Eczeem

Bas heeft nogal last van eczeem/droge huid. Afgelopen winter ben ik met homeopathie begonnen en moest hij verschillende vloeistoffen snuiven. D.w.z. 1 of 2 keer schudden en dan het flesje onder zijn neus houden. Meneer vond dit niet leuk en kreeg toen in een keer erg last van eczeem achter zijn oren (helemaal kapot/vochtig, en veel jeuk). Nu moet het inderdaad eerst erger worden alvorens het beter wordt, maar dan ging het iets beter, kregen we nieuwe druppels/verhouding en dan was het weer mis.
Na ruim een half jaar had ik hier geen zin meer in en dacht dat het met de zomer voor de deur wel beter zou gaan. Nou niet helemaal. In de zomer heeft hij behoorlijk last gehad van zijn armen. Gelukkig gaat het met zijn oren wel goed. Hebben jullie nog tips. Hormoonzalf heb ik wel, maar aangezien het om grote oppervlaktes gaat ben ik daar niet zo’n voorstander van.

Ik ben benieuwd.

Groetjes,

Marijke, mama van Bas

Volgens mijn schoonmoeder ( kruidendeskundige omdat ze er een eigen park van heeft ) is zeepkruid een erg goed middel tegen exceem. Het zou zelfs lekker in bad kunnen en dan merkt ie er niks van. Zelf heb ik het geprobeerd tegen de psoriasis, maar omdat het maar 1 dag werkt ben ik er mee opghouden. Psoriasis is toch weer anders dan exceem. Ik zal je zo een plaatje ervan proberen te zoeken.

Groetjes Astrid,mamma van Evianne 03-04-2003

Dit is in ieder geval de bloem van de plant. Ik ben nog steeds op zoek voor je, want de bloemetjes bloeien nu vast niet meer. Ik heb wel avast nog een linkje http://members.ikkeben.nl/inemieneke/g%201%20zeepkruid.htm

Gewijzigd door - Evianne`s mama op 28 Oct 2004 20:33:11

Gewijzigd door - Evianne`s mama op 28 Oct 2004 20:34:12

Ik kan er even geen betere foto van vinden. Je zou het in ieder geval als volgt moeten gebruiken ( ik zal nog even naar de hoeveelheden vragen )
Je maakt van de blaadjes een sterke thee en voegt dit toe aan het badwater.

Ik, al bijna 35 jaar last hebbend van constitutioneel exceem en een zeer droge huid en werkelijk alles, maar dan ook alles geprobeerd te hebben, kan je maar 1 goed advies geven:
Ga met je zoontje naar zee, en dan vooral in een zeer droog en warm klimaat. Dit is het meest genezende middel en ook het enige middel dat zal helpen. Ik ben er iedere vakantie weer vanaf en kan dan een paar maanden weer vooruit. In de winter gebruik ik vaak zeezout voor in bad, helpt ook maar niet zo goed als de enige echte zee in combinatie met de warme zon. Ga vooral niet met je kind naar gebieden met veel gras, bomen, bloemen e.d.
Ik heb zelf als kind bijna de hele winter door in zee gezwommen (was zeer bevoorrecht, woonde toen in Scheveningen). Dit bouw je op door in de zomer te beginnen en door te gaan tot het ging vriezen. (ouders met badjas en dikke handdoeken wachtend aan de kant). Is wel afzien, maar het resultaat was dan ook bijna een heel jaar exceemvrij.
Homeopathie is erg leuk voor kleine huidaandoeningen, heb 't ook allemaal al geprobeerd. Bij grotere aandoeningen, zoals je zoontje heeft, kun je beter je huidarts om advies vragen. Hij zal je alternatieven (naast de hormoonzalven, ben ik ook geen voorstander van, mijn huid is er tamelijk dun van geworden) kunnen bieden als:
PUVA-kuren e.d.
Laat je overigens niet te veel antibiotica voorschrijven, dit helpt wel, maar is zo verschrikkelijk tijdelijk.
Succes ermee, ik weet hoe ellendig 't is. Het was mijn grootste zorg dat mijn zoontje 't ook zou krijgen, maar gelukkig heeft hij nauwelijks ergens last van.
Mocht je meer info willen, laat me maar wat weten.

Oh ja Astrid, zeepkruid ken ik wel. Maar ik geloof dat dat meer voor huiduitslag is. Ook voor constitutioneel exceem (en 't lijkt erop zoals Marijke 't omschrijft, ben geen arts, maar heb zelfde symptonen) is net als psoriasis geen remedie .

Schiet me ineens te binnen.
Astrid, voor je psoriasis is wel een (tijdelijke) remedie: zwemmen in de Rode Zee. Bij hele erge aandoeningen wordt dit reisje overigens vergoed door verzekeraars.

ja dat wist ik, maar toch bedankt. Een oom van me heeft het over zijn gehele lichaam en gaat wel eens naar de rode zee. Zodra ie terug is, komt de psoriasis ook terug. Er zijn meerdere middelen die tijdelijk werken, maar daar ben ik ook niet zo blij mee ( zoals de hormoonzalf en dan met rubberen pleisters er 4 dagen opgeplakt, daar wordt ook inderdaad je huid zo dun van. Ik kan er ook medicijnen voor krijgen eventueel maar die wil ik niet omdat deze eventueel mijn nieren ed kunnen beschadigen. Nou dan maar liever psoriasis. Van het zeepkruid weet ik dat er enkele mensen baat bij hebben gehad, maar dit kan inderdaad per persoon of eczeem anders zijn.

Gewijzigd door - Evianne`s mama op 29 Oct 2004 20:08:26

Voor de kleine (maar hardnekkige en jeukerige) plekjes die Jens had vanaf 2 maanden tot circa 1 jaar (en heel af en toe nu nog wel eens) hielp het afwisselen van verschillende produkten het beste: hormoonzalf, vaseline, uitercreme, tea tree olie, hormoonzalf etc. Gelukkig is hij er zo goed als overheen gegroeid.

Ik heb zelf sinds mijn zwangerschap van Jens (4 jaar dus) last van schilverplekjes (voelen echt als plekjes) op mijn hoofdhuid. Eerst zei de kapper dat het niet ongewoon was dat je tijdens een zwangerschap roos kreeg, later beweerde ie weer dat het geen roos was maar intolerantie en een collega met psoriasis zei dat het een milde vorm van psoriasis was. Het jeukt verschrikkelijk en vaak heb ik de meeste schilfers als ik het net gewassen heb. Ik heb ook al geprobeerd met een hele dure psorisal-shampoo, maar dat hielp ook niet, evenals antiroos en tea tree. Een intolerantie-shampoo van l’Oreal hielp een halfjaartje prima, maar daarna werd ik zeker resistent. Heeft iemand ook misschien voor mij tips?

Groetjes Carola 04.09.1972, moeder van Jens 20.03.2001 en Mats 08.02.2003

Zeer milde shampo`s werken vaak het beste bij mij. Ik heb er eentje gehad, maar weet 1 2 3 de naam niet meer en die was erg tof. Als ik er weer opkom dan zal ik het hier effe neerzetten en anders kijk ik een dezer dagen hier bij de drogist wel weer even.

Hoi.
Vorig jaar had Iris ook last van eczeem op haar wangen.Ik heb toen Parfenac gekocht.Het hielp echt heel goed.Tot nu toe heeft ze er geen last meer van gehad.
(p.s. ik heb het ong. een maand gebruikt)
Voor de droge huid gebruik ik vaseline/cetomagrolcreme.Te koop bij de apotheek.
Groetjes Eljada

Ik hoorde van een vriendin dat de apotheek niet zo dol was op Parfenac, maar waarom dat werd me niet duidelijk. Ik heb het zelf ook al gebruikt, maar helaas zonder echt resultaat.Gewone vaseline levert in het gezicht wel aardig resultaat op. Het is echter erg vet en glimmerig en sluit ook nog eens de huid af, dus echt goed is het ook niet. Ik heb ook al een zelf gehad met wat menthol ering tegen de jeuk. Als de huid echter al iets is aangetast, dan bijt het natuurlijk en dat vindt Bas logischer wijs niet fijn. Nog even over dat zeezout in bad. Prikt dat niet behoorlijk in de ogen. Bas vind het leuk om in bad te “zwemmen” en dan gebeurt het nog wel eens dat hij het water in zijn gezicht krijgt.

Ik hoor/zie het nog wel.

Groetjes,

Marijke

Gioia heeft in haar gezicht ook exzeem, calendula werkt bij haar goed. en afwisselen van diverse soorten smeerseltjes.
sudocreme gaat ook goed, maar dat blijft wat wit, dus dat is niet zo prettig. maar als we nergens heen hoeven doe ik dat dus ook. zo houd ik het aardig onder controle.
en iedere dag smeer ik haar helemaal in met een vette creme die ik van de huisarts heb, dat werkt preventief.
heb zelf ook exzeem af en toe, dus ik test eerst op mezelf, en bij succes probeer ik het bij gioia
maar vervelend is het wel, al heb ik niet het idee dat ze er jeuk van heeft, zie haar niet krabben ofzo, dus dat is prettig.

voor haar billen gebruik ik eigenlijk hetzelfde, af en toe ook hormoonzalf.
nu is ze op haar billen weer aan het vervellen, ergste is weer achter de rug. nu houd ik het alleen goed vet, en vaak luiers verwisselen.
dus dat zijn mijn ervaringen, hoop dat je er wat aan hebt.
groet, mo

Vorige week bezoek gehad van een verpleegkundige van de dermatologiepolie. Zij raadde toch hormoonzalf aan en dan de lichte variant voor het gezicht en een iets zwaardere voor nek en armen. Dit allemaal 2 maal per dag. En dan nog 2 tot 4 maal per dag smeren met Cetomagorcol (een soort vaseline). En als klap op de vuurpijl is het achter zijn oor nu zo erg dat het volgens de huisarts een soort infectie is, dus daar moet 2 maal daags iets op met antiobiotica erin. Erg leuk dat gesmeer. Maar ik moet zeggen dat zijn gezicht er nu al wat beter uitziet en dat hij daar al wat minder krapt.

Gr.

Marijke

Ach, het blijft altijd sneu hoor, als ze daar jeuk aan hebben.
Gelukkig maar dat het nu dan al wat beter gaat!

Groetjes, mamma van Stephan

wat fijn dat het beter gaat nu. zo vervelend, al die vlekken en die jeuk.
soms kom je dus niet onder die hormoonzalf uit zeg maar.
hier gebruik ik de hormoonzalf nu de eerste twee dagen ongeveer als er nieuwe plekken zijn, daarna smeer ik diverse creme’s homeopatisch en vette creme. daarmee houden we gioia’s exzeem behoorlijk goed onder controle.
je moet helaas dus voor haar het eea uitproberen, maar nu hebben we het gevonden, hopelijk blijft het werken.

je ziet het vanzelf, omdat het per persoon zo verschilt.
hopelijk heb je het ergste nu gehad.
en voor zijn oor? moet je daar nog wat extra voor doen? of ook die hormoonzalf?

wens hem in ieder geval maar sterkte van me.
groet
Mo

Het gezicht en de nek van Bas gaan prima. Alleen achter 1 oor is het behoorlijk “vochtig”. Daar moet ik een zalfje opsmeren tegen infecties. Je kunt merken dat het daar het meest gevoelig is, want hier reageert hij het heftigst op wanneer we smeren. Het insmeren van de armen levert ondertussen minder problemen op. Hij zegt nog wel even nee, maar blijft ondertussen wel netjes zitten. Ik ga het nu inderdaad bijhouden met vettige zalf en hoop dat het dan rustig blijft. Al met al heeft de hormoonzalf er wel voor gezorgd dat het heel snel minder is geworden. Nu maar hopen dat meneertje ook eens wat meer gaat eten zodat zijn algehele weerstand hoger wordt (hij wil tegenwoordig helemaal niet meer warm eten en gaat dan ook vaak met een “lege” maag naar bed, gelukkig slaapt hij wel gewoon door 's nachts).

Groetjes,

Marijke