Eche niet, mama.......pfffff

Oh, ik moet even van mij afpraten. Puck zit duidelijk in de peuterpuberteit. Alles weat ik zeg of vraag wordt beantwoord met NEE of ECHE NIET. Liefst scheeuwend. Ik probeer rustig te blijven en herhaal het. Weer Nee of eche niet. Vaak zeg ik dan ’ mama vraagt het nog 1 keer’. Nou ja, zo gaat het even door en uiteindelijk beland Puck huilend op de gang. Wat kan ik anders doen. Ik probeer het ook met humor, maar dat werkt averechts. somiige dagen gaan goed, maar sommige zoals vandaag zijn gewoon niet leuk. Dames graag tips hoe om te gaan met een dwarse peuter.

groet Loes

ps. slapen gaat heel goed (als ze pyama eindelijk aan is, de tanden onder dwang zijn gepoetst…)

Oh dan ben je nog mild. Bij de eerste keer “Echt niet” zaten ze hier al op de gang in die periode omdat het ons inziens onder brutaal viel. En brutaal = acuut op de gang. Niet eens een waarschuwing of een herkansing. Op de gang, ga maar nadenken en als je klaar bent met nadenken, dan roep je maar.

Sterkte met de pittige dame.

Groetekes, Sje

hoi sje, ik vind haar inderdaad soms brutaal. Ik denk dan altijd eerst waarschuwen en nog een kans. Misschien toch wat strenger. Net in de auto was het ook zo’n drama. Test test test…pfffff

Kijk, bij “Nee” kun je inderdaad waarschuwen en nog een kans geven. “Nee” hoort gewoon bij de peuterpuberteit en dat is voor die kleintjes een oefening om te leren voor zichzelf op te komen en te onderhandelen.

Maar “Echt niet” is gewoon brutaal. Hoeven ze hier nog steeds niet te proberen om dat te zeggen als wij iets vragen of zeggen. Dan zitten ze echt acuut op de gang.

Dus gewoon morgen als ze weer zo’n bui dreigt te krijgen, aangeven “Zodra je 1x “Echt niet” zegt, zit je onmiddellijk op de gang. Mama waarschuwt niet meer want het is echt erg brutaal wat je dan zegt”.

En klaar ermee. Weet ze meteen waar ze aan toe is.

Groetekes, Sje

ik ga het zeker proberen. Ik wil gewoon niet zo’n verwend en brutaal kind. Morgen gaat ze logeren en bij opa en oma is er geen vuiltje aan de lucht. Zodra ze terug is gaan we duidelijke grenzen stellen.

Precies, bij de wortel afhakken die brutale gewoonten! Hou ons op de hoogte he?!

Groetekes, Sje

hier ook zo’n dametje en nu helemaal. alles is nee dit gedrag negeer ik of zeg het nog 1x. Bij de tweede keer ook op de gang.
Soms kijkt ze me ook aan en weet ze gewoon dat iets niet mag ze kijkt me dan met grote ogen aan en doet het toch dan is het ook hup de gang in.
En tot krijssen aan toe! Ze blijft daar staan tot ze uit gehuild is en dan is het klaar.
Ik ben het dan vergeten en zij ook.
Lekker he zo’n hittepetit?
We moeten ze nu ook echt kort houden merk ik anders loopt het uit de hand.

succes met puck en houdt ons op de hoogte he?

groetjes gytha

Ja hoor, in deze leuke fase, was ik ook erg blij dat we een gang in het huis hadden gebouwd. Deze heeft prima dienst gedaan. Ik probeer me wel eerst aan de waarschuwing te houden, 1 keer is waarschuwing dat de 2e keer gang is en die wordt het dan ook echt bij een 2e keer.
Tandjes poetsen is weer een ander verhaal denk ik, onze 2e liet dat ook niet doen. Whahaha alleen door Kimmetje als die op visite was, tja vreemde ogen dwingen blijkbaar. Werkt daar een beloningssysteem niet voor ? Elke keer goed laten poetsen verdient een sticker en bij 4 stickers een kleinigheidje. Zodra ze dat eerste kleinigheidje gekregen hebben, snappen ze wat de bedoeling is en kan je bv in plaats van 4 stickers uitbreiden naar 6 enz. Wat hier in deze fase ook redelijk hielp was een bloem met lange stengel ( van karton gemaakt). De stengel telde 10 stapjes. Op een wasknijper had ik een mooi blad en bij elke goeie daad mocht 1 blaadje omhoog. Deze bloem hing/hangt aan de kast en bovenop staat een glazen pot met prullaria waaruit ze mogen kiezen als het blaadje boven is. Doordat ik de pot op de kast had staan, konden ze meteen zien waar ze het ook voor deden. Want zoals ik bij de jongste merkte, was de mededeling dat hij een klein kadeautje zou verdienen, “een ver van me bed show”.
Maar je moet er niet zo eentje hebben zoals me jongste die boos tegen me zei “hoef niet blaadje omhoog”. Hij schoof een stoel voor de kast, rukte dat ding eraf, scheurde hem woest door midden en liep weg. whahaha schurk.

Succes met de kleine dame.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

Hoi,

Leuke fase he heerlijk zoals je ze de hele dag het bleod onder de nagels vandaan kunnen halen. Niet dus.

Tja brutaliteit bij het begin gelijk aanpakken. ookal is dat vermoeiend en zit ze daardoor heel vaak in het begin op de gang. Maar pak je het nu niet streng aan gaan ze er steeds meer mee aan de haal met je en proberen ze steeds verder te gaan. Ook gaan ze dan met andere dingen denken dat ze de grens wel kunnen verleggen.

Dus streng aanpakken is hier een devise zoals Sje ook al zei.

groetjes,

lon106

Hoi, ik lees dat ik niet de enige ben (gelukkig). Vanmiddag komt ze thuis van opa en oma. ze zal wel moe zijn. morgen en donderdag gaat ze naar het KDV. Vrijdag is de eerste dag weer samen. ik ga de brutaliteit aanpakken. Inderdaad 1x waarschuwen 2e keer hup naar de gang. Tandjes poetsen ga ik met stickers belonen. Dit doe ik ook met het plassen op de wc en dat werkt heel goed. Ze is net 2 en plast al ongeveer 5 keer per dag op de pot of wc. Meiden, heel erg bedankt en ik houd jullie op de hoogte.

Groet Loes

hoi, het lijkt tot nu toe goed te gaan. als ze brutaal is geef ik haar een waarschuwing. 2e keer is gang. ze begint het a l door te krijgen. als ze iets doet waarvan zeweet dat het niet mag kijkt ze mij aan. ik kijk terug, maar zeg niets. ze denkt nu na… ik ga deze manier doorzetten. thanks ladies

Goed bezig meissie!!!

Groetekes, Sje

Jade begin nu ook al fratsen te krijgen!!

Ze begint met alles te “gooien” en idd als ik boos word dat begint zij te lachen…

Laatst had ze mij in mijn kin gebeten begint ze daarna kei hard te lachen… toen heb ik haar na een waarschuwing op de grond gezet en toen bedaarde ze…

Achteraf kan ik er vaak wel om lachen want als ik dan aan dat ondeugend gezichtje denk… we krijgen nog wel wat te schaften met haar…

Lilypie Tweede Ticker

Kort houden dat gegooi
Hier begint ondertussen het een en ander te sneuvelen
onder dat geweld.
Ook het kinderservies (bekers enzo) van kunststof zijn
niet bestand tegen 10 keer (nou ja, heb het niet geteld)
op de grond stuiteren. (vanaf het aanrecht…)

De schade tot nu toe:
zijn eigen drinkbeker (tig keer op de grond gegooid)
het dopje van de zoutmolen (1x)
de bus waar de macaroni in bewaard werd (1x)

M.

Nou, het gaat hier aardig de goede kant op. Gister superleuk dagje gehad. Vandaag i goed gestart. Ze is nu naar de kinderboerderij met paps. Die wordt nog aardig getest. Ben benieuwd.
Ik blijf consequent en dat lijkt na een aantal dagen al aardig z’n vruchten af te werpen.

Stoer wijf ben je!

Groetekes, Sje

dank je, sje. Zo voelet het ook wel als je merkt dat jet het goed doet en dat je kind toch best positief reageert… oplossing lijkt dan toch simpel

De oplossing is soms simpeler dan je denkt, het is alleen een kwestie van volhouden en dat is dan vaak weer supermoeilijk. En dan is de kick des te groter als je trucjes lukken.

Groetekes, Sje

Hoi,

ze zijn nooit te jong om iets te leren. Wat zijn ze toch slim he die peuters van ons.
Volhouden en versslap niet want het kan zomaar een paar weken goed gaan en ze zitten weer in z’n fase.
En je ziet het werpt vruchten af dus doorgaan.

Succes en volhouden he.
En mocht je even een diepte punt raken dan zijn wij er nog om het je te laten volhouden.

groetjes

lon106

Ach, en weet je, eigenlijk moeten we blij zijn met dat uitproberen en uittesten. Ze leren op dat moment waar grenzen liggen van wat toelaatbaar en haalbaar is. Daar hebben ze in de rest van hun leven alleen maar profijt van.

Dus een kind wat nooit iets uitprobeert en altijd poeslief is, wil je ook niet want dat kind komt zichzelf in de toekomst tegen en daar kunnen dan zulke ongelukkige gevoelens mee gepaard gaan, daar word je als ouders ook niet blij van als je je kind zo ongelukkig ziet.

Alleen maar goed teken dat ze zo stevig van die peuterpuberteitsbuien kunnen hebben! Eigenlijk zou je er gewoon van moeten genieten. Haha! Dubbel gevoel he?!

Groetekes, Sje