Wat vervelend Rachel, mijn zoontje heeft ook eczeem en bij hem is het waarschijnlijk een koemelkallergie. Deze site heeft erg veel nuttige info: http://www.kindereczeem.nl/ en hier vind je ook veel nuttige info over eczeem: http://www.babyallergie.nl. De voor en nadelen van hormoonzalven worden hier ook besproken. Persoonlijk vind ik dat de huisarts er wel erg makkelijk mee klaar staat, ik ben er meer voor om de oorzaak van de eczeem te onderzoeken en door de oorzaak weg te nemen, vb een allergie, heb je dan geen hormoonzal nodig.
En inderdaad, niet te vaak in bad en in het badje een goede badolie. Balneum is inderdaad heel goed maar bij de apotheek kun je een badolie kopen die vergelijkbaar is met balneum maar veel goedkoper is. Het heet “Soya Oleum Emulgatum” Een vettende badolie, vergelijkbaar met Balneum Hermal olie licht vettend. Speciaal voor baby’s, kinderen en volwassenen met een droge en/of gevoelige huid. Het bestaat voor 85% uit soja-olie. Dit natuurlijke bestanddeel vult een tekort aan huidvet in de opperhuid aan waardoor een evenwichtige vet/vocht balans wordt gerealiseerd. Ook kun je daar “Arachide Oleum Emulgatum” kopen. Een zeer vettende badolie, vergelijkbaar met Balneum Hermal olie extra vettend. Bevat ook paraffine en is daardoor nog iets vetter dan de Soya Oleum emulgatum. Uitermate geschikt voor de zeer droge huid, vaak herkenbaar aan roodheid en schilfering. Arachidisolie en dun vloeibare paraffine zorgen voor een sterke vetting en extra hydratatie van de opperhuid. De huid wordt weer soepel en zacht en uitdroging wordt voorkomen. Na vermindering van de huidklachten kun je weer overgaan op Soya Oleum Emulgatum. LET OP: Arachide Oleum Emulgatum is op basis van pinda olie en daar kunnen babies weer op reageren. (het stond hier niet duidelijk dus ik heb het berichtje even iets veranderd
)
Ook kun je bij de apotheek “cremor vaseline” kopen en die heb je ook met lanettewas eraan toegevoegd (mijn zoontje kan weer niet tegen lanettewas dus voor ons alleen cremor vaseline, maar dat werkt uitstekend).
Overigens kun je cremor vaseline en de badolies ook op recept krijgen via je huisarts. Daarna vergoed je verzekering deze produkten.
Suc6 en ik hoop dat je hier wat aan hebt,
Renate![]()
Gewijzigd door - mamavanaedan op 07 Feb 2006 12:49:57