Echt pijn of niet?


#1

Zaterdag kreeg onze kleine man ineens heel erg pijn in z’n buik. Hij lag te kreunen en kronkelen op de bank. 'S avonds toch maar naar de HAP gereden. Coliekpijn heet het. PCM en kruik en uitzieken. Slechte nacht, zondag idem maar 's avonds even een opleving. 'S nachts toch weer veel pijn. 'S morgens was het over, dus lekker naar buiten geweest. Tot voor het avondeten, ineens weer heel veel pijn, gauw maar weer naar bed, weer slechte nacht.
Vanmorgen weer niks aan de hand, dus gewone dag bij de opvang. Vanavond lekker gegeten, maar hij lag een klein uurtje op bed en het begon weer. Au, au, au, pijn in mijn buik.

Ik weet nou niet of het echt is, de pijn, of dat hij de aandacht wel leuk vind. We hebben al uitgelegd dat hij over pijn nooit mag jokken omdat wij ons dan zorgen maken. Aan de andere kant ligt ie te draaien in zijn bed, het lijkt of ie niet weet hij hij moet gaan liggen van de pijn.

Kan het buikgriep zijn? Hebben kinderen dan 's avonds meer last dan overdag? Herkent iemand dit?


#2

Is zijn urine gecheckt?
Urineweginfecties worden nogal eens over het hoofd gezien bij die kleintjes namelijk.

Het is een fabeltje dat je bij een urineweginfectie koorts moet hebben, pijn bij het plassen e.d. Een urineweginfectie kan verder heel onopvallend aanwezig zijn.

En daar moet dan juist geen kruik op want dan vermenigvuldigen de bacteriën zich alleen maar nog meer waardoor de ontsteking erger wordt!

Hoe gaat het met plassen?

Groetekes, Sje


#3

Ik zou dr wel vanuit gaan dat ie echt pijn heeft.
Als t m om aandacht ofzo te doen is dan zou hij daar denk ik eerder overdag mee komen dan de hele nacht liggen spoken. Als er zaterdags niets bijzonders aan de hand was, is het niet logisch dat ie ineens pijn gaat 'verzinnen’
Kan ie wel goed poepen? Zo te lezen nu al de vierde dag, ik zou er gewoon weer mee naar de huisarts gaan, en idd plas even laten controleren.

Sterkte met en voor de kleine man!
Groetjes Carolien.


#4

@ Sje,
Urine is zaterdag nagekeken, was schoon. Hij drinkt gelukkig wel veel en plassen gaat aardig, niet overdreven veel.

@Carolien
Je hebt gelijk, 's nachts aandacht vragen is niet logisch, zeker niet voor Demi, die is gek op slapen Poepen gaat ook goed, dan is wel de pijn wat minder. Ook in bad gaat het beter.

We zijn naar de dokter geweest, maar die zegt dat er niks aan de hand is. Vaak krijgen kinderen bij andere klachten (zoals hoesten/verkouden) ook vaak pijn in de buik erbij. Waarschijnlijk is dat bij Demi ook het geval, die hoest zijn longen uit zijn lijf. Tja…


#5

Nee , ook ik denk niet dat een kind wat graag slaapt zijn slaap opoffert voor aandacht…die zou hij dan overdag wel zoeken.

Ik zou zijn klachten toch ook serieus nemen!

Kan hij (bij die hevige pijnen) een precieze plek aanwijzen of wijst ie echt zijn hele buik aan?

Gr, en sterkte!
Danielle


#6

Hij wijst zijn navel aan, maar dat schijnen alle kinderen te doen die pijn in hun buik hebben…


#7

Symptomen buikpijn bij kinderen

De verschijnselen van terugkerende buikpijn worden bepaald door de oorzaak. Bij een lichamelijke oorzaak zijn er naast de buikpijn vaak ook andere verschijnselen. Maar meestal is er geen sprake van een lichamelijke oorzaak en zijn psychische factoren de aanleiding voor de buikpijn.

Pijn veroorzaakt door psychologische factoren wordt meestal rond de navel gevoeld, soms iets daarboven. Hoe verder de pijn van de navel afligt, hoe groter de kans op een lichamelijke oorzaak lijkt.

De pijn kan dagelijks optreden, maar ook met grote tussenpozen. Hij kan enkele minuten, enkele uren en soms zelfs dagen duren. De pijn in de buik bij een psychische oorzaak is meestal niet hevig. Vaak worden de klachten omschreven in vage bewoordingen, soms als kramp.

Een kind beschikt meestal niet over de woordenschat of de ervaring om het karakter van de pijn te omschrijven. Pijn met een psychische oorzaak treedt meestal niet ‘s nachts op tijdens de slaap.

Wel kunnen kinderen door (deze) buikpijn soms moeilijk in slaap komen en/of weer vroeg wakker zijn. Om zeker te weten of u naar de dokter moet als een kind buikpijn heeft, leest u onder het kopje ‘Wanneer moet ik naar de huisarts?’

Hoe ontstaat buikpijn bij kinderen?

Dit heb ik gevonden (geknipt/geplakt)…misschien heb je er iets aan.

Gr, Danielle


#8

Ik heb een heel stuk over psychologische factoren gelezen en Demi gevraagd of hij ergens bang/zenuwachtig voor is. Na veel doorvragen kwam eruit dat hij op zag tegen diploma zwemmen (terwijl we nog maar net met lessen begonnen zijn!). Ik heb hem uitgelegd dat hij helemaal nog geen diploma hoeft te zwemmen en dat het alleen voor de lol is. Ik ben een keer samen met hem gaan ‘oefenen’, ook voor de lol. Demi als meester en ik als leerling. Sindsdien heeft ie geen buikpijn meer…

Bedankt Danielle!