanwezig is, gebruik je voeding met sterk gehydrolyseerde wei-eiwitten, vb Nutrilon Pepti of Friso Hypo-allergeen (gebruikt mijn zoontje, hij was binnen week helemaal schoon, geen eczeem meer, maar meestal duurt dit zo’n 6 weken)

Soms zijn deze hypoallergene voedingen nog niet voldoende en reageert de baby op de wei-eiwitten. In dit geval kan je een product kiezen dat gebaseerd is op Caseïne-eiwitten. Je kan dan kiezen uit Nutramigen of Friso Allergy care.

Suc6,

Renate

Heel bedankt renate! alles informatie was handig! we hadden ons afsprak met de dermatoloog maar voor mij was het niet wat ik had verwachten. Weinig informatie en dan een monster van een La Roche Posay creme in plaats van hydrocortisone!!! Wat kan ik zeggen?! Oh well. lol. De internet site die hebt je gegeven was meer gebruikelijk. De consultatiebureu heeft gezegd dat ik moet pepti proberen en dan opvolgmelk en misschien zie ik dan hoe de huid reageert…Ik hoop alleen nu voor het beste en misschien als het winter komt naar een eind zal de droge huid/eczeem/enz. niet een probleem meer wordt! (slecht nederlands, sorry, maar ik hoop je me begrijpt!)

Groetjes,
rachel

Hé Rachel,

Ik ben blij dat je iets aan de info hebt. Moest ook zoeken toen mijn zoontje eczeem had dus ik begrijp wat je doormaakt. maar ik had het geluk dat het zoontje van een vriendin hetzelfde heeft en die kon me op het goede spopor zetten. ik ben blij dat ik voor jou hetzelfde heb kunnen doen. Nutrilon Pepti en Friso Hypo-allergeen zijn allebei goed en er is van allebei ook opvolgmelk. Ik wil je adviseren om die opvolgmelk te gebruiken en niet terug te gaan op standaardopvolgmelk. Wat wel even goed is om te weten: soms reageert het ene kindje weer beter op pepti en het andere beter op Friso HA maar dat is per kindje verschillend. Dus goed om even in je achterhoofd te houden mocht pepti niet goed helpen.

Oh en nog even dit: de meeste kindjes drinken het alleen uit de fles en niet uit een beker want het ruikt niet zo lekker. Maar het went snel en wordt dan met smaak gedronken hoor. En bovendien, gewone flesvoeding smaakt ook niet echt lekker. Maar goed, wat vaak gedaan wordt is om in het begin wat slappe thee te zetten van de rooibosthee van zonnatura en daarmee de voeding maken ipv met water. Smaakt het net even beter. Zo heb ik het ook gedaan en binnen 1 tot 2 dagen was mijn Aedan aan de smaak gewend en daarna maakte ik de voeding weer gewoon aan met water.
Bovendien schijnt rooibosthee goed te zijn voor de huid (nu ja, kwaad kan het in ieder geval niet).

Rset me je veel succes te wensen, ik hoop dat je dochter er baat bij heeft en dat ze in ieder geval tegen de lente en zomer weer zonder eczeem zal zijn.

groetjes,

Renate

hallo ik ben sillie ik heb zelf geen ervaring met baby eczeem maar wel een tip en dan moet je maar kijken wat je er mee doet. hier vlak bij ons in het plaatsje zeeland in noord brabant zit een paardenmelkerij en daar word die melk ook verkocht voor kindjes met eczeem het is welprijzig maar moet super zijn. vriendin van mij is er ook met haar kleine geweest zat helemaal onder en nu is alles weg. succes ermee kus sillie

sdk

Hallo! Ik had hetzelfde probleem als jij, maar nu is het bij mijn dochtertje weg! Ik doe haar in bad met BALNEUM HERBAL en via de huisarts heb ik SYMBIAL-zalf gekregen, waar ik haar mee insmeer na het douchen/badderen! Het gaat nu heel goed! groetjes, debby

dvb